úterý 24. ledna 2023

Brněnský big beat - Titanik

 Titanik

           Rodiče Jaromíra „Řasy” Cinka (*1950) se spolu s ním a jeho starší sestrou v roce 1961 přestěhovali z Moravských Budějovic do nově postaveného rodinného domu, který byl umístěn netypicky vně zástavby Bulharské ulice v Králově Poli. Cink mladší nastoupil povinnou školní docházku v nedaleké Košinově ulici. Hned v raném rozpuku českého bigbítu na konci čtyřiašedesátého roku minulého století pod dojmem tohoto dění se spojil se svým kamarádem, spolužákem z devítiletky, Miroslavem „Sluníčkem” Solanem (*1950). Pořídili si obyčejné kytary a zmáčkli struny do prvního akordu. Z důvodu souvisejícího se stavbou domu byli rodiče Cinka zadluženi, a proto přijali do podnájmu několik mimobrněnských studentů.

Archiv

           Byl mezi nimi i Roman Minář (*1947). Na začátku roku 1965 navštěvoval třetí ročník Střední průmyslové školy elektrotechnické v tehdejší Leninově, dnešní Kounicově ulici. Protože byl naladěn na stejnou „vlnovou délku”, utvořil s Cinkem a Solanem hudební trojici. Cink starší byl zaměstnán jako učitel v židenické Základní devítileté škole v Kuldově ulici. O jednom ze svých žáků se dověděl, že si pro neobyčejně velké zaujetí bigbítem začal vyrábět sám elektrofonickou kytaru. A tak z důvodu, že jeho syn měl obdobné spády, je spolu seznámil. Tímto žákem byl Jaroslav „Pinďa” Mrkývka (*1949) bydlící v Krokově ulici, syn místního, široko daleko známého vedoucího mistra sklenářství. Mrkývka mladší navštěvoval hodiny klavíru v lidové škole umění sídlící u tehdejší benzinové pumpy v Bubeníčkově ulici, téměř naproti Zábrdovickým otevřeným lázním. Později se „hudebka” přestěhovala do prostor v Kosmákově ulici v části Židenic nazývané Stará osada. Učitelem mu byl Josef Smýkal, otec Jiřího Smýkala (*1950), pozdějšího člena křenovicko-brněnského bigbítu Mickey Mouse. Základní škola v Kuldově ulici se nově zformované skupině, která si dala do názvu Titanik, stala zkušebnou a zároveň i místem pro první vystoupení. Solan ve školním kabinetu našel části bicí soupravy, se kterými se učil zacházet. S ostatními se také podílel na amatérské výrobě elektrických kytar. Hlavním konstruktérem a realizátorem se stal zručný Mrkývka. Po školních prázdninách v roce 1965 nastoupil Cink studia ve stejném vzdělávacím zařízení jako Minář. Solan byl přijat na střední stavební průmyslovku v Kubelově ulici a Mrkývka na Střední strojní průmyslovou školu v Kotlářské ulici. Tou dobou měli stále ještě možnost zkoušet na původním místě v prostorách devítiletky. Minář opustil klasickou elektrickou kytaru a vyrobil si baskytaru. Solan po čase získal kompletní bicí soupravu. Cink se ujal sólové kytary, Mrkývka doprovodné.


Zleva: Miroslav Solan, Petr Zerhau, Jaroslav Kudrnáček a Jaromír Cink.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zleva: Jaromír Cink, Miroslav Solan, Jaroslav Mrkývka a Jiří Hromek

 

 


Nahoře zleva: Jaroslav Mrkývka, Jiří Hromek a Jaromír Cink, 1967

           

 

 

 

 

 

 

 

  

 

V repertoáru měli ze začátku především kytarové instrumentálky, ale také již pár zpívaných písniček, které si sami složili. Postupem času v počtu skladeb výrazně převažovala, na tu dobu velmi odvážně, vlastní tvorba. Podíleli se na ní v různých kombinacích, tak jako i ve zpěvu, všichni členové Titaniku. Včetně bubeníka. Během působení této bigbítové skupiny na brněnské hudební scéně se její bohatý hudební repertoár posléze skládal pouze z vlastních zpívaných písniček s českými texty, doplněný dvěma nebo třemi kytarovými instrumentálkami známými z přednesu britských The Shadows. Bigbít Titanik se stal výraznou brněnskou vokální skupinou. Po školních prázdninách v roce 1966, kdy Minář dostudoval a odjel nazpět do své domoviny, přibyl do skupiny nový člen. Byl jím Cinkův spolužák ze třídy na střední škole, Jiří „Čága” Hromek (*1950), bydlící tehdy v Leningradské, dnešní Hradecké ulici. Jeho příchodem nastaly změny v postech jednotlivých členů. Solan zůstal za bicími, místo Mináře převzal baskytaru Cink a sólové kytary se ujal stále se zdokonalující Mrkývka. Někdy tou dobou se stal také mluvčím skupiny a poté, kdy složil potřebné zkoušky, i kapelníkem. Nově příchozí Hromek zaplnil místo „beglajtisty” po Mrkývkovi. Skupina se rychle sehrála a již v září byla schopna úspěšné účasti na prvním mimobrněnském vystoupení ve Znojmě. Následovaly další hudební produkce, například koncert v rámci večírku domovské školy Cinka a Hromka, spolu s bigbítem Atlantis, tehdy ještě v původní sestavě bez sourozenců Ulrychových. Také zajišťovali hudební doprovod na takzvané prodloužené v rámci rozšířených a hojně navštěvovaných kursů společenského tance.

   » Autor: Jiří Donné    » Vloženo: 17. 2. 2009 v 11.37   » Kategorie Kultura, Zpravodajství

 

Bigbít Titanik na vlnách brněnské hudební scény šedesátých let

 Tentokrát se vše odehrálo v sále závodního klubu n. p. Vlněny v Přízově ulici. Na přelomu roku 1966 a 1967 se k jejich bigbítové skupině připojil velice schopný „elektrikář”, technik- zvukař Miroslav Augustin (*1944). Seznámil se s nimi prostřednictvím své přítelkyně, sestry Cinka. Počátkem nového roku se mimořádně vydařil koncert na Stadionu v Kounicově ulici, který se konal 26. února. Tehdy členové bigbítu vystoupili na pódiu v námořnických čepicích a s bílými tričky, na kterých byl v ánfasu stylisticky vyobrazen legendární parník Titanic. V květnu se účastnili znovu spolu s Atlantis koncertu v tehdy slavném V klubu (Vysokoškolském klubu) v ulici Gorkého. Na konci toho samého měsíce zdařile uzavřeli kulturní sezonu, a to znovu v sále Stadionu. Následovala úspěšná účast na povinných přehrávkách před schvalovací komisí, která se konala v Besedním domě v „Krpoli” 25. října 1967. Ke konci roku bigbítová skupina Titanik zažila radostnou událost. Zmíněná Cinkova sestra Ludmila Cinková (*1946-1968) se provdala, jak se dalo očekávat, za nyní již jejich kamaráda, zvukaře Augustina. Bohužel radost byla za necelý půlrok vystřídána hlubokým zármutkem. Cinkova sestra a zároveň Augustinova manželka v dubnu 1968 náhle za dramatických okolností zemřela. Událost otřásla nejen nejbližšími rodinnými příslušníky.

            Po školních prázdninách posílil technický servis skupiny čerstvý student vysoké školy Vlastimil Zetka (*1949). Se členy Titaniku se seznámil přes svoji sestru, která byla v úzkém vztahu se Solanem. Augustin se po příchodu Zetky začal více věnovat reflektorům a osvěcování scény s hudebníky. Tehdy již zkoušeli v Jiráskově čtvrti v Rudišově ulici v sále tehdejšího kina sousedícího se základní a střední školou v Lerchově ulici. Zřizovatelem se jim stalo OKVS Brno I sídlící tehdy na rohu třídy Obránců míru, dnešní ulice Údolní. Tehdy opustili kinosál a zkoušky i některá vystoupení probíhaly v tamním sálku vně dvora. V tom čase skupina absolvovala další hudební přehrávky, které dopadly ještě lépe než ty předešlé.

            Častými místy, kde nyní vystupovali, byly sály v hotelu U Kozáků a v Závodním klubu železničářů, známějšího spíše jako U Ševčíků, oba v městské části Žabovřesky v ulici Horova, ale i v klubu Atlanta v Komárově. Významnou událostí pro členy bigbítové skupiny Titanik byla účast při natáčení svých vlastních skladeb 21. 11. 1968 ve studiu brněnského rozhlasu v Beethovenově ulici. Realizovány byly dvě skladby. Flašinetář autorské dvojice Solan, Cink a Solanova Nevěš hlavu svou. Dodnes není jasné, zda byly tyto skladby odvysílané, či nikoli. V archivu rozhlasu již dávno nejsou. Ke konci roku bigbít Titanik uzavřel s vedením tehdejšího OKVS Brno V smlouvu na pravidelná účinkování při pořádaných odpoledních čajích v sále U Kaštanu. Od 8. 12. 1968 do 30. 3. 1969 se jich uskutečnilo v tomto samostatném areálu ulice Šelepovy č. 1 celkem patnáct. Tehdy ještě tento kulturní stánek neměl „pod palcem” Miloslav „Berny” Bernátek (*1947). Z vojenského prostředí se navrátil ve druhé polovině roku 1968 a od té doby svůj Beat fan club stěhoval z jednoho brněnského pronajatého sálu do druhého. Titanik pro něj uskutečnil vystoupení 10. ledna 1969 v prostorách královopolského Besedního domu. Pro stejného pořadatele v rámci semifinále soutěže Beat cup, která volně navazovala na předešlou Beatovou ligu, se 2. února dostavili do sálu Závodního klubu n. p. Vlněna v tehdejší Gottwaldově ulici, dnešního Cejlu. Na pódiu se úspěšně utkali se známou brněnskou bigbítovou skupinou The Birddogs baskytaristy a kapelníka Bořivoje „Borka” Líbala (*1943) a zpěváka a kytaristy Jaroslava Pavla Břouška (*1949). Program doplnil hudbou z gramofonových desek pražský Oscar Gottlieb (*1942), diskžokej a spíkr tehdy známého celostátně vysílaného rozhlasového pořadu pro mládež, Junior 30. Začátkem března členové Titaniku poskytli hudební doprovod na plese elektrofakulty VUT konaném na Stadionu. Na konci měsíce se na stejné místo vrátili tentokrát do velkého sálu, aby se aktivně, coby hudebníci, účastnili sportovního finále s tancem. A to v rámci Prvního ročníku mezinárodního turnaje v kolové za účasti někdejší Spolkové republiky Německo, Švýcarska, Belgie, Rakouska a tehdejší Československé socialistické republiky. Tak jako vždy v té době excelovali na sportovním kolbišti brněnští bratři Jindřich a Jan Pospíšilovi (*1942, *1945). V polovině roku 1969 všichni členové bigbítové skupiny Titanik odmaturovali. V létě 9. 7. a 29. 7. navštívili podruhé brněnský rozhlas, pro změnu studio číslo 1 v budově Stadionu, aby zde natočili druhou verzi Flašinetáře, Mrkývkův Útěk do noci a Cinkova Poslíčka. V technicky nedokonalé podobě se skladby díky Zetkovi dochovaly spolu s předešlými na amatérském magnetofonovém záznamu. Členové Titaniku se snažili vylepšovat svou zvukovou aparaturu výkonnějšími zesilovači a dokonalejšími hudebními nástroji. Zatímco Hromek hrál na elektrickou bezlubovou kytaru Jolana Star IV, tak Mrkývka vlastnil nízkolubovou luxusní kytaru Jolana Tornado. Jejím modelovým protějškem byla baskytara Jolana Pampero, kterou si pořídil Cink. Po školních prázdninách se Mrkývka stal studentem Fakulty strojního inženýrství VUT a Cink začal docházet na katedru „elektro” na VUT. Zbylí dva členové byli „odvedeni” a očekával je nástup do tehdy povinné dvouleté základní vojenské služby.

   » Autor: Jiří Donné    » Vloženo: 24. 3. 2009 v 15.10  


            Zatím se ale bigbítová skupina Titanik „přehoupla” v kompletní sestavě do roku 1970. Nadále hrála v osvědčených brněnských sálech. Stálé nebezpečí odchodu Hromka a Solana na vojnu donutilo členy tohoto bigbítu vyhlásit během své produkce snad v sále U Ševčíků něco, co se podobalo konkursu. Tak se seznámili s Petrem Zerhauem (*1952) a Jaroslavem Kudrnáčkem (*1954). Zatím byl Hromek již nucen skupinu opustit, protože dostal povolávací rozkaz od 2. dubna 1970 plnit vojenské povinnosti vůči státu.

            Kudrnáček byl velkým individualistou, který mohl vystupovat s kytarou také sám, a proto po čase bigbít Titanik opustil. V první polovině sedmdesátých let se stýkal s nově se rodící brněnskou folkovou scénou zastoupenou především Vondrákem (Jiří Vondráček *1954), Bodlákem (Antonín Jaroš – Brunner *1953), Pavlem Kopřivou (*1955), Romanem Venclovským (*1955) a dalšími. Ale pohyboval se i v blízkosti „bigbíťáků” kolem kytaristy a baskytaristy Zdeňka Blažka (*1950). Slyšet z dochovaného záznamu na magnetofonovém pásu rokenrol v pěveckém podání Jaroslava Kudrnáčka je pochoutka. V budoucnu se mu hudba stala obživou. A jako hudebník se uplatňuje v zábavných zařízeních v blízké západní cizině dodnes.

            V nové sestavě dostali členové Titaniku nabídku z ostravského rozhlasu k natočení svých dalších vlastních skladeb. Tehdy s ostatními odjel i Zerhau, který se měl účastnit coby klavírista. Nahrávací sekvence byla domluvena na 6. července od 13.30 do 17.30 hodin. Bohužel, záměr zástupců rozhlasu se nekryl s představou hudebníků, a tak se natočený materiál nevyužil. Poté ještě několikrát vystoupili na veřejnosti. Ke konci hudební kariéry skupiny Titanik se odehrála v sále restaurace v Kytnerově ulici v brněnské části Medlánky neobvyklá příhoda. Na tom, že bigbítové produkce, obzvláště ty taneční, byly v té době velmi často doprovázeny rvačkami, nebylo nic neobvyklého. Ovšem tehdy se v sále během produkce Titaniku pohádali dva mladíci a jeden tomu druhému po výhrůžce, snad i nechtěně, prostřelil střelnou zbraní nohu. Dnes si již nikdo nepamatuje, co bylo důvodem rozepře, ale s největší pravděpodobností to byl spor o děvče. Incidenty se střelnými zbraněmi byly v šedesátých letech i těch pozdějších až do sametové revoluce zcela ojedinělé. Členové Titaniku potom vystoupili ještě několikrát v Těšanech u Brna a poslední dvě představení se uskutečnila po školních prázdninách na Vysočině v sále kulturního domu v Olešnici. Tehdy Hromek shodou okolností dostal „opušťák” a mohl se jako host vystoupení aktivně účastnit. V několika skladbách si s nimi na pódiu zahrál. Za pár dnů poté, co i Miroslav Solan 1. října odešel plnit vlasteneckou povinnost v zelené uniformě, se bigbítová skupina Titanik rozpadla.

            Jaroslav Mrkývka se hudbou přestal zabývat, dostudoval elektrotechnický obor na vysoké škole a po sametové revoluci byl spoluzakladatelem soukromé firmy zabývající se službami ve výstavnictví. Zerhau dal vzápětí po rozpadu Titaniku základ jedné z nejznámějších kytarových skupin Brna sedmdesátých a osmdesátých let, která brázdila pódia v našem městě i okolí více jak dvacet let – Nomen et omen (Jméno a znamení), později jen Nomen. Petr Zerhau ve skupině zaujal místo kapelníka, kytaristy a zpěváka. Po počátečním tápání přizval osvědčeného baskytaristu Cinka ke spolupráci. Když Jaromír Cink a Vlastimil Zetka ukončili vysokoškolská studia, nastoupili do zaměstnaneckého poměru ve funkci zvukařů na jim známá místa do brněnského rozhlasu, kde působili po celý aktivní život. Miroslav Solan po návratu z vojenského prostředí byl dlouhá léta zaměstnán ve Vodohospodářských stavbách a jako vedoucí úseku nyní pracuje v soukromé firmě. Jiří Hromek si po ukončení vojny pouze oblékl jinou uniformu a započal vzdělávání na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, zabýval se bojovými sporty a nadto vysokoškolská studia zakončil na téže univerzitě katedrou filozofie. A aby toho nebylo málo, tak přibral etiku na univerzitě v Liberci. Prostě tříbil tělo i ducha. Posléze se stal na policejní škole učitelem. Na hudbu nezanevřel a koncem sedmdesátých let se stal členem trampské skupiny spolu se svými soukmenovci, kterou v nadsázce pojmenovali Obušek. Bigbítová skupina Titanik podstatně zasáhla svou, především vlastní, tvorbou do brněnského bigbítového dění. Snad žádná jiná taková v Brně šedesátých let nebyla, aby veškerý zpívaný hudební repertoár měla autorský.

   » Autor: Jiří Donné    » Vloženo: 20. 4. 2009 v 12.38 

 Hudební archiv:   Útěk do noci           Flašinetář       Nevěš hlavu svou

Mnohem více se dočtete a uvidíte  v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala  v I. a II. díle.

© by Jiří Donné 2009

 Foto archiv


Žádné komentáře:

Okomentovat