Apendix
Jak jsme jeli za surrealistou Václavem Zykmundem |
||||
Meziválečné
období přineslo do uměleckého dění zajímavé „-ismy“. Těsně před první
světovou válkou italský a ruský futurismus, vzápětí v Curychu
v Kabaretu Voltaire Tristanem Tzarou (1896–1963) založené hnutí dadaistů
a po první světové válce na ně navazující skupinu v Paříži žijících
umělců v čele s teoretikem André Bretonem (1896–1966), angažujících
se v surrealizmu. |
||||
V tehdejším
Československu se stalo zrcadlem těchto -izmů umělecké sdružení Devětsil
v čele s básníkem Vítězslavem Nezvalem (1900–1958)
a teoretikem Karlem Teigem (1900–1951). K nim byla přimknuta
skupina výtvarníků a literátů v popředí s Toyen (Marií
Čermínovou), Jindřichem Štyrským, Josefem Šímou, Konstantinem Bieblem,
Františkem Halasem, Jaroslavem Seifertem a ostatními. |
||||
|
||||
|
||||
Jiří Donné foto archiv |
Brněnská alternativa: kapely, které hrály proti
komunistickému režimu
Neartikulovaný řev, rachot,
dupot, řinčení, bosé, špinavé nohy žebráků, tuláků a otroků i nablýskané
esesácké holínky... Ti všichni nemytí a zarostlí (...) nám předvádějí, jak se
krade, loupí, podvádí, morduje, mučí, chlastá, fetuje... Takto plamenně vylíčil
režimní publicista Jan Beran v roce 1983 hudební "novou vlnu" v
týdeníku Tribuna.
foto: Popmuseum
Skupina Odvážní bobříci, vlevo Ivoš Horák, vpravo Pavel
barša |
|
Žabčice 1983
V osmdesátých letech 20. století se největší takový zátah
odehrál v Žabčicích, třicet kilometrů jižně od Brna. Veřejná bezpečnost (VB)
zde brutálně zasáhla proti účastníkům druhého ročníku rockového festivalu. I
když o rok dřív proběhlo tamtéž pod organizačním vedením Vladimíra
Šmerdy všechno v klidu, ukázalo se, že režimní tažení roku 1983 už naplno
rozjelo "pogrom na novou vlnu", jak ji nazývá Petr "Hraboš" Hrabalik v televizním
seriálu Bigbít, mapujícím historii české rockové hudby v letech 1956 až 1989.
"Festival byl zakázán snad několik hodin před
započetím," vzpomíná Hrabalik.
"Jenomže to už se v Brně shlukovaly skupinky nic
netušících mániček, které se chystaly na cestu do Žabčic. Když se dozvěděly o
zákazu, nezbylo jim nic jiného než se rozlézt po parcích a brněnských
hostincích k družným rozhovorům. V pisárecké hospodě Na Střeláku se sešlo
rockových fandů asi největší množství a na ty se také složky VB zaměřily nejvíc. Lid hudbymilovný zcela bezdůvodně, ale velmi
brutálně seřezaly a několik mladíků bylo pokousáno policejními psy,"
popisuje Hrabalik, co předcházelo perlustracím a výslechům asi třiceti lidí na
služebně Veřejné bezpečnosti.
"Aniž by ti lidé věděli proč, ocitli se dokonce ve
vazbě," pokračuje ve vzpomínce Hrabalik.
"A začal vykonstruovaný proces, který sice není tak
známý jako ten s hudebníky The Plastic People of the Universe, přesto je s ním
srovnatelný svou absurdností a zoufale upocenou snahou nějaké vlasaté živly
dostat prostě za katr. Čtyři rockoví fanoušci šli nakonec sedět natvrdo, ostatní dostali
podmínky a z nich vycházející policejn,dobrozdání’ do budoucna, to jest
průšvihy v zaměstnání, ve škole a v osobním životě," dokresluje režimní péči o
svobodnou hudební tvorbu a její fanoušky Hrabalik.
"Zklamání nad tím, že se v Praze neobjevila žádná nová skupina, která by navázala na
tvorbu alternativních kapel a snažila se o nekomerčně zaměřenou muziku, jsem si
vynahradil v Brně," skládá chválu brněnské hudební tvorbě 80. let hudebník
a signatář Charty 77 Mikoláš Chadima.
"V květnu 1982 jsem byl pozván na II. valnou hromadu,
jak Brňáci nazývali společné koncertování, aby tomu nemuseli říkat festival, a
žasl jsem. Brno se probudilo! Po mnoha letech, kdy tam neexistovala neoficiální
rocková scéna, jsem slyšel kapely, které mi doslova vzaly dech. Odvážní bobříci
a především Ještě jsme se nedohodli mě nadchli. Tyto kapely hrály původní,
českou, nekomerční muziku vysoké úrovně. Ale nejen muziku. I texty těchto kapel
byly zrovna tak dobré v tom, s jakou otevřeností se vyjadřovaly k naší Onanové
době, což je titul jedné ze skladeb Ještě jsme se nedohodli. Připadal jsem si,
jako bych se ocitl v jiném světě. Že tyto kapely vystupovaly více či méně
legálně v Brně i jeho okolí, mi připadalo jako zázrak. Ve zdecimované Praze by
víc než dva legální koncerty nepřežily. Dotáhnout tyhle kapely do Prahy se
stalo mým velkým přáním a k mé radosti se to i splnilo.
Účinkovaly později na XI. pražských jazzových dnech, z jejichž programu zbylo
19. června1982 jen hraní na parníku, zbytek byl zakázán," doplnil své
vzpomínky hudebník.
Záplava originality
"V roce 1985 zrodila brněnská scéna neuvěřitelnou
záplavu originálních skupin," přidává své svědectví hudební publicita
Josef Vlček.
Jedu autem do Prahy Jedu autem do Prahy Po Karlově mostě Kostely já nesjíždím Text Tomáše Rusína pro skupinu Podchodem vchod |
Aby mohla kapela "za bolševika" vystupovat jakž
takž legálně, musela mít zřizovatele. Tím mohla být jakákoliv společenská
organizace od Socialistického svazu mládeže až po hasiče.
"Od ní režim očekával hlavně, že bude bdít nad ideovou
čistotou repertoáru a politickou vyspělostí hudebníků," charakterizuje
poměry Mikoláš Chadima.
"Pokud tak zřizovatel nečinil, nebo pokud měla kapela
nějaký průšvih, bylo organizaci právo zřizovat soubor odebráno," dělí se o
své zkušenosti hudebník.
"Že by amatérská kapela mohla hrát něco jiného než
tancovačky, s tím systém nepočítal. Koncertní vystupování mělo zřejmě zůstat
doménou politicky lépe prověřené a díky systému i lépe vydíratelné
profiscény," dodává Chadima.
"Kapely nesměly vystupovat bez razítka, tedy bez zřizovatele, takže jsem je různě sháněla," přidává vzpomínku na obcházení režimních zákazů pořadatelka Lenka Zogatová.
"Existovaly různé spřátelené osoby, například Zuzana
Voráčová z Filozofické fakulty tehdejší Univerzity J. E. Purkyně, která mi
často pomohla razítkem tamního SSM. Nebo jsme různá vystoupení už provařených
kapel směřovali s Petrem Kadličkou Kadlecem do sálů vesnických hospod v okolí
Brna," doplňuje obrázek svých metod Zogatová.
Velmi zvláštní Brno
"V Brně bylo možné slyšet drsný androš Odvážných
bobříků, jejichž šéfem byl Ivoš Bobr Horák, příchodem klasicky vzdělaného
hudebníka Martina Dohnala se obrodil soubor Pro pocit jistoty, který ve své
tvorbě spojoval rock se současnou vážnou hudbou," vyjmenovává kapely
brněnské alternativy osmdesátých let Petr Hrabalik.
"Bylo možné vidět i podivné party s ještě podivnějšími názvy jako třeba Ještě jsme se nedohodli se zpěvákem Petrem Liškou a textařem i hudebníkem Karlem Davidem, Podchodem vchod a Uzený koleno band, z něhož vyšel Petr Váša, který založil nervně najazzlý beat Z kopce. Študáci z Havířova pod vedením Jiřího Dvořáka dali v Brně vzniknout elektronické odpovědi na Kraftwerk, skupině Třírychlostní Pepíček. Existovala i máničkovská Třetí vlna bavlna označovaná za moravské Talking Heads, Lambrechtův psychometr v čele s básníkem Pavlem Homérem Ambrožem, novou vlnou a ska ovlivněný Klikoroh a Koubkovým akordeonem posílený ponurý sound Nucleusu, v němž hrál na baskytaru organizátor Valných hromad Petr Werner. A samozřejmě existovaly projekty Ostřanského a Václavka jako třeba kapela E s introvertním Vladimírem Kokoljou, původním povoláním výtvarníkem, nebo skupina Dunaj posílená duem Iva Bittová a Pavel Fajt. Ti ve svém samostatném projektu mísili prvky folklóru, vážné hudby a rocku. A nezapomínejme ani na syrového bluesmana Dušana Skálu. Navíc ve druhé polovině osmdesátých let začal člen Klikorohu Stanislav Krčmář těmto podivným kapelám točit na video sice amatérské, ale skvělé klipy, takže dodnes existují nejen audio nahrávky, ale i obrazové svědectví toho, čím Brno tehdy dýchalo a žilo. Brno prostě chtělo být jiné a bylo jiné," pěje chválu na svébytnost brněnské hudební alternativy Hrabalik.
"To nejpodivnější a nejzvláštnější, co se v našem rocku
osmdesátých let objevilo, přišlo z Brna, které bylo vůči Praze v jakési
permanentní opozici," shrnuje své dojmy publicista.
"Srdce brněnských hudebníků tloukla bezvýhradně pro
nekomerční a alternativní projekty. Alternativu tu chápali jako prostor pro
tvorbu, která by svobodně vyjádřila jejich postoje k okolní realitě. Docházelo
zde k propojení rockových kapel s klasickými hudebníky, s divadelníky,
performery, výtvarníky i básníky," zmiňuje další brněnské specifikum
Hrabalik.
Co komunismus nevytváří
"Klasický androš (underground -pozn. red.) zastupovali
alternativou a jazzrockem nasáklé Spříznění uší a parta z Dolních Kounic Dr.
Morgenstern, která se soustředila okolo Petra Kadlece," doplňuje vzpomínky
Petr Hrabalik.
Připomíná též další kapely na pomezí alternativy a
undergroundu: Hrozně, Karlův skok, Něco co hýbe ušima a jejich odnože jako
Frontální porucha, Nemanželská šlechta, Nová páska, Kabaret montér nebo Hlavou
dolů.
Dále byla ke slyšení Helmutova stříkačka, výtvarně rozmáchlé
popaře Bratrstvo, punkové Zeměžluč a Vzor 60, hardcorová Insania v čele s Polym
Pálenským, později přejmenovaná na Skimmed, a také parta "proti všem"
Czechcore S. R. K, black metalové brutální těleso Root, Titanic, Kern či Dogma
Art či speed metalový Sax z Brna-Popůvek.
"Za asi nejaktivnější osobnost brněnského undergroundu
můžeme považovat Petra Cibulku, člena Jazzové sekce, který prostřednictvím
svého absolutně nezávislého labelu S. T. C. V., tedy Samizdat, tapes,
cassettes, video, dokázal zprostředkovat posluchačům nahrávky androšských,
punkových a alternativních kapel, které by se jinak k mnoha lidem vůbec
nedostaly," nezapomíná Petr Hrabalik ani na zásluhy kontroverzního
brněnského disidenta, který byl za svou činnost několikrát vězněn.
"Šot se zpočátku věnoval hlavně rockové alternativě s
obzvláštním zaměřením na Nicka Cavea, později se přetransformoval na fanzin o
převážně punkové a hlavně hardcorové scéně, a to jak zahraniční tak i
tuzemské," dodává publicista.
"Alternativní kultura, tak jak ji chápu, je kultura,
která je vůči establishmentu v neustálém střehu, a je jedno, jestli to je za
bolševika nebo v této době. Je to kultura, která nechce podlehnout svodům toho
takzvaného vyššího světa," prohlásil k fenoménu hudební alternativy v
dokumentárním seriálu Bigbít skladatel Martin Dohnal z kapely Pro pocit
jistoty.
"Tehdy jsem si pod pojmem alternativní kultura
jednoduše představoval, že je to přesně ta činnost, která směřuje k vytváření
něčeho, co komunismus nevytváří," dodal tamtéž hudebník Petr Váša z kapely
Z kopce.
© by Jana Soukupová
Je
z Jihlavy a zpívá anglicky, kryla koncert Nico v Brně Lenka Zogatová
27.
února 2010 12:06
Za
dvěma legendárními koncerty německé herečky a zpěvačky Nico v Brně a v Praze v
říjnu roku 1985 stála promotérka Lenka Zogatová a autor poslechových pořadů a
konferenciér Miloš Čuřík. Milenka Jima Morrisona se skupinou Faction
koncertovala v hospodskémsálev Kníničkách, kde zbyla výzdoba po hasičském
plese.
Lenka
Zogatová se psem Kaštanem | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES
"Koncert
Nico v tehdejším Československu zařídil Miloš Čuřík. Dělal poslechové pořady
Labyrint, uměl anglicky, komunikoval s nezávislými zahraničními vydavatelstvími
a zprostředkovával i další neoficiální vystoupení zahraničních hudebníků v
zemi," vzpomíná hlavní organizátorka koncertu Nico v Brně Lenka Zogatová.
"Ani v Brně nebyl v první půli osmdesátých let život
neoficiální hudební scény umrtven. Různé rockové skupiny zde koncertovaly na
takzvaných valných hromadách, které tehdy organizoval zvukař Petr Werner,"
přibližuje scénu výzkumná pracovnice Centra orální historie Akademie věd Hana
Zimmerhaklová.
"Koncerty, které Lenka Zogatová nemohla skrýt pod
hlavičku oficiálního pořadatele, směřovala do různých vesnických sálů a hospod
- například v Bratčicích, Líšni, Žebětíně, Kníničkách a podobně. Pořádala i
neoficiální koncerty zahraničních souborů a interpretů," zmiňuje Zimmerhaklová.
"Dala zde prostor k vystoupení různým undergroundovým a
alternativním hudebním formacím," popisuje obrozeneckou činnost Lenky
Zogatové Hana Zimmerhaklová.
Jednu z posledních takových produkcí, koncert newyorské
punkové skupiny Swans, se podařilo uskutečnit v září 1988 v klubu OKVS na
brněnské "Šelepce", tedy Šelepově ulici.
Třetího října 1985 odpadlo Nico při turné po Evropě jedno
vystoupení v Maďarsku, takže se vracela do Německa s určitým časovým
předstihem.
"Její manažer Nick Hobs kontaktoval Miloše Čuříka, s
nímž už dříve spolupracoval, a nabídl mu dva koncerty v Československu,"
uvádí Hana Zimmerhaklová.
Celostátní sraz mániček
Čuřík neváhal, na koho se v Brně obrátit. A Lenka Zogatová
zvolila místo v hospodském sále na předměstí Brna v Kníničkách, kde místnímu
provoznímu sdělila, že tady bude hrát kapela z Jihlavy, jejíž zpěvačka má ovšem
texty v angličtině.
"Do posledního dne jsem v podstatě tajila, kde to bude, protože by mě mrzelo, kdyby se to profláklo," vzpomíná Zogatová.
"Kde se utajovaná akce odehraje, vyšlo najevo opravdu
až příslovečně za pět dvanáct," popisuje zdařilou konspiraci Hana
Zimmerhaklová.
"Od organizátorů se nejprve rozšířila informace o místě srazu, ze kterého se mělo na koncert
dále pokračovat. Sraz na koncert se konal v podvečer 3. října na Mendlově náměstí
v Brně," dodává.
Nico Tato zpěvačka, herečka, skladatelka a hráčka na harmonium
začínala jako modelka. Měla dítě s Alanem Delonem a byla milenkou Jima
Morrisona. Bob Dylan jí věnoval píseň, Hemingway zase
povídku. Nico byla spjatá s legendární hudební skupinou The
Velvet Underground, s níž spolupracoval například Andy Warhol a
jeho umělecká dílna Factory. V roce 1959 ji Federico Fellini obsadil do menší
role ve filmu Sladký život. Zpívat začala v roce 1964. Na konci roku 1965 odešla do
New Yorku, kde spolupracovala s Andym Warholem a hrála v jeho filmech. Na
jeho popud zpívala též na slavném albu skupiny Velvet Underground. Pak se
věnovala sólové kariéře. V 80. letech měla stále větší problémy s drogami, nicméně často koncertovala. 3. října 1985 vystoupila na neoficiálním koncertě v Brně-Kníničkách, o den později v Praze-Opatově. 18. července 1988 zemřela při dopravní nehodě na Ibize. |
Tam na účastníky čekali studenti z klubu Topas brněnské stavební fakulty. "Vybírali asi čtyřicet nebo
šedesát korun," vzpomíná Zogatová.
"Ale bylo v tom pivo, guláš a vstupné na koncert Nico.
A odsud se jelo normálně městskou dopravou do Kníniček," zmiňuje
organizátorka dokonale fungující konspiraci.
"Cestou na Mendlovo náměstí jsem se vyptával, kam
jedeme. No, na Nico přece, řekl kdosi. Aha, asi nějaký pořad o Velvet
Underground, poslechovka nebo tak něco, říkal jsem si v duchu," vylíčil
Martin Knor, tou dobou začínající hudebník a kytarista skupiny Mňága a Žďorp.
"Dorazili
jsme na Mendlák a tam to vypadalo jako na celostátním srazu mániček. Koukám
jako blázen a navíc mi někdo vrazí do ruky lísteček s číslem a nápisem
občerstvení a chce po mně padesát korun," řekl Knor.
"Autobus nás zavezl někam za Brno. Ze zastávky jsme šli kus pěšky, až jsme se ocitli před
nějakou vesnickou hospodou se sálem, v němž už byla aparatura. Nikdo ale
nevěděl, zda Nico skutečně dorazí," popsal hudebník.
Hvězda v hospodském sálku
Před koncertem se Lenka Zogatová a překladatel Ondřej Hrab
sešli s Nico v hotelu Slovan na Lidické, kde zpěvačku s kapelou
ubytovali. "Bylo hodně těžké Nico a kapele vysvětlit, že je lepší udělat
koncert načerno," vybavuje si Lenka Zogatová údiv muzikantů, kteří mohli v
Maďarsku oficiálně koncertovat a nechápali, proč by to nešlo i v
Československu.
"První, co Nico řekla, bylo, že potřebuje dope (dávku
drogy - pozn red.)," zavzpomínal Ondřej Hrab. Organizátoři nakonec
splašili alespoň marihuanu a Zogatová i krajáč mléka, který si Nico také přála.
V hospodském sále vyzdobeném krepovými girlandami po nějakém hasičském plese, do kterého se napěchovalo asi dvě stě lidí, se nakonec uskutečnil ničím nerušený koncert.
"Nico vypadala velmi znaveně, měla pekelné kruhy pod
očima," vybavil si Martin Knor.
"Když ale začala zpívat, ozval se ten nezaměnitelný
hlas, který jsme znali z desek. Běhal mi mráz po zádech. Nico zpívala písně z
poslední desky (Camera Obscura - pozn. red.) i starší skladby a my
jsme jen nevěřícně zírali na legendu vzdálenou několik metrů a uvědomovali si
výjimečnost okamžiku. Když v závěru svého vystoupení zazpívala The End od
Doors, asi třicetiletý kluk sedící vedle mě se rozplakal. Přidala jedinou píseň
Femme Fatale z první desky Velvet Underground a v refrénu jí publikum nahradilo
Lou Reeda, když jako jeden muž zpívalo odpovědi mužského hlasu,"
dokresluje koncert hudebník.
Dozvuky
"Asi tam i nějaký fízl mezi lidmi byl, ale rozhodně
nezavolal zásahovou jednotku. Bylo tam cítit obrovské napětí, ale na druhou
stranu i obrovská radost, že se to povedlo," hodnotí událost Lenka
Zogatová.
O den později se v Praze odehrál koncert Nico v kulturním středisku Opatov. V průběhu vystoupení se u pódia objevili příslušníci Státní bezpečnosti (StB), kteří sebrali organizátora Vojtěcha Lindaura z pořádajícího OKD Praha 4. Vzápětí mu navíc dal její ředitel okamžitou výpověď.
Z práce vyhodili i Miloše Čuříka. Když se Nico po koncertě
dozvěděla o zásahu StB, zazmatkovala a pokusila se z kulturního domu utéct. Ve špatném psychickém stavu ji našli na
nákladové rampě u klubu.
Dalších
8 fotografií v galerii
Brněnský básník a textař
Pavel Ambrož - Homér | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA
Poslední rozloučení s básníkem se bude konat ve čtvrtek 24.
listopadu ve 13:15 ve smuteční síni na Jihlavské ulici číslo 1 v Brně.
Pavel Ambrož proslul svým nezřízeným pitím i
exhibicionismem, ale také jako neotřelý autor mnoha tklivých sonetů a hudebních
textů, které se opíraly o hrany pivní vulgarity. Byl také vášnivým fanouškem
Zbrojovky Brno.
Cypřiše /parafráze/
Na
naší zahrádce rostou už cypřiše
do hrobu spadne ten co chtěl bejt nejvýše
Prý býti nejvyšší vůbec
se
nesluší
tak stejně skončíme za těmi cypřiši
Na
naší zahrádce uvadly šeříky
a já jsem psychopat se všemi zlozvyky
Jenom svým rodičům škodívám na jméně
v ulicích nápadný jak hovno na stěně
Na
naší zahrádce rostou prý cypřiše
co vám má povědět člověk jenž nedýše
Pořádný slovo nikdy jsem neslyšel
tak jsem se odebral mezi ty cypřiše
Stromy
už rozkvétaj na každým někdo visí
a mluvit s člověkem to bejvávalo kdysi
Koho vzít za ruku každej je jak tele
všichni jsme telata zpívám si vesele
Pavel Ambrož Homér
První výbor poezie Homérovi vydal v roce 1984 Ambrožův dvorní editor a brněnských básník Luboš Vlach pod názvem Zákaz vycházení.
Homér vystupoval v brněnských podzemních skupinách
Lambrechtův psychometr a Idiot Crusoe. V posledních letech jeho texty hrála
skupina Já jsem poznal, s níž Homér také na mnoha koncertech i vystupoval.
Pavel Ambrož byl od roku 1989 v invalidním důchodu.
"Homér vždycky tvrdil, že se do dvaceti let upije. Naštěstí to trvalo
déle. Člověk u něho ten skon čekal každý den, ale když mi to dnes ráno přišlo
mailem, je mi z toho tuze smutno," řekl Homérův souputník z Řečkovic,
hudebník Pavel "Pavluš" Čech.
Když Homér umíral, nevěděl, že Magor zemřel, připomněl na
webu skupiny Já jsem poznal její kapelník Libor "Poznámka" Pospíšil.
"Pavel Ambrož alias Homér zemřel. Básník a alkoholik,
legendární postavička brněnského podzemí, bývalý člen Lambrechtova psychometru,
Idiot Crusoe a naposledy také Já jsem poznal," doplnil ještě Poznámka.
Na internetových stránkách své poslední fungující kapely
Homér 17. října 2011 napsal poslední vzkaz: "Ten Potulnej dělník (brněnský
undergroundový festival - pozn. red.) je snad pro mě začarovanej. Loni jsem
skončil na jipce, letos doma s teplotou. Včera jsem měl 38,8, dnes jsem to
srazil na 37, ale do palírny nemohu, kýs bacil se o mne pokouší."
Pavel
"Homér" Ambrož Homér se narodil 12. srpna 1964 a žil v
Brně-Řečkovicích. Je jednou z legendárních postav brněnského normalizačního
undergroundu. Jeho verše jsou podivuhodnou směsicí tradiční gellnerovské
lyriky se syrovým obsahem. Svou poetikou okouzlil i J. A. Pitínského, který
Homérovy texty zařadil do antologie Uprostřed průmyslové noci (Větrné mlýny,
1996). Roku 2002 vyšla Homérovi v pražském nakladatelství Dauphin sbírka
Moruše. (dor) Pavel Ambrož Homér se skupinou Já jsem poznal... na
vystoupení v Uničově v dubnu 2010. Pavel Ambrož - Homérneděle 11. ledna 2015 Pavel Ambrož alias Homér – jak byl přezdíván přáteli (* 12. 8. 1964 – † 20. 11. 2011) - byl kultovní básník brněnského undergroundu. Jedni ho měli za blázna a opilce, jiní ho znali jako fotbalového fanouška Zbrojovky Brno a londýnské Chelsea. Pil pivo, žil s rodiči v řečkovickém paneláku a miloval svoji kočku a hudbu Patti Smith. Jeho texty má v repertoáru několik kapel, například Idiot Crusoe, Já jsem poznal... či Děti kapitána Morgana. Na Homérově pohřbu nezazněla ani jedna jeho báseň...V těchto dnech sbírá na serveru Startovač jeho kamarád Miroslav Švejda peníze na vydání Homérovy sbírky. "Sbírka začíná tam, kde skončilo nakladatelství Dauphin, [Moruše (cypřiše), 2003], které vydalo první básně z let 80. až do konce 90. let. Vydávaná sbírka má ambici zahrnout tvorbu druhé části básníkova života a zarámovat tak jeho celoživotní tvorbu," říká Švejda. Jde o výjimečnou malonákladovou bibliofilii pro přátele, souputníky básníkovi a příznivce undergroundové scény.A zde si můžete pustit audiopozvánku do Homérova poetického světa: https://www.facebook.com/video.php?v=759124970847398&set=vb.731610683598827&type=2&theaterPřinášíme několik ukázek právě z této nové sbírky s názvem BEST-UF!, kterou uspořádali Miroslav Švejda a Libor Poznámka Pospíšil a vydává ji ad Sensum Bonum. (Foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA)Kočičí pohřebZalož si černých koček chov a zkus brát život s klidem Kočičky přijdou na krchov, když zapomenou lidé. Až hrob zaroste lebedou, tvá kočka si ho najde. To koukal bys, co dovedou kočky, když maj mít rande. Kočka se nedá ochočit, přilně spíš k tvému futru. Poví ti pravdu do očí. Zamňouká, kámo utrum! Ty padneš jako podťatý, zřejměs vypustil duši. Přijde kočka i s koťaty, jak patří se a sluší. A na lidi se vykašli, i když to trochu bolí. K živýmu cestu nenašli, co hledat u mrtvoly? KatzeOči mi jako kočce svítí, prý píšu básně oplzlý. Nechci se o tom teďko příti, ale každej pozná, že sem člověk zlý. A jako dítě prý jsem chtěl být kat! Takový třeba oddělat, či aspoň v nelibosti míti. A mojí kočce oči svítí... Oči mi jako kočce svítí, jó, hodnej to já nikdy nebudu. Nechci se o tom teďko příti a obhajovat pobudu... A prý jsem nikdy nikoho neměl rád. Takový třeba oddělat, či aspoň v nelibosti míti. A mojí kočce oči svítí... Oči mi jako kočce svítí a ožralý dnes budu zas. Nechci se o tom teďko příti; doufám, že zubatá příjde včas. Nechci nikomu jeho pravdu brát. To bych se musel oddělat - mý krédo skončilo by v řiti. A mojí kočce oči přestaly by svítit.... PopelkaSedím doma, hladím kočku, vysvlečený do naha. Popelka přebírá čočku, holoubci jí pomáhaj. Kol okna se kočka plíží, přikrčená ve stínu. Na ptáčky mlsně pohlíží, tuší tučnou hostinu. Plavný skok střelhbité kočky, tlapkou láme ptáčkům vaz. Rozsypaná mísa čočky – – Popelka je nadoraz. Hrdině chce bránit ptáčky, také schytá škrábance. Chudák děvče, jde spát plačky, už jí není do tance. Místo spánku noční můry – – pomoz můj chrabrý princi. Marně čeká pomoc shůry, brzy skončí na blázinci. Pátek třináctéhoJe pátek třináctého, pravila mi máma. A já sebe sama jsem potkal umrlého. Neproved jsem nic zlého, to přeci jasná věc. Proč straší umrlec mne v pátek třináctého? Hleďte si každej svého, mrtví na hřbitově, každej byl kdys člověk. I v pátek třináctého. Proč pro Boha živého hrajem si s osudem, dávno už nebudem tu v pátek třináctého… KvětenKvětna polovice! Číhá šibenice nebo Černovice? PodzimPřichází podzim prašivý, plazí se jako zmije a každý kripl asi ví, že zimu nepřežije. Plazí se tiše jako had, joj padla na nás trýzeň. Bezdomovci budou mít hlad a co horšího – žízeň! Přichází podzim, přichází, nikdo nic nenadělá. Je smutno mě, když nacházím ve škarpách mrtvá těla. Maj voči skelný, vypouklý, a tohle vím už léta, že tyhle voči nakoukly už do jinýho světa. Přichází podzim prašivý, já jen slovama házím. Ať se mi nikdo nediví… Mějte se moji drazí! NeděleJá nenávidím neděle, ty smutné, prázdné ulice. A tvářím se dost kysele před hospodou Prohibice. Já nenávidím neděle. A nemám taky proč si vejskat. Neděle nejni den veselej... Panička jde venčit pejska. Já nenávidím neděle, blb se mi asi hlavou honí... Neděle, to je den z prdele. Telefon do prázdna zvoní. Já nenávidím neděle, Popík zní z Rádia Hády. Kdo má bejt v neděli veselej? Lahvový nemá ty grády. Já nenávidím neděle, zvlášť když se mi ruce třesou. Kdepak jste, moji přátelé? A nejsou tu, potvory, nejsou... Letní podvečer IIDobře víš má milá, že pan K. netančí, ty holka bláznivá, vše si moc bereš. Josef K. popíjí v putyce v podzámčí, nahoru nemůže a to ho žere. Žral se tím tak dlouho, až dostal souchotě. Člověk je nicotný a svět je pustý. Neber si, má milá, básníka za chotě, vem si rač řezníka, ten je dost tlustý. Pan K. tě čeká prej u vchodu do banky, kouká se nejistě, asi má stíhu. Upleť si, má milá, slušivý copánky a nebuď bledá, jak embryo z lihu. Dva tajní vodváděj třetího za město, ví, co ho čeká, i když nemá pouta. Život je takovej, nebudeš nevěstou, stejně ti na vokně vodkvetla routa. Je letní podvečer, krásný jsou hřbitovy, zvláště ten židovský uprostřed Prahy. Mý básně spálíš a tělo dáš katovi, konečně světu se ukážu nahý. (Zdroj: https://www.nedelnichvilkapoezie.cz/2015/01/pavel-ambroz-homer.html) Poznámka: Libor Pospíšil o Homérovi: © by Jana Soukupová Rudy Kovanda a Franta Kocourek. Recesista Kocourek
(vpravo) měl prsty i v akci, díky níž se retardovaný zpěvák Kovanda málem stal
zlatým slavíkem. |
foto: Jef Kratochvil
Zde je další člínek o Rudy Kovandovi: A dostáváme se k další
recesistické skupině, tentokrát sdružené kolem brněnského lidového pěvce Rudyho
Kovandy, který prý málem vyhrál ZlatéhoSlavíka, kdyby to ovšem vedení státu a Mladého
světa, kterýžto časopis známou soutěž populárních zpěváků organizoval, včas
nezatrhlo. Tlustého Kovandu s obrovským
pivním bauchem, jehož intelektuální rodiče byli ze syna značně nešťastní, si
pamatují Brňané v 60. i 70. letech třeba z posedávání a hraní v bufetu na
Sokecu neboli Sokoláku u brněnské přehrady (tehdy se v ní ještě dalo koupat) a
filmový pás ho zachytil jako hrobníka v provázkovské Baladě pro banditu
režiséra Vladimíra Síse. Zlidověl též jeho skvělý song
Žížaly, žížaly neváhejte, na háčky, na háčky naskákejte, žížaly, žížaly
neváhaly, na háčky, na háčky naskákaly či slavné Džus blues, ale i věčný úsměv
a dobrá vůle pobavit. Díky hercům, pamětníkům a spisovatelům je tahle bohatá
éra brněnské paralelní historie zpracována poměrně dobře. |
Žádné komentáře:
Okomentovat