Miloš Skalka
Diskjockey a publicista se narodil v Praze 26. srpna
1947. V roce 1973 ukončil studium fakulty žurnalistiky a o sedm let
později získal titul Doktora filosofie.
Od poloviny 60. let byl aktivním přispěvatelem do
nejrůznějších časopisů a novin, které zásoboval články o zpěvačkách a zpěvácích
i skupinách domácích i zahraničních. Byly to časopisy Melodie , Populár,
Gramorevue, Repertoár malé scény i Aktuality Melodie. V Pop Music Expresu
byl redaktorem. Psal pro dětské časopisy ABC i Pionýr. Jeho články otiskoval
deník Mladá fronta i časopis Signál. Ten vydával, ale již si tím nejsem
jist, Ministerstvo obrany ČSSR. V roce
1972 se stal redaktorem kulturně-politické redakce v časopise Květy.
Skalka působil jako diskjockey a propracoval se až mezi státem uznávanou elitu.
Dokonce získal vyznamenání Ústředního výboru Socialistického svazu mládeže. Od
začátku sedmdesátých let Skalka jezdil pod Pražským kulturním střediskem s diskotékovým
programem nazvaným Pouštěčina (no to je ale název! sic!). Jinak spolupracoval
jako textař anglických textů s Meki Žbirkom, Leškem Semelkou, Citronem,
Karlem Zichem a mnoha dalšími. Třeba také s Hanou Zagorovou, Karlem Gottem,
J. Kornem či H. Vondráčkovou. Od poloviny osmdesátých let spolupracoval v Pragokoncertu
jako scénárista a dramaturg na vystoupeních zpěváků a skupin, jež byly pod
agenturou. Jezdil po festivalech jako člen porot. Jezdil na Intercountry i
Intertalent, byl v Sopotech i na Sovětské písni v Ostravě a mnoha
dalších.
Aktivní Skalka byl loajální s komunistickým režimem a
tak jezdil pravidelně na festivaly italské populární písně do italského San
Rema. Skalka sice psal o Donovanovi, Beatles, Ray Charlesovi či Sarah Vaughan a
spoustě dalších, jenže pro nás rockery ty články neměly ten šmrnc a erudici,
kterou do svých materiálů dovedli vložit třeba Jiří Černý, Josef Vlček, Antonín
Matzner či Dorůžka otec i syn a mnoho dalších. Vždy jsme brali Skalku jako
toho, kdo se věnuje střednímu proudu pop music. A také jako toho, kdo je zpřažen
s tehdejším režimem a umí v tom chodit. Možná to bylo jinak, aly my
jsme to tak vnímali a cítili.
Teprve po mnoha letech, v květnu 2022, jsme si
potvrdili Skalkův profil i charakter.
V roce 2012 vydalo vydavatelství Galén knihu Honza Dědek a Josef Vlček: Zub času,
rozhovor. A v předmluvě Vojtěch Lindaur píše:
„ …. po maléru s americkou zpěvačkou Nico mne z Opatova
vyhodili a po trapné půlroční pauze u firmy Úklid Praha 10 mi Pepa (Vlček) jednoho dne sdělil, že kamarádka Jitka
Švarcová odchází z časopisu Gramorevue. Hned mi s ní domluvil schůzku
a ten napůl šílený nápad se změnil také díky přímluvě dr. Dorůžky
v radostnou realitu. Posílen rozhodl jsem se jako jediný redaktor přes
„srandovní“ hudbu, jak říkávala šéfredaktorka dr. Olga Šotolová, mocná šermířka
z firmy Supraphon, n. p., své stránky zcela přebudovat a nově autorsky
obsadit. Prvního na mysli jsem měl Josefa Vlčka. První Pepův příspěvek do
oficiálního časopisu vyšel na podzim 1986 a byla to velmi zasvěcená recenze na
LP Eddyho Granta. Olga se lebedila , nic zlého netuše. Jenže pak vyšla opět rencenze,
tentokrát na výběr The Doors, v níž si Pepa Vlček udělal nebetyčnou
srandu z doprovodného textu Miloše
Skalky, v němž stálo, že Jim Morrison se málem ocitl v kriminále
kvůli kritice amerického imperialismu. Pepa to v recenzi uvedl na pravou
míru a připomněl skutečný důvod soudního procesu, totiž „nemravné obnažování“.
Zde padl výraz „ohanbí“ a dr. Šotolová byla zmítána protichůdnými pocity;
nakonec to však prošlo. Uražený Skalka ovšem ihned napsal denunciační dopis řediteli
Supraphonu – jak je možné, že člen
zakázané Jazzové sekce (zrovna probíhal proces s jejím vedením) může
kritizovat tak agilního a angažovaného
mládežníka, jakým Skalka byl. Pepa naštěstí členem Jazzové sekce nikdy
nebyl a celý průser se rozplynul v čase.“
To byl PhDr. Miloš Skalka také.
Nemá cenu polemizovat s udavačskými hloupostmi, ale alespoň dvě věci uvedu na pravou míru: v Sanremu jsem v život nebyl (festival jsem komentoval se sluchátky na uších ze studia na Kavčích horách) a žádný dopis řediteli Supraphonu jsem nikdy nenapsal. Ten, kdo sepsal tenhle denunciační článek, by se pod něj moihl alespoň podepsat. Jako to dělám já, Miloš Skalka.
OdpovědětVymazatPane Skalka text o Vás jsem citoval z knihy Zub času, kterou vydalo nakladatelství Galén v roce 2012 a napsali ji Honza Dědek a Josef Vlček. A v předmluvě Vojtěch Lindaur psal i o Vás, proto jsem text citoval.
Vymazat