Augustin „Gusta“ Vlach
2 Předbigbítové období hudebních skupin vedených Gustou Vlachem 11:36
– Brno
Ke konci padesátých let minulého století,
v roce 1958, vznikl v Brně při Vysoké škole zemědělské taneční
hudební soubor. Iniciátorem, který dal popud k jeho založení, byl později
mezi brněnskými hudebníky známý kapelník, zdatný organizátor a kytarista Augustin „Gusta“ Vlach (*1942).
V poslední fázi působení tohoto orchestru byl jeho členem Mojmír „Mojda“ Bártek (*1942), pozdější
významný trombonista Orchestru Gustava Broma. Taneční orchestr pod vedením
Vlacha objížděl po celé Jižní Moravě „tancovačky“, které byly pořádány
praktickými výukovými pracovišti, jež spadala pod kompetenci Vysoké školy
zemědělské. Jedno z nich se uskutečnilo 28. 11. 1959 v Brně Černovicích
v rámci Kateřinské zábavy pořádané Psychiatrickou klinikou. Vystupovali
také v Tabarinu, ale i v tehdejší Leninové ulici v sále
Stadionu. Často zajížděli do Žabčic. Zkoušky orchestru probíhaly v aule
vysoké školy a čas od času si hudebníci také zahráli v blízké kavárně
Era, která si v té době zachovávala prvorepublikový charakter.
Ze zkoušek i z kavárny se vraceli hluboko
v noci a tak mnohdy po cestě domů v tramvaji rozbalili své
hudební nástroje a hrou obveselovali cestující až k nádraží, kde
se rozešli do jednotlivých rozjezdů. Někdy ke konci devětapadesátého
roku se stal členem souboru zpěvák, který na sebe poutal značnou
pozornost. Ten se také zasloužil o to, že ač oficielní název hudební
skupiny byl stále Taneční soubor Vysoké školy zemědělské, že se mezi přáteli
vžil název New Orleans Stompers. Touto osobností byl student, který přijel
ze své domoviny z oblasti Zlatonosného pobřeží v Africe. Údajně
to byl syn jednoho z tamních náčelníků a jmenoval se Naj Hanson (*asi 1940). Účastníci
tanečních zábav si mnohdy na něj šahali v domnění, že je pouze natřený
tmavou barvou. Hanson, jehož mnozí soukmenovci, studenti tmavé pleti, působili
na „západních“ vysokých školách, měl daleko větší přehled o nových
hudebních trendech, než jeho brněnští kolegové. Tak přinesl záhy do tanečního
souboru jakousi svoji africkou verzi rokenrolu. Návštěvníci na něj v úžasu
zírali a to ať zpíval cokoli. Vždyť v tom čase by se dali
černoši v naší republice spočítat na prstech. Přestože klima podnebí
i podmínky života u nás byly rozdílné, od toho co panovalo
v Africe, Hanson se však aklimatizoval velice dobře. A to po
všech stranách. Byl znám svou dobráckou povahou, kladným vztahem
k alkoholu a děvčatům. To mu po čase začalo přidělávat značné potíže.
Dokud rozdával v bujaré náladě na výjezdech hudební skupiny své oblečení
a vracel se mnohdy i v zimě jen v tričku a kalhotách,
ještě tím neohrožoval svou pozici studenta. Situace se pro něj ale
zvrátila ve chvíli, kdy jej ve škole, kterou navštěvoval, začaly
vyhledával čerstvé budoucí maminky. Dostal od vedení vysoké školy doporučení
k přerušení studií a po té se urychleně vytratil do zahraničí.
Na sklonku roku 1961, kdy Vlach ukončení střední školu maturitou
a nastoupil co by projektant do tehdejšího podniku Energetických závodů
Julia Fučíka (EJF), se tento taneční orchestr rozpadl. Poslední vystoupení
se uskutečnilo 3. 4. 1961 v Brně v rámci Benátské noci. Vlach,
již řádně obeznámen s rokenrolem, začal zakládat hudební skupinu, která
se měla ponejvíc tímto žánrem zabývat.
Důležitým bylo setkání Vlacha s Michalem Gärtnerem (*1942), který již znal některé
z amerických rokenrolů a pomohl je zařadit do repertoáru nově
vznikající hudební skupiny. Druhým důležitým momentem bylo propojení Vlachova
souboru s rokenrolovou skupinou Hajaja vedoucího a klavíristy Rostislava Hradeckého (*1940)
a zpěváka a kytaristy Petra
Netočného (*1943). Vznikl tím hudební orchestr Twist club. Dalšími členy
byli zpěvačka Anuša Očková (*1941),
saxofonisté Vladimír Viktorin
(*1943), Jan Vermousek (*1942)
vystřídaný Rudolfem Hájkem (*1945),
kontrabasista Ivan Vrtík
(*1942–2002) a střídající se bubeníci Zdeněk Michálek (*1935) a Jaroslav
Zvoník jr. (*1945). Stálou scénou Twist clubu se stalo Semilasso.
(Podrobněji v dubnovém čísle New Expresu v roce 2004). Toto seskupení
hudebníků se rozešlo po 1. srpnu 1962, kdy Vlach nastoupil tehdy povinnou
základní vojenskou službu.
Augustin „Gusta“ Vlach (*1942) opustil rokenrolovou skupinu Twist Club a 1. srpna 1962 nastoupil tehdy povinnou pouť po vojenských základnách v tehdejším Československu. Skupina Twist club poté již žila svým vlastním hudebním životem bez jeho vlivu.
Vlach měl ve středu Prahy z otcovy strany babičku,
u které hledal zázemí. Také se u ní často převlékal do civilního
oblečení, aby nebyl nápadný na rokenrolových koncertech, protože
z pravidla neměl propustku k opuštění kasáren. To, že Vlach užíval
života v Praze plnými doušky, nemělo trvat až do konce, protože se to
neslučovalo s přísným vojenským režimem. Záminkou k převelení do
záložního letiště v Kuchyni u Perneku při Zahore v okrese
Malacky na Slovensku se stal fakt, že několikrát při zkoušce
v orchestru promarnil svých pár taktů hry na kytaru, ale také fotografie
z účasti na již zmíněném máchovském setkání studentů, které dodala
vojenskému velení Státní bezpečnost.
Zajímavostí je, že v blízkosti tohoto letiště
v Plaveckom Podhradie byly pouštní duny, které využili hitlerovci za druhé
světové války k výcviku svých vojáků před nástupem do bojových pozic
v Africe. Následně sloužily českým vojákům. Vlach po čtyřkilometrové chůzi
od vlakové jednokolejky putoval přímo z vojenské vrátnice do vězení. Při
cestě z Prahy na Slovensko se totiž zdržel týden v Brně. Po
propuštění nestálo Vlachovi nic v cestě k založení vojenské bigbítové
skupiny. Nesla oficielní název, který zněl pro tu dobu a pro ta místa nezvykle
tolerantně, The Black Star.
The Black Stars na jaře 1964, zleva: Gusta Vlach, Miroslav Trubelík, Miloslav Pšurný, Karel Němec a Laco Mikulič.
Brňan Augustin „Gusta“ Vlach (*1942) byl
spíše za trest než z potřeby převelen z pražské vojenské posádky
k jednotce záložního letiště u Malacek na Slovensku. Příslušníci této
jednotky byli nápadní svými modrými uniformami, což vyznívalo u ostatních
„záklaďáků“ oblečených v zeleném mnohdy spíše negativně. Modré uniformy
totiž klukům od letiště náramně slušely.
V budoucnu se kontakty pro velké vzdálenosti
zpřetrhaly. Vlach po návratu z vojenského prostředí do roka v Brně
založil bigbítovou skupinu Syncom, která existovala po zbytek
šedesátých let. I po jejím rozpadu aktivní dobu svého života hudbu
profesionálně i amatérsky provozoval a to až do roku 1988 (sic!). Pšurný hrával v různých
amatérských hudebních tanečních souborech, včetně velice kvalitního swingového Letu
Kunovice a Stav clubu
v Uherském Hradišti. Mikulič ještě
v Malackách „podepsal“ doly a odjel do Popradu. Trubelík se podle kusých informací ve svém zaměstnání
snad angažoval ve vedení jedné moravské sodovkárny. Po ostatních
se „slehla zem“. Etapu The Black Stars připomíná magnetofonový pás
s proslovem Vlacha a třemi skladbami, ve kterých sólovou kytaru
obsluhuje sám vedoucí a kapelník. První je instrumentálka z roku 1957
od Američanů, saxofonisty a kapelníka Williama Justise jr.
a kytaristy Sidneye Mankera, s názvem Raunchy. Později sloužila v podání orchestru Billyho Vaughana
jako znělka odpoledního pořadu pro mladé s názvem Mikrofórum, vysílaného
Československým rozhlasem. Druhá instrumentálka byla mezi hudebníky
a jejich přívrženci všeobecné v povědomí jako Kapitánův poklad. Třetí z dochovaných skladeb je méně
známá zpívaná King Creole (tady je to, bohužel
Elvis v originální nahrávce), z repertoáru Elvise Presleyho, kterou
uplatnil ve stejnojmenném filmu. Skladba doprovozená velkým orchestrem
v něm vyznívá spíše swingově. Zato českoslovenští vojáci v ní pořádně
přitvrdili. The Black Stars bylo seskupení nadšenců v popředí
tehdejších mnohých vojenských hudebních skupin a je zároveň připomínkou,
že síla bigbítového hnutí v té době prorazila i do vojenského
prostředí.
|
|
Gusta Vlach v „přijímači“
ve Slovenských Piešťanech na podzim 1962
|
|
|
|
|
Mnohem více se dočtete a uvidíte v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala v I. a II. díle.
© by Jiří Donné 2009
Žádné komentáře:
Okomentovat