sobota 4. července 2020

The Spies


Začalo to příznačně – na vysoké báňské. Na podzim roku 1960 se tu sešli v nultém ročníku spolužáci  Emil Vašek a Miroslav Hasník. Nultý ročník představoval fyzickou práci na šachtě nebo v hutích a jen jednou týdně školu.
 Kapela se formovala od prvního ročníku (1961-62). Miroslav Hasník měl ještě mladšího bratra Jana, a ten se zase znal z průmyslovky s Ladislavem Stiborem. Stibor se ujal role baskytaristy, Vašek bubeníka a bratři Hasníkové se chopili kytar. Do širšího povědomí začali vstupovat pod názvem Spies asi od sezóny 1963-64. Měli značný radius a dokonce vystupovali s pražskými skupinami  Olympic a Donald v Brně.
Repertoár tvořily aktuální hity Radia Luxemburg, brzy se jádrem programu stali Beatles, Rolling Stones a Animals. Spies jsou však pozoruhodní především svou vlastní tvorbou. Se svou trochou do mlýna přispěl každý, zpravidla vždy hudbou i textem zároveň. Nejvíc písniček přinesl Emil Vašek. Jen v ostravském rozhlase nahráli Spies patnáct až dvacet vlastních skladeb. Dochovaly se však pouze v amatérských kopiích, například Balada o stoce(Vašek) nebo Balada o sazi (Stibor). Píseň Můj sen byla publikována v notovém sešitku. 
V závodním klubu dolu Hlubina hráli k tanci, ale jinak hráli výhradně koncerty – v restauraci Žalák i po celé republice včetně Slovenska.
Všechny nahrávky skupiny, což bylo kolem 24 skladeb,  nahrané v ostravském  rozhlase, dal z magnetonových pásků po 21. srpnu 1968 nový soudruh ředitel vymazat. Nebylo dost magnetofonových pásků z propadeného imperialistického Západního Německa, na které by se nahrála nádherná, socialisticky přiměřená, hudba soudruhů umělců, kteří se neorientovali směrem na Západ, ale směrem na sovětskou Moskvu.

Balada o sazi          1967
Mááááám velkou sazi v oku.
Mááááám velkou sazi v oku
Mááám
A ptám se vás i sebe
Proč v Ostravě nebe
Plné dýmu a černých sazí je.....


Balada o černé stoce         1967
Šel jsem kolem Ostravice
Přepadl mne náhle divný strach
Že spadnu do tý stoky
A zapadnu tam až po boty
A že mne nikdo nevytáhne....



Vojna míchala karty
 Emil Vašek s Miroslavem Hasníkem dostudovali a tušili, že se asi hudbou živit nebudou. Nejprve se vzdal aktivního hraní Hasník. Od roku 1967 působil u skupiny už jen jako manažer. Z kvarteta zůstalo trio a pokračovalo dál. Za jeden z vrcholů kariéry je možno pokládat účast na I. Československém beatovém festivalu v Praze v prosinci 1967. Své střední školy však dostudovali i Jan Hasník se Stiborem, a zejména výborný kytarista Jan Hasník toužil po profesionalizaci.
Karty osudu rozdala vojenská služba: Vašek a Mirek Hasník nastoupili v pohnutém měsíci srpnu
1968 každý na jiné místo a Stibor s Honzou Hasníkem získali modrou knížku. Plán pokračovat na vojně ztroskotal. Jan Hasník nezaváhal nad lanem do Flaminga, čímž získal přístup do ORO, a historie Spies se definitivně uzavřela.

Literatura
Nina Dlouhá: První ostravská přehlídka, Melodie 1963, č.7, s.100
Jiří Fukač: Dojmy a poučení z černého města, Melodie 1963, č.10, s.145
Lubomír Dorůžka, Ivan Poledňák: Československý jazz, Praha 1967, s.166-168
Leo Jehne: Hvězdy ostravského nebe, hudba pro radost 1968, XI-XII, s. 2-4
Jaromír Tůma: Ostravské písničky? To je barva!, Melodie 1970, č.9, s.270
Petar Zapletal: Ostravští v Praze, Melodie 1971, č.7, s.207
Hudební Kultura na Ostravsku po roce 1945, Ostrava 1984, s.77-87
Jaroslav Tůma: Barva ostravského soulu, ze sborníku Rhythm & blues, uspořádal A. Matzner, Panton-Praha 1985, s.231-241


© by Aleš Opekar

Žádné komentáře:

Okomentovat