BIG BEAT CLUB
BRNĚNSKÝ ROCK’N’ROLL Trojice hudebníků, klavírista Rosťa Hradecký (*1940),který si později udělal kapelnické zkoušky a stal se tak oficiálním vedoucím, kytarista a zpěvák Petr Netočný (*1943) a saxofonista Laďa Viktorín (*1943). To jsou ti, kteří byli v červenci roku 1961 u založení první, veřejně vystupující, rokenrolové skupiny Hajaja a po té, co odešli ze skupiny Twist club, se na podzim roku 1962 usadili v prostorách malého hotelu Merkur v Králově Poli, v blízkosti Mojmírova náměstí.
Nějaký
čas s nimi pěvecky spolupracoval Michal
Gärtner (*1942), s nímž spoluúčinkovali již ve skupině Twist club. Na bicí se
vrátil Petr Klusoň (1944 - 2015), který
byl již u založení Hajaji. Na kytaru přišel student ze
Slovenska Ján Taubinger (*1940 - 2011) a s
ním jeho bratr Karol Taubinger (1939), jenž byl schopným technikem a zvukařem. Ten také postavil 100 wattový
zesilovač, na jehož reflexně modrý svit se vzpomíná dodnes. Byl také iniciátorem
a zároveň i realizátorem na tu dobu kvalitních hudebních záznamů pomocí kopie
německého mikrofonu Georg Neumann & Co. a na vyšší rychlost upraveného
magnetofonu Tesla Sonet duo. To už s nimi hrál na baskytaru Zdeněk Tylč (1941 - 2009) z rozpadlých
Orfeus. Byla
tak založena skupina Big beat club. Ještě téhož roku na podzim odešel na vojnu
Netočný a nahradil ho student, který se přistěhoval ze Znojma, Antonín Tony Škrášek (1941 - 12. 9. 2013). Ve druhé
polovině roku 1963 odešel na vojnu Viktorín a jako vysokoškolák na jeden rok i
Tylč. Na vojně se Viktorín angažoval v pražské skupině Jupiter a Tylč ve
vojenském big beatu Safír. Nahradili je studenti Václav Šikl (*1944) na saxofon a Josef Mazák (*1944) na baskytaru. S
kapelou často hostovali pražští rockeři Pavel Sedláček (*1939) a vojnu v Brně
sloužící Pete Kaplan (*1940 -
2007). Z Brna býval hostem Ivan Sultanov (*1946) z Medic clubu, později proslaveném
jako The
Shakers.
Skupina vystupovala v různých sálech Brna a jeho okolí.
Jedním z nich byl sál bývalého Lidového domu v Husovicích, dnes spíše známý
jako Musilka. V létě, v třiašedesátém roce, tam také v sobotu a v neděli
odpoledne vyhrávali k tanci na přilehlé zahradě pod širým nebem. O tom, jak Big
Beat Club hrál si můžeme udělat obrázek ze tří nahrávek, které se dochovaly.
Jsou to skladby Jailhouhe Rock, Long Tall Sally a Whole Lotta of Shaking Going Home. Potom také hráli na tanečních zábavách v Besedním domě ve
středu města spolu s orchestrem AB Antonína Blažka. Jedny z
nejnavštěvovanějších tanečních zábav, kde hrál Big beat club, se konaly v té
době největším brněnském sále, a to pavilonu H na Výstavišti v Pisárkách.
Střídali se tam s dixielandem Ruby. Na začátku roku 1964 přicházelo na dva
tisíce návštěvníků. Úplně poslední vystoupení Big beat clubu se konalo 14.
listopadu 1964 v sále závodního klubu ZKL na tehdejší Marxově ulici. Škrášek
dostudoval, odjel do Prahy, usadil se tam a dlouhá léta byl členem Classic rock
and roll bandu Pepy Pilaře. Stále se věnuje muzice a zpívá rokenroly.
Dostudoval i Taubinger, muziku opustil a po čase emigroval do tehdejšího NSR,
kde žije dodnes. Mazák také dostudoval a odešel. Klusoň, než v roce 1969
emigroval do JAR, byl nějaký čas členem brněnské skupiny The Birddogs, která byla v té době známá pěveckými protagonisty bratry
Petrem a Karlem Pospíšilovými a svým kapelníkem baskytaristou Borkem Líbalem
(*1943). Tehdy Synkopy 61 dostaly angažmá na horských chatách a hotelích a
Hradecký za nimi odjel jim vypomáhat. Big beat club se rozpadl.
© by Jiří Donné 2004
Foto archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat