neděle 9. srpna 2020

S.L.S. / Společenství Leška Semelky

 

U tohoto autora , Leška Semelky, uvádím dva články dvou autorů. Oba vlastně řeknou jedno a totéž. A protože mám oba autory ve velké oblibě, nechal jsem zde oba texty. Semelkova hudba s S.L.S. sem moc nepatří, ale pro nás jsou zajímaví hudebníci, kteří se ve skupině vyskytovali.

 S.L.S.   

Společenství Leška Semelky

            V létě roku 1981 odešel Lešek Semelka s bubeníkem Vlado Čechem z Modrého efektu a společně s Janem Kavale, jako baskytaristou, a Stanislavem Kubešem, který zpíval a hrál kytaru, založili skupinu S. L. S.

            Repertoár byl z valné většiny dílem samotného Semelky a na textech se podílel především Pavel Vrba. V průběhu roku 1982 natočilo S. L. S. dva singly. Na prvním byly písničky Když dva nejsou a jsou a Zánovní lidé. Natáčení proběhlo 12. prosince 1981 v nějakém studiu, asi Supraphonu. Druhý singl obsahoval skladby Proč a Ty krásná ženská. Nějaká bližší data o natáčení nemám. V následujícím roce 1983 se Semelka s partou do studia opět dostali a postupně natočili další skladby do černých vinylových kotoučů. První singl natočili 28. března a do drážek tak byly vyryty skladby Čas fotí a Barva snů. Na druhém singlu už byla jiná sestava kapely: Lešek Semelka – zpěv a klávesy, Stanislav Kubeš – kytara, Vlado Čech – bicí, Jan Kavale – baskytara a Karel Ešpandr – kytara.

            Vyprodukovali skladby Jména a Tak mi pomoz. Potom se podrobil Lešek Semelka tlaku agentury a vystoupil na Festivalu politické písně  Sokolov. Jenže, ať se snažil jak chtěl, dopadl jako všichni ostatní: rockové posluchačské zázemí je odepsalo. Prostě jsme je ignorovali. Sokolov – to byl prubířský kámen. My „bigbíti“ jsme se na tuto podělanou akci ani okem nepodívali. Ale vždy se rychle rozneslo, kdo tam vystupoval. A kdo tam vystoupil – toho jsme odepsali. A Semelku jsme odepsali taky. Sice se snažil, aby z toho vybruslil, ale v Zelenkově socialistické televizi vystupoval on a ne Mišík, Hladík, Pavlíček, Olmerová a spousta jiných.

            V roce 1984 se dostali S.L.S. do studia jen jednou a vydali singl s písničkami Vtip a Zvláštní máma. Tentokrát při nahrávání nebyl Karel Ešpandr. V dubnu přišel do skupiny ještě klávesák Michal Pavlík. Jak ale charakterizoval tvorbu skupiny Miroslav Balák z Brna: „…melodicky nápadité písničky svými klasickými aranžmá působily v éře nové vlny a syntezátorového popu poněkud archaicky…“

            Skupina se dostala do studia v dubnu roku 1985 a natočila v Mozarteu LP! Lešek Semelka  S.L.S. Složení skupiny tehdy bylo: Lešek Semelka – zpěv a klávesy, Michal Pavlík – klávesy, Jan Kavale – baskytara, Vlado Čech – bicí.

            Při práci ve studiu v průběhu nahrávání pomohl ještě Karel Hodr, svým zpěvem. Karla Hodra ovšem znají sběratelé jako chlapa, který se podílel také na všech nejvýznamnějších titulech československého rocku. Ovšem  došlo na slova Miroslava Baláka. A to byl si důvod k tomu, aby Semelka soubor v létě roku 1984 přestavěl. Vladimír Boháček přišel hrát na baskytaru a David Koller přinesl své bicí. Oba nově příchozí zdatně zpívali. Tato změna se projevila tím, že Semelka začal do své hudby dávat prvky reggae i nové vlny. Zajímavosti to nepřineslo mnoho. Pro posluchače přestávala být hudba Leška Semelky, řekl bych, akceptovatelná a to se vždy projevuje tím, že klesá počet prodaných LP a SP a také návštěvnost na koncertech. Textař Pavel Vrba se Semelkou tehdy také pomalu utlumuje spolupráci a tak texty píše manažer skupiny Pavel Mertlík a nebo Jiří Burian. Krize ve skupině se potvrzuje tím, že v létě roku 1985 se skupina rozchází. Semelka se věnuje pouze studiové práci a komponování. Postupně dává dohromady další sestavu S.L.S. ve složení: Lešek Semelka – klávesy a zpěv, Karel Ešpandr  - kytara, Zdeněk Fák – baskytara a Zdeněk Vlč – klávesy.

            V tomto složení jim vychází singl. Postupně je singlů více, ale nějaký výraznější posun směrem k zajímavé hudbě se nekonal. Semelka se pokusil o vylepšení tím, že vydal několik skladeb ve spolupráci se zpěvačkou OK Bandu Marcelou Březinovou. Ale i to bylo marné. Jeho hudba se stala nezajímavou jak pro kritiku, tak i pro posluchače.

            Přesto musím říci, že Semelka svou velkou roli sehrál především v době svého působení v Modrém efektu Radima Hladíka a v Bohemii. To, že neměl ten talent jako jiní a nedokázal hrát, skládat a zpívat s evolucí, jež by směřovala jinam než do zapomnění, to není jednoznačně jen jeho vina. Prostě mu to dál nešlo.

podle Miroslava Baláka

 

 SLS (SPOLEČNOST LEŠKA SEMELKY)

(1981 - 1985)

            V roce 1981 musel Radim Hladík znovu postavit svoji kapelu Blue Effect, neboť se mu rozpadla - opustili ho zpěvák a klávesista Lešek Semelka a bubeník Vlado Čech s tím, že založí nový soubor. A protože Skupina Fr. Ringo Čecha přišla v té době o frontmana Jiřího Schellingera (tragicky zahynul v Dunaji) a sám Čech nevěděl, jestli se hudbě bude ještě věnovat, největší opory jeho bandu Stanislav „Klásek“ Kubeš (lg) a Jan Kavale (bg) se spojili se Semelkou a Čechem a tak vznikla kapela SLS.

                Celý model fungování SLS byl předem dán - vycházel ze Semelkových skladeb, které se autor snažil protlačit už do Blue Effectu, ale R. Hladíkovi se zdály příliš popové. Texty psal zasloužilý textař art rocku Pavel Vrba. Rok po založení kapela absolvovala devíti týdenní turné po tehdejším SSSR a v roce 1983 získala třetí místo na Bratislavské lyře. Byla též hodně protěžovaná v televizi, kde často vystupovala v TKM a Šípově a Uhlířově písničkovém pořadu „Hitšaráda“. Nicméně příliš velkou oblibu si soubor nezískal. Čs. rockové publikum v té době žilo novou vlnou a posléze mediálním útokem na ni, a proto se na všechno, co vycházelo z televize dívalo skrz prsty. Navíc, jak napsal Miroslav Balák v Encyklopedii jazzu a moderní pop. hudby, „melodicky nápadité písničky svými klasickými aranžmá působily v éře nové vlny a syntezátorového popu poněkud archaicky“.

            Semelka tedy v létě 1984 soubor kompletně vyměnil. Jako první přišel klávesista Michal Pavlík z Pospíšilových 5P. Kavaleho a nespokojeného V. Čecha, který stále více propadal depresím a alkoholu (zemřel v r. 1986), vystřídala rytmika 5P - Vladimír Boháček (bg) a David Koller (ds). Zvuk kapely byl obohacen o prvky nové vlny a reggae, a Semelka začal spolupracovat i s jinými textaři než jen s P. Vrbou (J. Burian, V. Mertlík), avšak pro „rozdílnost uměleckých názorů“ se skupina v létě roku 1985 rozpadla. Sám její vedoucí pak do konce 80. let vydal pod názvem SLS několik singlů, na kterých se podílela tato studiová sestava: L. Semelka (voc, ks), Karel Ešpandr resp. Tomáš Valášek (g), Zdeněk Fák (bg), Zdeněk Vlč (ks), Zdeněk Duroň (ds). Semelkův skladatelský potenciál se však postupem doby rozmělňoval a když vytvořil nesourodé pěvecké duo s ex-zpěvačkou OK Bandu Marcelou Březinovou, nebylo na jeho hudbě zajímavého už vůbec nic.

            Zlatá léta Leška Semelky tak budou už navždy spojena s jeho působením v souborech Bohemia a Blue Effect. Potom již nebyl schopen vyprodukovat nic zajímavého.

Co se zachovalo do r. 1989:

Fotografie
TV clipy:
„Zánovní lidi“ (1982), „Proč“ (1982), „Ty, krásná ženská“ (1982), „Když dva nejsou a jsou“ (1981,clip 1983), „Jména“ (1983), „Živly“ (1984), „Dřív smířlivá“ (1985), „Jak blázen před lidmi vypadám“ (1987), „Už jedem sólo“ (1989) atd.
Audio (pouze s SLS):
Lešek Semelka & SLS: SP (Supraphon) - „Když dva nejsou a jsou“ / „Zánovní lidi“ (1981, vyšlo 1982), „Proč“ / „Ty, krásná ženská“ (1982), „Čas fotí“ / „Barvy snů“ (1983), „Jména“ / „Tak mi pomoz“ (1983), „Vtip“ / „Zvláštní máma“ (1984), „Živly“ (1984, vyšlo na sampleru 1985)
Lešek Semelka & SLS: „SLS“ LP (1984, vyšlo 1985, Supraphon)
Lešek Semelka & SLS: „Coloured Dreams“ LP (1984, vyšlo 1985, Artia) - exportní anglická verze alba „SLS“
Lešek Semelka & SLS: SP (Supraphon) - „Dřív smířlivá“ / „Majolenka“ (1985), „Houby“ / „Překroč svůj stín“ (1985), „Jednou větou“ / „Já a ty“ (1986), „Nashledanou“ / „Proto svítá…“ (1987), Lešek Semelka, Marcela Březinová & SLS: SP (Supraphon) - „Jak blázen před lidmi
vypadám“ / „To nemá význam“ (1987), „Co nadělám“ / „Tvůj obličej“
(1988), „Správnej fígl“ / „Už jedem sólo“ (1989), „Den žen“ / „Na kopcích“ (1989)

Petr Hraboš Hrabalík

Diskografie: https://www.discogs.com/artist/352388-Le%C5%A1ek-Semelka

Žádné komentáře:

Okomentovat