Čs. underground 80. let – přímá návaznost na hippies a tuzemské „plastikové“ společenství
© by Petr "Hraboš" Hrabalik
Undergroundové společenství, tak jak je ve vztahu k oficiální kultuře definovali Plastici a jim podobné kapely sedmdesátých let, samozřejmě existovalo v dosti obdobné formě i v dalším desetiletí. Tu a tam ještě šlo zahlédnout staré matadory, vzpomínající na podzemní festivaly v Postupicích a Bojanovicích, ale protože se jich Moci hodně podařilo donutit k emigraci nebo kriminalizovat, snažili se jí tak nějak „sejít z očí“. Část klasicky do skrytu hospod, a část mimo Prahu – buď úplně na venkov (usedlosti, tzv. „baráky“) anebo do maloměstských komunit. A tam pokračovat ve své takříkajíc misijní činnosti. Což znamenalo jediné - mezi mladší generací mániček dále šířit duch Plastiků a „veselého ghetta“ undergroundu a to většinou pomocí nahrávek tzv. „zakázaných“ kapel nebo pomocí samizdatové literatury.
Z těchto důvodů byl český underground 80.
let většinou tvořen novou nastupující generací nonkonformních mániček, jež sice
považovaly Jirouse a spol. už jenom za mýtus (až na mladé výjimky – např.
bratři Topolové), ovšem za mýtus z kterého lze dále čerpat. Na rozdíl od
lidí okolo Plastic People, kteří byli do undergroundu zatlačeni politickým
tlakem, tito noví rebelové vstupovali do podzemí vědomě; odmítnutí oficiální
kulturní fronty se stalo jejich životním postojem. Samozřejmě, že se prvotně
jednalo o protest vůči establishmentu, ale někdy dokonce i o snahu o odlišení
se od starších undergroundů. Přitom životní styl těchto nových mániček,
chování, fungování zůstaly neměnné, nejdůležitějším kulturním centrem stále
zůstávala hospoda, kde se plánovalo kam a na kterou neoficiální akci jet. O
koncertech se dozvídalo formou šeptandy, existovalo totiž vcelku husté propojení
máničkovských komunit po celé republice. Jestliže se například havlbroďáci
znali s „androši“ (=undergroundy) z Hořic a Prahy, Hořičáci měli zas
napojení na Hradec a Uničov atd. atd.
Motto těchto podzemních koncertů by se dalo vyjádřit
sloganem: Nikdo přesně nevěděl jestli akce vůbec bude, ale přesto tam jel,
aby o nic nepřišel. Místem konání srazů pak byla obvykle hospoda se sálem,
stodola, chata, občas zahrada, v nejhorším případě byt, dost se
dbalo na to, aby se jednalo o soukromý pozemek. Zachovával se též model
„svatebních veselic“, tak jak to činil underground už v 70. letech. Tyto
akce jsem popsal v příspěvku do knihy Kytary a řev: „Protože kromě
androšskejch podniků, kapela neměla kde vystoupit (na tzv. papíry k hraní
jsme zhluboka srali), bylo jen otázkou času, kdy se do pořádání podzemních
koncertů pustíme i my. A tak začaly akce, který jsme nazvali podle jedný
Dylanovy písničky ´Pod tou strážní věží´, a na který se sjížděly ´příšerný
bytosti´ z celý republiky. Většinou maňuchy, ale občas taky i pár punkýšů.
Byly to velký hodokvasy, piva a guláše sdostatek, muziky podivné též. Velkým
kladem a vlastně hlavním gró podzemních koncertů se ukázalo být ono setkávání
se, vzájemný kontakt mezi lidma z různejch oblastí Československa. A pro
mě se navíc stala důležitou devizou ta fantastická tolerance uvnitř tohodle
společenství…“
Ano, tolerance. Androši 80. let byli otevření vůči
všemu novému, ale přitom znali a vlastně i navazovali na snahy svých
„podzemních“ předchůdců. Snažili se přijímat jak veškeré podněty přicházející z
tehdejší alternativní kultury, tak i víceméně zažité a tradiční
undergroundové „hodnoty“ třeba ze šedesátých let. V hospodě během
jedné diskuse byli schopni probrat Throbbing Gristle a Dead Kennedys, ocenit
Bártovy amatérské filmy, poté třeba zabloudit do Warholovy Factory, pohádat se
o Knížákovi a Štemberovi, a pak opilí na mejdanu sjíždět The Doors a Švehlíky.
Při pití piva zanadávat na intelektuály a zároveň svým přehledem o výše
zmíněných umělcích a zájmem o ně tak trochu odkrýt své vlastní intelektuální
ambice. To hlavní, co undergroundi nebyli v kultuře ochotni tolerovat,
byla tzv. komerce, čímž měli na mysli hlavně takový ten klanový kolovrátkový
pop italského střihu a pak také starší zakonzervované umělce tzv. „vyššího
populáru“. Na druhé straně - uniknout před tím vším bylo tehdy celkem snadné.
Kromě stanice Vltava a zahraničních „štvavých vysílaček“ typu Svobodná Evropa
podzemníci rozhlas neposlouchali a na televizi se příliš nedívali. Žili svoje
životy ve stejné společnosti jako tzv. „normálové“ ale na zcela odlišné
kulturně-sociální frontě.
Undergroundi 80. let byli svojí filosofií většinou
pacifisté, myšlenkově ale hlavně pocitově vycházející z protiválečně
naladěných hnutí konce 60. let (hippies, provos). A tak se i zde
proklamativně využívalo v běžné diskusi obecných intelektuálně-hippiesovských
témat - muzika, literatura, svoboda, sex („…a všichni byli nazí!“),
kulturně-sociální a politické otázky. Nejoblíbenějším vizuálním symbolem
androšů byl známý Holtomův mírový znak všech těch, kdo se staví proti atomové
válce, tzv. „proti-atomák“ (v některých oblastech nazývaný „kečupák“). Známe ho
- jedná se o v kruhu umístěný kříž, jehož horizontála je zlomena od středu
dolů na obě strany o 45 stupňů. Androši se vyznačovali zvýšenou citlivostí ke
všemu nespravedlivému (a že toho za bolševika bylo dost!), všemu, co omezovalo
svobodu a hlavně svobodnou tvorbu. Nejvíce jim byla proti srsti cílená státní
manipulace ve všech oblastech, dokonale prováděná mocenským aparátem. Vnitřně i
vnějškově protestovali také proti pokrytecké morálce a konzumní společnosti se
svými zažitými rituály (práce, domů, večeře a pivo u televize, spát, a tak
pořád dokola). Zároveň oceňovali upřímnost a nesobeckost, byli prostě těmi
naivními hledači pravdy –„té omamné květiny, co slabé nezabije a silné
nezahojí“ (V.Merta).
Bylo mezi nimi i celkem slušné procento věřících,
byť už jen z pouhého protestu, protože bolševik přirozeně považoval
křesťanskou ideologii za svoji nepřátelskou konkurenci. Anebo z důvodu čistě
prozaického – mnoho androšů se rekrutovalo z Mocí pronásledovaných
křesťanských rodin. Jednalo se tedy většinou o nevýbojné jedince, kteří ovšem
tím, že se účastnili podzemních koncertů a aktivit (značnou roli hrálo i známé
pořekadlo o „zakázaném ovoci“), dobrovolně nesli svoji kůži na trh – ono žít
v permanentních obavách z toho, že vás vyhodí ze školy, z práce,
nebo že se eventuelně dostanete do kriminálu, není zrovna dvakrát
povzbuzující. Na druhé straně ovšem octnout se v undergroundu bylo tehdy
vcelku jednoduché – buď jste měli pár dobrých starších kamarádů z těchto
nezávislých sfér, kteří vám svojí svobodomyslností imponovali, anebo stačilo
jen viditelně žít a konat po svém, bez „kulturně-ideologického dohledu“, nosit
mařenu a už jste měli nálepku „závadové mládeže“ či „protisocialistického
živlu“.
Lidé z undergroundu - přestože někteří z nich
měli vysokou školu (sice málo, ale stávalo se) - pracovali často
v dělnických povoláních, a to povětšinou v takových, kde jim zbývalo
hodně času na hudbu, literaturu, umění jako takové. A samozřejmě na hospodu a
jejich přátele. Uplatnit se totiž ve svém vystudovaném oboru bylo bez členství
ve straně nebo totálních omezujících ústupků straně téměř nemožné. Pokud měl
navíc onen člověk názor, a ještě ke všemu nedej bože svůj názor, byl
téměř jistě odsouzen k balancování na hraně, kdy mu hrozila kriminalizace,
v lehčím případě vyhození z práce. A hádat se s omezenými debily
o prosazení něčeho progresivního, bylo opravdu o nervy. Proč se tedy na to
rovnou nevykašlat a raději pracovat jako topič, závozník, noční hlídač, když u
těchto povolání máte klid a můžete se věnovat četbě či psaní svých vlastních
věcí eventuelně jiným „podvratným“ aktivitám.
Lidé z undergroundu byli známi tím, že se
samovzdělávali – tzn. oficiální beletrii a odbornou literaturu využívali
v menší míře, zato mezi těmito malými androšskými společenstvími kolovaly
různé samizdaty, opisy filosofických a politických statí a přednášek, poezie i
prózy, načerno udělané překlady západních autorů, chodilo se na tzv. bytové
semináře. Četli se Kerouac, Kesey, Ginsberg, Bukowski z dalších literátů
třeba Orwell, Vonnegut, Marquez, Vian, Kafka, J. K. Toole, z našich Bondy,
Pelc, Hrabal, Havel, Kundera, Hrabě atd. Stávalo se pak docela často, že v hospodě
plné klasických drsných hlučných dělňasů, hltajících po šichtě svoje zasloužená
piva, bylo vidět i celkem nenápadného tichého vlasatce, který osaměle někde
v rohu lokálu cucá desítku a nevnímaje okolí čte knihu.
Nechtějme si ale androše jenom idealizovat jako nějaké
morální akvizice a intelektuální tichošlápky. Nelze totiž říci, že by
v undergroundu působili jen samí klaďasové – jako každá subskupina
obsahoval spoustu pozérů, takzvaných „legend“, „přihřívačů polívčičky“, díky
neustálému sezení v hospodě také vylízaných nezvladatelných opilců a rváčů
a vzhledem ke svému negativnímu postoji k režimu - i spoustu
práskačů.
Undergroundové máničky 80. let byly celkem
dobře poznatelné i svojí vizáží. Jak jinak, vycházely opět z tradic hippies.
Delší vlas, kdo mohl i vous. Šat většinou co nejobyčejnější, nejskromnější,
nejrozevlátější. Oblíbené byly různé zelené a hnědé kabáty (s kapucí a
vyndávací podšívkou), levná saka, džínové bundy, vytahané svetry, barevné
košile, různě upravená (batikovaná) trička, na nohách levné plátěné kalhoty,
džíny či manšestráky (dívky se často oblékaly do dlouhých hadrových sukní),
v létě džínové kraťasy, k obutí sloužily tenisky, řemínkové sandále
(tzv. „kristusky“) nebo celkem oblíbené semišky. A pokud už někdo musel nosit
brýle, tak hlavně kulaté „lennonky“. Ve druhé polovině osmdesátých let se pod
vlivem punku začali androši navlékat i do kožených bund. Módními doplňky pak
byly různé korále, cingrlátka, řetízky s křížem nebo „proti-atomákem“,
kožené řemínky okolo krku i rukou, doma vyráběné placky (většinou s názvy
alternativních kapel, třeba z R.I.O.). Důležitým módním i praktickým doplňkem,
byla pak taška přes rameno, často domácí výroby (hadrová), nebo oblíbené
„somradlo“, pevná taška původně určená pro plynovou masku. Ale asi nejviditelnějším
vizuálním znakem androšů byly dlouhé vlasy – jednoduché vyjádření
protestu proti konzumní a nesvobodné společnosti.
Ve druhé polovině osmdesátých let pozici androšských
mániček jako režimem pronásledované subkultury mládeže pozvolna převzali
punkové. Vztahy mezi punkery a máničkami byly nejdříve přezíravé a někdy i
napjaté – nakonec z historie víme, že britská punková vlna svojí
agresivitou a vzhledem vlastně reagovala na vykouřenou a naivní filozofii
hippies. U nás si ale docela brzy obě subkultury uvědomily, že je spojuje
společný pocit ohrožení a tak došlo k logickému názorovému sblížení. Proto
také podzemní punkové kapely hrály (kromě občasných klubových koncertů – viz.
Chmelnice) z velké většiny na androšských máničkovských akcích. Tak se obě
protestní hnutí nonkonformní mládeže postupně propojila.
A nezapomňte, prosím, že Československo v roce 1968 na 21 let okupovalo imperialistické Russko a kazilo nám všem život až do roku 1989. Mnozí se nedožili pádu komančů. Z Calgary Vás zdraví Československý přepisovatel.
Žádné komentáře:
Okomentovat