Jan Křtitel Sýkora
Tento publicista, scénárista a spisovatel se narodil
v Praze 14. května roku 1949. Vystudoval literárně-dramatický odbor na
Lidové škole umění a potom na FAMU filmovou a televizní dramaturgii a scenáristiku.
Od roku 1978 byl zaměstnán jako dramaturg ve filmových ateliérech Barrandov.
Sýkora by ve druhé polovině šedesátých let znám především
jako novinář. Jeho články a statě vycházely v časopisech Aktuality
Melodie, Melodie, Pop Music Express, Práce, Student a také klubový časopis
Klubu Olympik, když zemřel Jiří Grossmann.
Jednou z velmi důležitých prací byla antologie Czechoslovak Beat Music ′67. Tehdy to
byla zcela zásadní publikace jež mapovala československou beatovou scénu a
vydavatelství Panton ji vydalo v třiceti tisícovém nákladu v roce
1968. Lektorsky se na ′hudebním magazínu 4′ podíleli ing. Zbyněk Mácha, Ivan
Štědrý a Dr. Jiří Chlíbec.
Nebyl to jen soupis nejznámějších big beatových souborů
tehdejšího Československa. Na začátku publikace byl nastíněn přehledným grafem
vývoj moderní hudby od blues po british rhythm & blues. Jednotlivé styly a
celkový vývoj byl hodně podrobně, na tehdejší dobu, v článku Miroslava
Langra. Pak následovaly články o jednotlivých skupinách. V polovině 80.
let se podílel na sborníku Rhythm &
blues, kam přispěl textem Bylo to
krásný… .
Sýkora působil také jako konferenciér. Především to bylo
v Klubu Olympik, u skupiny Matadors a pak především v divadelním
studiu Aréna. Na této scéně byl od roku 1969 uměleckým šéfem.
Jan Křtitel Sýkora nesmírně důležitým mužem i pro
vydavatelskou firmu Panton. Právě pro ni se podílel na vzniku série EP desek Edice Mikrofóra. Ta se snažila mapovat
československou big beatovou a také jazzovou scénu. To se i přes značný odpor
vládnoucí moci někdy docela dařilo.
V Československém rozhlase měl své pořady Junior
V době komunistické normalizace hudební scénu
opustil. Občas působil jako tiskový a propagační poradce. Pomáhal při startu
Petry Janů nebo country skupiny Tučňáci. Podílel se na comebacku Petra
Spáleného. Někdy se projevil opět jako scenárista. Jako scenárista pak působil
do konce 80. let minulého století
v Československé televizi. Někdy také psal průvodní texty ke
gramofonovým deskám.
V roce 2003, 20. března, zemřel. Jan Rejžek o něm v
nekrologu pro časopis Týden napsal:
„Pakliže se tehdy po boku
kožených muzikologů objevila silná poválečná generace holobrádků "z
praxe", jako byl František Horáček, Petr Dorůžka, Petr Sís, Ondřej Konrád
či Alexander Goldscheider, která psala o bigbeatu či folku svěžím,
nekompromisním jazykem, potom Jan Křtitel Sýkora byl odjakživa nejvěrnějším
synem Ohnivcovým, obdařeným navýsost plamenným stylem a šťavnatým slovníkem.
Když vyřídil třeba text Prostějovského
Modlitba za nemocné s pasáží "Zdál se mi jednou divnej sen, v něm zasedalo
OSN" hodnocením "To už nejsou rýmy, to jsou přímo katary
nosohltanu", nebylo co dodat.
Žádné komentáře:
Okomentovat