Synkopy 61
Jak vznikal big beat v Brně?
V roce 1940 založil Gustav
Frkal svůj první jazzový orchestřík, a
tím začala v Brně epocha
moderní populární hudby. Pan
Frkal se pak přejmenoval na Broma a skupinu rozšířil na big band. Hráli u něho
i Karel Krautgartner nebo Mirko Foret. Foretův vlastní big band měl koncem 50.
let měl na repertoáru i skladby jako Malý medvídek nebo Měj mě ráda.
Duchapřítomný čtenář si jistě názvy v mžiku přeloží do elvisovských
souvislostí: Teddy Bear, Love Me Tender.
Ještě před tím , v roce 1951,
vzniklo BERO, tedy Brněnský estrádní
rozhlasový orchestr (později Orchestr studio Brno), který vytvořil
z Brna baštu estrády a vyššího
populáru. Synkové a cérky z jižní Moravy však raději ničili svá srdce
vysedáváním u zahraničních rozhlasových
programů. Ještě lépe než Radio Luxembourg chytali ′Autofahrer Unterwegs′, pořad
vysílaný z Vídně. Šlo o program s populárními písničkami, určenými
motoristům, po jehož vzoru později vznikla domácí ′Pozor, zákruta!′ a do téhle atmosféry se začaly ke slovu hlásit
Synkopy.
Orchestr závodního klubu Vlněna
Když
na konci roku 1960 vznikla po potřebu školního večírku hudební skupina, nikoho
z jejích členů ani spolužáků asi nenapadlo, že vydrží na scéně třicet let.
Kytarista Petr Směja, bubeník Jiří Rybář, Pavel Pokorný – v té době houslista a Jan Čarvaš (1945-9.10.2008), kontrabasista (od roku 1961) spolu hráli až do sezóny 1980/81. Tehdy skupinu opustil Čarvaš a pak Směja, zbylí členové jen pozměnili název a pokračovali dál. Mezitím se ale ještě odehrála spousta důležitých věcí.
Hoši si skupinu nazvali Synkopy a
stali se orchestrem závodního klubu Vlněna. Až do roku 1965 každý rok měnili
vročení za názvem (Synkopy 62, 63 …), až se vrátili ke stálému označení ′61′.
Přibrali klavíristu Pavla Smílka a využívali dokonce i akordeon, na který hrál
Miloš Orság zvaný ′Veka′ a klarinet Petra Fischera.
Zpočátku hráli běžný populární
repertoár. Mezi dobovými tanečními hity se však již objevovaly i takové skladby
jako Teddy Bear z repertoáru Elvise Presleyho či Let′s Twist Again
z repertoáru Chubbyho Checkera.
Od Petrova staršího bratra,
Stanislava Směji, který vedl soubor
Slavia klub, hrající taneční hudbu v hotelu Slovan, převzali jeho
Kytarové Boogie. Od německého salónního houslového mága Helmuta Zachariase
převzali zase Houslové boogie.
Z rádia odposlouchávali, co se
dalo a skladby nazývali, jak se dalo. Třeba Cvando Caliendo nebo Papatado.
Začali se pokoušet i o vlastní skladby s vlastním anglickým veršováním
(Come In Boy).
Zkušebnu měli na střední škole
v Elgartově ulici. První opravdový veřejný koncert uspořádali až 25. 1.
1962 v Zrcadlovém sále hotelu Slovan. Nějaký ten rok ještě zůstávali
nevyhraněnou taneční skupinou. Ale pak začali hlouběji objevovat rock′n′roll a
big beat, zaslechli první snímky Beatles…
Vestoje nebo vsedě?
„Petře, my chceme hrát big beat!“,
ozvalo se jednoho dne z hloučku mladíků, postávajících před restaurací Rekord.
„Neblbněte“, opáčil kapelník, „vždyť oni u toho stojí a my máme takový krásný pulty, nechal jsem na ně napsat ′Synkopy – orchestr závodního klubu Vlněna′. Vždyť nám bude vidět na nohy, jak budeme vypadat?“ Do čtrnácti dnů hráli vestoje a i kapelníkem Smějou.
Do repertoáru prorůstali Shadows
(např. Piece Pipe a nebo Atlantis). Seachers, Beatles, ale další původní
rock′n′rollové kousky. Pavel Pokorný se musel z houslí přeškolit na kytaru,
Jan Čarvaš pak odložit kontrabas a pořídit si baskytaru.
Jednoznačný příklon k bigbítu
se utvrdil v průběhu roku 1964, kdy Synkopy skoncovali s Vlněnou a
uchýlili se pod ochranná křídla závodního klubu Dopravy a spojů. Ten vlastnil
v obvodě Brno 3 sál U kozáků, kde mohli pravidelně vystupovat. Častokrát
hráli i v Brněnském parku kultury a oddechu, v Besedním domě nebo
kavárně Máj. V Lidovém domě Husovice se zúčastnili 28. 4. ′Big Beatové
přehlídky′ společně s Medic klubem a Film clubem.
Na koncertě v Divadle Julia Fučíka 1. 12. 1964 vystoupili s dalšími Brňáky – Ravens, a 5. 12. v PKO se slavnou skupinou Shakers. Na takovéhle big beaty přišlo v Brně až sedm set lidí a vstupné stálo 6 – 7 korun. Se Synkopami tu už zpíval a konferoval Michal Gärtner. Repertoár obsahoval velké hity Chucka Berryho Carol nebo Nadine i další klasické rock′n′rolly jako Good Golly Miss Molly nebo Thallahassie Lassie.
V archivu Jana Čarvaše se
zachovala nahrávka Bits And Pieces z repertoáru anglických Dave Clark
Five.
Zmínění Shakers si svou proslulost
získali především cover verzí písně Beatles She Loves You. Členové skupiny
pocházeli z řad studentů medicíny. Jeden z nich, sólový zpěvák, se
jmenoval Michal Polák. Poutal na sebe pozornost zejména podáním písní Cliffa
Richarda. Shakers uměli chytře skloubit hráčskou, vizuální i obchodní stránku
své produkce. Poslední dva aspekty byly u Synkop slabší stránkou. Kluci ze Synkop
stále prohlubovali kontakty se Shakers a 31. 1. 1965 si s nimi Míša Polák
poprvé zazpíval.
1965: vlastní tvorba Rok 1965 znamenal zásadní změnu. Významné místo v repertoáru začali zaujímat Beach Boys a Hollies a především: ve větší míře začala vznikat vlastní tvorba. Jiří Rybář přivedl spolužáka z průmyslovky Oldu Veselého, který dodal první písničky: Modré oči, Měla bys jít. Ve stejné době se rozjela plodná spolupráce s Františkem Jemelkou, který se stal kmenovým textařem skupiny. V průběhu dalšího roku vznikla série vlastních osobitých písniček Hej pane můj, Marťan, Suita pro J. S. Bacha, Válka je vůl, Měl jsem rád tvou peněženku, Žárlivá dívka, Musím odejít.
Zejména Marťan a Válka je vůl se staly generační výpovědí, typickou pro
myšlenkové hnutí na prahu druhé poloviny 60. let:
měl vlasy na paty
a džínsy prodřený
a nohy chlupatý
Tam u nich na Marsu
je to běžnej úkaz
A tak se podivil
že chtěj po něm průkaz
Jelikož Marťan byl
Tak do rakety sed′
A moc se rozčílil
Zčervenal a pak zbled′
A kašlal na náš svět…
Závidím Marťanům
Tu jejich polohu
Když stojím na zemi
Moc kašlat nemohu…
Vraťme se však ještě do roku 1965, který přinesl i další zajímavosti. Vedle Shakers a Ravens zahráli i Rocky Eagles, Mefisto a Teenagers v sobotu 26. června se na vyprodaném Brněnském stadionu PKO odehrála velká beatová akce ′Brno – Bratislava v big beatu′. Synkopy 61 společně s Beatmen s Dežem Ursinym, to byl blesk z čistého nebe. Bezkonkurenční československá odpověď na Beatles. Dva sobotní koncerty nestačily uspokojit všechny zájemce, takže akci museli zopakovat i v neděli.
Rok 1965 přinesl Synkopám i první
zákaz. To když rozvášnění diváci po jednom z koncertů rozpojovali vozy
noční tramvaje a ukradli průvodčímu lístky a čepici. Jeden z výtržníků byl
dokonce synem zaměstnanců Dopravních podniků. Odnesla to ovšem, jako vždy, kapela.
1966: VŠ klub Gorkého
Synkopy 61 vycouvali ze závodního
klubu Dopravy a spojů a našli nový azyl ve Vysokoškolském klubu. Potkali tu tým
šikovných a aktivních lidí. Začali používat dozvuk, amatérský to výrobek
technika Jindry Stožického, a nové dynamické mikrofony české značky Tesla.
Hlavní změnu však znamenal
v dubnu příchod Michala Poláka ze Shakers do kmenové sestavy kapely. Jeho
vysoký falzet přispěl k utvrzení orientace na americký west coast rock neboli surfing sound (big
beat s vícehlasým zpíváním typu Beach Boys a Mamas And Papas). Tento styl
vyžadoval perfektně propracovanou a sladěnou vokální složku a na tom Synkopy 61
zakládaly svou osobitost na domácí scéně. O podobný sound se pak snažili
pražští Cardinals a Rebels. S Polákem se kapele přiblížil i další okruh
kamarádů, kteří uměli přispět radou a pomocí. Patřili mezi ně i sourozenci
Pavel a Eva Romanovi, mistři světa (1962 – 65) a Evropy (1964/65)
v krasobruslení.
Jednou prý
přišel Pavel Roman na zkoušku Synkop 61, chvíli poslouchal a pak řekl: „No nic,
musíme koupit Ringošovi nové bubny.” Jiří „Ringoš“ Rybář dokončil zkoušku na
nové bicí.
VŠ klub udržoval i kontakty do zahraničí, a tak když přišlo pozvání na přehlídku do Polska, vyslal tam Synkopy 61. jednalo se o festival v Gliwici v květnu 1966, kde nakonec získali první cenu (kterou představoval uhelný kvádr na podstavci). Měli sice pocit, že Poláci jsou co do vybavení a hráčské zdatnosti o krok vpředu, ale zaujali patrně svým aktuálním stylovým zaměřením se souhrou vokálů. Vysloužili si další pozvání na červenec do Gdaňska. Sand tam hráli i skladbu Musím ti říct sbohem (1966).
Pak následoval Poprask na laguně. Kdo přišel 16. 9. 1966 na premiéru do Mahenova divadla, zažil Goldoniho klasickou komedii plnou minisukní a big beatu, s vlastními písněmi Synkop 61. Tohle angažmá umožnilo kapele přístup do nahrávacího studia. Písničky z Poprasku se postupně od konce roku 1966 do konce roku 1967 nahrávaly v brněnském rozhlase. Třeba písničku Děvče napořád (1967).
Na konci roku 1966 se na scéně objevila nová tvář: když
Pavel Pokorný odešel v říjnu na vojnu, nahradil jej u kytary na dobu dvou
let Pavel Váně.
1967/8: soutěže a festivaly
V březnu 1967 se konal
v Českých Budějovicích 1. beatový a jazzový festival. Synkopy 61 se
střetly ve finále s olomouckými Bluesmeny, skončili druzí, ale dostali cenu
diváků.
Vyvrcholením
sezóny byl bezesporu 1. československý beatový festival v prosinci
v pražské Lucerně. Košatou moravskou scénu reprezentovaly vedle Synkop
ještě Vulkán, Atlantis a Bluesmen.synkopy opět patřily k oceněným,
společně s pražskými Rebels. Hlavní trofej si do Bratislavy odvážel Dežo
Ursiny se skupinou Soulmen. Se Soulmeny pak vzápětí uspořádali spanilou jízdu
po Slovensku a na oplátku vystoupení v Brně.
Koncem roku se na podnět PKO
v Brně rozjela dlouhodobá soutěž s fotbalovým názvem Brněnská beatová
liga. Hrálo se každý s každým a výsledky určovalo bodování poroty i
publika.
Synkopy 61 už měly takové postavení,
že když vyrazili někam na koncert, tak dalšími dvěma autobusy putovali fanoušci
odění do triček s nápisy Synkopy a ′Válka je vůl′. Koly Beatové ligy tedy
procházeli hladce a ve finále se střetli s Atlantisem. Atlantis – Zdeněk
Kluka a Ulrychovi – tahali trumfy z rukávu v podobě Jimi Hendrixe a
Cream, Synkopy se je zase snažili přebít přizvaným smyčcovým kvartetem Brněnské
filharmonie. Výsledek slavného finále
skončil nerozhodně, s jediným bodem navíc ve prospěch Synkop 61.
6.března 1968 proběhl v Českých
Budějovicích druhý festival jazzu a beatové hudby (Jazz-universiáda). Synkopy
61 si tentokrát odvezli jen 3. místo , ale stejně jako před rokem hlavní
diváckou cenu.
2. československý beatfestival
v prosinci 1968 ukázal, že vývoj rockové hudby pokračuje a že nastoupily
nové aktuální trendy jako psychedelický rock. Synkopy již byly více
v pozadí, přesto obdrželi alespoň druhou cenu v soutěži o
nejúspěšnější písničku (Casanova).
Beach Boys v Brně a co dál?
Slavní Beach Boys přijali pozvání jako hosté galaprogramu
Bratislavské lyry 1969. podnikavý organizátor Miloš Bernátek uspořádal 19.
června velký koncert na Zimním stadionu.
O roli předskokanů se podělili Blue Effect, nově vzniknuvší Progress
Organisation a Synkopy 61, kterým se v té době přezdívalo moravští Beach
Boys. Skvělý zážitek pro všechny.
Společným koncertem s Beach
Boys se pro Synkopy 61 uzavřela nejšťastnější tvůrčí etapa. Následující dekáda
nepřála nejen Synkopám, ale bigbítu vůbec. A Synkopy se na prahu této
nepříznivé éry rozhodli k profesionalizaci.
První profi
akcí byla federální šňůra Praha-Brno-Bratislava s pražskými Cardinals a bratislavskými Prúdy. Jenomže
aby se kapela uživila, musela často hrát na tancovačkách, vyjíždět na zájezdy
s Helenou Blehárovou a do rakouských barů a nočních podniků.
V roce 1970 vznikl v režii Milana Pelouška v brněnské
televizi půlhodinový medailónek Synkop 61, situovaný do foyer Janáčkova divadla
v Brně. Písně jsou tu provázeny baletními kreacemi.
Po roce 1974, když se dlouholetý
autorský spolupracovník Synkop 61 Oldřich Veselý stal členem kapely, nastalo
′uriášovské′ období, koketérie s hard rockem. Veselý v roce 1975
odešel do M. Efektu.
Nahrávky:
Technicky nekvalitní
amatérské záznamy ze zkoušek 1961-
Snímky brněnského rozhlasu
z období Poprasku na laguně
1966: Moje tajemství, Musím
ti říct sbohem, Budu vzpomínat, Návštěva staré dámy
1967: Děvče napořád, Suita pro J. S. Bacha, Žárlivá dívka, Marťan,
Když se tě ptám, Hej pane můj, Válka je vůl
Diskografie:
Válka je vůl SP Supraphon 1968
Měl jsem rád tvou peněženku
Tichej kout/ Vítězství
světla/ Suita pro J. S. Bacha EP
Su 1968
Casanova / Bůh lenosti SP Discant 1969
Jennifer Eccles/Step Inside SP
Panton, 1969
Já slyším múzy/Byl jednou
jeden král, SP Pa 1970
A bylo nám hej/Jen Si
hrej/Venuše/Svatební, EP Pa 1970
Hůl, nůž a cop/Přichází den, SP
Pa 1971
Malý lord/V pátek uragán vál,
SP
Pa 1971
Festival, mini
LP speciál Pa 1972
Park/Robinson, SP
Pa 1973
Xantipa, mini
LP Pa 1973
Formule 1, mini
LP Pa 1974
Jen si hádej na
LP Gong č.3, Pa 1976
Kolemjdoucí/Mlha, SP
Pa 1980
Sluneční hodiny, LP
Pa 1981
Křídlení, LP
Pa 1983
Blues o výčepu/Modřinná
soustava, SP Pa 1985
Blues pro můj den/ Hra
s pamětí, SP Pa 1985
Zrcadla, LP
Pa 1986
Loutka na setrvačník, SP
Pa 1987
Válka je vůl (The Best Of…), CD
FT Records 1995
Válka je vůl (Vol. 2) Hity
1967-79, CD FT Records
1996
Válka je vůl (Vol. 3) Nevydané
hity a rarity, CD FT Records 1996
Sp u Discantu Bůh lenosti a Casanova
Literatura:
K. Bundálek: Goldoni
v minisukních a s big-beatem, Rovnost 17.9.1966
P.Ulrych: Putování za taneční
hudbou, Rovnost 31.3.1967
P.Bartík: EP deska a svízel:
Synkopy 61, Melodie 1968, č.6
K.Knechtl: Každý dostal něco
na schování, Aktuality Melodie 22.12.1969
J.Tůma: Surf pro Boženu
Němcovou, Aktuality Melodie 20.7.1970
J. Halada: Synkopy 61
v novém pořadu, Brněnský večerník 17.3.1972
F.Skotal: Zadáno pro Synkopy
61, Brněnský večerník 10.10.1974
J.Černý: Polyfonikové moravského beatu, Melodie 1975, č.1, s.5
J.Černý: Formule 1, Melodie
1976, č.2, s.62
J.Kravka: Jak přelstít
rockera, Brněnský večerník 18.9.1981
-mis-: Synkopy po dvaceti
letech, Gramorevue 1981, č.12
J.Kravka: Synkopy ′82′ aneb
Kterak pohybovat velkomoravským monumentem v dimenzích menšinového žánru,
Melodie 1982, č.4, s.101
Martina Zbořilová: Synkopy
v zrcadlech času, Gramorevue 1986, č.4, s.9
Podle Aleše Opekara a Jiřího Donné Smýkala.
Informace: http://progressrock.cz/ceske/Synkopy61.html
Rozhovor s Janem Rybářem k 50. Výročí založení skupiny
Alba a samplery se skladbami Synkop 61: https://www.supraphonline.cz/umelec/10551-synkopy-61
Žádné komentáře:
Okomentovat