neděle 11. prosince 2022

Brněnský big beat - The Whole In The Wall aneb Díra ve zdi

 Díra ve zdi

Klub a stejnojmenná bigbítová skupina Díra ve zdi aneb The Hole in The Wall


            Stavební průmyslovka v Kudelově ulici se stala svědkem vzniku jedné z legendárních brněnských bigbítových skupin šedesátých let minulého století. V září roku 1965 byli do prvního ročníku přijati Pavel Bábek (*1948), který si odbyl dva roky učebního poměru v oboru stavební stolař, Jiří „Šestmen” Cvrkal (*1950) a Miroslav „Biskaj” Bárta (*1949), který také nastoupil do této náročné střední školy po roce učebního poměru na zedníka. Jen co se spolužáci stačili trochu seznámit, tak jejich třída odjela na tehdy zaběhnutou studentskou podzimní brigádu ve sklizni brambor.

            Bábek své spolužáky po večerech   bavil hrou na kytaru. V repertoáru měl známé táborové písně. Cvrkal se k němu přidal. V rámci této brigády začala vznikat, pod dojmem tehdejší celospolečenské hudební atmosféry, myšlenka na založení bigbítové skupiny. Po návratu do školních lavic dál spřádali plány, jejichž vyústěním měl být hudby schopný soubor. Bárta nebyl kdovíjakým hudebníkem, ale touha účastnit se jej přiměla vzít do rukou obyčejnou kytaru, kterou se snažil začít používat jako baskytaru. Bábek, bydlící s rodiči ve Fügnerově ulici v Černých Polích, měl z dětských let v sousední ulici Novotného kamaráda Jiřího Netíka (*1950), studenta střední strojní průmyslovky. (Nezaměňovat s Jiřím Netíkem, jiným významným brněnským hudebníkem, především ve hře na bicí, pozdějším známým uměleckým řezbářem.) Netík byl svéráznou osobností s hutným, chraplavě zabarveným hlasem. Cvrkal byl z období docházky do základní devítileté školy v Merhautově ulici ve stálém styku se svým bývalým spolužákem, se kterým byli členy tehdejších školních hudebních seskupení - bubeníkem Antonínem Krištofem (*1950), bydlícím v blízké Kladivově ulici. Přivedl jej tedy do nově vznikajícího bigbítu.

            Krištof si z bicí soupravy donesl to, co měl. Pouze rytmický bubínek, „hajdku” a činel. Ostatní na tom nebyli o nic lépe. Cvrkal vlastnil „gibsonku” a Bábek s Bártou „španělky”. Kytary byly opatřeny těmi nejobyčejnějšími snímači strun značky Forte a Cvrkal jej měl dokonce s ručně namotanou cívkou udělaný svépomocí. Později si zakoupil bezlubovou elektrickou kytaru Jolanu Grazioso, kterou nastříkal na bílo a nakreslil na ni anglickou vlajku. Pro větší instrumentální ambice se ujal sólových partů. Bábek si pořídil nízkolubovou Jolanu Discant a postaral se o doprovod. Společnými silami pro Bártu vyrobili elektrickou baskytaru. Bábek tak mohl zúročit dvouletý pobyt ve stolárně. Za odměnu se Bárta na baskytaru naučil velice obstojně hrát. První mikrofony, které se podařilo získat, byly původně určeny k magnetofonům Tesla Sonet duo. Doplňoval je také „teslácký”, ale krystalový vyrobený v průběhu padesátých let, nazývaný pro svůj trojúhelníkový tvar kobra. Později si Netík opatřil nový tužkový dynamický AMD 210 od stejné firmy, který si hlídal jak oko v hlavě. Tento mikrofon trpěl konstrukčním a výrobním neduhem. Byl „zahuhlaný”. Ovšem Netík se svým sytým hlasem se s tím hravě vyrovnal.

            Pětice se scházela u Bábků, nebo u Cvrkalů v Helfrerově ulici v rohovém domě, jehož druhou stranu tvoří ulice Jugoslávská. Všichni členové, až na Bártu, který bydlel v Kotlářské ulici, byli usedlíky z jedné nebo druhé strany Černých Polí. V tehdy obvyklém názorovém trendu, že polovinu úspěchu skupiny tvoří název, se rozhodli vycházet z budoucí profese větší poloviny své členské základny. Terminus technicus - Díra ve zdi, tedy The Hole In The Wall. Pro tehdejší dobu se stali netypicky známější pod českým názvem. Jen tak pro zajímavost, loupežná tlupa Butch Cassidy a Sundance Kid ve slavném stejnojmenném filmu (Butch Cassidy and the Sundance Kid, USA 1969) se také nazývala Díra ve zdi, jako by se Brňany inspirovala. Cvrkal si časem udělal kapelnické zkoušky a skupinu vedl po hudební stránce. Organizačně schopný Bábek zase všechny stmeloval. Členům již kompletní bigbítové skupiny se povedlo získat atraktivní prostoru ke zkoušení i veřejnému vystupování. Byla jí zbrojnice Sboru požární ochrany dobrovolných hasičů, v dobové terminologii požárníků, ve spodní části ulice Černopolní. Zásluhu na možnosti jejího využití měla správcová, již tehdy důchodkyně, paní Měchurová. Ta se přimluvila na oficiálních místech za členy bigbítu a poskytla i jakousi záruku. Tato dobrá duše „žehlila” všechny jejich přestupky plynoucí z bujarého mládí. Členové bigbítové skupiny Díra ve zdi si pravidelně u ní doma na třídě Říjnové revoluce, dnešní ulici Milady Horákové, naproti bývalé restauraci Rekord, vyzvedávali klíče ke svěřeným prostorám a po ukončení akce je zase vraceli. Hasičská zbrojnice bylo malé přízemní stavení s plochou střechou, se sedmi betonovými schody vzhůru ke vstupu, umístěné uprostřed dvorů a zahrad ve vnitrobloku zástavby. Ideální stav. Ihned toto místo členové bigbítu přejmenovali na Díru. Vstupními dveřmi se vcházelo přímo do ústředního prostorou, kterým byl malý sálek se židlemi a s přilehlými samostatně uzamykatelnými malými místnostmi. V jedné z nich bývala uskladněna vznikající zvuková aparatura. Hlavní „správu” nad ní měl šikovný student střední školy spojové techniky Kamil Pavlas (*1948). Stará rádia dokázal přestavět v tehdejší době na vcelku obstojné zesilovače a byl schopen řešit zdánlivě beznadějné situace během vystoupení. Členové skupiny v nadsázce tvrdili, že jejich technik pouze ví, že elektřina pomáhá lidstvu a že v zásuvce je 220 V. Ale Pavlase by za nic neměnili. K ruce mu býval a za jeho nepřítomnosti jej zastupoval Viktor „Vikyn” Klimeš (*1951).

            Všichni členové bigbítové skupiny se shodli na tom, že jejich hudební směřování bude v duchu rhythm & blues. Tak v jejich hudebním repertoáru dostaly prostor skladby britských skupin a interpretů, jako Rolling Stones, The Kinks, Manfred Mann, nebo rokenroloví Američané Bill Haley a Chuck Berry. Později měli v repertoáru náročné kytarové variace na Antonia Vivaldiho a Niccolu Paganiniho. Cvrkal byl prostě kytarový dříč. Čím se ale nejvíce proslavili, byly písničky anglických The Troggs. Skladby Wild Thing a I Can´t Control Myself se staly téměř jejich hymnami. Hlavním zpěvákem bigbítové skupiny Díra ve zdi byl Netík. Stylizace a zabarvení jeho hlasu se blížilo svou dokonalostí k originálu této anglické bítové skupiny. V první uvedené skladbě byl zapotřebí pro sólo v mezihře v té době naprosto neobvyklý hudební nástroj, okarína. I hru na ní Netík zvládl. Ovšem těchto nástrojů vlastnil několik, protože byly vyrobeny z pálené hlíny a každou chvíli některý vzal za své. Ostatní členové skupiny, mimo bubeníka, se postarali o vokály. Všichni členové bigbítové skupiny Díra ve zdi byli mimořádně houževnatí, nejen v nacvičování hudebního repertoáru, ale i při stavbě jednotlivých komponentů zvukové aparatury.

            Děvčata bývala pravidelně zastoupena Bulharkami Nicolinou „Kulkou” a její sestrou Violinou Popželevovými nebo Jarmilou „Mikinou” Pelánkovou (*1949), budoucí první ženou Oldřicha Veselého. Zlatka Hrachovcová (*1947) a Hana Štrajtová (*1951) se pravidelně zcela nezištně po všechny klubové večery staraly o občerstvení. V té době to byly žluté sodovky a kofola. Z důvodu, aby byly tyto sobotní pořady barvitější, Krištofův kamarád Ivan Horák (*1950), velký znalec dívčích srdcí, pro návštěvníky pořádal různé zábavné poslechové soutěže. Na počátku roku 1968 se k nám do tehdejšího Československa začaly dostávat bítové hudební vlivy příliš poplatné široké pop-music. Například slavná anglická skupina The Beatles natočila „odrhovačku” Obladi Oblada, která měla velký úspěch. Vydali ji proto ve svém vydavatelství Apple na více jak deseti různých malých gramofonových deskách, singlech. Z jedné strany tato písnička a z druhé vždy jejich jiná. A ještě zbylo pro začínající popovou skupina The Marmelade, která se díky této skladbě zviditelnila.

            Tyto i jiné vlivy začínaly také působit v Díře ve zdi. Netík a Krištof, obdivovatelé hudebního stylu R&B v čele s anglickými Pretty Things, tím do jisté míry trpěli. Po dlouhém váhání se po čase Krištof a po něm i Cvrkal, zastánce country, ze skupiny v míru a pokoji „odporoučeli”. Až do jejího rozpadu byli s ostatními členy v úzkém kontaktu. Cvrkal v budoucnu „přesedlal” na trampskou muziku a Krištof obnovil kontakty se skupinou pantomimy, kterou provozoval již od svých jedenácti let. Cvrkala nahradil ve skupině velmi šikovný kytarista se smyslem pro improvizaci, bydlící také v Černých Polích v Durďákově ulici, Milan „Pazdoušek” Olah (*1951). Za bicí soupravu si sedl Vítězslav Janíček (*1951), rovněž tamní usedlík z Lužové ulice, učeň Restaurací a jídelen v oboru číšník. Svou brilantní hrou ostatním hudebníkům rozhodně ostudu nedělal. V červnu v osmašedesátém roce byl spáchán v Los Angeles atentát na dvaačtyřicetiletého Roberta Francise „Bobbyho” Kennedyho. Stalo se tak v průběhu „boje” o prezidentské křeslo. Bábek pod dojmem jeho smrti složil hudební ódu. Po letní okupaci sovětských a ostatních „spřátelených” armád nezůstalo nic, jak bývalo dřív. Bigbítová skupina Díra ve zdi přišla o to nejcennější, co měla. O svou Díru.


Další  dlení v prostorách hasičské zbrojnice jim již nebylo umožněno. Díky náhodě získali náhradní prostory, ale ty již nesloužily, mimo zkoušky, jako klubové zařízení pro veřejnost. Nově získaná zkušebna byla součástí administrativní budovy vně areálu Brněnských veletrhů a výstav (BVV) s oficiálním názvem Zámeček. Od této chvíle se se svými příznivci setkávali pouze v různých brněnských hostitelských sálech. V novém složení členské základny účinkovali například v rámci vystoupení několika jiných brněnských bigbítových skupin v sále restaurace U sv. Antoníčka v malé okrajové části města nazvané Divišova čtvrť, tehdy spíše známé podle prvorepublikového lidového označení Šanghaj. Na začátku roku 1969 se schylovalo k zániku této jedné z brněnských legend, bigbítové skupiny Díra ve zdi. V dubnu se začalo na střední stavební škole „šturmovat” k červnovým maturitám a po nich se již skupina nezformovala k vystupování. Mnohé její členy vzápětí čekal dvouletý pobyt v rámci tehdejší povinné služby státu ve vojenských kasárnách i mimo ně. V této souvislosti stojí za zaznamenání ještě jedna příhoda. Bábek během vojenské prezenční služby přijel na černo bez řádného povolení domů a ve městě jej kontrolovala vojenská pořádková služba v obsazení důstojník a dva vojíni. Naštěstí tím jedním ze dvou byl Janíček, který svého někdejšího hudebního kolegu nenechal na holičkách. Po návratu z vojenského prostředí Pavel Bábek nastoupil zaměstnání v Agroprojektu a vydržel v něm patnáct let. I poté využíval svého vzdělání. Přesto, že se hudbou prakticky již nezabýval, zůstala mu z tohoto období netypická vzpomínka na dnes již legendárního kytaristu Miloše Morávka (*1951). V první polovině sedmdesátých let, kdy byl Bábek již ženatý, navštěvoval svou manželku v jejím zaměstnání v kanceláři projekce podniku Brněnských vodáren a kanalizací. A právě tam jej Morávek, manželčin spolupracovník, překvapil hrou na logaritmické pravítko. Při foukání citlivě povytahoval „jezdce”, a tak měnil tóny. Miroslav Bárta po studiích také využíval svého vzdělání a po sametové revoluci byl zaměstnán na Městském úřadě v Kuřimi, která je drahnou dobu jeho bydlištěm. Těsně po rozpadu Díry ve zdi přešel Vítězslav Janíček na krátkou dobu do bigbítu Great Inspiration a poté dostal příležitost vystřídat ve skupině The Generation, křenovických bratrů Jiřího a Zděňka Pospíšilových (*1949, 1951), stávajícího bubeníka Jiřího Pokorného (1950).

            Jiří Cvrkal se vyučil soustružníkem a poté vystudoval slévárenskou průmyslovku. Po léta byl potom zaměstnám v národním podniku Zetor. Svou mimopracovní aktivitu věnoval již zmíněné trampské hudbě. Stal se spoluzakladatelem a kapelníkem známé brněnské skupiny Bystřina, ve které léta hrál na sólovou kytaru a skládal. To již pod novou přezdívkou Jasňák. Se svými spoluhráči se účastnil soutěží a přehlídek, například Porty. Domovem mu je již několik let Hradec Králové. V Zetoru našel pracovní uplatnění i Jiří Netík. Po rozpadu Díry ve zdi se také angažoval v bigbítové skupině Great Inspiration, kam jej přivedl Janíček, a ke konci šedesátých let si vyměnili členství s Bohuslavem Hrnčířem (*1951) ve The Buterflies. Krištofovi se obživou stala manuální práce a veškerý svůj volný čas věnoval pantomimě. Jak roky přibývaly, tak opustil herectví a v tamní skupině zaujal místo zvukaře. Ojedinělým zážitkem po roce 2000 se mu potom stalo zvučeni pražských Blue Effect v čele s kytaristou Radimem Hladíkem (*1946), v rámci slavnostního otevření Orange Bank na rohu ulice Jánské a nám. Svobody, na kterém se skupina pantomimy také podílela. Olah se dal po rozpadu Díry ve zdi dohromady s baskytaristou Jaroslavem Slížkem (*1948) a baskytaristou a kytaristou Milanem Horvathem (*1950). Sám zasedl za bicí. Na začátku sedmdesátých let přešel jako bubeník do řecké skupiny, jež měla profesionální přehrávky. Do Thermopyl kapelníka George „Gulivera” Asatonikiadise. V budoucnu, navzdory těžké motocyklové nehodě, která se mu přihodila v roce 1973 a po níž mu zůstaly následky na jedné noze, se stal v Brně známým hráčem na bicí. Po celá zbylá sedmdesátá a osmdesátá léta hrál v různých hudebních skupinách věnujících se moderní populární hudbě. Ke konci sedmdesátých letech se tak setkal ve skupině Trix se zpěvákem a kytaristou Jiřím Středou (*1947), členem rozpadlých Crazy Boys, The Merrys a Orfeus. Kapelníkem a hráčem na klávesy ve skupině Trix byl Rostislav Hradecký (*1940), dříve zainteresovaný do rokenrolových skupin Hajaja, Twist club, Bigbít club a Rocky Eagles. Milan Olah byl léta zaměstnán ve svém oboru čalouníka, který po sametové revoluci provozoval soukromě. Kamil Pavlas přešel pečovat o zvukovou aparaturu do bigbítu The Madmen.

 Bohužel žádný zvukový záznam bigbítové skupiny Díra ve zdi se nedochoval, přesto, že bylo natočeno přinejmenším několik skladeb v rámci zkoušky v Zámečku. Pamětníci i ti z vyprávění dál udržují vzpomínku na ojedinělé seskupení hudebníků i celého zasvěceného osazenstva. Díra ve zdi, The Hole In The Wall, byla vizitkou brněnského zemitého bigbítu.

   » Autor: Jiří Donné 


Mnohem více se dočtete a uvidíte  v knize Big Beat šedesátých let v Brně a okolí Jiřího Donné Smýkala I. díl

© by Jiří Donné 2004

Foto archivv

Žádné komentáře:

Okomentovat