pondělí 7. září 2020

Cyril Zeleňák

 Cyril Zeleňák

            Tak tenhleten pán je velice důležitou postavou pro slovenskou rockovou scénu, i když je to jazzman tělem i duší.

            Cyril se narodil 11. září v roce 1951 v Šarišské Bohdanovce, jež jsou v okrese Prešov. V roce 1972 maturoval na střední průmyslové škole strojnické v Košicích. Když byl ještě na škole, už hrál ve skupině Forty Three. A protože byl velmi aktivní a chtěl dělat hudbu, chodil zároveň i na LŠU. To byla Lidová škola umění a v celé republice vychovala obrovské množství muzikantů. Na lidušce studoval bicí nástroje a jeho vzorem byla jedna ze slovenských legend – jazzman Laco Tropp.

            Po maturitě byl Cyril přetažen do Bratislavy k Dežovi Ursinymu a hrál na jeho LP Pevnina detstva. Cyril ale nehrál jen pro Ursinyho, ale hned se zapojil do hraní dalších rockových skupin. S Collegium musicum natočil Divergencie. S Fermaty natočil Pieseň z hôl. Natáčel také se skupinami Modus a Prúdy. Jenže to není vše. Nahrával údajně s dalšími kapelami, ale to již po těch letech nejsem schopen zjistit. Jeho stopa je v historii československého rocku nesmazatelná.

            Od roku 1975 se ale Cyril Zeleňák začal věnovat především jazzu. Tehdy hrál dva roky ve formaci Laco Gerharta, se kterou natočil desky Prečo sme sa oženili a Už sa ženit nebudeme. Deset let byl Zeleňák členem Tanečního orchestru československého rozhlasu v Bratislavě a zároveň hrál v Combu Petera Lipy (to bylo LP Moaning u Opusu), ve V. V. Systému (s nimi natočil LP Qusar a Syntax), Československý jazzový kvartet Emila Viklického (to bylo zase LP Bratislava Jazz Days). V Československém jazzovém kvartetu byli ještě tenorsaxofonista Ľ. Tomaškovič a kontrabasista F. Uhlíř. Od roku 1986 se stal stálým členem orchestru Gustava Broma v Brně. Mezi tím byl ale Cyril Zeleňák, jako člen různých formací, na jazzových festivalech v Bratislavě, Přerově, Norimberku, Praze. V roce 1986 byl Cyril členem All Stars Big Bandu Karla Velebného na festivalu Jazz Praha 1986.

     Cyril Zeleňák je jazzový bubeník, ale to, co odbouchal v Collegium musicum, Prúdech, Fermatách či Modusu, to ho jednoznačně zapisuje do historie československého rocku.




© by Igor Wasserberger

Žádné komentáře:

Okomentovat