Jozef Dodo Šošoka
Již v průběhu studií vedl
amatérskou jazzovou skupinu se kterou účinkoval na jazzových nedělních
odpoledních v nitranském hotelu Tatra. V letech 1962 až 1963 měl
jazzové trio. Piano hrál Viktor Zapner a kontrabas Tibor Platzner.
V třiašedesátém roce byli oceněni prvním místem v soutěži Lidové tvořivosti
mládeže a od té doby dostali příležitost k nahrávání. Nahrávali v pro
Československý rozhlas i Československou televizi.
Jenže ještě v roce 1963 Šošoka
začal hrát v bratislavské skupině Istropolitana.
Touto skupinou prošli věhlasní jazzmeni. Byli to na příklad tenorsaxofonista
Dušan Húščava, trombonista Ervín Padušitzky, trumpetista Ľudovít Horský, pianisté Fedor Medek a S. Sulkovský a
spousta dalších.
Ovšem nejslavnější Šošokovou dobou
byla doba, kdy bubnoval ve skupině The
Buttons. Skupina vznikla v listopadu 1965. Hlavní šéfové Milo Pavelka
a Dodo Šuhajda ale spolu hráli již od března 1964, kdy se setkali
v bratislavské skupině The
Strangers. Zkoušeli po bytech a po sklepích
a rychle se k nim přidali další kamarádi. O The Buttons si přečtětě
v heslu The Buttons. (Hudební ukázka – Gombíky medzi kameňmi.)
V roce 1966 Dodo do Bratislavy
a tam hrál dvě sezóny se skupinou Combo
4. S Combem udělali několik nahrávek pro Československý rozhlas
v Bratislave.
V roce 1967 se stal
zakládajícím členem skupiny The
Gentlemen. Její vznik a existence měla obrovský vliv na vznik dalších
slovenských skupin. Měli velikou oblibu mezi mládeží té doby. Tehdejší obsazení
The Gentlemen bylo: Štefan Farkaš – fagot, varhany, Marián Oberth – kytara,
altsaxofon, Ľudovít Nosko – baskytara, zpěv a Dodo Šošoka – bicí.
Gentlemeni vystupovali na
československých mládežnických hudebních soutěžích. Více než důležité bylo
jejich 1. místo na studentské Universiádě v Českých Budějovicích
v roce 1968. Tehdy to českým big beatovým skupinám pěkně natřeli. Slavné Synkopy 61 zůstaly za nimi.
Jenže Dodo vzal tehdy kšeft do
skupiny Braňo Hronca na jednu sezónu a zmizel v západoevropských barech a
tančírnách. To byl ovšem super kšeft. Skromní muzikanti z komunistického
Československa si vydělali neuvěřitelné peníze. A Dodo si hlavně vydělal na
další soupravu a ještě měl vyděláno pro rodinu na „blahobytné“ živobytí.
V sezóně roku 1969 se opět
vrátil do Gentlemanů. V listopadu se konal v Bratislavě Slovenský beatový
festival a tam posbírali Gentlemeni spousty cen. Především to bylo 1. místo
v soutěži skupin a potom vyhlášení nejlepšího bubeníka festivalu a tím byl
Dodo Šošoka! Tou dobou dorazila husákovská komunistická normalizace (laskavě si
přečtěte Orwellovu knihu „1984“) i na jeho rodné Slovensko a celá skupina
odjela vyhrávat do zahraničí. Do kapitalistického zahraničí. The Gentlemen
hráli v Německé spolkové republice, Rakouské republice, Švýcarsku. A potom
jeli do Egypta, Iránu, Libanonu i Sýrie. Pro bubeníka Doda to byl veliký přínos
neboť se při tomto dlouholetém výletu seznámil nejen s kulturou Egypta a muslimů, ale hlavně jako hlava
otevřená vstřebával východní hudbu a rytmy.
Profesionál Šošoka využil zkušeností
hudebních i profesionálních k tomu, aby přežil v socialistickém
státě, jakým byla Československá socialistická republika. Když se
z existenčních důvodů rozpadla skupina The Gentleman, přešel téměř plynule
Dodo do skupiny klavíristy Ivana Kači a
odjel opět hrát do Káhiry v Egyptě. Měli tam angažmá v hotelu
Sheraton na pět měsíců. Tehdy tam s nimi zpívala zpěvačka Barbora Lišková.
Ta se po návrtu do republiky snažila uplatnit na československé hudební scéně,
ale nepovedlo se jí to. Zmizela. Dnes již víme, že za tím stáli komunističtí
funkcionáři v kulturních zařízeních. Nemohl vyniknout nikdo, kdo pracoval
na „Západě“.
Dodo byl potom najmut do skupiny,
která doprovázela, později úspěšnou zpěvačku, Evu Kostolányovou. Ta sice byla
na vydaných deskách prezentována jako popová zpěvačka, ale zpívala šanson i
jazzové standardy.
Od roku 1977 byl Dodo Šošoka
zaměstnán jako hudební režisér Československé televize v Bratislavě. A od
této doby je Dodo Šošoka aktivním bubeníkem v jazzovém kvartetu Laco
Gerharta, do kotlů bouchal i pro Slovenský jazzový kvintet. S Gerhardtem
účinkoval na několika Bratislavských
jazzových dnech, Mezinárodních jazzových dnech v Praze. To bylo
v letech 1980 až 1981. Potom hrával
jako jazzový bubeník se skupinami v Německé spolkové republice. To byla
svoboda i peníze.
zpracoval Prax53
Žádné komentáře:
Okomentovat