sobota 21. ledna 2023

Brněnský big beat - Synkopy 61

 SYNKOPY 61

LEGENDA BRNĚNSKÉHO BIGBÍTU

             Na konci padesátých a začátkem šedesátých let minulého století vznikly čtyři známé brněnské hudební soubory složené z mladých hudebníků – The Shakers (Medic club), The Ravens, RubySynkopy 61. Z těchto skupin se v budoucnu jako úplně nejvýznamnější projevily ty posledně jmenované. K jejich vzniku dali podnět dva spolužáci základní školy v tř. Kpt. Jaroše kytarista Petr Směja (*1946) a houslista Dušan Rozbořil (*1946). V prosinci roku 1960 se poprvé sešli v chemické posluchárně školy spolu s budoucími spoluhráči akordeonistou Milošem Vekou Orságem (*1946), klarinetistou Petrem Fischerem (*1945), klavíristou Pavlem Pasikem Smílkem (*1946) a bubeníkem Jiřím Rybářem (*1945). Za zmínku stojí, že jeho nástrojem v té době byl pouze malý pionýrský bubínek umístěný místo stojanu na židli, ke kterému později přibyl starší činel (na fotografii není zmíněný nástroj ani vidět).












 Archiv ukázek

Pojmenování svého hudebního tělesa odvodili od názvu amerického filmu Synkopy (Syncopation, 1942) a také předsevzetím, že budou ctít moderní přístup k rytmu, kdy se dává důraz na druhou dobu, tedy synkopu, na rozdíl od prvé doby, například v dechovce. Také se shodli na vyjádření letopočtu stávajícího roku za názvem skupiny. Ten se s přibývajícími léty přizpůsoboval skutečnosti. Od roku 1965 se vrátili k původnímu časovému určení vzniku souboru, tedy k číslovce 61. V osmdesátých letech i toto označení mizí. Hned od začátku se prezentovali moderní taneční, dixielandovou a swingovou hudbou. Záhy po prvních zkouškách na počátku roku 1961 odešel zakládající člen Rozbořil a nahradil jej zručný houslista a mnohoúčelový hráč na různé hudební nástroje Pavel Pokorný (*1946). V červnu potom odešel i Fischer. Nový školní rok začali zkoušet už v novém prostředí na Elgartově ulici, kam se školní zařízení přestěhovalo. Na podzim byli posilněni o kontrabasistu Jana Čarvaše (*1945 - říjen 2008). Na rozdíl od „Jarošky“ neměli v novém působišti už takovou podporu ředitelem školy počínaje a školníkem konče. Renomé si vydobyli teprve v rámci tehdejší populární Soutěže tvořivosti mládeže (STM). V únoru 1962 je doporučila učitelská komise k její účasti. Tehdy také poprvé veřejně vystoupili, a to v zrcadlovém sále hotelu Slovan. Sklidili tam pochvalu významných brněnských hudebníků Mirko ForetaKarla Dudy. Na následné městské soutěži STM se prezentovali houslovým boogie německého skladatele a houslisty Helmuta Zachariase a kytarovým boogie složeným a hraným ve vlastním tanečním orchestru Slavia club staršího bratra Směji, Stanislava Směji (*1938). Uspěli natolik, že postoupili do krajského kola, ve kterém se 15. 5. 1962 umístili na prvním místě. Pro špatnou organizaci pořadatelů se už celostátního kola v Bratislavě nezúčastnili. Od ledna 1962 do března s nimi zpíval spolužák Čarvaše Libor Klíčník (*1945). V té době také začali vystupovat na tanečních party v Kavárně mladých, která tehdy sídlila v restauraci Melodie (Melotka) na Kounicově ulici, v Domě pánů z Kunštátu a na Výstavišti v pavilonu G. Po školních prázdninách odešel Orság. Zřizovatelem se jim stal na rok a půl závodní klub Vlněny. Od 13. 10. 1962 v sále klubu začali pravidelně vystupovat na tanečních zábavách. V tomto období jim byli velkými nezištnými pomocníky kamarádi a nadšenci Ladislav Salovský, Leoš Šturza, Jan Petřica a velký obětavec Ludvík Voznica, který na zkouškách trpělivě „do oblb­nutí“ obsluhoval magnetofon při stálém přetáčení a natáčení hudebních projevů skupiny v krátkých časových úsecích. Tehdy s nimi nějaký čas hrál na akordeon Milan Kolman, později známý kontrabasista z různých jazzových seskupení. Nahradil jej zdatný saxofonista Jiří Řepa. Od února do dubna 1963 navázali pěveckou spolupráci s Ivanou Hloskovou. Před letními prázdninami se uskutečnil poslední školní večírek v rámci ZDŠ a to v sále Lidového domu v Husovicích, dnes spíše známého jako Musilka. Za Čarvaše zde zaskakoval kontrabasista Zdeněk Friedmann (*1946) z dixielandového orchestru Ruby a v průběhu večera si s nimi jejich zpěvák Ladislav Pišan (*1943) úspěšně zazpíval Speedy Gonzales (originál s Pat Boonem). To se již ztotožňovali s hudebními styly twist, madison a slap. Koncem roku 1963 si členové Synkop 61 pořídili jednotné černočerveně pruhované košile. Ty ovšem nemohly zabránit rvačkám mezi návštěvníky a jejich výtržnostem během tanečních zábav, v té době všeobecně samozřejmým, a tak se vedení závodního klubu rozhodlo k jejich pozastavení, a to alespoň na nějaký čas. Ve skupině také vznikla polemika o novém trendu, kdy u mladého obecenstva získávaly čím dál větší popularitu kytarové bigbítové skupiny. Mnozí hudebníci, nejen z řad Synkop 61, nemohli pochopit, že herní nároky na členy bigbítových skupin se zdály být neúměrné jejich slávě, kterou sklízely. Obecenstvo totiž vůbec nezajímala skutečnost zdánlivě jednoduchého vyjádření, ale nový přitažlivý fenomén, který byl v této hudbě obsažen. Největšími propagátory nového směru uvnitř skupiny byli Pavel Smílek, spolu s Janem Čarvašem. Podařilo se jim přesvědčit ostatní soukmenovce včetně kapelníka Petra Směji, který se jen těžce smiřoval s pomyšlením na změnu vzhledu skupiny, jejíž členové seděli za právě nově pořízenými notovými pulty s nápisem Synkopy. Ty byly při produkci stojících „bigbíťáků“ k nepotřebě. O nutnosti „překopat“ skupinu se dohodli hned začátkem roku 1964, kdy se začala šířit sláva bigbítového Medic clubu, přejmenovaného v polovině roku 1964 na The Shakers.






















Synkopy 61 v roce 1962. Zleva: Pavel Smílek, Jan Čarváš (kontrabas), Petr 


 

            Klíčová schůzka k novému uspořádání skupiny Synkopy 61 s převratným hudebním přístupem se odehrála 27. 3. 1964 v tehdejší restauraci Rekord na křižovatce ulic Milady Horákové a Příkop. Domluvilo se tam i konečné obsazení, teď už vskutku bigbítové skupiny. V čele stanul opět kapelník a kytarista Petr Směja, druhým kytaristou se stal Antonín Smílek (*1941), jeho bratr Pavel zůstal u klavíru, z kontrabasu na baskytaru přestoupil Jan Čarvaš, Pavel Pokorný se z houslí přeškolil na saxofon a Jiří Rybář zůstal u bicích. Na zpěv získali sourozeneckou dvojici – Alici a Michala Gärtnerovy (*1946, *1942). Gärtner měl mimo jiné zkušenosti z účinkování v rokenrolové skupině kapelníka Gustava Vlacha (*1942) Twist club (1962). Zvukařem se stal Jindřich Stožický (*1948). S novým vedením závodního klubu Vlněny nastal i nový, ne příliš přátelský přístup k dosavadně dobré spolupráci. Proto Antonín Smílek domluvil nového zřizovatele, kterým se stal závodní klub Dopravy a spojů města Brna. Tím se jim otevřela cesta k vystupování v sále hotelu U Kozáků, který si pronajímalo toto klubové zařízení. Dne 28. 4. se konalo významné vystoupení v Lidovém domě v Husovicích. Na něm se mimo Synkop 61 účastnily také Medic club (od druhé poloviny 1964 The Shakers), Res Boys s kapelníkem, zpěvákem, saxofonistou a klavíristou Lubomírem Kristkem (*1943) a Film klub (později známý jako The Shark) kapelníka a kytaristy Jiřího Poldy (vlastním jménem Polivka *1946–1998). Tou dobou měly Synkopy 61 v repertoáru například Runnaway od Del Shannona, Vídeňské zvony a od The Beatles From Me To You, znánou u nás v interpretaci Karla Gotta s českým textem jako Adresát neznámý. Rozhlasová stanice Luxemburg ( znělka radia Luxemburg), která se v Brně špatně „chytala“, protože během jejího poslechu měl posluchač dojem, že se hudba ztrácí v dálce a znovu přihází, členům Synkop 61 vyhovovala méně, než poměrně kvalitní poslech rakouského vysílání pro motoristy Autofahrer Unterwegs, vzoru tehdejšího českého vysílání Zákruty. Tady často brali inspiraci pro náplň vlastního repertoáru. Během května a června vystupovali v tehdejší známé brněnské kavárně Máj na Divadelní ulici. Jeden z hlavních organizačních pracovníků Parku kultury a oddechu (PKO), pan František Soukal, jim mimo jiné zajistil vystoupení ve velkém sále Stadionu na Kounicově ulici, spolu se známým orchestrem AB Antonína Blažka. Během roku tam vystoupili ještě několikrát s bigbítovou skupinou kapelníka Jiřího Nováčka (*1944) The Ravens. Před Vánocemi 1. 12. 1964 koncertovali v Divadle na Výstavišti, spolu s již zavedeným bigbítem The Shakers v čele se sólovým zpěvákem Michalem Polákem (*1944), který se měl v budoucnu stát jejich členem. V polovině šedesátých let došlo k významnému „lámání chleba“. Sezona začínající po školních prázdninách 1964 a končící před jejich začátkem v roce 1965, kdy vystupovali téměř pravidelně v úterky a středy v kavárně Máj, o sobotách v Besedním domě ve středu města a v neděli U Kozáků, skončila nejen celkovým vysokým počtem sto devíti vystoupení, ale i odchodem sourozenců Gärtnerových. Příčinou byl pracovní odjezd Michala na Kubu. Důstojným rozloučením se sezonou i s některými členy skupiny bylo uskutečnění tří koncertů během dvou dnů 26. a 27. 6. 1965 ve Stadioně, spolu s tehdy nesmírně slavnou bratislavskou bigbítovou skupinou The Beatmen, v čele s Dežo Ursinim. Tehdy se dohromady účastnilo na tří tisíce návštěvníků. Gärtner zpíval například z repertoáru Chucka Berryho Nadine, nebo Carol. Spolu s Alicí přednesli v duetu již zmíněnou oblíbenou Runnaway. V soukromém archivu se dochovaly perly ze začátku big beatového vyhrávání skupiny. Jedním zachovalým klenotem je skladba Bits & Pieces z repertoáru Dave Clark Five. A zde je skladba v podání Synkop 61: Bits & Pieces. The Beatmen představili výběr z repertoáru britské skupiny The Beatles a z vlastní tvorby. V srpnu nastoupil základní vojenskou službu Pavel Smílek a s ním odešel i jeho bratr Antonín. Po Pavlově návratu oba bratři navázali spolupráci se skupinou kapelníka a baskytaristy Zdeňka Tylče (*1941) Orfeus. Pavel Smílek potom účinkoval v bigbítu The Speakers v popředí se zpěvákem Jiřím Koťákem Kamešem (*1948–1976) i jinými hudebními celky, jako například v polovině sedmdesátých let v Regeneraci. Ze začátku ve skupině Synkopy 61 vypomáhal na klavír vynikající hudebník, v té době bubeník skupiny The Ravens, Ladislav (Slávek) Tuhý (*1947–2004). Během prázdnin s nimi navázal spolupráci zakládající člen brněnských rokenrolových skupin Hajaja, Big Beat clubRocky Eagles, klavírista Rostislav Hradecký (*1940). Během srpna a září s nimi sjezdil v Krkonoších Husovu, Žižkovu a Bobí boudu. Do nové sezony po školních prázdninách v roce 1965 vstoupili jako osamocené kvarteto Směja, Pokorný, Čarvaš a Rybář.

 



 

























1965.

 

          Synkopy 61 hrály po školních prázdninách v roce 1965 v kvartetu Petr Směja, Pavel Pokorný, Jan Čarvaš a Jiří Rybář až do dubna 1966, kdy se přihodila převratná událost, která skupinu stabilizovala a určila jí nový směr. Dostali totiž posilu z rozpadajících se The Shakers, a to zpěváka Michala Poláka. Přinesl do skupiny nejen čistý falzet, který ztvrdil vokální styl west coast, využívaný americkými Beach Boys, ale i například přátelství světových hvězd ledního krasobruslení, mistrů Evropy i světa, sourozenců Evy a Pavla Romanových.

Když si jednou Pavel Roman všiml, že bubeník skupiny Rybář má místo velkého bubnu, obvyklého v hudebních orchestrech, starý „armádní“ buben, velkoryse jim zakoupil kompletní nové bicí. Jiný jejich přítel na bruslích, významný krasobruslař Karel Feifer, jim mimo jiné, smluvil Polákův přestup z The Shakers do Synkop 61. K převzatému repertoáru od The Hollies, Beach Boys, The Yardbirs a jiných přibyly ty skladby, které začaly vznikat v rámci skupiny. Jedny z prvních vlastních byly realizovány Smějovy, například Moje tajemství a Musím ti říct sbohem. Z vnějšku s nimi navázala spolupráci výkonná skladatelská dvojice Oldřich Veselý (*1947), spolužák Rybáře na střední textilní škole, a František Jemelka (*1947). Z jejich spolupráce později vznikla legendární skladba Válka je vůl, aleŽárlivá dívka, Měl jsem rád tvou peněženku, Svita pro J. S. Bacha, nebo Casanova. Později v této autorské dvojici nahradil Jemelku Milan Hanák.

 Zatímco proslulost skupiny rostla, jejich velký hudební rival The Shakers ukončil svoji činnost a zcela jim uvolnil pomyslné kolbiště. V květnu odjeli koncertovat do polské Gliwice a v červenci se opět do Polska vrátili. Tentokrát do Gdaňsku, kde na fotbalovém hřišti Lechia pořádala Polská jazzová federace beatový festival, kterého se kromě Synkop 61 účastnila finská skupina Beat Stones a několik polských skupin, z nichž nejvýznamnější byli Skaldowie. Hrálo se pro třicet tisíc lidí. Se Synkopami 61 hostoval na klávesový nástroj i jejich „dvorní“ skladatel Oldřich Veselý. Po festivalu prožili v Polsku společnou dovolenou zakončenou koncertem ve známém varšavském mládežnickém klubu Stodola.
Po návratu do Brna je čekalo zchlazení. Po několika incidentech, které vyvrcholily výtržnostmi před sálem U Kozáků, byly odpolední čaje zrušeny. Vše mělo dohru na oddělení Veřejné bezpečnosti (tehdejší policie) a zároveň byl informován denní tisk, který přinesl zprávu s titulkem: Linka č. 3 opět bezpečná. Příčinou byli rozvášnění účastníci tanečních party, kteří při zpátečních jízdách tramvají brali průvodčím služební čepice a jízdenky, které rozdávali „na potkání“, vystrkávali je z tehdy ještě otevřených vozů elektrik na ulici a dávali za ně řidiči znamení k odjezdu. Potom se bavili tím, že na ně za jízdy pokřikovali, zatímco ti se zoufale snažili tramvaj dohonit. Vyvrcholením bylo, když jednou vypojili vlečný vůz a ten samovolně odjel i s cestujícími o zastávku zpět. Vyšetřováním se zjistilo, že jeden z iniciátorů měl sám zaměstnané rodiče u Dopravního podniku.

Nějaký čas byla skupina Synkopy 61 v nemilosti a nevystupovala. Jejich příznivec, organizační pomocník zastávající v té době téměř post manažera Milan Veselý (*1945) psal odvolání jménem členů Synkop 61 na „všechny strany“. Především na Vysokoškolský výbor Československého svazu mládeže (VŠV ČSM). Tomu se v dopise snažil vysvětlit, že hudebníci za nic nemohou a že těch šedesát členů VB ( Veřejná bezpečnost = tehdejší policie) na posledním vystoupení v sále U Kozáků, než vstoupilo v platnost zrušení veškerých hudebních produkcí, tam nebylo potřeba.

V novém roce se situace přece jen zklidnila a „domovskou stanicí“ se jim stal Vysokoškolský klub na Gorkého ulici. Stížnosti sousedů i tady byly příčinou průběžných zrušení koncertů. Navzdory tomu se o nepochybných kvalitách hudebníků dověděl, mimo jiné, i režisér Mahenovy činohry Zdeněk Kaloč. K nastudování divadelní komedie italského autora Carlo Goldoniho Poprask na Laguně, si bigbít Synkopy 61 pozval k „živému“ doprovodu s využitím vlastních skladeb. To už ve vokálech zpíval stabilně i bubeník Rybář. Premiéra se konala v pátek 16. 9. 1966. Návštěvníci těchto představení, kteří nebyli zasvěceni do zvláštnosti zpracování, byli překvapeni, když zahlédli první lóži, z pohledu diváků vlevo, přecpanou mladíky v námořnických tričkách s elektrickými kytarami.
Pavel Pokorný na podzim nastoupil vojenskou základní službu. Premiéru divadelního představení ale ještě stihl. Dokonce se stačil podílet na rozhlasovém natáčení podkladů Smějových písní
Moje tajemství a Musím ti říct sbohem, které se realizovaly 27. 9. 1966, a to od 18.30 do 22.30 hodiny ve studiu Dukla v Kounicově ulici. Byl i u playbackového dotočení vokálů písně Musím ti říct sbohem, které se konalo 6. 10. večer. To si ale musel zařídit u vojáků týdenní odklad nástupu. Za pár dnů ho u dalšího natáčení v rozhlase, stejně jako na koncertních pódiích, zastoupil po čas jeho vojenských povinností, zpěvák a kytarista Pavel Váně (*1949). U návštěvníků mohl být v povědomí z předchozího působení ve vokální bigbítové skupině The Fellows (1964–1966), kterou spoluzakládal.

I během roku 1967 byly Synkopy 61 častými hosty brněnského rozhlasového studia. Později se tak mnohé skladby dostaly na gramofonové desky Supraphonu, Pantonu i nakrátko působícího brněnského vydavatelství Discant. Na desky se nikdy nedostala skladba Děvče napořád. To až po mnoha letech ji vydal Jiří Donné na cd s názvem „Big beat brněnských skladatelů a skupin“.

 


SYNKOPY 61 při premiéře divadelní hry Poprask na Laguně 16. 9. 1966

 










V popředí spolužáci z „Hadrárny“ Jiří Rybář a Olin Veselý před Rozmarýnem v roce 1966

 





     V březnu 1967 se Synkopy 61 úspěšně zúčastnily beatového a jazzového festivalu v Českých Budějovicích. V prosinci se konal v pražské Lucerně 1. československý beatový festival a Brno na něm, spolu se Synkopami 61, úspěšně prezentovaly skupiny Atlantis v popředí se sourozeneckou dvojicí Hany a Petra Ulrychovými (*1948, *1944) a Vulkán kapelníka a kytaristy Aleše Sigmunda (*1944), ve kterém dominoval pěvecký duet sester Marthy a Teny Elefteriadu (*1946, *1948). Celkovým vítězem se stal bratislavský Soulmen, leadera skupiny zpěváka a kytaristy Dežo Ursiniho. Se Soulmenem uskutečnily Synkopy 61 v únoru 1968 ucelenou „šňůru“ čtyř koncertů na Slovensku, dvou v Brně v Divadle bratří Mrštíků a jednoho v Břeclavi. Největší účast diváků byla v Košicích v tamní sportovní hale, kam za nimi přišlo na dva tisíce návštěvníků. V únoru si také dvakrát zahrály, spolu s brněnským Syncomem kapelníka Gustava Vlacha na Stadioně na hojně navštívených plesech středních škol. V březnu se konal v Českých Budějovicích druhý jazzový a beatový festival, Synkopy 61 se opět účastnily a dostaly na něm cenu diváka. V roce 1968 uspořádal PKO obecenstvem vysoce sledovanou soutěž vybraných brněnských skupin, nazvanou Brněnská bigbeatová liga (BBL). Kromě Synkop 61 se jí zúčastnili hudebníci z Atlantis, F.G.B. Stellars, Rocky Eagles, Stop The Gods (kterou po jejím rozpadu nahradili The Birddogs) a Vulkán. Ve finále této soutěže, která začala v březnu a skončila před školními prázdninami, zvítězily Synkopy 61. Při posledním koncertě, jako trumf, s nimi spoluúčinkovalo smyčcové kvarteto. To, že Jiří Rybář a Oldřich Veselý studují na brněnské textilní škole, bylo důvodem k realizací sítotiskem upravených bílých triček. Členové skupiny, jejich nejbližší spolupracovníci a příznivci se na tričkách honosili červenými nápisy Synkopy 61 a Válka je vůl. (nevydaná verze skladby) K tomu byly modře dotištěny obě písňové sloky. Na podzim se navrátil Pokorný z „vojny“ a společný koncert s odstupujícím Váněm se konal 23. 12. 1968 v Gbelech na Slovensku.

            V roce 1968 s Synkopy 61 dostaly do nahrávacího studia a pánové natočili pět skladeb, alespoň pět jich vyšlo na dvou deskách. Tou hlavní byla skladba Válka je vůl. U firmy Panton jim vyšlo EP se skladbami Měl jsem rád tvou peněženku, Tichej kout, Vítězství světla,  Svita pro J. S. Bacha


            
Na začátku devětašedesátého roku byli vyzváni brněnským režisérem Jiřím Vanýskem (*1944) ke spolupráci na jeho středometrážním hudebním filmu Cesta, která vede nikam. Synkopy 61 zde realizovaly v klipovém provedení dvě písničky skladatelské dvojice Veselý–Jemelka: Zelená loukaCasanova. Film byl v České televizi uveden opožděně, až po devadesátém roce. (Dá se stáhnout z You Tube) Významný koncert pro čtyři tisíce diváků se konal na Zimním stadioně v Lužánkách ve čtvrtek 19. června 1969. To v Brně vystupovala tehdy přeslavná americká skupina Beach Boys, spolu s brněnskými Synkopami 61 a nově vzniklými Progress Organisation, ve kterých se realizoval jejich bývalý člen Pavel Váně. Z Prahy byli pozvaní k účasti Blue Effect v čele s vedoucím a kytaristou Radimem Hladíkem (*1946). Významný a velmi podnikavý brněnský kulturní manažer Miloš Bernátek (*1947) využil skutečnosti, že skupina Beach Boys byla pozvaná jako host k účinkování, v rámci galakoncertu soutěže českých pěveckých interpretů Bratislavské lyry 1969, a s velkou akcí, kterou v Brně organizoval, se „svezl“. Skupina Synkopy 61 se stala brněnskou hudební stálicí.

            V roce 1969 vyšly skupině dva singly. 19. března vatočili pro studentskou firmu Discant singl. Byly na něm skladby: Bůh lenosti a Casanova. Pro firmu Panton natočili druhý singl 5. července a na něm byly skladby jejich oblíbenců. Byly to písničky Jennifer Eccles a Step Inside.

            V roce 1970 jim vyšly opět dva singly. Na to, že to byla tak úspěšná a profesionální skupina, toho mnoho nevydávala. No, komunisti byli i v Brně hajzlové, ostatně tak jako v celé republice. Skupina natočila 5. května skladbu Byl jednou jeden král a na A stranu desky dali skladbu natočenou již v 28. srpna 1969 Já slyším múzy což je I Can Hear The Music od Beach Boys. Další deskou bylo EP se skladbami A bylo nám hej, Jen si hrej, Venuše a Svatební.  Skladba A Bylo nám hej je skladbou opět Beach Boys Do It Again.

            V roce 1971 vydali skupině   singl s písničkami Hůl, nůž a cop a Přichází den. Skladby byly nahrány  31. srpna  a 24. září 1970. Na dalším singli Pantonu byly V pátek uragán vál a Malý lord (Jak uslyšíte, zvuk je stažen ze singlu. Nechal jsem tam i dosednutí přenosky na SP do drážky).

Malý lord je My Sweet Lord George Harisona, ale Synkopám 61 se tato skladba moc nepovedla. (Až najdu odvahu, tak ji sem zařadím. Ne vše se povede a kdo nic nezkouší, ničeho nedosáhne…. V roce 2010 jsem odvahu našel a skladbu jsem sem přidal. Lehkosti provedení George Harrisona ani zdaleka nedosáhli. Michal Polák zpívá tentokrát unyle a plytce, ale k tomu snad přispěl i text. Na koncertech snad hráli skladbu lépe, ale studiová nahrávka je hrozná ).


            
Na konci šedesátých let – v listopadu 1970 – s nimi brněnská televize v režii Milana Pelouška natočila ve foyeru Janáčkova divadla čtyřicetiminutový hudební pořad pro intervizi. Program se vysílal do všech evropských socialistických zemí RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci).           V jedenasedmdesátém a třiasedmdesátém roce dostali angažmá v Rakousku. Oldřich Veselý poté, co ukončil činnost své artrockové skupiny Great Music Factory (1969–1971), a kdy se vrátil po nějakém čase z angažmá v „západní“ cizině, se zapojil aktivně v Synkopách 61 nejen jako skladatel, ale i jako zpěvák a multiinstrumentalista.

            V roce 1973 měnily Synkopy 61 repertár.  Na repertoiru s objevily skladby Robinson, kterou napsali Směja s Hanákem  a nebo Park .

            Psal se rok 1974. Po roce ji opět opustil s úmluvou možného návratu. Nastoupil totiž angažmá v pražské skupině Blue Effect Radima Hladíka. Smluvenou možnost, stát se nanovo členem Synkop 61, využil v roce 1980, kdy z Prahy odešel. V tomto roce vydaly Synkopy malé LP se sedmi skladbami a s názvem Xantipa. Na minialbu byly skladby Xantipa, Zelený lučištník, Brouk, Bílý vrány (Easy livin´), Balón, Ptačí sonáta a Hrej se mnou fair (Look At Yourself). Všechny skladby se nahrávaly ve studiu Československého rozhlasu v Brně v rozmezí  3. ledna 1973 až 12. května téhož roku. Skupina v té době byla ve složení Pavel Pokorný, Michal Polák, Petr Směja, Jan Čarvaš, Jiří Rybář a v jedné skladbě i Oldřich Veselý.

   V roce 1975 se povedlo skupině natočit další mini LP Formule I. Mini album natočili v sestavě: Oldřich Veselý, Michal Polák, Jiří Rybář, Jan Čarvaš, Petr Směja a Pavel Pokorný. Nahrávání se zúčastnil i vibrafonista Alfa Šmíd,  členové orchestru Gustava Broma a Studio Brno. Nahrávání proběhlo nadvakrát. 13. února – 2. dubna 1974 a 8. Listopadu1974 – 27. Na desce byly skladby Formule I,  To se stává,  Posleství dětem, Kámen mudrců, Touhy (Vnuk Amundsenův, Epitaf Julese Verna, Atomový věk).

            Mezitím, v devětasedmdesátém, přibyl do skupiny hráč na strunné nástroje Vratislav Aťa Lukáš (*1955). Vzhledem k tomu, že se v té době jak v zahraničí, tak i u nás začaly realizovat tematické hudební projekty, jakási audiovizuální představení, nenašel již Michal Polák v Synkopách 61 uplatnění. Odešel tedy, aby se účastnil různých folk rockových seskupení (např. Vondrák – Bodlák – Polák). Poté co zanikla ostravská skupina s podobně vyznívajícím názvem Synkopa, přestaly Synkopy 61 za svým názvem používat vyjádření roku vzniku. Během období 1981 postupně skupinu opustili Čarvaš a Směja. Profesionálně se hudbou přestali zabývat. V roce 1984 přišel do skupiny zpěvák, kytarista a baskytarista Vilém Majtner (*1954) a zůstal až do závěru profesionální činnosti skupiny. V šestaosmdesátém přestoupil Pavel Pokorný do estrádní show bratří Pantůčků. Během osmdesátých let se ve skupině vystřídali kytaristé Emil Kopřiva, Miloš MakovskýMiloš Morávek (*1951). Důležitou manažerskou práci postupně zastávali, ještě v šedesátých letech Leo Továrek, a později Milan Ferebauer (*1925–1979). Nedílnou součástí Synkop byli techničtí spolupracovníci a zvukaři. Patřili mezi ně především Petr Nevyjel (*1947), Karel Malý, Charlie Hvozdecký, Josef Pepča Křivý, Miroslav Pomfrid Jandora, Zdeněk Kudrna Pokorný Pavel Zeman.

            To už otěže hudebního vedení skupiny přejal Oldřich Veselý, který byl také hlavním iniciátorem tří komponovaných jevištních pořadů Sluneční hodiny, KřídleníZrcadla. Architektonicky a výtvarně na nich spolupracoval významný brněnský umělec Boris Mysliveček (*1949) a filmové dotáčky zajistil kameraman Karel Slach (*1941). Členové Synkop během své činnosti, kdy vystupovali před veřejností, natáčeli v rozhlase a na gramofonové desky, zažili chvíle slávy i ponížení. To když jim například sponkovali vlasy před vystoupením v televizi, aby to dělalo dojem, že je mají kratší.

            Na začátku roku 1990 se 4. února konal v sále na Vodově ulici poslední „profesionální“ koncert skupiny Synkopy, kdy její členové považovali hudební činnost za své hlavní zaměstnání.

            Olda Veselý a Pavel Vrba připravili ještě poslední materiál a ten byl nahráván v průběhu září a října ve studiu Smetanova divadla v Praze. To už ale nebyly ty staré Synkopy 61. Ve studiu jako skupina Synkopy byli Oldřich Veselý, Vilém Majtner, Miloš Morávek, Jiří Rybář.

            Dnes se bývalí členové skupiny angažují jen při benefičních koncertech, a to přibližně v nejznámějším obsazení hudebníků z konce šedesátých a začátkem sedmdesátých let. Oldřich Veselý v současné době vytváří ve studiu na počítačích hudební doprovod například k divadelním hrám a televizním pořadům, ale navazuje i spolupráci s mladšími hudebníky, se kterými v poslední době realizuje své projekty. Petr Směja obchoduje s vybraným obkladovým řezivem, Michal Polák pracuje ve státních službách, Jan Čarvaš dostudoval Veterinární fakultu (zemřel v říjnu 2008)  a Jiří Rybář je zakladatelem a provozovatelem aukční společnosti, která se orientuje na výtvarnou oblast a je významná i mimo naše hranice.

            Brněnská hudební skupina Synkopy dosáhla během svého působení evropských parametrů a zůstala v povědomí starších generací, ale není neznámou ani u těch mladších. Stala se nesmazatelnou součástí brněnské novodobé kulturní historie.



Synkopy 61 na konci šedesátých let. Michal Polák, Jan Čarvaš, Petr Směja, Jiří Rybář a Pavel Pokorný



Skladatelská dvojice Olin Veselý a František Džemelin Jemelka v roce 1968 v Českých Budějovicích, kde Synkopy 61 získaly Cenu diváka



 

 Synkopy 61 ke konci roku 1972 na fotografii Jefa Kratochvila. Zleva: Čarvaš, Polák, Rybář, Směja a Pokorný
























Diskografie: 

  https://www.supraphonline.cz/umelec/10551-synkopy-61

  https://www.discogs.com/artist/1464301-Synkopy-61

Informace:  http://progressrock.cz/ceske/Synkopy61.html

Rozhovor s Janem Rybářem k 50. Výročí založení skupiny

Všechny nahrávky skupiny si můžete pořídit u supraphoneline.cz ve formátech mp3, FLAC či Hi-Res. Cena je velmi příjemná.

Všechny nahrávky ale lze najít na serveru ulozto.cz. Kvalita je velmi různá. Takže stojí za to si pořídit nahrávky u Supraphonu.

Některé tituly se dají ještě koupit na FT Records: https://www.beatpoint.cz/ft-records/

Mnohem více se dočtete a uvidíte  v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala  v I. a II. díle.

© by Jiří Donné 2009

 Foto archiv





Žádné komentáře:

Okomentovat