František Horáček: Časovaná bomba Věra Špinarová (Melodie 1972, č. 9)
Věra Špinarová
„Malá divoká šelma, za to ale s velkým hlasem. A byl tak
velký i v roce 2013!“
Tato zpěvačka si užila
všechno. Radost z úspěchu i zpívání za stovku po barech a hospodách rodné
Ostravy. Přežila vše . . .
Věře Špinarové se vždy říkalo Věrka. Snad proto, že je malá
vzrůstem. Narodila se před Vánocemi v roce 1951, tedy v polovině
minulého století. Od dětství se učila hrát na housle. Tato hudebně velmi nadaná
holčička si ve svých čtrnácti letech poprvé zazpívala s velkým orchestrem
na akademii ostravských škol. Nějakou dobu se zúčastňovala různých soutěží a
přehlídek až zvítězila v krajském kole soutěže Májový křišťál v roce
1966. V celostátním kole pak obsadila pátou příčku. Jako patnáctiletá
slečna nazpívala v ostravském studiu Československého rozhlasu svou
vlastní skladbu Já před tebou klečím. Dál pak spolupracovala Ostravským rozhlasovým
orchestrem (ORO)…..To je oficiální začátek její kariéry.
Ovšem tato divoška s více než
dvouoktávovým rozsahem zpívala náročný rhythm & bluesový, rockový a bluesový
repertoár s amatérskou kapelou po odpoledních čajích v Ostravě a
jejím širokém okolí. Snad již byla skupina The
Royal Beat. V roce 1966 ji do svých řad přetáhla profesionální
skupina The Flamingo. Dlouhou dobu
s nimi zpívala rhythm & bluesový a soulový repertoár. Ale někdy kolem
roku 1968 jí přestalo profesionální Flamingo vyhovovat. Tehdy ukončila základní
školu a začala chodit do učení a se radši vrátila k amatérskému Royal Beatu.
V dubnu 1969 přešla zpívat do další ostravské skupiny The Majestic. Ten byl sice také amatérský a
zkoušel dvakrát týdně, ale Věře to vyhovovalo. Velmi zhusta vystupovala s Majesticem v okolním městech kolem Ostravy. Jak zpívala Věra s Majesticem
je slyšet v kapitole o skupině Majestic. Tady je kousek textu písničky
Bílej velbloud. (Ještě dnes mi běhá po těle mráz, když si skladbu pustím. Když
jsem ji slyšel poprvé v sále hotelu Piast v Českém Těšíně – byl jsem
i s přáteli zcela ohromen, či snad lépe řečeno ochromen .)
Bílej velbloud
Nevíte vůbec páni,
jaký mám pořád trápení.
Jak strašný má holka soužení.
Ty dlouhý dni nikdo nezmění.
Když na zápraží marně stávám.
Obchází mne samota zlá.
Poslední z nadějí stín zaklíná.
A zuby ze tmy na mne už cení.
Jak bílej velbloud k nohám usedá
A mý dveře nikdo víc nikdy nehledá.
Jak bílej velbloud k nohám usedá
A mý dveře nikdo víc nikdy nehledá!
Hejčkám v sobě přání
něčí kroky, že zas uslyším.
Zbloudilej chlap, kéžby zas’ kliku zmáčk’,
vodved mě z toho vězení.
Měsíc bejvá mým hostem,
v noci kdy se vdám.
Proč jen zrovna já mám bídně tak žít?
Proč se já už nedočkám?
Měsíc to neví.
Páni, samota, chleba je můj.
Přála bych vám ho jíst.
Má chuť medu a je v něm jed.
Neračte si to, nedej bože ,splést
Páni, samota, holku usouží.
A jednou ji i strhne
z ní
Snad nám navždy doslouží.
Samotu já znám………
28. června se dostal Majestic do studia Československého rozhlasu v Ostravě a pro brněnský Panton natočil svůj první singl. Obě skladby zpívala Věra a složení Majesticu bylo: Radomír Schejbal – tenorsaxofon a flétna, Milan Holáň, piano a varhany, Jaroslav Trunkát – baskytara, Petr Velhuda – trumpeta, Vlastimil Kučaj – kytara a Ludvík Kovář – bicí. Skupina na singl nahrála skladby I Sing My Song a Son Of A Preacher Man. O rok později se Věra s Majesticem dostala do studia podruhé a natočila skladby Music Box, což byla převzatá skladba Surround Yourself With Sorrow, a skladba J. Slavotínka a Z. Malého Podnájem pro dva. A v roce 1971 byla s Majesticem ve studiu naposled. Natočila skladbu Ranní déšť.
To už ale šéfoval Majesticu Ivo
Pavlík a ten tlačil skupinu do komerce. Je pravdou, že Pavlík, jako protřelý
manažer i muzikant dobře věděl, co se v republice po roce 1968 děje a že
tady nikomu rhythm & bluesová a soulová pšenka s anglickými texty
nepokvete. A tak Majestic, přejmenovaný na „Skupina Ivo Pavlíka“ velmi často
vyjížděl na šňůry do zahraničí a tam v tanečních klubech určitě nemohli
hrát nějaké progresivní aranžmá a drsné rhythm & bluesové skladby.
Komercionalizace se projevila v repertoáru, který pak skupina předváděla
na občasných koncertech doma..
Ještě v roce
V březnu 1972 natáčela
Špinarová v pražském studiu v Karlíně svou první LP. Výběr skladeb
byl chybný – spolupracovníci Věře doporučili široký repertoárový záběr, „…aby
oslovila co nejvíce posluchačů“, a to byla chyba již tehdy. Roztříštěnost
repertoáru se staly pro Špinarovou pohromou. Vždy se o ní v následujících
letech mluvilo s tím, že „zpěvačka je to fantastická, ale výběrem
repertoáru toho hodně pokazí.“
První LP Věry se jmenovala Andromeda.
Byl to průšvih. Naprosto bezkoncepčně bylo toto album poskládáno ze skladeb
autorů, sice zvučných jmen, ale ke zpěvačce soulového charakteru, ne mnoho se
hodících. Skladby byla od Petra Hanniga či Petra Jandy až po špičkového
Drahoslava Volejníčka, který Věru osobně z Ostravy znal, či Jana Wericha.
Ten ji ani znát nemohl a jeho text k Summertime George Gerschwina byl pro
jinou zpěvačku.
V jejím repertoáru byl původní
hudební materiál vytlačen naprostou komercí. Za poslech by určitě stály teď po
letech primitivní popěvky skupiny Middle
Of The Road Chirpy Chirpy Cheep Cheep a Soley, Soley a to jako příklady
toho, jak tak nadaná zpěvačka může klesnout.
Nesourodostí a celkovou
dramaturgickou bezradností se vyznačovala obě první alba.
Věře se ale povedlo docela se z marastu
komerce dostat.
Od 28. června do 14. července 1978
točila Věra se skupinou svého muže Ivem Pavlíkem ve Studiu v Dejvicích.
Vzešlo z toho album s názvem Věra
Špinarová 3. Kromě domovských hudebníků byli ve studiu i trumpetisté Laco
Deczi a Jiří Hlava. Z dalších špičkových jazzmanů tam byli i Jan Čapoun,
Ladislav Pikart, Miroslav Koželuh, Svatopluk Košvanec a perkusista Jiří Tomek.
Z rockerů byli ve studiu
Alexander Goldscheider. Ten si zahrál dvakrát na synthezátor. Olda Veselý na
synthezátor doprovodil čtyřikrát. Na elektrické piano si zahrál ve své vlastní
skladbě Čekám tě dál v zóně příletů Lešek Semelka.
Album otevírá skladba Adonise Civopulose
Miluji vstávání. Semelkovu skladbu otextoval Vladimír Čort. Další skladbu
Odveta napsali Leo Skuplík a Martin Przebinda. Na třetím místě je skladba Toma
Jonese Loving Arms. Čort otextoval skladbu jako Zpátky lásce v náručí. Ivo
Pavlík dodal skladbu Trochu něhy a
s textařem Miroslavem Černým i následující skladbu Už se stmívá. Vysoce
ceněna byla i skladba závěrečná – Hadrová panna. Tu napsal Alexander
Goldscheider a otextoval Pavel Vrba. Na desce byla i skladba Hey Joe, kterou
proslavil Jimi Hendrix. Zde projevila velikou citlivost Věra i kytarista
Civopulos. Skladba byla udělána s láskou. Text napsal Ladislav Křístek. Jenom
se malinko všichni „trošku moc sekli“, když napsali, že Hey Joe napsal Jimi
Hendrix. Napsal ji Billy Roberts. Pro pořádek. Celkově byla ale deska chválena
a kritikou byla velmi vyzdvihována.
Tento opus znova Věru Špinarovou
posunul zpět mezi dámské zpěvácké jedničky. Věra se vrátila k rockovému
zpěváckému výrazu a jen jí to prospělo. Se skupinou jezdila po republice a
koncertovala. Patřila i mezi ty, které se sporadicky dostali do televize.
Začátkem osmdesátých let vydala album,
na kterém se podíleli jen její spolupracovníci z domovské kapely Ivo
Pavlíka. Byli to především Adonis Civopulos a Ivo Pavlík. Další skladby dodali
i Leo Skuplík a Karel Kolásek. LP Meteor
Lásky točila Věra se skupinou v ostravském studiu Československého
rozhlasu v od dubna do června roku 1981. Celou desku natočila skupina
v obsazení: Ivo Pavlík – klávesy, Adonis Civopulos – kytary, Karel Kolásek
– baskytara, Leo Skuplík – saxofon a Jiří Bořuta – bicí. Špinarová i Pavlík se
vyhnuli spolupráci s orchestrem Václava Zahradníka. Úvodní písničku Holubí pírko si otextovala sama a další texty dodali pánové Čort, Papežík,
Machek a jednu i Eduard Krečmar a Jiří Zmožek. Do dnešních dnů se z alba
hraje a zpěvačka také ještě zpívá především Bílou Jawu 250 a Meteor
lásky. Album vyšlo i v anglické verzi. Jan Rejžek, známý to šťoural
a nekompromisní kritik, album i Věru pochválil slovy: „…znovunalezenou
výrazovou šíři, rockovou šťavnatost, zlobnou expresi, ale také šansoniérskou
uměřenost, zasnění.“
V roce 1983 dělá Špinarová rozhodující krok ve své kariéře i životě. Rozchází se manželem Ivo Pavlíkem a odchází i z jeho skupiny. Zakládá svou vlastní skupinu Speciál. Ve skupině je Adonis Civopulos (kytara), Pavel Králíček (klávesy), Karel Kolásek (baskytara) a Jiří Bořuta (bicí). Na začátku prosince osmdesátého třetího roku v pražském studiu Supraphonu Mozarteum natočili singl s písničkami A co dál?, ke které psal text jeden z nejvýznamnějších textařů – Jaromír Nohavica.Na druhé straně byla skladba Každá se jednou vdá. Tady dělal text Vladimír Čort. Písničky napsali Leo Skuplík a Adonis Civopulos. Se skupinou a s Věrou zpíval a hrál také na harmoniku Petr Němec. To je také legenda ostravské rockové scény. V roce 1985 vyšly Speciálu dva singly, kde Petr s Věrou zpívá a na druhém hrál na harmoniku. Sám potom natočil singl s písničkami Samuraj a Prohraná noc.
Jenže se stalo to, co se stalo již
jednou – Špinarová se odklonila od rocku a přešla do středního proudu pop
music. Sice zpívala původní repertoár, ale k rocku měla daleko.
A tak nenápadně prožila Věra
Špinarová celá osmdesátá léta. V roce 1987 natočila Věra své poslední
album se Speciálem. Obsazení bylo stejné, jako na předcházejících albech a
singlech.
Přes všechny průšvihy a chybná
rozhodnutí ale Věra Špinarová patří mezi hvězdy našeho rockového nebe, neboť
když spustí nyní (v roce 2008, za
doprovodu skupiny svého syna Petra) některou ze svých písní (Keep On Running), běhá mráz po zádech mnoha posluchačům
starším i těm nejmladším. Připomenu jen historku o tom, jak ji zkoušel Karel
Šíp ve svém pořadu, zda Věra opravdu zpívá na koncertech skladbu Jednoho dne se
vrátím naživo. A Věra odpověděla, že ano – ale o půl tónu níž!!!!!!
Věra Špinarová nám odešla 26. března 2017 v Praze.
Literatura:
Jiří Černý: Andromeda
(Melodie 1973, č. 3)
J. Rejžek: Rockový tep
mateřského srdce Věry Špinarové (Melodie 1977, č.1)
Leo Jehne: Životopis (Melodie
1977, č.4)
L. Jehne: Věra Špinarová 3
(Melodie 1980, č.7)
F. Horáček: Věra Špinarová –
sen, který se odmítá zdát (Melodie 1981, č.5)
J. Rejžek: Meteor lásky
(Melodie 1982, č.9)
M. Sehnal: Stíny a výslunní
Věry Špinarové (Melodie 1985, č.2)
J. Tůma: Barva ostravského
soulu ( Rythm & blues, 1985)
P. Veselý: Zpívat srdcem i
duší (Gramorevue 1985, č.12)
J. Koula: Věra Špinarová +
Speciál 7 (Melodie 1987, č.5)
Podle Antonína Matznera zpracoval Prax53
Hudební ochutnávky se Špinarkou
Nahrávky Věry Špinarové najdete na www.supraphonline.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat