Rock pro dospělé v Československu
Termín Rock pro dospělé je v malém rybníku
českého rocku tak trochu ošidnou záležitostí. Nicméně velmi dobře poslouží jako
berlička k zařazení několika souborů z 80. let, složených ze zkušených
hudebníků a svojí existencí sahajících hluboko do let sedmdesátých. V Americe by
bylo možné k tomuto termínu použít synonymum Adult Rock, vycházející z
pojmu AAA, kterým je označován určitý typ rozhlasového vysílání, určeného pro
posluchače, řekněme, střední generace.
V sedmdesátých letech bylo u nás rockové publikum až
do příchodu nové vlny věkově různorodé a zatím generačně nerozdělené. V každém
rockovém společenství se sešli rockeři, jejichž věkový rozptyl sahal od
nejmladších teenagerů až k chlapíkům okolo pětatřiceti, a všichni víceméně
poslouchali podobný typ hudby. Teprve nástupem nové vlny na začátku
80. let se začalo publikum poněkud generačně vymezovat. Punk a
nová vlna přinesly zkrácení dlouhého vlasu, máničkovského symbolu svobody,
nekompromisnost výrazu a krátká úderná textová sdělení, jež se zdála rockerům,
odchovaným Flamengem nebo Blue
Effectem příliš primitivní. Takže v té době dochází u rockového
publika k určitému generačnímu přelévání či k náznakům prvních generačních
konfliktů.
a) Nejmladší teenagerské generaci, která začala
se Sex
Pistols a chodila na Jasnou
Páku a Letadlo,
těžko mohly něco říci složité texty Kantorovy, Mertovy či
Vrbovy, tím spíše dlouhá Hladíkova kytarová sóla, či často komplikovaná
struktura skladeb D. Ursinyho či C&K
Vocalu. Pro ně to prostě byly „intelektuální sračky“ *).
b) Starší část publika, která ať už lpěla na
dlouhých vlasech či konvertovala a ostříhala se, nebyla tak nekompromisní a
přijímala poselství zavedených rockových kapel i energii čišící z nové vlny a
punku stejnou měrou - nezapomínejme, že z této generace pocházelo nejvíce
českých novovlnných kapel.
c) A pak tu existovala skupina staromilců -
těch, které nová vlna neoslovila anebo jim byla dokonce nepříjemná. Tito
rockeři nepřicházeli na koncerty řádit a řvát v kotli pod pódiem, ale usadit se
do seslí a poslouchat. Jejich rockové cítění bylo naladěno na vlnu kapel
typu Pink
Floyd, EL&P, Genesis a
dalších, tvořících podobně komplikované hudební útvary.
A právě dvě poslední skupiny tvořily publikum na vystoupeních
souborů jako Blue
Effect, C&K
Vocal, Framus
5, či Etc… a
jiných. A protože některé z nich jsme si už představili a popsali v kategorii
art rock (zejména ty, které fungovaly hlavně v době před nástupem nové vlny),
dejme místo těm, které sice vznikly dříve, ale existovaly souběžně se soubory
novovlnnými. Jedná se o skupiny C&K
Vocal, Framus
5, Etc… (druhé
období) a na Slovensku především o projekty Deža Ursinyho.
*) Poznámka: Povšimněme si, jak ono bolševické
znehodnocení slova „intelektuál“ podprahově vniklo do českého podvědomí, takže
původní význam „vzdělanec“ či „duševně pracující“ byl degradován na cosi
hanlivého a opovrženíhodného. Což se samozřejmě netýkalo jen hudby.
A nezapomňte, prosím, že Československo v roce 1968 na 21 let okupovalo imperialistické Russko a kazilo nám všem život. Z Calgary zdraví Československý přepisovatel.
© by Petr Hrabalík
... a nahrávky? Najdete na ulozto.cz a nebo koupíte na www.supraphoneline.cz a nebo www.bontonland.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat