pondělí 17. srpna 2020

Stíny

 Stíny

                Když v roce 1956 poprvé zazněl rock¢n¢rollový hit Rock Around The Clock v podání Akord clubu, byla to z dnešního pohledu výjimečná událost (jakkoli si asi přítomní účastníci zřejmě žádnou výjimečnost neuvědomovali). Do roku 1961 bylo rock¢n¢rollových kapel opravdu jen pár. Samuels Band, Fapsorchestra, Sputnici, Komety, EP Hi-Fi, Crazy Boys. Naproti tomu v letech 1964-65 už bylo jenom v Praze několik set kapel. Náznak velkého bigbíííítového boomu už začal být patrný od roku 1961. Začaly vznikat a zase zanikat kapely, na které si už dnes málokdo vzpomene. Ale některé za vzpomenutí stojí!

Mezi nejproslulejší  a nejvlivnější zahraniční kapely patřili angličtí The Shadows. Jasný, panenský zvuk sólové elektrické kytary Hanka Marvina a rytmické frázování doprovodné kytary Bruce Welche inspirovalo spoustu chlapců ke koupi vlastní kytary a k prvním hráčským pokusům.

            Patřil mezi ně i teenager Ota Jahn. Upustil od shánění saxofonu, koupil si českou elektrickou kytaru Grazioso  a začal na ni cvičit.

            V roce 1961, když bylo Jahnovi osmnáct let, vznikla okolo něho a jeho přátel kapela s velmi výmluvným názvem – Stíny (Shadows). Dalším kytaristou se stal Václav Šimeček, zpěváky Václav Měřička (zpíval hlavně Cliffa Richarda) a Zbyněk Kadlec, který byl na všechno ostatní.

Základ: basy & decibely

            Baskytara byla na našem trhu stále nedostupná a tak museli hoši vymýšlet. Rozpitváním struny dovezené ze Západu zjistili, že pod vinutím obsahuje něco jako hedvábí. Napnuli tedy na soustruh ocelovou strunu a vinuli nejprve hedvábnou nit a pak měď. Struny pak natáhli na standardní  českou Jolanu. Vydržely nekonečně dlouho,  jen časem ztrácely zvuk, neboť neměly antikorozní ochranu.

            Unikátní baskytara, kterou ve Stínech obsluhoval Bohumil Bank, získala brzy věhlas a občas si ji půjčoval i Pavel Chrastina.

            K bubnům usedl Miroslav Janatka. Janatka byl také zručným zvukařem. Stíny nejprve hrály na Ideál, zesilovač koupený v obchodě s hudebními nástroji. Tato komická bedýnky skrývala energii 3,5 W a vzadu dva banánky. Janatka udělal roztrojku pro všechny kytary Stínů. Po půl roce ale Ideál přestal stačit, stačil-li kdy vůbec,  a Mirek Janatka sestrojil zesilovač vlastní a to hned na 30 Wattů. Zesilovač byl svou silou ve své době  natolik ojedinělý (měřit se s ním mohl jen Kaplanův a Doležalův Samuel), že si ho například s opakovaně s prosíkem půjčoval Miki Volek.

Standardní beatový koktejl

V repertoáru Stínů se střídaly rock¢n¢rolly se shadowsovskými instrumentálkami. Například Whole Lotta Shaking Going On od Jerryho Lee Lewise, Dynamite od Cliffa Richarda, Bad Boy od Martyho Wilda nebo Big Beat Boogie Sandyho Nelsona (z repertoáru Berta Weedona).

            Párkrát vyhráli na jakýchsi soutěžích se svými instrumentálkami, které byly výhodné vzhledem k absenci anglických textů s nimiž byly stále problémy.slavné večery se odehrávaly například v kavárně Ural, naproti Bílé labuti. Každou neděli tam hrálo pět až šest kapel. Vedle Stínů třeba Black & White nebo Komety. Sál byl v obležení. Okolo baráku bylo lešení a lidé po něm lezli do oken. Všechno praskalo ve švech.

Vojna, bar a Mefisto

            Skupina Stíny působila aktivně až do října 1962, kdy Ota Jahn odešel na dva roky na vojnu. V průběhu jeho vojenské služby se ještě podařilo uskutečnit pár příležitostných vystoupení. Po vojně začal Ota Jahn hrát nejprve v baru hotelu Internacionál. S kapelou houslisty Pelanta, s pianem a akordeonem. Měli v repertoáru asi pět set skladeb a vždycky řekli číslo a už se jelo. Než kytarista Jahn nalistoval příslušný part, byl už pomalu konec skladby. Lano do skupiny Mefisto, která právě nabírala své profesionální obrátky, bylo vysvobozením.

Po Stínech zbylo jen pár pomačkaných fotografií a krátký záznam, který byl pořízený na magnetofon Sonet Duo.    


                                                                                            Informace: http://www.popmuseum.cz/stories/stories.php?q=bbs9701&a=0&l=cz

© by Aleš Opekar

Žádné komentáře:

Okomentovat