Vulkán
„Vulkán, to je sopka. To je gejzír veliké energie. To je Etna i Stromboli. … to je vždy něco nového a překvapujícího. A to byl Vulkán Aleše Sigmunda z Brna!“
Dibetra
V září 1961 se sešli na letecké
fakultě Vojenské akademie v Brně: Petr Ulrych (pozdější protagonista
skupin Atlantis a Javory) a Čestmír Klos (pozdější redaktor časopisu Melodie).
V průběhu následujícího roku stáli oba u zrodu divadelního souboru DIBETRA(Divadlo
bez tradic). Klos dával podnik dohromady organizačně. Ulrych byl hercem a
zpěvákem. K divadelnímu souboru vznikly
postupně dvě kapely. Nejprve ta nebeatová, s ¢kabaretním
repertoárem¢ a později i beatová, kterou
pojmenovali Youmans. Krátkou dobu působily obě kapely vedle sebe. Asi koncem
roku 1963 byli Youmans
přejmenováni na Vulcan neboli Vulkán.
Další spolužák, Pavel Marjánek
napsal hru, kterou DIBETRA uplatnila na vojenských soutěžích i v civilních
kulturních domech: Paranautikum. Písně Petra Ulrycha s texty Pavla
Marjánka Co se to se mnou děje, Osudu kolo se nedotočí nebo Louka nesly stopy
tehdejšího boomu divadel malých forem, především semaforské poetiky značky S+Š.
Paranautikum bylo na vojenské prostředí velmi odvážnou parodií na dobové proměny
a především na kult kosmonautů. Po divadle obvykle zahrál kabaretní band s pianistou
Potůčkem a na závěr večera bigbít s pianistou Hruškou. ¢Rozptýlený
člověk velkého talentu¢ Ulrych účinkoval ve všech třech
složkách souboru.
Petr Ulrych
Od
roku 1964 se Vulkán postupně emancipoval jako samostatná kapela. První
stabilnější obsazení z roku 1965 nám představí Petra Ulrycha jako zpěváka,
trochu už tady s ním zkoušela zpívat dvojhlasy i jeho čtrnáctiletá sestra Hana (Ulrychovi bydleli kousek od Akademie).
Dalším kytaristou by spolužák Oldřich Matoušek. Pak tu hráli bratři Jiří a
Miroslav Lešenarové s kytarou a baskytarou a bubeník Jaroslav Ptáček – ti
již přišli odjinud a nepatřili do Akademie.
V repertoáru převládaly vzory
jako Chuck Berry nebo Beatles, ale zároveň od počátku pokračovala snaha o
vlastní tvorbu s českými texty. Ulrych čerpal ze světových beatových
inspirací, i když ve skrytu jeho duše dřímal vztah k vážné hudbě i k folklóru.
K obojímu měli se sestrou vztah díky rodinnému zázemí. Otec Jaroslav
Ulrych byl sólistou opery Janáčkova divadla v Brně .
Sound a styl
V prosinci 1965 přišla skupina
do brněnského rozhlasového studia již
jako Vulkán a nahrála skladby Petra Ulrycha Zlatá střední, Všední den a Píseň skleněné báně s Ulrychovým textem na
Matouškovu hudbu. Dvojhlas tehdy nazpíval playbackem Ulrych sám.Píseň skleněné
báně vyhrála v polovině roku 1966 burzu pražského rozhlasového pořadu
Houpačka a v žebříčku domácí Houpačky se umístila na 5. místě.
V lednu
a v únoru 1966 dostal Ulrychův Vulkán šanci v tehdy proslulém
moravském kabaretu Večerní Brno. Ladislav Štancl je přizval do ¢satirického
písničkálu¢ Kouzelná noc, kde též zpívali
Helena Blehárová, Jarmila Veselá a Milan Černohouz. Swingový skladatel Štancl
tu svěřil Vulkánu své dvě melodie Dynamit (text
Zora Srpová) a Do větru zpívej (text Milan Sýkora) do volného
zpracování, třeba vánoční, a beatovému výsledku se velmi
podivil. Ještě víc se však podivil, když se Do větru zpívej umístilo na 4.
příčce zmíněné Houpačky. Rychlý, odpichový beat s průblesky rock¢n¢rollu,
s pravidelnými riffy nezkreslené vybrnkávané kytary a čistým dvojhlasným zpěvem
zapadl do atmosféry poloviny šedesátých let s upřímnou samozřejmostí.
Stejný sound, který vznikl nezávisle na
vlastní tvorbě Olympicu, Petra Nováka či bratislavských Beatmen, a přesto s nimi
mé mnoho společného, vykazuje i vlastní Ulrychova Kouzelná lampa, která byla
nahrána s oběma Štanclovými melodiemi v dubnu
A jak už to tak bývá, v době
rozkvětu přicházejí první rozpory, Vulkán byl známý mimo Brno z rozhlasových
nahrávek, ale neměl dostatek repertoáru a koncertních aktivit pro posluchačskou
základnu v místě svého působení. Vulkán ještě v roce 1966 nahrál
Ulrychovu píseň Dýchá na tebe jaro
a Matouškovu skladbu
Jana. Zatímco ta druhá představovala instrumentálku v duch u Shadows, ta
první byla z úplně jiného soudku: sladší, jemnější nálada s velkými
melodickými skoky a ¢středoproudově¢
milostným textem. Za tuto skladbu se nepostavili všichni členové skupiny.
Kapela vedla spory o dalším vývoji, rozpoltila se na dvě části a Vulkán se
odmlčel.
Aleš Sigmund
Chodil do houslí, maloval a učil se
od starší sestry akordy na kytaru. Na konci
padesátých let jej okouzlili průkopník orchestrální hry na elektrickou
kytaru Miroslav Kefurt a brněnská skupina Elektrofonik
s Otou Olšaníkem a Standou Regalem, která předváděla hudbu dixielandového
typu na elektrické kytary (Alexander´s Ragtime Band).
Měnil školy i
spoluhráče. Hrál v duu s kamarády, na studiích na škole v Jihlavě
s Vávrovou havajskou skupinou (po
vzoru Kučerovců), v Hořicích v moderním jazzu Omega 5. Od snímače na španělce dospěl přes Jolanu až k Futuramě, ale to už
měly úřady dost jeho krátkodobých pobytů na různých školách a poslaly ho od
ledna 1964 do vánoc 1965 na vojnu.
Alespoň mohl v klidu založit
svou první beatovou kapelu Tandel,
se kterou objížděl tancovačky a čaje kolem Dubí a Teplic. Cvičil, studoval
harmonii, poslouchal Olympic, Hells Devils, Pra-Be a Beatles a začal skládat…….
Od Shakers k Vulkánu
Po vojně se Aleš Sigmund usadil v Brně
a začal se rozhlížet po bigbítu. Jako kulisák v opeře se seznámil s Ivanem
Sultanovem a ten jej zavedl do oblíbené skupiny Shakers.
Sláva kmenové kapely Medic Clubu
však už pohasínala. Michal Polák přestoupil do Synkop
Náhoda zavedla Sigmundovo oko na
inzerát v Rovnosti. Petr Ulrych , jehož nahrávky už Sigmund znal z rozhlasu,
hledal spoluhráče do Vulkánu. Zbyl mu jen bubeník Jaroslav Ptáček. K tomu
přistoupil baskytarista Jiří „Dany“ Svoboda a nová sestava Vulkánu byla na
světě.
S Ulrychem, zpěvákem i autorem,
si padli do noty. Shodli se v názoru na původní beatovou písničku a na inspirativní vliv
moravského folklóru (viz instrumentálka Jánošík, která vznikla jako úprava lidovky Pridi Jano k nám). Vedle sólové
kytary přinesl Sigmund do Vulkánu ještě ďábelský nápad využít do beatové aranže
elektrifikovaný cimbál. Vyrobil si speciální paličky, podobné těm, co se
používají na melodické bicí, a aby nic nenechal náhodě, dal ještě pod struny
namontovat padesát snímačů.
V autorském tandemu
Sigmund/Ulrych vznikly v roce 1967 nahrávky Musím táhnout svůj vůz dál, Vracím se cestou domů nebo Sůl v očích. Hráli
v Brně, v dalších moravských městech, v Praze, i v olomouckém
DEX klubu. A v tomto stadiu došlo v květnu a červnu 1967 ke
spolupráci se skupinou Bluesmen.
Sestry Elefteriadu
V letech 1946 – 49 zuřila v Řecku
občanská válka a celý Balkán byl velmi neklidou oblastí. Do Československa
přišlo počátkem padesátých let mnoho řeckých emigrantů. Mezi nimi byly i sestry
Martha a Tena Elefteriadu, pocházející z makedonského města Bulkes.
To bylo tak. Mladí manželé Elefteriadu uprchli z Řecka
před občanskou válkou ve 40. letech nejprve do tehdejší Jugoslávie. Zde v městě
Bulkes přišly na svět Martha a Tena. V roce 1950 rodina přesídlila do
Československa. O pět let později jim zemřela matka a sestry vyrůstaly až do
konce základní školní docházky v různých domovech pro řecké děti, kde
působily řecké i české vychovatelky. Zpívání pro ně bylo samozřejmostí a tak
objížděly jednu soutěž za druhou. Otec nakonec získal místo v Brně a tak
poslední internátní štací sester byl
domov v Ivančicích u Brna. Když se sestry postupně postavily na vlastní
nohy, otevřel se před nimi neznámý svět svobodného nakládání s vlastním
volným časem. Martha začala studovat medicínu (později přestoupila na
psychologii), a díky tomu objevily zpívající sestry Medic Club.
V té době postoupily až do
finále soutěže Hledáme nové talenty.finále nakonec sice vyhrál rodilý Brňák
Petr Pospíšil, ale protože sám cítil, že Martha a Tena byli lepší, začal s nimi
dojednávat spolupráci. Zpívaly se skupinou Petra Pospíšila. Milovaly Everly
Brothers, Sony & Cher, zkrátka dvojhlasé melodie.
Chodily do Medic Clubu a obdivovaly kytaristu
Sigmunda ze Shakers.
Pospíšil sestry pozval na vystoupení
Shakers, aby zlanařil ještě Aleše Sigmunda a Ivana Sultanova, který byl pro
změnu původu bulharského. Ivan Sultanov sestry Elefteriadu jednoho dne
Sigmundovi představil jako zpěvačky, které ¢budou dobré do sboru¢. Od
prvních tónů však bylo zřejmé, že to jsou osobité sólistky. Se Shakers už
vystupovat nestihly, ale Sigmund se Sultanovem si na ně vzpomněli, když s Ulrychovci
nahrávali koncem roku 1966 s Vulkánem v brněnském rozhlase Ulrychovu
písničku Vánoční (rovněž
zněla v rozhlasové Houpačce). Na téhle nahrávce však zůstaly sestry
poněkud ¢odstrčené¢ a
ani nebyly uvedeny v křestním listu
nahrávky.
Nakonec z toho všeho vznikla
dohoda Sigmunda, Sultanova a sester Elefteriadu. Bez Petra Pospíšila, nicméně s Petrem
Ulrychem a jeho sestrou jako hlavními zpěváky Vulkánu. Vznikla kuriózní skupina
se dvěma sourozeneckými dvojicemi, které se na scéně střídaly. Ale vystoupení
tehdy nebylo mnoho.
Tato situace samozřejmě nefungovala
ke spokojenosti všech zúčastněných a nemohla trvat příliš dlouho. Repertoár byl
rozpolcený a příznivci skupiny také. Petr Ulrych přišel v létě 1967 s požadavkem,
aby se instrumentalisté rozhodli, koho chtějí doprovázet. Aleš Sigmund se
sblížil s Marthou Elefteriadu i ve
sféře mimohudební, a tak jeho volba byla jasná. Bylo to 2:2. spor nakonec
vyřešila nabídka pro Petra Ulrycha z Atlantisu Zdeňka Kluky.
Folk aneb hrátky s cimbálem
Do skupiny Atlantis dostal lano jen
Petr Ulrych, chtěl hrát tvrdší hudbu. Hana Ulrychová navázala na nedávnou
spolupráci se skupinou
Bluesmen a Vulkán zůstal Sigmundovi. V téhle
poněkud propletené situaci se také všichni připravovali na 1. československý
beat festival (1967), i když Atlantis
nakonec nevystoupil.
Na cimbál si tu s Vulkánem zahrál profík Petr Oliva (působící například v BROLNu), který jinak se skupinou
nevystupovala hostoval jen na některých nahrávkách. Vulkán měla ale jinak na
festivalu smůlu, protože na jevišti byl zmatek a vedle mikrofonů z aparatury
Dynacordu se tyčily i mikrofony, určené pro záznam Čs. Rozhlasu. Martha se
poctivě odvazovala do rozhlasového mikrofonu a posluchači v Lucerně
slyšeli jen Tenu.
Na festival bezprostředně navázalo
prosincové hostování Marthy a Teny v pražském divadle Apollo, kde měly
úspěch se skladbami z repertoáru Sonny & Cher (Then He Kissed Me, Little
Man, The Letter), ale hned po novém roce, 2. ledna 1968, nahrál Vulkán své
první rozhlasové snímky jen se sestrami Elefteriadu: Tam chtěla bych být a Příjď. Sound té druhé je založen na
zmírněném využití cimbálu, na který hrál ovšem Sigmund. Dalšími hudebníky
Vulkánu v té době Jan Kukleta ze skupiny Singings, Kamil Tomeček, syn
Jaromíra Tomečka, autora próz s přírodní tematikou, a Jaroslav Ptáček.
Soul
Během roku 1968 skupina pozměnila
zaměření. Z lehkého folk rocku se pozvolna repertoár přesouval do oblasti
soulu. Martha s Tenou objevily Arethu Franklin a zkoušely i Tinu Turner.
Koncem roku Vulkán nahrál pro rozhlas nové snímky: Dancing In The Street z repertoáru
dívčí skupiny Martha & The Vandellas, Rescue Me od
Fontelly Bass a původní snímky od A. Sigmunda Hrej, naslouchám, Když má srdce
půst nebo instrumentálku Napoleon.
Po srpnu 1968 utekl Ivan Sultanov do Vídně (a pak do Austrálie) a Dany Svoboda do Německa. Sigmund postavil po určité době novou sestavu s Bedřichem Crhou na varhany,Cyrilem Kainarem na baskytaru a Karlem Antonínem z Rock Eagles na bicí. Občas povolali na výpomoc dechovou sekci – trubku, pozoun a saxofon, která účinkuje zejména na nahrávkách v rozhlase a na deskách.
Nový repertoár se začal usazovat
počátkem roku
V květnu 1969 na sebe upozornily
Martha a Tena opět samostatně. Přijaly pozvání do nesoutěžní Panton show na
Bratislavské lyře, kde také vystoupili Karel Kryl a nebo Luděk Nekuda. Díky
tomu dostaly sestry nabídku od agentury Parkcentrum. Odjezdily asi třicet
koncertů jako předskokanky Karla Černocha, ale pak se zase vrátily k Aleši
Sigmundovi.
Pop
Přesto drápky popu už v sestrách
zůstaly zaseklé. Začátkem roku 1970 se nechaly přesvědčit Jiřím Maláskem, aby
nacvičily slovenskou píseň autorů
Trnečky a Štrassera Všetko bolo včera na další Bratislavskou lýru, tentokrát do
hlavní soutěže. Trochu si ji musely přizpůsobit vlastnímu cítění (například
místo tercií zpívaly sexty a Malásek pak musel Trnečku utěšovat), a nakonec s ní
málem vyhrály. Sláva to ale nebyla moc velká. Vždyť na Lyře 1970 už nesměla zpívat Marta Kubišová
a první místo Marcely Leiferové bylo, kdo ví, tak trochu předem plánované.
Díky Lyře
ale přišly zajímavé nabídky do televizních pořadů v Hamburku a Curychu. V hamburském
televizním pořadu Hits A Go Go se Martha a Tena setkaly s místní vokální
skupinou Les Humpries Singers, která je okouzlila svým podáním hitu Neila
Diamonda Soolaimon. Český text Sulejmon pak sestrám napsal Vladimír
Poštulka a společně s nimi ji nazpíval v roce 1971 jejich krajan a
baskytarista Emanuel Sideridis. To už ale Aleš Sigmund mezitím pochopil, že
beatová éra končí a že se teď bude muset
všechno točit kolem pěveckého dua.
Skupina Aleše Sigmunda
Skupina Vulkán se navždy rozešla 5.
června 1970. Po Bratislavské lyře (stříbrné)a po účasti sester na Děčínské
kotvě skončilo jejich bigbeatové období.
Aleš Sigmund postavil ryze doprovodnou kapelu, ale změna nebyla zpočátku tak
rázná. Sestavil ji z rockových muzikantů skupiny Progress Organisation:
Jan Sochor – keyb, sax; Pavel Váně – g; Emanuel Sideridis – bg; Zdeněk Kluka –
ds. Sochor a Kluka již nahrávali některé skladby s Vulkánem v roce
Skupina
Aleše Sigmunda doprovázela Marthu a Tenu až do roku 1975, kdy Sigmund přesídlil
do Prahy a začal pracovat jako redaktor vydavatelství Panton. Kapelničení pro
Marthu a Tenu se pak ujal Jan Sochor.
Literatura
J. Majer: 8.2.1966, večerní
Brno, Kouzelná noc (Melodie 1966, č.5, s.113)
ek: Vulkán (Klub Olympik,
březen 1969, s. 15)
M. Bernátek: Brněnský beatový
klub (Klub Olympik, březen 1969, s.9-10)
J. Tůma: Martha, Tena & Vulkán (PME 1969, č.9, s.6)
M. Skalka: Martha a Tena
(Melodie 1970, č.2, s.37)
Č. Klos: Od rána do večera s Marthou
a Tenou (Melodie 1970, č.12, s.353)
Encyklopedie jazzu a moderní
populární hudby (Praha 1990, s.617, 477, 569, 570, 124)
Jiří Donné Smýkal: Bigbeat 60.
let v Brně a okolí, 2019
Rozhlasové nahrávky
Asi 1964: Co se to se mnou děje, Osudu
kolo se nedotočí, Louka, Šnek
Prosinec 1965: Zlatá
střední, Všední den, Píseň skleněné báně
Březen 1966: Dýchá
na tebe jaro, Jana
Duben 1966: Dynamit,
Do větru zpívej, Kouzelná lampa
Prosinec 1966: Vánoční
1967: Sen,
Tvé město, Pojď, půjdem spolu, Vracím se s cestou domů, Janošík /“Prijdi
Jano k nám“/, Musím táhnout svůj vůz dál, Sůl v očích
1968: Doxa
To Theo, Hořké slzy, Dancing In The street, Rescue
Me, The Soul Of The Man, Tam chtěla bych být,
Příjď!, Báječný
den, Studenou nocí,
Když má srdce půst,
Hrej, naslouchám
1969: Napoleon,
River
Deep, Mountain High, Život
je jen náhoda, Falešné brýle, Saturday´s Night, Přání děravé
loďky, Kdo se umí smát, It´s Always Ever The Same, Back-Street-Side-Lane,
Bouře, Poslední závěj
Přehled nahrávek na
gramofonových deskách viz M. Baláka J. Kytnar:Československý rock na
gramofonových deskách, Brno 1998, CD, MC
Martha Tena. To nejlepší z let
1969-82, Panton 1993.
Televizní snímky:
Sen, Ulrychová, z pořadu
Písničky kolem nás, Čs. Televize 1968 (audio 1967)
And Then He Kissed Me, zpěv M.
a T. Elefteriadu, záznam z 1. čs. Beatového festivalu, Čs. Televize 1967
Když má srdce půst, zpěv M. a
T. Elefteriadu, záznam z pořadu Brněnské kolo, Čs. Televize 1970 (audio
1969)
Diskografie: https://www.discogs.com/artist/1464296-Vulk%C3%A1n
© by Aleš Opekar
Žádné komentáře:
Okomentovat