sobota 25. července 2020

Miloš Skalka

Miloš Skalka

Diskjockey a publicista se narodil v Praze 26. srpna 1947. V roce 1973 ukončil studium fakulty žurnalistiky a o sedm let později získal titul Doktora filosofie.

Od poloviny 60. let byl aktivním přispěvatelem do nejrůznějších časopisů a novin, které zásoboval články o zpěvačkách a zpěvácích i skupinách domácích i zahraničních. Byly to časopisy Melodie , Populár, Gramorevue, Repertoár malé scény i Aktuality Melodie. V Pop Music Expresu byl redaktorem. Psal pro dětské časopisy ABC i Pionýr. Jeho články otiskoval deník Mladá fronta i časopis Signál. Ten vydával, ale již si tím nejsem jist,  Ministerstvo obrany ČSSR. V roce 1972 se stal redaktorem kulturně-politické redakce v časopise Květy. Skalka působil jako diskjockey a propracoval se až mezi státem uznávanou elitu. Dokonce získal vyznamenání Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže. Od začátku sedmdesátých let Skalka jezdil pod Pražským kulturním střediskem s diskotékovým programem nazvaným Pouštěčina (no to je ale název! sic!). Jinak spolupracoval jako textař anglických textů s Meki Žbirkom, Leškem Semelkou, Citronem, Karlem Zichem a mnoha dalšími. Třeba také s Hanou Zagorovou, Karlem Gottem, J. Kornem či H. Vondráčkovou. Od poloviny osmdesátých let spolupracoval v Pragokoncertu jako scénárista a dramaturg na vystoupeních zpěváků a skupin, jež byly pod agenturou. Jezdil po festivalech jako člen porot. Jezdil na Intercountry i Intertalent, byl v Sopotech i na Sovětské písni v Ostravě a mnoha dalších.

Aktivní Skalka byl loajální s komunistickým režimem a tak jezdil pravidelně na festivaly italské populární písně do italského San Rema. Skalka sice psal o Donovanovi, Beatles, Ray Charlesovi či Sarah Vaughan a spoustě dalších, jenže pro nás rockery ty články neměly ten šmrnc a erudici, kterou do svých materiálů dovedli vložit třeba Jiří Černý, Josef Vlček, Antonín Matzner či Dorůžka otec i syn a mnoho dalších. Vždy jsme brali Skalku jako toho, kdo se věnuje střednímu proudu pop music. A také jako toho, kdo je zpřažen s tehdejším režimem a umí v tom chodit. Možná to bylo jinak, aly my jsme to tak vnímali a cítili.

Teprve po mnoha letech, v květnu 2022, jsme si potvrdili Skalkův profil i charakter.

V roce 2012 vydalo vydavatelství Galén knihu  Honza Dědek a Josef Vlček: Zub času, rozhovor. A v předmluvě Vojtěch Lindaur píše:

„ …. po maléru s americkou zpěvačkou Nico mne z Opatova vyhodili a po trapné půlroční pauze u firmy Úklid Praha 10 mi Pepa (Vlček)  jednoho dne sdělil, že kamarádka Jitka Švarcová odchází z časopisu Gramorevue. Hned mi s ní domluvil schůzku a ten napůl šílený nápad  se změnil  také díky přímluvě dr. Dorůžky v radostnou realitu. Posílen rozhodl jsem se jako jediný redaktor přes „srandovní“ hudbu, jak říkávala šéfredaktorka dr. Olga Šotolová, mocná šermířka z firmy Supraphon, n. p., své stránky zcela přebudovat a nově autorsky obsadit. Prvního na mysli jsem měl Josefa Vlčka. První Pepův příspěvek do oficiálního časopisu vyšel na podzim 1986 a byla to velmi zasvěcená recenze na LP Eddyho Granta. Olga se lebedila , nic zlého netuše. Jenže pak vyšla opět rencenze, tentokrát na výběr The Doors, v níž si Pepa Vlček udělal nebetyčnou srandu  z doprovodného textu Miloše Skalky, v němž stálo, že Jim Morrison se málem ocitl v kriminále kvůli kritice amerického imperialismu. Pepa to v recenzi uvedl na pravou míru a připomněl skutečný důvod soudního procesu, totiž „nemravné obnažování“. Zde padl výraz „ohanbí“ a dr. Šotolová byla zmítána protichůdnými pocity; nakonec to však prošlo.  Uražený Skalka ovšem ihned napsal denunciační dopis řediteli Supraphonu – jak je možné,  že člen zakázané Jazzové sekce (zrovna probíhal proces s jejím vedením) může kritizovat tak agilního  a angažovaného mládežníka, jakým Skalka byl. Pepa naštěstí členem Jazzové sekce nikdy nebyl a celý průser se rozplynul v čase.“

To byl PhDr. Miloš Skalka také.

 S použitím materiálu Jitky Švarcové Prax69

Info:   https://cs.wikipedia.org/wiki/Milo%C5%A1_Skalka

2 komentáře:

  1. Nemá cenu polemizovat s udavačskými hloupostmi, ale alespoň dvě věci uvedu na pravou míru: v Sanremu jsem v život nebyl (festival jsem komentoval se sluchátky na uších ze studia na Kavčích horách) a žádný dopis řediteli Supraphonu jsem nikdy nenapsal. Ten, kdo sepsal tenhle denunciační článek, by se pod něj moihl alespoň podepsat. Jako to dělám já, Miloš Skalka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pane Skalka text o Vás jsem citoval z knihy Zub času, kterou vydalo nakladatelství Galén v roce 2012 a napsali ji Honza Dědek a Josef Vlček. A v předmluvě Vojtěch Lindaur psal i o Vás, proto jsem text citoval.

      Vymazat