Zřejmě by bylo dobré oddělit Pavla Nováka a
Synkopu Přerov od sebe. Ale to přece nejde, nejde!!! Vždy to bylo: Pavel Novák a Synkopa!
Pavel Novák a zpěv
Začalo to už v mateřské škole.
V divadelní hříčce hrál roli kohouta a poprvé ′veřejně′ zpíval. Pak chodil na LŠU na housle, ale
mnohem víc ho přitahovala kytara. Své první akordy C dur a G7 jedním prstem se
naučil od kamarádů na táboře. Pak přišlo gymnázium.
Tam se seznámil s Vladislavem
Peškou a Otou Smejkalem. Chodili do různých ročníků, ale spojoval je zájem o
dixieland a beat. Vladislavův bratr Petr se zase zmal z průmyslovky
s Jaroslavem Wykrentem a ze studentských debat a pokusů začal vystupovat
obrys budoucí kapely.
Hlavním zdrojem informací byla pro
mladé Přerovany rozhlasová stanice VKV Vídeň. Během poledne a k večeru tu
byly programy s nejnovějšími hity, které v první polovině šedesátých
let v hojné míře představovaly
americký rock & roll a britský beat. O Radio Luxembourg byl Přerov
více méně ochuzen, protože blízký vysílač Litovel jej perfektně rušil.
Dixieland XI
Významnou roli při vzniku Synkopy sehrálo místní dixielandové
podhoubí. V Přerově vznikl amatérský československý jazzový festival, kde
na sebe upozornil technicky i muzikantsky vyspělý Dixieland XI. Mezi jeho členy
patřil trombonista Ota Smejkal a trumpetista Pavel Petruška a brzy i Vladislav
Peška s Pavlem Novákem. Právě s tímto orchestrem nahrál Novák Své
první snímky. Další praxi získával s tanečním orchestrem Alfa.
V období 1963-64 činnost
Dixielandu XI ochabla. Rozjetí mladíci se ale nechtěli zastavit, a tak dali
hlavy dohromady. Začala se formovat čtyřčlenná skupina Synkopators, brzy přejmenovaná na Synkopu: Pavel Novák –
kytara a zpěv, Vladislav Peška – kytara a zpěv, Pavel Petruška – baskytara,
kapelník (a zpěv), a Zdeněk Pelcl – bicí. První vystoupení si odbyli
v areálu Pustevny na červnové akci Letnice mládeže. Podle vzpomínek
některých členů skupiny to bylo ještě v červnu 1963. Podle jiných pramenů
došlo k založení skupiny 20. 4. 1964 a k prvnímu veřejnému vystoupení v Městském domě 18. srpna téhož roku.
Jaroslav Wykrent a texty
Na kytaru byl samouk, ale obvyklá
motivace – vytahovat se před holkami – jej hnala rychle dopředu. Na vojně byl
v letech 62 – 64, takže prvních pokusů Synkopy, jak se Synkopators brzy
přejmenovali se nemohl zúčastnit. Už tehdy ho bavilo vymýšlet texty, a tak
ještě dřív, než se v roce 1964 ke skupině připojil, zpívala Synkopa některé jeho texty na melodie Shadows. Vzápětí přibyli Beatles a nejvíc
v této průkopnické době proslavil Wykrenta český text Jaký jsem na
hymnu rocku Rock & Roll Music
Chuck Berryho.
Prej hraju po
večerech rock & roll a máma
bývá místní dáma
Tím pádem nemám
tvrdou kázeň
a řvávám prý jak
blázen
Náš dům na svejch
schůzích
na programu prý
mě má.
Tak jednou na
uliční výbor
sešla se celá
naše ulice
pak napsala se
velká petice
aby prej každej
věděl jakej jsem.
Prej hraju …
To statní mi
řekne kádrováka
a zapíše to do mých papírů
s Kozákem
jsem ostatně na štíru
tak aby každej
věděl jakej jsem
Prej hraju …
A dal bych
k dění ještě mnohem víc
Mám prsty taky
v téhle krádeži
Co se to děje
s naší mládeží
Tak aby každej
věděl jakej jsem
Prej hraju …
Tak každý kdo se
na nás dívá
Nechápe že jsme
taky jinačí
Těm lidem tenhle
bigbít postačí,
aby hned každej
věděl jaký jsme
Prej hraju …
České texty začal psát i Pavel Novák
a ostatní kamarádi. Důvod byl prostý
- nikdo z nich pořádně anglicky
tehdy neuměl a tak bylo lepší zpívat,
řečeno s Wykrentem, „blbě česky, než blbě anglicky.“
Olympic s Miky Volkem v té
době ještě upřednostňoval původní anglické texty, a když se Pražáci potkali na
společném koncertě se Synkopou, smáli se
jim, že nosí notičky v kufříku a ještě k tomu zpívají rock & roll
česky.
K sólovému zpívání se Wykrent
dostal tak trochu náhodou na jedné tancovačce kolem půlnoci. Už se mělo končit,
ale lidé se ještě chtěli bavit. Pavel Novák již odešel, ale ostatní
zůstali. Muzikanti se hecovali: „Všichni jsou už přiožralí, tak to
nepoznají.“ Nejspolehlivěji znal texty
jejich autor, a tak Wykrent začal zpívat.
Hlasy, hlasy, hlasy
Kapela se rozjela. V létě 1965
dokonce až do Jugoslávie. Tuto akci, během níž hráli i dixieland
s rozšířenou dechovou sekcí podobně jako výjezd na festival do Paříže o
dva roky později , zařizoval neodbytný Petruška.
Z dechové
sekce zůstal ve skupině jen Zdeněk Slivečka se saxofonem, zatímco pěvecká sekce
se rozšířila o trio mladých učitelek (Jarmila Crhonková, Marie Bařinková a
Milada Míčková).
V období 1965-66 též přibrali
sólovou zpěvačku Taťánu Stojanovou. Dominantní úloha frontmana Nováka však tím
neutrpěla. Naopak. Jeho popularita jako sólisty rostla, byl zván do nahrávacích
studií i s jinými orchestry a začal se prosazovat i jako autor: Vyznání,
Budu čekat v trávě, jsi zlá. Za nahrávací příležitosti vděčil prozřetelné
intuici Františka Trnky z ostravského rozhlasu.
Doprovodné vokály zpíval i přítel a
starší poradce skupiny Zdeněk Blažek. Když bylo třeba, zahrál i na klávesovou
harmoniku nebo vypomáhal se zvukařskou prací. Zhruba od roku 1965 řídil kapelu
po manažerské stránce a také fotil a filmoval. První zvukařskou oporou byl
Synkopě inženýr Miroslav Pavlesa. Působili pod Osvětovou besedou Přerov, která
jim přispívala na oblečení, aparaturu a poskytla zkušebnu.
Synkopa zabodovala na Soutěži
tvořivosti mládeže v Pardubicích. Vícehlasý zpěv včetně cover verzí
amerických hitů a Beatles s českými texty tu zapůsobil jako bomba. Kapela
získala nejvyšší možné ocenění, 2. místo (první místo muselo patřit domácímu
velkému orchestru).
Pomalá lyrická písnička Vyznání byla nahrána 10. 4. 1966. Hned ji
poslali do pražské rozhlasové hitparády Třináct na houpačce, kterou sestavovali
manželé Černí. Brzy potom obsadila písnička 4. místo. Nejvýše se umístila
druhá, ale v hitparádě se udržela po dobu neuvěřitelných patnácti kol, což
byl úspěch, srovnatelný snad jen s ohlasy na songy Pavlova pražského
jmenovce Petra. Vypadla až v létě 1967. to už ovšem do hitparády suverénně
vtrhla další Novákova píseň Pihovatá
dívka, která nahraná s orchestrem Karla Krautgartnera, řízeným Josefem
Vobrubou. Ta se udržela v hitparádě jen šest kol, ale z toho třikrát
byla na prvním místě.
Pihovatá dívka a některé další
nahrávky z roku 1967 se však již zřetelně vzdalují bigbítovému směru.
Raketový vzestup Novákovy popularity, který se odrazil i v soutěži
časopisu Mladý svět o Zlatého slavíka (v roce 1966 skončil na čtvrtém místě),
souvisel se zpěvákovým příklonem k popu či spíše střednímu proudu.
V lednu 1967 nahrál
s Ostravským rozhlasovým orchestrem zpěvnou, ale poněkud
kolovrátkovou písničku Malinká. Stala se na jedné straně nejprodávanější deskou
Supraphonu za červen 1967, ale na druhé straně i jablkem sváru uvnitř kapely.
VOX
Jaroslav Wykrent tehdy praštil
s kytarou o pódium a prohlásil: „To hrát nebudu!“ jeho názor již tehdy
jednoznačně směřoval k šansonovým baladám s beatovým soundem. A to se
s Malinkou rozhodně neslučovalo.
Wykrent byl
v tom období svázán se Synkopou víc než Novák, protože ten už rozvíjel
mnoho aktivit mimo kapelu a po vystudování biologie a tělesné výchovy na
přírodovědecké fakultě University Palackého v Olomouci v roce 1967 se
ještě vypořádával s půlroční vojnou. Potom se rozhodl založit vlastní
doprovodný soubor VOX.
Našel si nové kytaristy Miroslava
Kolbu z Prostějova a Dušana Milloniga a na klávesy přijal kamaráda
z vojny Ivana Barboříka. Ze Synkopy s Novákem odešel jen Slivečka ,
ale ještě po roce, jak se ještě dovíme, jej následovali baskytarista Vladislav
Peška a bubeník Jiří Bohata, který zde jenom zaskočil během vojny Rudolfa
Neulse. Největšími Novákovými hity se v dalším období staly Chodím a Asi (Vox, 1968) a Nádherná láska (TOČR, 1971). Později si Pavel
Novák, když skupina Vox skončila vytvořil novou skupinu Proto.
Synkopa 1967 - 1968
V září 1967, kdy vyšel Synkopě
první singl s Pavlem Novákem Budu čekat v trávě / Tvůj vlak, se
začala formovat nová podoba skupiny. Změnila repertoár a celý styl, zaměřila se
na náročnější skladby, zejména po rytmické stránce. Snažila se pracovat jako
kolektiv bez hvězd. Zpívali Petr Peška a Wykrent, který zároveň hrál na
doprovodnou kytaru, Vladislav Peška zůstal u baskytary a u bicích Jiří Bohata.
Přijali nového kytaristu, dvacetiletého Emila Krestýna.
Na tehdejším playlistu Synkopy
najdeme Kinks, Tremeloes a Them, Jeff Becka i San Francisco Scotta McKenzieho. Na
aranži původních skladeb se podíleli všichni, ale brzy bylo jasné, že hlavním
autorem bude Wykrent. Nosil jednu věc za druhou. Každý měsíc skupina darovala
fanouškům dvě novinky, z toho jednu původní: Děvče bez srdce, Čistý oči,
Ještě pár slov, Cizí člověk, Zbytečný kříž, Falešné slzy, Smrt staré paní. Pro
ukázku uvádím text, který tehdy byl český rhythm & blues nejtvrdšího zrna:
Včera tu nebylo tak černý nádraží
Včera tu určitě byl jiný výpravčí
Včera tu nebyly ty černý hodiny,
co kradou drahej čas, aby se ozval hlas
Tvůj vlak přijíždí,
tvůj vlak přijíždí
Včera tu nebylo tak smutný nádraží
Včera jsem moh´ klidně brát se smíchem jízdní řád
Včera tu nebyly ty černý hodiny,
ale jen růžový a ty dnes nepoví:
Tvůj vlak přijíždí,
tvůj vlak přijíždí
Dnes naruby se všechno obrací
Proč taky dny se zpátky nevrací
Proč zrovna dneska čekám na tvůj vlak
Dnes, zítra, častokrát.
Včera tu nebylo tak smutný nádraží
Včera jsem moh´ klidně brát se smíchem jízdní řád
Snad jednou zas bude veselý nádraží
A stejnej výpravčí s úsměvem naznačí
Tvůj vlak přijíždí,
tvůj vlak přijíždí
Bes Club
Kvůli přebudování kapely nejezdila
Synkopa mimo Přerov ani se nezúčastnila
pražských Beat festivalů. Každý pátek před volnou sobotou (ta byla tehdy
jen jednou za čtrnáct dní) hrála skupina v BES Clubu.
Klub
byl otevřen 28. 5. 1967 a
Synkopa byla jeho domovskou kapelou (Bes je egyptský bůžek zábavy a ochránce
rodiny). V klubu byly k dispozici časopisy, společenské hry, tanec u
magnetofonu, večery s kytarou, diskotéky s profilem zpěváků nebo
skupin, pásma z oblíbených knih. Pondělky byly zasvěceny filmům a soboty
hitparádě Synkopy s hlasováním publika, s tancem a soutěžemi. Vznikl
též aktivní Fan klub Synkopa a časopis Help, který přinášel aktuality ze života
kolem skupiny, otiskoval písničky a překlady zahraničních článků.
Synkopa 1968 – 1970
A pak Synkopou zacloumala další
personální krize. Vyvolala ji blížící se Krestýnova vojna. Před nejistou
budoucností dal přednost profesionálnější jistotě v Novákově VOXu nejprve
Vladislav Peška a vzápětí se rozmyslel i bubeník Jiří Bohata. Odešel i Petr
Peška a zbytek musel začít zase znovu od základu.
Nakonec se vše v dobré
obrátilo. Krestýn nakonec na vojně byl, ale v Přerově, takže ze života
kapela zcela nevypadl. Na doprovodnou kytaru přijali Miroslava Šimoníka,
devatenáctiletého průmyslováka, a k base a bicím políčili na mladé bratry
z „M beatu“ Aloise a Jindřicha Hradílkovy.
A začali s elánem. Wykrent
odložil kytaru a vedle zpěvu pokoušel i různé píšťaly. Převzaté skladby
(samozřejmě s českými texty) tvořily asi jednu třetinu repertoáru (Kinks,
Small Faces, Dylan …). Zásoba vlastních písní i nahrávek v ostravském
rozhlase narůstala.
Wykrent sólově
Jak
šel čas, i Wykrentův rukopis se vzdaloval bigbítovým vzorům ve prospěch
„univerzálnějšího jazyka“ (viz Směj se, clowne, Růžová pentle, 1971). Vedle
Synkopy začal Wykrent vystupovat v klubech v Přerově a Olomouci jen
s kytarou. I při tom velkém počtu nových písní zůstávaly mnohé Wykrentovy
texty volné. Některé z nich nabídl Haně Zagorové, Flamingu, jiné nazpíval
Novák s VOXem a další zhudebnil ostravský skladatel Drahoslav Volejníček.
Z této spolupráce vznikl veliký hit Agnes. Zároveň nazpíval
s Ostravským rozhlasovým orchestrem Staňkovu a Sýkorovu píseň Já povím
vám.
Nejslibněji se
rozvíjela spolupráce s Flamingem. Když v roce 1971 odešel Petr Němec
na vojnu, začal Wykrent s Flamingem jezdit jako host a posléze vplul do
kapely jako stálý člen. Synkopa, jejíž význam daleko přesáhl
hranice svého kraje a která posloužila
jako katapult dvou sólistů – Pavla Nováka a Jaroslava Wykrenta – tím
definitivně skončila.
Cesta Pavla Nováka, který se narodil
10.3.1944, se uzavřela po dlouhé nemoci 11.2.2009.
Jaroslav Wykrent nám stále ještě občas zazpívá, i v roce 2020!!! Jeho příběh muzikanta, zpěváka a textaře se uzavřel 12. března 2022.
Dodatky:
Pavel Petruška.
Pavel Petruška má nyní příjmení Braun. Narodil se 10. dubna 1943
pravděpodobně v Kokorách u Přerova. Byl organizátorem několika koncertů v
komunistickém Československu. Nejneuvěřitelnější byly koncerty tehdy veleslavné
britské skupiny Manfred Mann band v ČSSR. Byl jedním ze zakládajících členů a
později vedoucím a baskytaristou Synkopy OB Přerov. Tady získal svou přezdívku
pan Karel (viz skladba Mr. Karel). Od roku 1964 až do roku 1967 vykonával
povinnou základní vojenskou prezenční službu.Byl učitelem sportu a hudby v
Československu i v Německu. V roce 1969 emigroval do Německa. Komunistický
režim v Československu nechal vymazat ze všech zdrojů, kde se vyskytovalo jeho
jménu.V Německu žije dodnes.
Jeho pravděpodobně nejpozoruhodnější schopností je jeho téměř dokonalý
sluch spolu se schopností hrát na každý nástroj symfonického orchestru.
Co zůstalo?
Nahrávky
Většina rozhlasových nahrávek
Synkopy se nedochovala. Nahrávky, shromážděné díky péči pana Jiřího Tieftrunka
z Ostravy:
Lístek pro setkání (Ticket To
Ride), Noc pod tvým oknem, Řeka Tenessee (Memphis Tenessee),
Do Wah Diddy Diddy (česky),
Rtů se ptám, Dávám, Ne, to nemohu, Jadranské téma, Měsíc, Neotáčej hlavu svou,
The House Of The Rising Sun (česky), Když mi dneska chceš sbohem dát
(Sha-la-la-la-lee), Léto, Synkopa, Malý čarodějný kvítek a nepublikované verze
písní Tvůj vlak a Pihovatá dívka.
Diskografie
SP
Budu čekat v trávě /
Tvůj vlak Supraphon 1967
Vyznání / Večer v modrém Supraphon 1967
Hvězdy / Nesmíš mi lhát Supraphon 1967
LP
Pavel Novák Supraphon 1968
Pavel Novák a VOX Supraphon 1969
Cesty Supraphon 1970
Kazety:
Pavel Novák 64-90 Novákovo vydavatelství Family 19?
CD:
20x Pavel Novák Bonton Music 1996
Synkopa 1964-71: Tenkrát ve
tři… Český rozhlas Ostrava 1997
Vyznání – ČT Ostrava 1965
Copy (Zlatý klíč na Dunaji) –
ČT 1966
Amat. Záběry bez zvuku
z archivu Z. Blažka, 1966-67, 1969-70
Malinká, Pihovatá dívka – ČT
Ostrava 1967
Záběry ze setkání s francouzskými
studenty, Reflektor 10/1967
Malinká, Budu čekat
v trávě (Pozvánka do klubu X) – Čs. film. Týdeník 41/1967
Muž se srdcem psa, Žebrácký
bál, Směj se, clowne – (Krajánek) – ČT 1970
Bláznova zelená čepička, Agnes
– ČT 1970
Dále pak v publicistickém seriálu Ostravské vteřiny a Kytary versus
cimbál
Tisk
Slávek Ostrezí: Synkopa to umí
česky – Melodie 1966, č.5, s. 101
tar: 12x o Synkopě – Ostravský
kulturní zpravodaj 1967, č.1, s. 14
dš: Začalo to Synkopou –
Ostravský kulturní zpravodaj 1967, č. 2, s. 12-13
Jaroslav Přikryl: Pokus o
profil Pavla Nováka – Hudba pro radost 1967, listopad-prosinec, s.3
Hynek Žalčík: Synkopa ze
zákulisí – Klub Olympik 1967, č.9, s.5
Časopisy Help 1967-70
© by Aleš Opekar a trochu doplňoval Prax70
Hudební archiv
Kluci byli senzační, milovali jsme je, nechyběli jsme na jejich vystoupeních, uměli udělat skvělou náladu, zpíváme si jejich písničky dodnes. A.
OdpovědětVymazatObyčejní kluci se vypracovali a byla to bomba. díky za to.
OdpovědětVymazatDobré ráno, pánové! Já mám zpoždění z Calgary v Ca. Je velmi těžké doplnit informace o Pavlovi Novákovi, Wykrentovi a o muzikantech ve skupině - to je snad nemožné.
OdpovědětVymazatNedávno se mi ozval Mistr Wykrent a upozornil mne na chybu. Jsem myslel, že se zjevim, .... ale udržel jsem se a děll jsem v tichosti frajera. .. . ale byl jsem potěšen! přerováci to čtou.
Pánové, dámy, napište! Se těšim a z Calgary zdravim!
.... se mějte!
zdraví Vás Prax 68 a nebo Československý přepisovatel.
Synkopu jsem poslouchal někdy v r.1965/66 v pravidelném rozhlasovém pořadu Ostravského rozhlasového orchestru. Zaujali mne právě ty české texty velkých hitů té doby, většinou z repertoaáru Beatles. V létě 1966 vystupovali v našem městě v amfiteátru, pamatuji si, že začalo silně pršet, museli narychlo přikrývat aparuturu igelitovými povlaky.
OdpovědětVymazatS Pavlem Novákem jsem se pak setkal osobně o mnoho let později, kdy hrál na svatbě mého synovce. Předtím ale několik sezon rovněž hrál pravidelně s kapelou a synem na plesích jedná naší místní firmy.