neděle 22. ledna 2023

Brněnský big beat - Syncom

Syncom

Když se Augustin „Gusta“ Vlach (*1942) vrátil z povinného dvouletého vojenského pobytu domů, byl konec září roku 1964. Po krátkém rozkoukání nastoupil do zaměstnání ke geodetům jako figurant. Hraním na kytaru v tanečním orchestru kapelníka Karla Nedbala si začal přivydělávat a šetřit na zvukovou aparaturu. Zároveň se začal poohlížet po vhodných hudebnících, kterým by nabídl spolupráci v nově vznikající bigbítové skupině, kterou hodlal založit.

 Přizval bubeníka Zdeňka Michálka (*1935), kterého znal z období, kdy byl zakladatelem a kapelníkem rokenrolové skupiny Twist club (1962). Michálek tehdy ve skupině hrál. Ze stejného období hudební spolupráce byl stále v kontaktu se zpěvačkou Anušou Očkovou (*1941), která se vzápětí stala jeho manželkou. Očková-Vlachová v mladším věku navštěvovala Lýskův dětský pěvecký sbor a tam poznala Ivanu MerclovouZdenu Lepkovou. Toto pěvecké trio doplnil zpěvák Miloslav Menhart (*1942). Dalšími hudebníky, kterými se Vlach obklopil, se stal baskytarista Zdeněk „Prezident“ Vysloužil (*1943–2005), který prostřednictvím kamaráda přivedl do skupiny Iva „Tajteleva“ Smekala (*1942), doprovodného kytaristu. Za klavír zasedl Bohuslav „Benet“ Krčmář (*1942), se kterým měl Vlach své dobré zkušenosti z předešlých hudebních uskupení. Z New Orleans Stompers (1961) a vojenského hudebního souboru (1962). Základ bigbítové skupiny byl pohromadě. Pro její vhodné pojmenování se nechal Vlach inspirovat nedávným vypuštěním první stacionární telekomunikační družice Syncom 3, které se uskutečnilo 19. 8. 1964 ve Spojených státech amerických. Při hledání zřizovatele skupiny Vlach přemýšlel, kde by se Syncom mohl nejlépe zviditelnit. Volba padla na podnik Brněnských výstav a veletrhů (BVV). Pochopením kulturního zástupce pana Zukala a výmluvností Vlacha se BVV staly zřizovatelem Syncomu.

Na výstavišti se během roku konalo dostatečné množství doprovodných kulturních akcí, které využili členové tohoto hudebního celku ke své prezentaci. Ke zkoušení dostali k dispozici letohrádek Mitrovských, který se nalézá v parku naproti hlavního vchodu do výstavního areálu. Jinými prostorami, které mohli dočasně užívat, se staly místnosti v prvním patře divadla vně výstaviště, které se tehdy jmenovalo Divadlo Julia Fučíka. V počátku bylo nacvičování hudebníků nelehké pro rozdílné kvality. Vždyť vedle Michálka a Krčmáře na profesionální úrovni učil Vlach Vysloužila hře na baskytaru. Píle a nadšení přinesly v brzké době ovoce v podobě slušně sehrané skupiny. Prvním vystoupením bigbítu Syncom se stalo hudební doprovázení série módních přehlídek oděvů na výstavišti v pavilonu A, které byly zahájeny 23. května 1965.

Před počátkem přehlídek a během přestávek bylo dostatečné množství času pro uplatnění zpěváků. V té době školní rok v Brně pro mládež školou povinnou začínal pravidelně o čtrnáct dnů později. Tělocvičny základních škol se totiž staly provizorními noclehárnami pro zájezdové návštěvníky mezinárodního veletrhu, který začínal začátkem září. Tehdy se Vlach domluvil s ředitelem základní školy v tehdejší Koněvově ulici, dnešní Vídeňské, Šmidákem a zaměnil své dosavadní povolání za dílenského učitele. V rámci mezinárodního brněnského veletrhu vystupovala bigbítová skupina Syncom každý den odpoledne u jezírka na výstavišti. Bylo tam postaveno nejen pódium pro účinkující, ale i půlkruhové stupňovité sezení pro diváky. Na podzimních vystoupeních v bosonožské sokolovně Krčmáře zastoupil absolvent stavební fakulty, šikovný klavírista, Ivo Jech (*1938). Na tato účinkování, ale i na mnohá příští přibrali saxofonistu, pozdějšího ředitele Ústavu pro státní kontrolu veterinárních léčiv v Medlánkách, Alfreda Heru (*1940), který hrál až do dnešních dnů v různých hudebních souborech. V současné době se etabluje především ve swingovém orchestru Jana Koukala Jazz archiv. V Bosonohách se při tehdejším účinkování Syncomu pravidelně k mikrofonu prodral neodbytný místní podivín v uniformě dobrovolného hasiče s přezdívkou Lolobaj a pokaždé neuvěřitelně falešně zazpíval trampskou píseň „Chceš píseň severu znát“. Nikdy se snad nedověděl, že zpíval na vypnutý mikrofon.

Postupně v bigbítové skupině Syncom zpěvaček ubývalo. Očkové–Vlachové se narodila dcera, zpěv již neprovozovala, v jednaosmdesátém roce emigrovala na západ od našich hranic a dodnes žije v Kanadě. Odešla i Lepková a domovinou se jí stalo Holandsko. Zůstalo pěvecké duo Merclová, Menhart. Z tohoto hudebně bohatého období neexistují žádné zvukové snímky, přestože členové skupiny Syncom měli k dispozici záznamové zařízení v podobě legendárního magnetofonu Tesla Sonet duo.

Používali jej pouze k odposlouchávání při nacvičovaní skladeb ze zahraničí. Na tomto místě je příležitost potvrdit jedinečnost tohoto přístroje připomenutím příhody, která se stala Vlachovi. Při sestupování po schodech jejich zkušebny v divadle na výstavišti podjela Vlachovi noha a on se zřítil volným pádem. Magnetofon mu při tom z ruky vypadl a on na něm sjel až do přízemí. Kromě několika nepatrných „ťukanců“ na povrchu přístroje zůstal bezchybně funkční.

Koncem první poloviny šestašedesátého roku ze skupiny odešel Menhart a vzápětí emigroval. V srpnu odjeli hudebníci na celý měsíc do rekreační oblasti Štrbského plesa do Svitu pod Tatrami, kde v hotelu Společenský dům získali angažmá. Merclová zůstala doma a na Slovensko se Syncomem odjel zpěvák z bigbítové skupiny Ruby Vladimír Pišan (*1943).

            V dlouhé sérii hudebních představení se nápadně vymykalo jedno z posledních, a to 28. srpna, kdy původně měl od nepaměti v kalendáři své místo Augustin. V tento den tedy slavil svátek kapelník a kytarista souboru. Ovšem později toto datum zabralo výročí Slovenského národního povstání. Do hotelu Společenský dům se v tento den sjeli partyzáni ze Slovenska, Čech i Sovětského svazu. Sál se zaplnil směsicí civilního oděvu v různé kombinaci s částmi sovětských a českých uniforem ověšených vyznamenáními za hrdinství z odboje ve druhé světové válce. Po nějaké době, kdy bigbítová skupina Syncom vyhrávala válečným hrdinům, se pod pódiem ocitl obrovský prádelní kastrol plný škvařeného sádla se škvarkami zalitými vodkou. Partyzáni se kolem nádoby sesedli se „šufánkama“ a pojali oslavovat zašlé válečné dny. Michálek si půjčil housle a s písněmi typu Kaťuša se v kombinaci s elektrickými kytarami prozpívali až do rána. Když hudebníci po veselici stoupali po schodech do svých pokojů, zakopávali na nich o vytroušená vysoká státní vyznamenání za „chrabrost“. Pišan zůstal i po návratu ze Slovenska až do konce roku a vytvořil s Merclovou hlasově atraktivní pěveckou dvojici. Za nedlouho ovšem Merclová odešla a dodnes žije v Kanadě poblíž Vlachové.

Za mikrofonem Pišana vystřídal 15. ledna 1967 Václav Šíbl (*1947), který přišel z rozpadlých The Ravens. Zůstal krátce do konce května a po odchodu ze Syncomu přešel k rokenrolové skupině Rocky Eagles. Přesto­­že se Vlach snažil získat, dnes by se řeklo v roli manažera, pro skupinu lukrativní vystupování, odešel i Michálek. V brzké budoucnosti se stal profesionálem, který nalezl obživu jako hudebník, především na zaoceánských turistických parnících. Později žil až do poloviny devadesátých let minulého století v tehdejší západní části Německa. Dnes je jeho domovem Plzeň. Za bicí do Syncomu přišel z dříve hvězdné, ale v tom čase již rozpadlé bigbítové skupiny The Shakers Luděk „Kolja“ Smutný (*1943–1997). Smutného někdy jeho spoluhráči nazývali pro prudký úhoz na bicích a i jinak svérázné chování Šílený Kolja. Na místo zpěváka zlákal Smékal člena tanečního souboru kapelníka Rajského Pavla Hájka (*1946). To už skupinu zdaleka nepoutaly jenom kulturní akce zprostředkované Brněnskými veletrhy. Hráli ve většině známých brněnských prostor, od „Melodky“, která sídlí v okrajové části kompletu Stadionu, přes jeho sály až po různá kulturní zařízení v přilehlých částech Brna, jako byl Lidový dům v Husovicích, dnes známý jako Musilka, komárovský Lidový dům, nebo sál v prvním patře restaurace u Filů v Chrlicích, ale i v Jacht klubu na Kozí horce. Také zajížděli dál od Brna. Například často a to pravidelně účinkovali ve Žďáru nad Sázavou v hotelu Sázava, v luhačovickém hotelu Alexandria, v hotelu Razula ve Velkých Karlovicích u Vsetína, nebo v boskovickém hotelu Záložna. Čas od času s nimi hostovali saxofonisté Pavel Hekele (*1944) z Excentriku a Rudolf Hájek (*1945) ze skupiny Ruby. Také vystřídali po Brněnských veletrzích několik zřizovatelů. Byly mezi nimi Obchodní domy Prior a OKVS I a IV (obvodní kulturní a vzdělávací střediska).

Na silvestra odjela bigbítová skupina Syncom do hotelu Razula ve Velkých Karlovicích. Část večerního programu za bicími odehrál Smutný, ale na závěr produkce za něj nastoupil domluvený František „Išan“ Peřina (*1945), z tehdejšího Gottwaldova, dnešního Zlína, studující v Brně. Peřina odešel z bigbítové skupiny Orfeus, kde jej nahradil Jan Němec (*1948), bubeník již neexistujících The Merrys


 

V úterý 27. února 1968 se na jednom pódiu velkého sálu Stadionu setkaly dvě bigbítové skupiny. Syncom zde koncertně spoluúčinkoval se Synkopami 61. Toto hudební představení bylo součástí plesu, který následně na tanečním parketě celý až do konce provázel Syncom. Bigbítová skupina Syncom přežila bez úhonu srpnové dny osmašedesátého roku a čím dál častěji účinkovala ve finančně lukrativních místech mimo Brno.

Tak se stalo, že na konci osmašedesátého roku podnikavý ředitel hotelu Razula ve Velkých Karlovicích navrhl Vlachovi, aby pro zpestření večerního programu zajistil striptýz. Ten se dříve za „první republiky“ u nás provozoval výjimečně ve vybraných nočních podnicích v Praze a několika velkých městech. V osmačtyřicátém roce s nástupem KSČ, jako vedoucí politickou sílou, se provoz striptýzu stal, až do „Sametové revoluce“, nemyslitelným. Uvolnění v tomto směru nastalo pouze kolem osmašedesátého roku. Vlach se tehdy pružně této myšlenky chytil. Nacvičování v kapelníkově choreografii probíhalo v baletním sále jeho nového pracoviště, kterým byl Krajský dům pionýrů a mládeže v Lužánkách. Odbor školství, pod které toto zařízení patřilo, Vlacha k jeho velké radosti přeřadilo do oddělení techniky lodního modelářství mimoškolní zájmové činnosti. Pionýři ani školští inspektoři nemohli tušit, co se po nocích v mládežnickém stánku děje. A tak se  začátkem ledna 1969 mohla nacvičená produkce striptýzu v Razule realizovat. A protože Vlach nebyl žádný „troškař“, neměl na „place“ jednu striptérku, ale hned tři. Hanu Samotamovou, Marii BaťovouPavlu Kornouškovou. Po celé tři měsíce v pátek, v sobotu a v neděli byla tedy ve Velkých Karlovicích, na tu dobu, výjimečná atrakce, na kterou se sjížděli zájemci z velkých vzdáleností. Tlak ze strany správních orgánů a také církve ředitel hotelu nevydržel a dal popud k ukončení striptýzové vložky ve vystoupeních bigbítové skupiny Syncom. Na Brněnsku to tehdy byla snad jediná bigbítová skupina, která měla striptýz zahrnut ve svém programu. Ovšem aktérky těchto vystoupení se v tomto specifickém prostředí dál nějaký čas pohybovaly. Semotamová, která právě dokončila vysokou školu a stala se inženýrkou – architektkou, neváhala a přijala na krátkou dobu angažmá striptérky v brněnském varieté Rozmarýn do té doby, než i v něm byla, pro obdobné politicko-kulturní tlaky, nucena svá striptýzová vystoupení ukončit. Baťová odjela do Itálie, kde se po nějakou dobu v „branži“ uplatňovala.  Kornoušková se odstěhovala do Ostravy a vystoupila v choulostivých scénách několika televizních inscenací. Krátké striptýzové období v tehdejším Československu skončilo. A to bez výjimky pro všechny.

V červenci 1969 se přihodila nepříjemná událost. O přestávce hudební produkce v Luhačovicích v nočních hodinách, kdy hudebníci ze Syncomu  vyšli na čerstvý vzduch před hotel, je míjela kolem jedoucí kolona vozidel sovětských vojenských okupačních sil.  Vysloužil v sobě neudržel emoce a spustil směrem k projíždějícím vozidlům proud nadávek. Smůlu měl v tom, že jej slyšeli opodál přihlížející dva místní funkcionáři „vlastenci“  František SemelaStanislav Nuzík, kteří jej ostře napomenuli. Kolona přejela a Vysloužil těm dvou nevybíravými slovy řekl, co si o nich myslí. A protože si při tom do úst přibral i komunistickou stranu, stanul před Okresním soudem ve Zlíně, tehdejším Gottwaldově. Byl obviněn podle § 198 písmene a, b trestního zákona z hanobení národa a přesvědčení. Vzhledem k tomu že KSČ byla „svatá“ a trest za utrhačství jen těžko představitelný, všichni  si oddechli po vynesení rozsudku. Postihem bylo šest měsíců podmíněně na tři roky. Bigbítová skupina Syncom zakončila svou činnost po náhlém odchodu kapelníka a kytaristy Vlacha hned na začátku roku v únoru 1971. Zbývající hudebníci za kapelnického vedení Krčmáře si našli nového zřizovatele, kterým se stal tehdejší závod Fruta Modřice.

Skupina se přejmenovala na Dupuis a svým názvem tak nepřímo propagovala jeden z alkoholických nápojů, který Fruta vyráběla. Hudební skupina Dupuis po většinu času působila ve vinárně Legie na ulici tř. Kap. Jaroše. Členskou základnou prošlo v průběhu její existence v první polovině sedmdesátých let několik hudebníků, kteří byli spojeni s brněnským bigbítovým děním v šedesátých ledech. Byl to například Zdeněk TylčOrfeusu, nebo Miroslav „Dan“ DaňhelRocky Eagles. Smekal z Dupuis odešel a hudbu „pověsil na hřebík“. Po čase se do Prahy přestěhoval Vysloužil a využil výhodné nabídky nového zaměstnavatele uplatnit svou profesi obkládače na africkém kontinentě. Vlach inspirovaný svou výškou 192 cm založil Klub vysokých, kde spodní hranice pro dívky a ženy byla 180 cm a pro muže 190. Nejvyšším členem se stal pan Pařil se svými 214 cm. Členská základna se scházela ve sklepním baru v soukromém domě v Hostinského ulici č. 6, kde toho času Vlach bydlel. Různé akce a výlety tohoto sdružení se nelíbily jednomu z otců vysoké dívenky a zakladatele a organizátora udal. Pro Vlacha si přijela Stb a vzhledem k tomu, že klub nebyl nikde organizován, což v té době bylo nemožné, byl jej nucen rozpustit. Na konci června v třiasedmdesátém se Vlach k Dupuis na čas  připojil.

V říjnu 1974 ovšem obnovil skupinu Syncom a v šestasedmdesátém se  k němu vrátil i kmenový zpěvák Hájek. Ve znovu vzkříšené hudební skupině se za dobu jejího dalšího působení vystřídalo několik kvalitních hudebníků. Ve změněném hudebním prostředí sedmdesátých a osmdesátých let se věnovali členové Syncomu téměř výhradně barovým vystoupením. Tam také vzniklo několik magnetofonových hudebních záznamů. Vlach s Hájkem se pro celý ten čas stali pilíři tohoto hudebního tělesa.

Bigbítová skupina Syncom pro svou širokou působnost v šedesátých letech zaujala v dějinných brněnských  souvislostech nesmazatelnou pozici. Poslední její vystoupení se konalo v sále hotelu Myslivna 8. března 1988.



 

Hana Semotamová ve Velkých Karlovicích v roce 1969.

 

Mnohem více se dočtete a uvidíte  v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala  v I. a II. díle.

© by Jiří Donné 2009

 

Foto archiv

Žádné komentáře:

Okomentovat