čtvrtek 25. dubna 2024

Karel Knechtl

Karel Knechtl

 Karel Knechtl se narodil 23. října 1950 v Praze a opustil nás 22. prosince roku 2001 v Praze. Jeho tatínkem byl grafik Karel Knechtl.

Ve svém životě byl hudebníkem, publicistou, disk-jockeyem i hercem.

Hercem byl díky svému tatínkovi, jenž byl kolegou Jiřího Suchého v podniku Propagační tvorba. Ve svých devíti letech byl na představení divadla Semafor Člověk z půdy a to jej tak oslovilo, že po střední škole se mu podařilo dostat na pražskou DAMU, kde studoval v letech 1968 až 1973. Ještě jako středoškolák se v roce 1967 dostal do západoněmeckého Frankfurtu nad Mohanem a tam se setkal s novou hudební prezentací hudby v klubech – s diskotékou. Po návratu se stal snad prvním discjockeyem v Československé socialistické republice! V příloze časopisu Melodie, která se jmenovala Aktuality Melodie, byla informace, že Knechtl byl první discjockey i v Polsku.

 Karel Knechtl vlevo a Jaromír Tůma vpravo

Karel Knechtl v průběhu studia na DAMU byl aktivním hudebníkem. Hrál v bluesrockové skupině Exit, kterou vedl Luboš Andršt. Bylo to na přelomu sezón1969 a 1970. Ve skupině zpíval a hrál na klavír. V dubnu roku 1970 ji opustil a přešel do skupiny Yatchmen, se kterou hrál až do jejího konce v témže roce. Zároveň přispíval svými články do časopisu Melodie a Aktuality Melodie.

Po ukončení studia na DAMU v roce 1976 nastoupil do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích jako herec, asistent režie a dramaturg. V osmdesátých letech byl v Klicperově divadle, tehdy to bylo Divadlo Vítězného února. V 70. A 80. letech se hrál v například ve filmech Drahé tety a já, Romaneto či Figurky ze šmantů a několik dalších.

Po roce 1989 se Knechtl vrátil zpět k hudební publicistice. Opět publikoval v Melodii, i když to bylo jen v letech 1991 – 1992. V letech 1992 až 1994 byl šéfredaktorem televizních pořadů Bago a Stoptime. Potom prošel soukromými rádii Bonton,City,Zlatá Praha.

V roce 1999 nastoupil jako umělecký a repertoárový ředitel gramofonové firmy Sony Music Bonton Martina Kratochvíla a zde zůstal až do své předčasné smrti. Nejvýznamnějším dílem Karla Knechtla jsou reedice archivních nahrávek z historie československé populární hudby pro firmu Bonton Music, od roku 1998 Sony Music Bonton. Knechtl je začal připravovat v roce 1995, kdy vydal komplet nahrávek skupiny The Matadors; poté připravil několik stovek alb a kompilací, které vynikaly objevností, pečlivostí a vysokou kvalitou zpracování. Z těch opravdu významných lze zmínit například „sebrané zvukové spisy“ divadla Semafor, Karla Gotta (obé, žel, nedokončené) nebo singly Marty Kubišové. Karel Knechtl nastolil v České republice pravidla pro ediční praxi v oblasti reedic historických nahrávek z oblasti populární hudby.

Poznámka.  Hledal jsem fotografie KK, ale našel jsem jen jednu jedinou. V Pop muzeu.


 Informace:     https://www.csfd.cz/tvurce/29357-karel-knechtl/biografie/ ,

Foto: Pop muzeum, Praha

© by klasifikátor



Žádné komentáře:

Okomentovat