Hynek Žalčík
„Jsou postavy důležité a vedlejší či méně důležité . . . Hynek Žalčík byl postavou nejdůležitějších.“
Patří
k nejdůležitějším postavám československého rocku zcela určitě.
Tento ″muž v pozadí“ se narodil 9. dubna roku 1949 v Novém
Jičíně. Jako kluk hrával na kytaru, ale asi to nebylo nic převratného
neboť po maturitě v roce 1967 se
velmi aktivně zapojil do činnosti ÚDLT. To je zkratka pro Ústřední dům lidové
tvořivosti. K tomu mu pomohl doktor Chlíbec. Žalčík se věnoval archivaci
rockové scény. Z toho vyplynulo to, že se pohyboval po Praze a snad i celé
republice a vyhledával a kontaktoval rockové skupiny. Tím se seznámil se
spoustou muzikantů a celkem přirozeně z toho vyplynulo to, že začal
pomáhat s realizací nahrávek pro
Supraphon. Desky, jež Žalčík produkoval, nevznikaly v rámci oficiální
dramaturgie soudruhů ve vydavatelství. Všechny desky jež produkoval se
vyznačují nejvyšší možnou pečlivostí v realizaci a zároveň z valné
většiny patří k nejhodnotnějším počinům československého rocku.
Podílel se na vzniku desek skupin Collegium musicum, Energit, Framus Five, Pavola Hammela, Jazz Q Praha, Progress Organisation, Desidera Ursinyho, etc…….
Teď, po letech je zcela jednoznačné, že jeho největším činem byl nápad inspirovat setkání Michala Prokopa a Luboše Andršta s básníkem Josefem Kainarem. Josef Kainar žil jako starý muž na zámku v Dobříši. Kainar sice po ukončení II. Světové války psal oslavné básně na Rudou armádu Osvoboditelku, na Jozefa Visarionoviče Stalina, na komunistickou budoucnost… etc. Jenže tento pán byl milovníkem jazzu a tak psal nádherné texty na své oblíbené swingové skladby. Kainar se postupně s komunisty rozešel, ale nakonec byl rád, že jej nechali žít, starého a nemocného, na zámku v Dobříši. Výsledkem setkání s rockovými hudebníky byl text k obsáhlé kompozici, která dala název celému LP. Je to Město Er. To bylo v roce 1971. V krátké době se Žalčíkovi povedlo realizovat další stěžejní setkání. Flamengo tehdy dostalo možnost, opět díky Žalčíkovi, natočit LP. Jenže vše, co hráli, mělo anglické texty. To by neprošlo u schvalovací komise v Supraphonu neboť komunistická normalizace po 21. srpnu 1968 byla na začátku a o to byla tvrdší. Žalčík, Mišík, Fořt, Francl a spol. nechali básníkovi nahrávky a ten malou chvíli před svou smrtí dokončil texty pro slavnou desku Kuře v hodinkách. Deska vyšla v roce 1972.
Michal Prokop, Hynek Žalčík a Josef Kainar
před realizací alba Město Er
Žalčík pomohl na svět spoustě desek a tak pro ilustraci připomínám ještě desky Petra a Jana Spálených Edison a Signál času. Jeho péčí vyšlo i trojalbum Jiří Suchý & Jiří Šlitr & Divadlo Semafor 1959 – 1969, které sestavil ze soukromých nahrávek. Ještě v roce 1982 redigoval knihu textaře Pavla Kopty Abeceda. Potom se mi jeho stopa ztrácí a jen díky jedné poznámky jsem se dověděl, že žil v Dobřichovicích u Prahy. Ale co dělal, čím se živil, bohužel nevím.
Po roce 1989 začal spolupracovat opět se
svými známými. Jedním z nich byl i Vladimír Mišík. Po nějaké době Žalčík
práce producenta pro Mišíka a etc… zanechal. Stal se zněj majitel realit…. a s dlouholetým
kamarádem Vladimírem se nerozešel zrovna nejlépe. Ale co jsou to osobní
animozity .... jeho přínos československému
rocku to vůbec nezmenšuje.
"Začátkem
sedmdesátých let téměř monopolní, a tudíž přísně střežená firma Supraphon
vydala několik alb, která nebyla ani v nejmenším poplatná normalizačnímu,
pookupačnímu režimu. Naopak otevřela českému i slovenskému rocku, folku a
zhudebněné poezii nové obzory. Za všemi těmi dodnes výjimečnými deskami stál
Hynek Žalčík. Blonďatý mládenec do svých čtyřiadvaceti let dosáhl coby
producent výsledků, pro něž nemáme v tuzemsku srovnání. Mimo hudební kruhy se o
něm mnoho nevědělo. Jak nenápadně žil, tak také po náhlé nemoci zemřel," uvedl
ve vzpomínce publicista Jiří Černý.
Hynek Žalčík nás opustil 8. února 2005
Diskografie alb, na kterých Hynek Žalčík pracoval:
https://www.discogs.com/artist/974859-Hynek-%C5%BDal%C4%8D%C3%ADk?noanv=1
Prax57
Hynek Žalčík nikam neemigroval.Celou dobu žil v Dobřichovicích u Prahy 🙄.
OdpovědětVymazat