Ch.A.S.A.
Nejen bigbeatu v Brně házeli komunisti klacky, až hrubá
polen, pod nohy. Lépe řečeno jim prostě zakazovali vystupovat. Toto se dělo i
brněnské jazzrockové formaci Ch.A.S.A.
Svůj koncertní debut si skupina
odbyla na jazzovém festivalu v Českém Těšíně v roce 1974 (...tam jsem byl s Petrem Vašinou z Příbrami a Lubošem Černohorským ze Zlína). Tehdy se
festivalu účastnilo hned několik jazzrockových formací, ale všechny je
Ch.A.S.A. převálcovala svou formou jazzrocku. Ve skladbách byly cítit vlivy
jihoamerického folklóru a posluchače zaujaly i více než zajímavé kompozice
s názvy Beránka viděti, Brazilská dechovka, Casablanca, Do Newportu daleko, Druhý břeh, Nečekaný dopis, Pohostinství u Střížů, Santiago…. V restaurantu U Schlesingerů Ch. A. S.
A. jednoznačně zabodovala a oslnila přítomnou rockovou i jazzovou veřejnost
když hráli spíše více jazzověji. Kapela si další rok zahrála i na 8. Slánských
a 2. Pražských jazzových dnech. Se skupinou hostoval ještě J. Beránek. Celou
tuto dobu připomene pouze jediná živá nahrávka, která se dostala na
gramofonovou desku – Casablanca.
Vlastní LP skupina neměla možnost natočit. Do studií ji nepustili a dvě
vydavatelské firmy Panton a Supraphon o ni neměly zájem.
S partou Ch.A.S.A. vystupoval často člen
světoznámého jazzového orchestru Gustava Broma Josef Audes. Snad to bylo proto,
že Ch. A. S. A. byla více než ostatní jazzrockové soubory orientované spíše do
jazzu.
Ch.A.S.A. zanechala svou jazzrockovou stopu
v historii československého jazzrocku. Je velkou škodou, že nenatočili
více skladeb do drážek černých vinylových desek.
S použitím materiálu Jana Daleckého
zpracoval Prax51
Jirka Donné vydal CD „Ch. A. S. A. 1975“. Jenže si již nepamatuji, kdy mi cd poslal a kdy jej vydal.
Průvodní text k CD napsal Ivo Albrecht:
Jazzrocková skupina Ch. A. S. A. vznikla na počátku roku 1973, kdy začala zkoušet a hrát v tehdejším brněnském jazzovém klubu v Domě umění. V zápětí pro své zkoušky využila legendární „prádelnu“ v Brně, Řečkovicích. Byla to miniaturní nemovitost na zahradě rodinného domku rodiny Střížů. Bubeník Tonda Stříž se do zkušebny dostavil vždy v domácím oblečení a v bačkorách, jak možno vidět na fotografii zakládajících členů skupiny Ch. A. S. A.
Od
prvopočátku skupiny tvořili ještě kytarista jiří Adam, baskytarista Ivo
Albrecht a multiinstrumentalista Pavel Chmelař, který střídal barytonsaxofon,
sopránsaxofon, pikolu a flétnu. Při hledání názvu nezašli pro inspiraci příliš
daleko a použili začáteční písmena svých
příjmení: Ch. A.S. A. – Chmelař, Albrecht, Stříž, Adam.
Později
přišla vokalistka Mirka Křivánková, která na tehdejší dobu zcela nezvyklým
způsobem – scatem, a navíc ve fantastickém rozsahu čtyř oktáv (sic!). Zpěvem
bez textu skupina navíc vyřešila problémy, které by jí vyplynuly se
schvalováním a cenzurou txtů dle praktik tehdejšího komunistického režimu.
Paletu
hudebních nástrojů nakonec ještě doplnil hráč na různé bicí nástroje Ivan
Havlíček, , který byl vlastně prvním kdo hrál na perkuse v tehdy známých
jazzrockových kapelách tehdejšího Československa. Většinu svých bicích nástrojů
si vyrobil sám. Například, největší buben podobný congu vyrobil
z plechového odpadkového koše, obvyklého na zastávkách brněnské hromadné
dopravy.
Všichni
muzikanti se projevovali obrovskou chutí tvořit. Repertoár byl postaven
převážně na vlastní tvorbě Ivo Albrechta a Jiřího Adama, občas přidal něco i
Tonda Stříž. Na aranžích skladeb se ale podíleli všichni.
V obsazení Mirka Křivánková – vokál, Pavel Chmelař – baryton saxofon, soprán saxofon, pikola, flétna, Jiří Adam – elektrická kytara, Ivo Albrecht – baskytara, Antonín Stříž – bicí a Ivan Havlíček – perkuse, koncertovali nejen v Brně a okolí, ale i na různých jazzových festivalech. Na podzim roku 1974 na 2. jazzovém festivalu v Českém Těšíně, v lednu 1975 na 8. Slánských jazzových dnech. Největšího úspěchu dosáhli na Pražských jazzových dnech v březnu 1975 v pražské Lucerně. Dokladem je nahrávka skladby Ivo Albrechta „Casablanca“ uvedené na albu „Jazzrocková dílna 1“. Stejnou skladbu hrála skupina i v televizních Písničkách pod rentgenem.
Na podzim
roku 1975 však následoval odchod dvou muzikantů na vojnu a skupina se už v tomto
složení nikdy nesešla. Nově přestavěná kapela sice pokračovala po roční odmlce
koncertování s jiným repertoárem, ale to už je jiná kapitola.
Na výběru
skladeb na tomto médiu účinkuje ještě občasný host a dobrý kamarád kapely
houslista Jan Beránek (Dalecký).
Skupina svou pílí a nadšením překonávala handicap nevyhovujících podmínek a nedostatečného technického vybavení.
Byly použity
nahrávky z vystoupení v roce 1975 v Brně. Šumy, brum, zkreslení
a jiné zvukové nedostatky mají svůj původ ve výchozím materiálu (analogový
magnetofonový pásek, nízká rychlost posuvu, některé nahrávky byly nahrány
mono). Monofonní nahrávky byly upraveny tak, aby působily stereofonním dojmem. Nahrávky
je třeba považovat za dokument.
Původní
amatérské nahrávky upravili současnou
digitální technikou:
Digitální
úpravy a střih: Ing. Jindřich Michalík - A U D I C O M (Praha)
Digitální
úpravy, mastering: Ing. Jiří Kment – TTvox (Brno)
Fusion music, neboli v Československu známý termín jazz rock
v jihomoravské metropoli kupodivu nenašel tak úrodnou půdu jako v Praze.
Samozřejmě i zde byly tendence vytvořit vlastní variantu této fúzující,
většinou instrumentální hudby. Například z renomovaného Orchestru Gustava Broma
se občas oddělovalo menší sdružení vedené kytaristou Igorem Vavrdou a
prezentovalo svou formu fusion music, z pohledu úhlu rockerů jazz rock nějaký
čas prezentovala skupina Nucleus, ale za skutečné reprezentanty daného žánru lze považovat skupinu Ch.A.S.A.
Její předobraz bychom mohli částečně vystopovat ve skupině bizarního názvu:
Šuchra-Luf Band, kterou tvořili Antonín Stříž (tehdy ještě elektrická kytara),
Ivo Albrecht: baskytara (studující fakulty elektrotechniky) a Miroslav
„Kyseláč“ Veselý: bicí nástroje. «
skrýt následující
Skupina kladla důraz na expresivní pojetí vlastních skladeb
a působila v letech 1970 až 1971. Vystupovala v Medlánkách, na Lesné (klub
Horizont), v Panton Clubu (Rooseveltova) a na známé Šelepce. Po odchodu
„Kyseláče“ se Stříž dva roky „přeškoloval“ na bicí nástroje a na obzoru se
zvolna rodilo nové hudební společenství.
Skupina vznikla na počátku r. 1973, kdy byly v Československu velmi ztížené
podmínky pro zakládání nových rockových skupin, natož skupin experimentujících
s různými hudebními formami. Jejich zkušebnou byl jazzový klub pod Domem umění
na Malinovského náměstí. Poté se kapela přemístila na severní brněnskou
periférii do Řečkovic na zahradu rodinného domku bubeníka, do bývalé prádelny.
Název skupiny (Ch.A.S.A.) v jednotlivých písmenech představoval příjmení členů
kapely, která začala hrát v obsazení: Pavel Chmelař (barytonsaxofon,
sopránsaxofon, příčná flétna, pikola), Ivo Albrecht (baskytara), Antonín Stříž
(bicí nástroje) a Jiří Adam (elektrická kytara). Ke skupině se poté připojil
ještě Ivan Havlíček (percussion).
Členové kapely byli většinou studenti vysokých škol a jejich intelektuální
cítění tíhlo k jazzu – zejména k té variantě, kterou kolem r. 1970 prezentoval
legendární jazzman Miles Davis či McCoy Tyner.
V klubu na Šelepce kapela objevila zpěvačku s kytarou Mirku Křivánkovou (dříve
členku skupiny Premier), která zajímavě používala náročný jazzový scat a navíc
v nevídaném rozsahu čtyř oktáv. Její hlas se stal nedílnou součástí jejich
osobitého soundu. Jazzových zpěvaček u nás nebylo mnoho a tím víc na sebe
Ch.A.S.A. poutala pozornost. Křivánková důsledně ctila jazzovou formu a
improvizaci a v jejím projevu, částečně inspirovaném polskou zpěvačkou Urszula
Dudziak a brazilskou zpěvačkou usazenou v Kalifornii – Florou Purim, znamenala
výrazné odlišení od standardního pěveckého projevu, kdy hlas jako vokální
nástroj mnohdy přebíral i úlohu „hudebního“ nástroje. Tím, že Křivánková
nezpívala textované písně, se skupina vyhnula zkoumání textového pojetí
samozvanými kulturtrégry při hudebních přehrávkách, kteří hledali dvojsmyslná
skrytá sdělení a rozhodovali o vhodnosti či nevhodnosti zpívaného textu.
Od počátku panoval v řadách skupiny velký entuziasmus a kapela vykazovala při
zkouškách velkou preciznost, což také přineslo svoje ovoce. Hodně jim pomáhal
známý brněnský houslista, jazzový propagátor a organizátor Jan Beránek, který
se stal přítelem a rádcem skupiny. Jako poděkování Janu Beránkovi vznikla
skladba Beránka viděti. Celkem pochopitelně Ch.A.S.A. přebírala zahraniční
jazzový materiál, ale velmi brzy se v jejich členské základně začaly profilovat
skladatelské talenty. Zejména baskytarista Ivo Albrecht a kytarista Jiří Adam.
Aranžmá skladeb ale bylo věcí kolektivu.
1975 Live
Text z bookletu Indies Happy Trails:
Fusion music, neboli v
Československu známý termín jazz rock v jihomoravské metropoli kupodivu nenašel
tak úrodnou půdu jako v Praze. Samozřejmě i zde byly tendence vytvořit vlastní
variantu této fúzující, většinou instrumentální hudby. Například z renomovaného
Orchestru Gustava Broma se občas oddělovalo «
skrýt následující
menší sdružení vedené kytaristou Igorem Vavrdou a
prezentovalo svou formu fusion music, z pohledu úhlu rockerů jazz rock nějaký
čas prezentovala skupina Nucleus, ale za skutečné reprezentanty daného žánru
lze považovat skupinu Ch.A.S.A.
Její předobraz bychom mohli částečně vystopovat ve skupině bizarního názvu:
Šuchra-Luf Band, kterou tvořili Antonín Stříž (tehdy ještě elektrická kytara),
Ivo Albrecht: baskytara (studující fakulty elektrotechniky) a Miroslav
„Kyseláč“ Veselý: bicí nástroje. Skupina kladla důraz na expresivní pojetí
vlastních skladeb a působila v letech 1970 až 1971. Vystupovala v Medlánkách,
na Lesné (klub Horizont), v Panton Clubu (Rooseveltova ul.) a na známé Šelepce.
Po odchodu „Kyseláče“ se Stříž dva roky „přeškoloval“ na bicí nástroje a na
obzoru se zvolna rodilo nové hudební společenství.
Skupina vznikla na počátku r. 1973, kdy byly v Československu velmi ztížené
podmínky pro zakládání nových rockových skupin, natož skupin experimentujících
s různými hudebními formami. Jejich zkušebnou byl jazzový klub pod Domem umění
na Malinovského náměstí. Poté se kapela přemístila na severní brněnskou
periférii do Řečkovic na zahradu rodinného domku bubeníka, do bývalé prádelny.
Název skupiny (Ch.A.S.A.) v jednotlivých písmenech představoval příjmení členů
kapely, která začala hrát v obsazení: Pavel Chmelař (barytonsaxofon,
sopránsaxofon, příčná flétna, pikola), Ivo Albrecht (baskytara), Antonín Stříž
(bicí nástroje) a Jiří Adam (elektrická kytara). Ke skupině se poté připojil
ještě Ivan Havlíček (percussion).
V klubu na Šelepce kapela objevila zpěvačku s kytarou Mirku Křivánkovou (dříve
členku skupiny Premier), která zajímavě používala náročný jazzový scat a navíc
v nevídaném rozsahu čtyř oktáv. Její hlas se stal nedílnou součástí jejich
osobitého soundu. Jazzových zpěvaček u nás nebylo mnoho a tím víc na sebe
Ch.A.S.A. poutala pozornost. Křivánková důsledně ctila jazzovou formu a
improvizaci a v jejím projevu, částečně inspirovaném polskou zpěvačkou Urszula
Dudziak a brazilskou zpěvačkou usazenou v Kalifornii - Florou Purim, znamenala
výrazné odlišení od standardního pěveckého projevu, kdy hlas jako vokální
nástroj mnohdy přebíral i úlohu „hudebního“ nástroje. Tím, že Křivánková
nezpívala textované písně, se skupina vyhnula zkoumání textového pojetí
samozvanými kulturtrégry při hudebních přehrávkách, kteří hledali dvojsmyslná
skrytá sdělení a rozhodovali o vhodnosti či nevhodnosti zpívaného textu.
1/ Pohostinství "U Střížů" 11:00
2/ Brazilská dechovka 4:16
3/ Beránka viděti 9:39
4/ Bez názvu 6:20
5/ Do Newportu daleko 9:45
6/ Na druhý břeh 7:34
7/ Santisgo 7:54
8/ Nečekaný dopis 6:16
9/ Chasablanca 6:38
detailní informace
Dopor. cena: |
249 Kč |
Sleva: |
15 % |
Naše cena: |
212 Kč |
Label |
Indies Happy Trails |
Datum vydání |
04. 04. 2019 |
Kat. číslo |
MAM775-2 |
S použitím materiálu Jana Beránka zpracoval Prax51
a doplnil Prax70
Žádné komentáře:
Okomentovat