Orfeus
a jeho znovuvzkříšení v bigbítovém duchu
Těsně
po svém prvním rozpadu v roce 1963 se Tylč účastnil bigbítového dění
v rokenrolové skupině Big beat club čtveřice, Rostislav Hradecký (*1940), Antonín
„Tony“ Škrášek (*1941), Vladimír
Viktorin (*1943) a Petr Klusoň
(*1944). Ve druhé polovině roku odešel Tylč do vojenské základní služby na
Slovensko do Trenčína, kde se seznámil se Zlíňanem Františkem Peřinou (*1945), pozdějším
bubeníkem Orfea. Peřina byl členem vojenského bigbítu The Singing Stars
a Tylč u nich často zaskakoval za jejich baskytaristu.
Potom byl Tylč převelen do Nového
Města nad Metují, kde se angažoval ve vojenském bigbítu Safír. Po
návratu nastoupil do zaměstnání jako kulturní pracovník Domu kultury
a osvěty v Brně (DKO). V mimopracovní činnosti znovu navázal
spolupráci s Big beat Clubem, který byl vzápětí po velkých personálních
změnách přejmenován na Rocky Eagles.
Rokenrolový zpěvák a kytarista
Škrášek dostudoval a odstěhoval se nazpět do Prahy. Z vojny
se právě navrátil původní člen, taktéž rokenrolový zpěvák
a kytarista, Petr Netočný
(*1943). Z předešlé sestavy zůstal saxofonista Josef Šikl (*1944) a z nově příchozích skupinu doplnili:
bývalý člen brněnských bigbítových skupin Dominic club (1963–1964) a Crazy
Boys (1964–1965), nezaměňovat s pražskou doprovodnou skupinou
Mikiho Volka, Karel Antonín (*1949)
na bicí a Jaroslav Ohnoutka
(1943–1987) na sólovou kytaru. A právě Ohnoutku Tylč po několika společných
vystoupeních přesvědčil, aby založili novou bigbítovou skupinu, která by
se věnovala širšímu spektru v hudebních žánrech, než byl rokenrol
a jiné jeho „tvrdé“ odnože. Začal vznikat nový Orfeus.
Tylč, jediný kdo byl účastníkem v první i druhé
formaci, se stal mezi oběma, časově oddělenými hudebními skupinami
pojítkem. K němu a Ohnoutkovi se na doprovodnou kytaru připojil Antonín Smílek (*1941), do poloviny
pětašedesátého roku člen Synkop 61. Na klavír přišel student JAMU Petr Výmola (*1946) a skupinu doplnil
bubeník Miroslav Kresta (*1948). Ten
nějaký čas váhal, zda má nabídku Orfea přijmout. Do té doby hrál
v kvalitním dixielandu Junior jazz bandu spolu s později známým
banjistou Ivo Pluháčkem (*1946).
Nakonec přijal. Tylč mimo hraní na baskytaru vedl skupinu organizačně
i profesně. Zřizovatelem se jim podle smlouvy ze dne 6. 10. 1965
stalo Obvodní kulturní a vzdělávací středisko v Brně V (OKVS V)
s působností v Králově Poli. Jejich téměř domovskou scénou byl sál Besedního
domu v „Krpoli“. Mimo to, hrávali například v dubnu a v květnu
1966 na pravidelných tanečních večerech v sále Pod kaštany, později
známého jako BAV club, nebo také „Šelepka“, který vedl od poloviny
devětašedesátého roku Miloslav Bernátek
(*1947). S Orfeem tam hostovala vokální folková skupina The
Bards, známá i pod dřívějším názvem Four Nothings,
protagonistů Jana Svobody (*1947), Hynka Heřmanského (*1946), Jana Markvarta (*1948) a Zbyška Kafky (*1948).
Zleva:Středa, Kristek, Tylč,Peřina a A. Smílek na začátku roku 1966
Začátkem roku 1966 přibyl do souboru Orfeus zpěvák Jiří Středa (*1947) a saxofonista Lubomír Kristek (*1943), oba dříve členové Res boys (1963–1964) a Crazy boys (1964–1965). Středa byl také v průběhu pětašedesátého roku členem bigbítové skupiny The Merrys, kterou zřizovala Uměleckoprůmyslová škola, kde v té době působil jako kytarista později významný brněnský výtvarník Jiří Eliška (*1948), zpěvačka, původně členka The Shakers a zároveň sestra zpěváka z téže skupiny Michala Poláka (*1944) Monika Poláková (*1948) a bubeník Jan Němec (*1948), který měl do Orfea teprve přijít. S Orfeem v té době také pěvecky spolupracovala Hana Zagorová (*1946), ostravská studentka na brněnské JAMU, pozdější známá představitelka české pop music.
Průběžně, až téměř do konce roku 1967,
se pěvecky ve skupině angažoval Michal
Gärtner (*1942), někdejší člen bigbítů Twist club (1962) a Synkopy 61
(1964–1965). Důkazem zůstaly tři nahrávky pořízené v pondělí 1. 8. 1966
v odpoledních hodinách ve studiu Dukla brněnského rozhlasu na
Kounicově ulici. Zagorová interpretovala skladbu All Alone Am I původně
zpívanou Brendou Lee a Gärtner si půjčil z repertoáru Buddy Hollyho
pomalou Remember, kterou zpíval již se Synkopami 61. Třetí nahrávkou
se stala vlastní Ohnoutkova instrumentálka Mariner IV, která byla při veřejné produkci často nazývána jako
Shangrilla, podle názvu letadlové lodi z amerického panoramatického
„sedmdesátimilimetrového“ filmu Létající Clipper, promítaného v tehdejším
brněnském kině Jadran. Mimo Ohnoutkovy sólové kytary je ve skladbě slyšet
výrazná klavírní zvonivá kaskáda Oldřicha
Lubicha (*1949), tehdejšího mladičkého studenta brněnské konzervatoře,
kterého k nahrávání doporučil jeho kamarád bubeník Kresta.
Nahoře uprostřed: Heřmanský Dole zleva:
Markvard, Svoboda a Heřmanský, folková skupina The Bards v roce 1966.
Průvodní jev vypovídající o amatérských podmínkách, za
jakých se bigbít provozoval, lze demonstrovat nemilou příhodou, která
se skupině Orfeus kapelníka Zdeňka Tylče (*1941) tou dobou stala. Při
převozu zvukové aparatury na otevřeném malém dodávkovém autotaxi, které jediné
bylo k dispozici, při neočekávané průtrži mračen nateklo do zesilovačů
a namokly blány na bicích.
Ten den
členové bigbítu byli nuceni ustoupit od původního plánovaného záměru. Nehrálo
se. V listopadu 1967 byla hudební skupina Orfeus vybrána porotou spolu
se Synkopami 61, Atlantisem kapelníka Stanislava
Regala (*1948), se sourozenci Hanou
a Petrem Ulrychovými (*1948, *1944), Vulkánem
kapelníka Aleše Sigmunda (*1944)
a pěveckým duetem sester Marthy a Teny Elefteriadu (*1946, *1948) k reprezentaci brněnského bigbítu
ve třídenním prosincovém 1. Československém beatovém festivalu, který
se konal v Praze. Orfeus nikam neodjel, protože neočekávaně odešel
ze skupiny Gärtner (*1942), se kterým se na tuto akci počítalo
a pěvecký post se na poslední chvíli nepodařilo nikým adekvátně
kvalitním obsadit. Zároveň také došlo k výměně bubeníků. Peřina odešel do Syncomu
Gustava Vlacha (*1942) vystřídat Luďka Smutného (*1943–1997) a jeho
místo na krátký čas zastoupil Miloš
Žalman (*1951), který přišel ze The Sextons kytaristy
a kapelníka Ladislava Bezděka
(*1951–
2002). Poté se místo u bicích uvolnilo pro, již
v souvislosti s The Merrys jmenovaného, Jana Němce.
(oprava: v prvním díle povídání o skupině Orfeus došlo k záměně na prostřední fotografii. Místo Kristka je na fotografii zobrazen Stanislav Kůra (*1948), také člen bigbítových skupin Dominic club a Crazy boys.)
Zleva: Gärtner a Ohnoutka v roce 1966.
Zleva:Pohanková, Kristek, Středa a Kumpoštová.
The Bards - Nahoře uprostřed: Heřmanský Dole zleva:
Markvard, Svoboda a Heřmanský, folková skupina The Bards v roce 1966.
» Autor: Jiří Donné
Mnohem více se dočtete a uvidíte v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala I. díl
© by Jiří Donné 2009
Žádné komentáře:
Okomentovat