čtvrtek 26. ledna 2023

Brněnský big beat - Vulkán

 Vulkán

Jeho vznik v Dibetře z The You Mans

                        Bigbítová skupina Vulkán vznikala postupně a to až do konečného tvaru členské základny, která se ustálila někdy v polovině roku 1965. Prvopočátkem všeho dění bylo seznámení dvou studentů inženýrství leteckých motorů tehdejší Vojenské akademie Antonína Zápotockého v Brně Petra Ulrycha (*1944) a Čestmíra Klose (*1944). A to v rámci vojenského přijímači v Šumperku na podzim roku 1961.

           Archiv ukázek

Hlavním iniciátorem tehdejších nevázaných scének byl Jaroslav Michal (*1943–kolem 1980). Jednou z tehdejších atrakcí byl účastník, který dokázal ztvrdnout jako tyč a nechal se jakkoli přenášet jako břemeno. Ulrych s Klosem se po návratu ze Šumperka a nástupu do školy nechali inspirovat takzvanými malými divadelními formami prezentovanými především scénou Semaforu a jeho hlavními představiteli Jiřím Suchým a Jiřim Šlitrem. Ulrych s Klosem v průběhu roku 1962 založili při vojenské akademii amatérskou kabaretní společnost Dibetra (Divadlo bez tradic). Členy se stali studenti téže vysoké školy. Bývalo zvykem, že při těchto divadelních formách vznikaly doprovodné hudební soubory. Dibetra nebyla výjimkou. Postupně taková malá hudební tělesa byla vytvořena dvě a to především ze samotných členů kabaretu. Jedno bylo spíše vhodné k doprovodu kupletů a vévodil mu klavírista Ladislav Potůček (*1943) a později to druhé již získávalo rysy právě tryskajícího bigbítového dění u nás. Dostalo název The You Mans a vymyslel ho doprovodný kytarista Jan Trajbold (*1944 – 2001). Dalšími členy byli první kytarista Zdeněk Král (*1944) a především zdatný klavírista Jiří Hruška (*1944). Na bicí hrál snad Kvapil a na kontrabasistovo jméno si již po letech nikdo nemůže vzpomenout.

V těchto souborech hudbu skládal a zpěv zajišťoval především Ulrych. Otec Jaroslav Ulrych, byl sólistou opery Janáčkova divadla v Brně. Klos se mamince Ulrycha musel zaručit za bezpečnost jeho mladičké sestry Hany Ulrychové (*1949), která ve hře nejen zpívala, ale i parodovala princeznu. Klos ji mamince musel osobně v pořádku vrátit. Dalšími klíčovými aktéry Dibetry byli spolužáci Zdeněk Chalupník (*1943), který tvořil ve scénách dvojici s Ulrycham, dále Jan Hanuš (*1943), pozdější významný konstruktér komponentů k leteckým motorům, „Teřba“ Bindr (*1943), „Mišibelka“ Vysoglad (*1943) a na pódiu herecké protagonisty doplňoval Klos. Všechno dění pečlivě fotografoval Pavel Císař (*1943). Veledůležitou osobností v pozadí byl Pavel Marjanek (*1943).  Marjanek sepsal na tu dobu odvážnou ironicko-kritickou divadelní hru poukazující na kult sovětské kosmonautiky s názvem Paronautikum. K jejich údivu s ní úspěšně bodovali ve vojenských soutěžích AST (Armádní soutěž tvořivosti), ale i na civilních kulturních scénách. Dílem náhody se stalo, že tuto hru spatřil na jedné z repríz v malém sálku v Údolní ulici hudební redaktor brněnského rozhlasu Jaromír Nečas. Prosadil u vedení rozhlasu zkušební natočení několika skladeb z této hry. Těsně před polovinou šedesátých let se jednalo ze strany rozhlasu spíše o výjimku.

            V brněnském studiu se tedy v roce 1964 realizovalo za doprovodu bigbítové skupiny The You Mans několik písniček na hudbu Ulrycha s texty Marjanka. Mezi nimi byly: Co se to se mnou děje, Louka a  která se jako jediná dochovala. Je to svižná skladba s výrazným frázováním vyjadřující příslušnost k tehdejším novodobým hudebním trendům. A aby snad nikdo nepochyboval, jsou atraktivně do textu zařazeny části v angličtině. A už tehdy se také spolupodílela na zpěvu Ulrychova sestra Hana. Tou dobou probíhal mezi hudebníky spor o přejmenování skupiny. Přes odpor Trajbolda, se prosadil nakonec název VulkánProtože kluci studovali letecké inženýrství, pojmenovali skupinu podle britského bombardéru Avro Vulcan, který sloužil v britském letectvu až do roku 1984. Tedy česky Vukán.

            Zatím v tom čase v jiné části vojenského prostoru, v Senici nad Mijavou na Slovensku, absolvovali základní výcvik noví nastávající absolventi brněnské Vojenské akademie Milan Petr (*1945), Miroslav Lešenar (*1946) a Oldřich Matoušek (*1946). Matoušek, který do té doby působil v Praze, měl s bigbítem největší zkušenosti. Pohyboval se tam v blízkosti již v tom čase slavné bigbítové skupiny Mefisto a Petra „Pete“ Kaplana (*1940 - 2007). Od tamních kytaristů mnohé pochytil, takže když ti tři ve vojenském zakládali skupinu elektrických kytar, ujal se sólových partů. Lešenar potom obsluhoval baskytaru a Petr hrál na doprovodnou kytaru, pro kterou si musel zajet domů. Věnovali se kytarovým instrumentálkám z repertoáru anglických The Shadows, The Ventures, ale i těch, které Matoušek obkoukal u MefistaOlympicu. Po ukončení přijímače a nastoupení studií na brněnské škole se seznámili s Ulrychem, který v té době již dával jednoznačně přednost hudební dráze před dramatickou. Vedení brněnského rozhlasu se spoluprací s ním získalo dobré zkušenosti a nabídlo mu natáčení písniček v doprovodu tehdy renomovaných brněnských orchestrů Erika Kirsche (*1928), Mirko Foreta (*1922) a jiných. A aby toho nebylo málo, byl svědkem zrodu rokenrolové skupiny klavíristy a kapelníka Rostislava Hradeckého (*1940) a kytaristy a zpěváka Petra Netočného (*1943) Rocky Eagles.

            Z tohoto období, poloviny pětašedesátého roku, se zachovaly na MG pásu amatérsky natočené a jím fundovaně zazpívané dva rokenroly. Po krátkém čase došlo v Ulrychově bigbítové skupině ke změně u doprovodné kytary. Důvodem bylo přerušení studií Petra ze zdravotních důvodů. Petr později dokončil studia na jiné vysoké škole. Krátce po opuštění vojenské akademie se účastnil ve svém působišti v Rosicích založení bigbítu The Thorns, ve kterém nastoupil na post sólového kytaristy. Později se angažoval v obdobné skupině The Mercury. Petr na Matouška vzpomíná, jako na obrovskou „vazbu“. Pro svou postavu byl mezi vojáky vybrán jako vedoucí družstva, které cvičilo prostnou. Údajně dokázal na rozpažených rukách unést po jednom chlapovi. Jinak si prý s nimi dokázal lehce pohazovat. Místo Petra doporučil Lešenar svého staršího bratra Jiřího Lešenara (*1944), který právě končil studia na Strojní fakultě. Bigbítová skupina ve složení Ulrych vedoucí a zpěv, Matoušek sólová kytara a bratři  Lešenarové kytara a baskytara přijali již jednou dané jméno Vulkán.

            Poznámkou pod čarou by se dala označit informace, že bratranec bratrů Lešenarů je otcem českého pop zpěváka Janka Ledeckého. Tehdejší velitel Brněnské vojenské akademie Alexandr Mucha neměl nic proti tomu, aby instituce, v jejímž byl čele, tuto bigbítovou skupinu zřizovala. Umožnil jim také zkoušet a koncertovat v jedné z učeben v hlavní budově školy, která byla pro svůj tvar známá pod označením „rohlík“. Vulkán v tomto složení prozatím stálého neměl bubeníka. Jaroslav Ptáček (*1944) měl teprve přijít.




Čestmír Klos a textař František Jemelka v roce 1971



Sourozenci Petr a Hana Ulrychovi v roce 1964



Vulkán na brněnské přehradě v roce 1965

Vulkán I. verze: Miroslav Lešenar, Jaroslav Ptáček, Jiří Lešenar, Petr Ulrych a Oldřich Matoušek

 


Petr Ulrych ve studiu brněnského rozhlasu s vokální skupinou Kvinton v roce 1964

 

                              

Vulkán, jeho bigbítový rozmach a konec prvého obdob

. prosince 2006 12:24 – Brno

     Předchozí spolupráce Petra Ulrycha (*1944) a Čestmíra Klose (*1944) v Dibetře po jejím rozpadu pokračovala. Klos se začal angažovat ve Vulkánu v roli manažera a organizátora. Byl na tuto funkci patřičně vybaven motocyklem, na kterém zachraňoval na poslední chvíli zkoušky a koncerty.

               Dovezl od spřátelených skupin chybějící části zvukové aparatury, nebo na něm přivezl technika, který zpravil neopravitelné. Ulrych vzpomíná, jak se spoluhráči převážel zvukovou aparaturu a nástroje z jeho bydliště v Jaselské ulici na vysokoškolské koleje sídlící naproti vojenské akademie, kde se měl konat jejich koncert. Vypůjčili si v té době hojně užívaný takzvaný dvoukolák. Společně tlačili „madlo“ vozíku po tehdejší  Leninové ulici (dnešní Kounicově), až do vytýčeného cíle. Dnes takového vozíku výjimečně užívají za účelem obživy sběratelé kovového odpadu.

 


      
Stávající členové Vulkánu se vrhli do nacvičování skladeb z repertoáru Chucka Berryho, hvězdných The Beatles a jiných. Důraz ovšem kladli již od prvopočátku na vlastní tvorbu. A ta stojí i dnes za povšimnutí. Kontakty Ulrycha s brněnským rozhlasem se nepřerušily a tak došlo v prosinci 1965 k tomu, že Vulkán dostal možnost natočit v jednom dni tři svoje vlastní skladby. Narychlo zosnovali konkurz na bubeníka. Mezi asi šesti adepty zvolili Jaroslava Ptáčka (*1944), absolventa

Lidové školy umění, ve které navštěvoval tři roky výuku na bicí. Udělali dobře, protože Ptáčkovy bicí na nahrávkách vyznívají skvěle. Tehdy se povedly v rekordním čase natočit Ulrychovy
  Zlatá střední, Všední den a Matouškova na Ulrychův text Píseň skleněné báně. V polovině roku 1966 bodovala posledně jmenovaná v tehdejší hudební rozhlasové soutěži redaktorů Mirky a Jiřího Černých Houpačka (12 na houpačce, později 13 na houpačce). Ono to bylo tak: "V Československém rozhlasu v Brně v prosinci 1965 skupina Vulkán natočila Píseň skleněné báně, která se stala hitem, jenž prorazil i v Praze. Koncem léta 1966 ji manželé Černí pod názvem Skleněná báň zařadili do populárního pořadu 13 na houpačce, kde si získala zaslouženou pozornost, a třebaže Vulkán v Praze nikdo neznal, ve spojení se sourozenci Ulrychovými už byla kapela zviditelněna. Úspěšnou byla i píseň Kouzelná lampa. Ulrych se etabloval jako zpěvák s jasnou výslovností a jako autor s výrazným melodickým potenciálem." Ale pokračujme. Petr Janda (*1943), známý představitel tehdejšího československého bigbítového hnutí a zároveň člen pražské skupiny Olympic, se nechal slyšet, že po spatření a vyslechnutí bratislavské skupiny The Beatmen v něm notně „hrklo“ a přiznává, že si v tu chvíli uvědomil sílu vlastní tvorby. Měl-li by tu možnost slyšet ještě v roce 1965 Vulkány, muselo by v něm „hrknout“ podruhé. Dvouhlasý vokál Ulrycha nazpívaný playbackem, Matouškovy ostré sebejisté kytarové riffy, Ptáčkovy přesné bicí, doplněné hrou bratrů Lešenarových, udělaly z nahrávek pochoutku neztrácející na hodnotě ani dnes.

            Bohužel, tyto skladby v době vzniku nezařazovali hudební dramaturgové do celonárodního, ani do regionálního brněnského rozhlasovém vysílání často. Skupina Vulkán nebyla příliš známá u veřejnosti také proto, že koncertovala poskromnu a to pouze v Brně a jeho nedalekém okolí. Pro The Beatmen nahrával fakt, že byli mediálně známí a šikovnost zvukařů při nahrávání jejich skladeb v tehdejší době byla udivující. Také atraktivita a suverenita členů při vystupování na koncertech byla nepřehlédnutelná a omamující. Byli často k vidění a slyšení v domovské Bratislavě, ale hostovali frekventovaně i mimo ni, tedy i v Brně a Praze.

Na začátku roku 1966 stáli členové Vulkánu v brněnském zvukovém studiu znovu. Poprvé se s Vulkány v tomto složení účastnila zpěvem v duetu s Ulrychem jeho sestra Hana Ulrychová (*1949). A také poprvé „padla kosa na kámen“. Nahrávala se, mimo jiné, Ulrychova skladba Dýchá na tebe jaro, která zapříčinila rozkol. Ulrych dokončil svá studia a nehodlal využít svého vzdělání za účelem obživy. Rozhodl se pro hudební kariéru. Jako taktik si byl vědom toho, že bude-li se chtít hudbou uživit, bude muset rozšířit hudební „mantinely“. Ostatní členové Vulkánu, kteří plánovali v budoucnu stavět na získaném vysokoškolském vzdělání, účast v hudební skupině považovali za dobrou náplň volného času. Opírali se o vizi oblíbenosti bigbítu u mládeže a také i jich samých a nehodlali z těchto kritérií ustoupit. Matoušek i bratři Lešenarové se opravdu v budoucnu po celou stávající aktivní část života angažovali ve svém vystudovaném oboru a to ve vedoucích pozicích různých podniků. V konečné fázi existence Vulkánu v tomto členském složení, v první polovině šestašedesátého roku, se ještě její členové stihli zúčastnit jako doprovodná skupina v divadelní hře Kouzelná noc v tehdy oblíbeném satirickém divadle Večerní Brno. Zpěvem se účastnil v tomto profesionálním zpracování nejen Ulrych, ale i jiní zpěváci, například Jarmila Veselá (*1933), Helena Blehárová (*1943) a Milan Černohouz. Písně na texty Zory Srpové a Milana Sýkory do divadelní hry zajistil skladatel, milovník swingu, Ladislav Štancl. Když měl možnost uslyšet konečnou verzi svého díla v úpravě Vulkánu, velice se podivil. Své skladby téměř nepoznal. Dynamit Do větru zpívej  natočili pro brněnský rozhlas Vulkáni v tehdejším složení jako poslední počin. Matoušek s bratry Lešenarovými se pokusil o pokračování v nastolené cestě bigbítem, ale náročnost studia a změna životních okolností nadobro utlumila tyto snahy. Klos po studiích začal pracovat pro redakci hudebního časopisu Melodie. Zároveň se mu v brněnském rozhlase podařilo „rozjet“ pořad vysílaný v neděli jednou za čtrnáct dní s výstižným názvem Nedělníček. Ten se věnoval ponejvíce bigbítovým skupinám. Jako moderátora si Klos vybral Ulrycha, později muzikologa Miloše Štědroně a také Jana Antonína Pacáka, tehdejšího bubeníka pražských Olympic. Někdy kolem roku 1969 se tento pořad prolnul s jiným, který také připravoval Klos. Ten měl v názvu Brněnské beat fórum a spolu uváděla jej Martha Elefteriadu (*1946). Ulrychovi v polovině roku 1966 zůstala k dispozici jeho sestra Hana a bubeník Ptáček. Petr Ulrych začal hledat hudební spolupracovníky pomocí inzerátu v brněnském deníku Rovnost. 

 Hudební Archiv

archiv I. :      Píseň skleněné báně(12/1965)                 Vánoční(12/1966)                Kouzelná lampa(4/1966)                                  Do větru zpívej(4/1966)    Dynamit(4/1966)    

  

Vulkán a jeho druhé bigbítové období

 Inzerátu, kterým hledal hudební spolupracovníky do své bigbítové skupiny Vulkán Petr Ulrych (*1944), si v brněnském deníku Rovnost povšiml kytarista Aleš Sigmund (*1944). Sigmund se narodil v Hrotovicích u Třebíče, ale po brzké ztrátě obou rodičů v tragických událostech druhé světové války vyrůstal se svou starší sestrou u babičky a dědečka v Tišnově u Brna. Tam také absolvoval základní i střední školu, tehdejší jedenáctiletku, dnešní gymnázium.

 

Než přišel povolávací rozkaz na dvouletý pobyt ve vojenské uniformě, stačil „nakousnout“ několik vysokých škol. Bujaré mládí zvítězilo nad rozevřenými skripty, a tak narukoval na podzim roku 1963 do Krupky u Bohosudova v blízkosti Teplic. Vojenský areál byl umístěn v bývalém klášteře. Sami vojáci své působiště nazývali Šedesátá osmá lopatová.

Sigmundovi tady byli nejbližší dva Brňané, Karel Voda (*1943) a Adolf Dědek (*1943). Toho času i v těchto kasárnách byl silně cítit závan  rozvíjejícího se bigbítového hnutí mezi mládeží. Sigmund, který hrál na kytaru od dětství a první elektrofonický snímač si na ni instaloval v roce 1959, kdy mu bylo patnáct let, dal podnět k hudební iniciativě. Dědek, který byl zdatným leteckým modelářem, se projevil jako vynikající konstruktér a výrobce elektrických kytar. Voda  z počátku „basoval“ na obyčejnou kytaru. Posléze  uprosil rodiče a ti mu v Brně v prodejně hudebních nástrojů nazývané podle prvorepublikového majitele Lídla zakoupili baskytaru Pedro IV. Do kasáren mu ji poslali poštou. On jim zase na oplátku z vojny přivezl nastávající snachu Evu, která bydlela téměř naproti kasáren. Kolem Sigmunda, Vody a Dědka se seskupilo několik dalších „záklaďáků“, kteří se začali ve vznikající hudební skupině angažovat. Doprovodný kytarista Karel Lacl, bubeník Antonín Hájek, pianista Petr Vepřek, saxofonisté Josef SkupaKarol Kostúr. Kostúr  v civilu bavil turisty ve slovenském Červeném Kostelci, který byl jeho civilním působištěm, jízdou po prudkém toku řeky Dunajec sedě na kmeni stromu. Také se hrdě hlásil k drobné pašerácké činnosti z polského území.

Ve vojenské skupině se vystřídali i jiní vojáci základní služby. Pro svou činnost si bigbíťáci zabrali bývalou umyvárnu, kterou nazývali separace. Do té opravdové, tedy do vězení, se Sigmund s Vodou, jako hlavní představitelé bigbítové skupiny, dostali po zjištění nadřízených, že  název, který hudebníci přijali za svůj, The Green Monsters, neznamená v češtině modré nebe, jak se jim snažil namluvit Sigmund. Vojenští oficíři tehdy pojali podezření a zajistili v příslušném oddělení Parku a oddechu (PKO) v Ústí nad Labem překlad z angličtiny. Jeden s důstojníků pro ty dva přišel s křikem: „ Já vám dám zelené příšery,“ a s dodatkem, aby si vzali deky, je poslal „za mříže“. Poučeni se uchýlili k Mendělejevově tabulce a vybrali si název prvku Candel, o jehož objev se údajně zasloužili čeští vědci. Později se snad ukázalo, že se jednalo o podvod či omyl.

Sigmund v tomto období započal svou vlastní hudební tvorbu. Jeho kytarové instrumentálky se staly základem repertoáru skupiny. Zpěváků se vystřídalo několik, například Luboš Koubek, který srdnatě napodoboval angličtinu, ale chod skupiny ovlivnili jen nepatrně. Aktivity členů  nepřestoupily brány vojenského prostředí a nezasáhly do civilního dění. Na podzim roku 1965 skončila těmto bigbítovým nadšencům z řad vojáků základní vojenské služby povinnost vůči státu. I poté, co se rozjeli do svých domovů, se ti tři, Sigmund, Voda a Dědek,  nepřestali přes značnou vzdálenost Sigmundova pozdějšího bydliště průběžně vídat. Sigmundovi začal být hned po příjezdu domů Tišnov těsný. Odcestoval, kam jinam, než do blízké jihomoravské Mekky, do Brna. A protože v té době byla povinnost být zaměstnán, nemarnil čas, aby neměl potíže, a nastoupil do Státního divadla, do operní scény Leoše Janáčka jako jevištní technik, tedy kulisák. Měl štěstí, protože se zde seznámil s jednou z tehdejších význačných osobností brněnského bigbítového dění. Kytaristou hvězdných The Shakers, Ivanem Sultanovem (*1946, po roce 1968 emigroval do Austrálie). V tomto období, na přelomu pětašedesátého a šestašedesátého roku, byla tato bigbítová skupina z mnoha důvodů, které jsou popsány v New Expressu č. 12/2004 a č. 1/2005, před sestupem ze svého profesního vrcholu tam, odkud již nebylo návratu. The Shakers spěli k zániku. Sigmund se stal jejich členem na jaře, kdy přešel zpěvák Michal Polák (*1944) z The Shakers do neméně významné skupiny Synkopy 61. Sigmund stačil s The Shakers absolvovat se svými instrumentálkami několik koncertů, v nichž s nimi často hostoval známý pražský rokenrolový zpěvák Pavel Sedláček (*1941). Tak tedy, když si Sigmund přečetl inzerát v Rovnosti, ihned s Ulrychem navázal kontakt. Tou dobou se sice kolem Ulrycha pohyboval bývalý člen bigbítové skupiny kapelníka a baskytaristy Zdeňka Tylče (*1941), student konzervatoře klavírista Petr Výmola (*1947), ale ke spolupráci nakonec nedošlo. Prvého setkání se Sigmundem v brněnské Jaselské ulici číslo 10, kde v té době sourozenci Ulrychovi s rodiči bydleli, se účastnil také bubeník Jaroslav Ptáček (*1944). Ulrych si se Sigmundem hned od prvopočátku rozuměli. Oba dospěli k názoru, že by bylo dobré pro jasnou identifikaci brněnského bigbítu využít hudebních folklorních prvků. Do Vulkánu přibrali šikovného baskytaristu Jiřího „Dany“ Svobodu (*1945), který svou krátkozrakost skrýval za silnými kouřovými optickými skly. V kombinaci se svým v pozdější době narostlým výrazným černým knírem se stal nepřehlédnutelnou postavou na hudebním jevišti. Sigmund Ulrychovi doporučil kytaristu z The Shakers Ivana Sultanova (*1946 ). Potom ale musel vyvinout  značné úsilí, aby vůbec  Sultanova k účasti ve Vulkánech přesvědčil. Ten nakonec souhlasil nejen se členstvím, ale i s prodejem své oblíbené zánovní motorky značky Jawa 350 ccm. Za utržené peníze potom zakoupil od bratrů Bartoňových, svých bývalých kolegů z The Shakers, na tu dobu výkonný zesilovač Hohner. 

Tehdy již Bartoňové téměř nehráli. Technik, zvukař Kamil Tomeček (*1945), který se právě vrátil ze základní vojenské služby a který s nimi spolupracoval i před jejím nástupem, k Vulkánu přestoupil také. Vzhledem k tomu, že Ulrych již dokončil svá studia na VAAZ a přestal být jejich studentem, převzala zřizování Vulkánu 1. brněnská strojírna. A začalo se nacvičovat. K dispozici byl sál pod slatinským kopcem, všeobecně známý pod názvem Samka (samoobsluha), spravovaný jejich zřizovatelem.

Sigmundovy instrumentálky již jen doplňovaly hudební repertoár, ve kterém převládaly zpívané skladby. A to především vlastní z dílny jak Sigmunda, tak i Ulrycha. V tom čase jim manažera a pomocníka stále dělal Čestmír Klos (*1944). Sigmund vzpomíná, jak seděli na korbě malého náklaďáčku Taxi služeb města Brna spolu se zvukovou aparaturou a hudebními nástroji a před nimi jel jako předvoj Klos na motorce. V prosinci 1966 stanuli noví i staronoví členové Vulkánu v nahrávacím studiu brněnského rozhlasu. Účastnila se tedy i Hana Ulrychová (*1949). Natočili zde Ulrychovu skladbu, vzhledem k ročnímu období s příznačným názvem Vánoční. Vévodily jí jemné cinkavé flažolety Sigmundovy kytary. Tehdy pěvecké duo sourozenců Ulrychových doplnily ve vokálech exoticky vyhlížející sestry Martha a Tena Elefteriadu (*1946, *1948). Doporučil je Sultanov, který byl dobře znalý brněnské hudební scény. Po dokončení nahrávky se  jména tehdy neznámých zpěvaček řeckého původu coby interpretek neuváděla.

 

 

Bigbít Vulkán, jako dvě lodě

 Nastal Nový rok 1967. Kmenovými členy Vulkánu v té době byli: Petr Ulrych (*1944), komponista a zpěvák Aleš Sigmund (*1944), komponista a kytarista, Ivan „Sádra“ Sultanov (*1946), doprovodný kytarista Jiří „Dany“ Svoboda (*1945), basový kytarista Jaroslav Ptáček (*1944), bubeník a Hana Ulrychová (*1949), zpěvačka. A také sesterské pěvecké duo Martha a Tena Elefteriadu (*1946, *1948) i když si obě jako plnohodnotné členky ze začátku určitě nepřipadaly.

 Premiéra nového repertoáru i členského obsazení Vulkánu se konala v neděli 26. února 1967 v divadle U Jakuba netypicky v deset hodin dopoledne pod názvem Dopolední beat. Představili se zde obě pěvecké dvojice. Vystoupení dopadlo před vyprodaným hledištěm nadmíru dobře. Publikum si bouřlivým potleskem nechalo zopakovat čtyři skladby během večera. A zajímavostí je, že dvě z nich byly Sigmundovy instrumentálky, Jánošík a Napoleon. Ovšem navzdory úspěchu, nebývaly sestry Elefteriadu zvány, z důvodu příliš velké členské základny skupiny na všechny koncerty, kterých se Vulkán účastnil. Také organizačními záležitostmi se zabývala pouze mužská část Vulkánu a ta dívčí jimi nebyla „zatěžována“. Všem třem dívkám byly vždy oznámeny až konečné výsledky všech rozhodnutí. Dokonce i z propagačních fotografiích se v počátku usmívalo jen silnější pokolení. Ulrych se Sigmundem jako vůdčí osobnosti Vulkánu horlivě střádali společné plány do budoucna. Vnořeni do tvůrčího shonu si jen sotva uvědomovali, jaká překážka se jim pomalu, ale jistě staví do cesty. Sigmund na ten čas vzpomíná, jako na „horečnaté“ období. Všichni byli prostě plni entusiasmu. Na koncertech Ulrych třískal tamburinou o nohu tak vehementně, až ji měl celou modrou. Sigmund se mimo zkoušek a vystupování pohyboval v prostorovém trojúhelníku ve středu města. V ulici Jaselská, ve třídě Obránců míru, dnešní Joštové a ve třídě Vítězství, dnešní Masarykově. V Jaselské ulici bydleli u svých rodičů sourozenci Ulrychovi. Jejich otce, Jaroslava Ulrycha (*1920–1972), má Sigmund v paměti jako velkou autoritu. O tom, že je silná osobnost, nasvědčuje fakt, že se z vyučeného zámečníka vyklubala přes průmyslovku a hudební vzdělávání obrovská pěvecká hvězda brněnské Opery. Přistěhoval se spolu s rodinou z Liberce v roce 1949, kdy malému Petrovi bylo pět let a Hana byla „čerstvé“ nemluvně. Přijal angažmá v brněnské Opeře, aby v ní velmi úspěšně účinkoval po celý svůj aktivní život, až do svého předčasného konce. Obě své děti Hanu i Petra podporoval v mimoškolním hudebním vzdělávání. Ovšem s tím, že se jeho syn po studiích na vysoké škole, kde získal diplom „leteckého“ inženýra, začne profesně věnovat, v té době okrajové části populární hudby, bigbítu, se nemohl smířit.

Ještě ve druhé polovině šedesátých let psal při jakési příležitosti hudebnímu teoretikovi Jiřímu Černému (*1936) do Prahy dopis, v němž projevil nesouhlas s hudební profesionalizací svého syna v oblasti pop music a přidal několik svých nelichotivých kritických poznatků ohledně jeho hudebních schopností. Později, v roce 1969, v období po natočení hudebního alba Odyssea Ulrycha mladšího, které bylo zasvěcenými kritiky mimořádně opěvováno, svůj názor pozměnil. Gramofonová podoba v té době nakonec pro textové průtahy nevznikla a pro širokou veřejnost spatřila světlo světa až po devadesátém roce minulého století. Charakteristiku svérázného Ulrycha staršího připodobnil Sigmund postřehem z jedné z návštěv u nich doma. Na kuchyňském stole ležel lístek se vzkazem pro paní Ulrychovou tohoto znění: „Petr mi opět vypil kyselé mléko! Jak to půjde dále? Už je to jak za Němců!!“ Také vzpomněl osobní auto Wartburg, které stálo před bydlištěm Ulrychů a které mělo promáčklinu dveří ve tvaru boty. Pan Ulrych si tak s autem vyřizoval skutečnost, že nechtělo hned nastartovat. Při zmínce o jejich automobilu nelze vynechat příhodu o tom, jak v tomto půjčeném voze při jízdě do Olomouce Ulrycha mladšího, Sigmunda a Svobody, došlo k defektu na pneumatice kola. Náhradní nebyla k dispozici a tak se osazenstvo vozu inspirovalo filmem Zelené peklo, který byl jen asi dva roky před tím uveden do brněnských kin. Film drasticky popisoval cestu vojenské kolony aut jedoucí Africkým kontinentem pro vodu během druhé světové války. A tak, jako filmový hrdinové, vycpali i oni pneumatiku travou a dojeli s ní do cíle. Druhým tehdejším styčným bodem Sigmundova působení v Brně byl dům v dnešní ulici Údolní. Bydlel tam se svými rodiči a třemi sestrami Sultanov a ještě u nich zbylo místo pro Sigmundovo přespávání. Vzpomínka na velký hrnec polévky, kterou Sultanovova maminka vařila pro své čtyři „ratolesti“, a kterou při pozdních nočních návratech pojídal spolu se Sultanovem, v něm zůstává dodnes. A třetím zbývajícím místem bylo bydliště sester Elefteriadu na dnešní Masarykově ulici, kde bydlely se svým otcem. Sigmund s Marthou měli v tom čase už navázaný mimoprofesní citový vztah. Zvukař Vulkánu Kamil Tomeček, syn autora knih o přírodě Jaromíra Tomečka, přivezl z Prahy na tu dobu výtečný šedesátiwattový zesilovač Regent k posílení jejich bigbítových pozic v Brně. Skupina Vulkán stále zkoušela v sále svého zřizovatele Závodního klubu 1. Brněnské strojírny, v Samce pod Slatinským kopcem.

Jednou do tohoto svého zázemí pozvali zástupce rozhlasu, televize a tisku, aby s nimi prodiskutovali svůj názor, kterým bylo přesvědčení, že v Brně je bigbítu věnována malá pozornost. Na reakci tisku si už nikdo nevzpomíná, z brněnské televize nikdo nepřišel a na schůzku se dostavili pouze hudební redaktoři brněnského rozhlasu Jaromír Nečas a Oldřich Bláha. Oba Ulrycha a Sigmunda pozorně vyslechli a Nečas jim naprosto nečekaně přiznal, že hudbě, kterou představitelé Vulkánu zastupují, nikdo v rozhlase nerozumí, a nabídl jim na poloviční úvazek místo hudebního redaktora. Nabídka byla přijata a tak se stal po domluvě s Ulrychem Sigmund externím pracovníkem rozhlasu. Pomáhal při získávání nahrávacích sekvencí pro Synkopy 61, F. G. B. Stellars a ostatní. Alespoň pro některé z nich zajistil novinku a to veřejná rozhlasová nahrávání ve studiu budovy Stadionu. Vytvořil také hudební pořad Hromosvod vysílaný jednou týdně, který byl věnovaný především kytarovým skupinám. Později jej uváděla Martha Elefteriadu. Na koncertech Vulkánu byli do té doby hvězdnou pěveckou dvojicí sourozenci Ulrychovi. Ovšem kvality sester Elefteriadu, které do bigbítové skupiny přinesly skladby amerických Everley Brothers a Sony a Cher, se pomalu začaly prosazovat.  Dosáhly rovnocenné pozice a úspěch u diváků byl na stejné úrovni. Ovšem v nahrávacím studiu bylo tehdy místo jen pro Ulrychovce.  Se sesterskou dvojicí Elefteriadu, jako pěveckými sólovými interprety, se vůbec nepočítalo. Vždyť původně je Sultanov na  první schůzku se Sigmundem na horní roh v České ulici, kde se říkalo u Medvěda,  dětského fotografického ateliéru u Medvídka, přivedl jako vhodné doprovodné vokalistky. Jak již bylo zmíněno, při nahrávání skladby Vánoční se opravdu této funkce zhostily.

Mimo zajímavého počinu v rozhlasovém studiu a to nahrání skladby Jánošík podle lidové písničky Pridi Jano k nám v instrumentální podobě upravené a na sólovou kytaru interpretované Sigmundem, vzniklo v prvé půli roku 1967 dalších šest v pěveckém podání Ulrychovců. Sen, Tvoje město, Pojď, půjdem spolu, Vracím se cestou domů, Sůl v očích a Musím táhnout svůj vůz dál , ve které hostoval Petr Oliva na naprosto netypický hudební nástroj v bigbítu, na cimbál. 

Vulkán vystupoval v různých brněnských sálech, například v Medic clubu na brněnské lékařské fakultě,  ale i v olomouckém klubu Dex, kde měla své „domovské“ právo bigbítová skupila   The Bluesmen, která stylově oscilovala mezi beatem, rhythm & bluesem, soulem i jazzem. Proto také často používala žesťovou sekci. Před létem 1967 dokonce The Bluesmen spolu s Vulkánem účinkovali v sérii vystoupení, například v Hradci Králové. Zatím Sigmund zval na různé produkce „Elefteriadky“ čím dál častěji. Ulrych začal ve skupině zajišťovat vše potřebné především pro sebe a svou sestru a Sigmund se staral o sestry Elefteriadu. Nebezpečí komplikací, kterému se skupina vystavovala tím, že tříštila své síly ve dvou samostatných pěveckých duetech, rozpoznal nejdříve Ulrych. Nakonec dal Sigmundovi na vybranou a ten uznal důvody jeho argumentů. Zdálo se, že Martha a Tena Elefteriadu, pokud budou chtít v nastolené hudební kariéře pokračovat, tak si budou muset hledat jiné zázemí.

Nastaly školní prázdniny, ve kterých bývá všeobecný kulturní útlum. Trojice z cestování Wartburgem do Olomouce − Ulrych, Sigmund a Svoboda, se rozhodla, že si na vylepšení své zvukové aparatury vydělají na lesní brigádě. Dřina to byla obrovská a útrata v restauracích také. Z tohoto pokusu jim zbyly pouze puchýře. Na konci léta nastal ve Vulkánu zvrat. Sigmund si vše promyslel a i když tušil rozluku ve spolupráci s Ulrychem, „postavil“ se za sestry Elefteriadu. Ulrych i když nerad, opustil Sigmunda a nechal jej samotného ve skupině, kterou sám dříve založil. Vzápětí totiž dostal nabídku členství v bigbítové skupině Atlantis. S jeho sestrou se pro zatím nepočítalo.  Ulrychová tedy navázala úžeji již započatou spolupráci s olomouckými Bluesmeny. Z Vulkánu do Atlantis s Ulrychem přešel i baskytarista Svoboda. „Díru“ po něm zaplnil dosavadní technik a zvukař Kamil Tomeček (*1945), který získal zkušenosti ve hře na baskytaru během základní vojenské služby. Ulrych se Sigmundem zůstali dobrými přáteli a čas od času průběžnými spolupracovníky. Bigbítová skupina Vulkán se pustila s novou energií na cestu k novým cílům.


  

Vulkán v roce možná 1969 (Sigmund,Antonín,Crha a Kajnar)

Martha a Tena Elefteriadu,

Vulkán,  Skupina Aleše Sigmund

            Nová sestava Vulkánu semknutá kolem kapelníka, komponisty a kytaristy Aleše Sigmunda (*1944) a pěveckého duetu sester Marthy a Teny Elefteriadu (*1946, *1948), doplněná původními hudebníky, doprovodným kytaristou Ivanem „Sádrou“ „Sádryčem“ Sultanovem (*1946), bubeníkem Jaroslavem Ptáčkem (*1944) a nově baskytaristou Kamilem Tomečkem (*1945), měla před sebou nejbližší cíle. Být nominována na 1. československý beatový festival, který se měl konat v prosinci 1967 v pražském sále Lucerny a reprezentovat na něm Brno

           Na přípravu bylo sotva tři a půl  měsíce. Nemenší zájem měli o účast v chystané soutěži brněnských bigbítových skupin pořádané kulturním zařízením P.K.O. (Park kultury a oddechu) a nazvané svérázně Brněnská bítová liga. Ta se měla konat od podzimu  sedmašedesátého roku průběžně, až do jara 1968. Cílevědomé, zvláště pro nově zformovanou hudební skupinu, jejíž pěvecké představitelky, opomineme-li nesporné kvality, nebyly příliš známé. Nebylo jasné, jestli si získají bigbítové obecenstvo, zvyklé v tomto žánru především na chlapecké a mužské představitele. Členové Vulkánu sázeli na svou houževnatost a jedinečnost hlasového projevu svých zpěvaček. Martha a Tena Elefteriadu, původem Řekyně narozené ve městě Bulkes v krajině Vojvodina  v tehdejší  Jugoslávii, nepobývaly v Brně příliš dlouho. Do tehdejšího Československa se s nimi jejich rodiči uchýlili, tak jako mnoho dalších, pro politický nesouhlas s tehdejším řeckým režimem, v prvé polovině padesátých let. Matka jim záhy zemřela a málo praktický otec byl nucen své dcery dočasně umístit do speciálního dětského domova pro řecké děti. Sestry těchto zařízení prošli několik. Například Nové Hrady, Veselíčko, Klokočov a až to poslední bylo v Ivančicích u Brna. V domovech byly vychovatelé i ostatní zaměstnanecké osazenstvo Řekové i Češi a tak nebyly sestry od českého prostředí izolovány a navíc chodily do místních českých základních škol. Přídavkem k tomu ale „vyfasovaly“ několik hodin řečtiny včetně gramatiky, zeměpisu a dějepisu týdně navíc. Také už byly účastněny v tamních dětských pěveckých sborech. Tatínek, který je pravidelně navštěvoval, si je do Brna, kde pracoval jako řidič trolejbusu, vzal až ve druhé polovině třiašedesátého roku. Martha hned po prázdninách přestoupila na střední školu v tehdejší Koněvově ulici, dnešní Vídeňské. Byl to pro ni maturitní školní rok. Mladší Tena právě dokončila „devítiletku“. To že se jmenuje Tena bylo zásluhou její starší sestry, která ji od malička takto oslovovala. Její rodiče ji totiž pokřtili jménem Parthena, což znamená panna. Až mnohem později v dospělosti došlo k jejímu rozhodnutí nechat si úředně upravit svoje křestní jméno v rodných dokumentech.

Na jaře v roce 1966 dostaly sestry příležitost se trochu zviditelnit v hudební soutěži zpěváků, kterou doprovázel orchestr Jaroslava Zvoníka staršího, Hledáme nové talenty, pořádanou rovněž tehdejší kulturní organizací P.K.O. Soutěž, která se konala jen několik domů od jejich bydliště v kavárně hotelu Máj, vyhrál Petr Pospíšil (*1949), pozdější představitel brněnské hudební populární scény. Toho, spolu s jeho starším bratrem Karlem Pospíšilem (*1944), doprovodila za tím účelem nově vzniknuvší bigbítová skupina kapelníka Bořivoje „Borka“ Líbala (*1943) The Birddogs. Na druhém místě se umístily sestry Elefteriadu. Pospíšilovi se zřejmě líbily, a tak jim nabídl spolupráci, ke které nakonec nedošlo. Ještě před soutěží měl Petr Pospíšil také zájem, aby ve skupině, která jej doprovázela, byli účastněni Sigmund se Sultanovem, z tehdy se již rozpadajících The Shakers. Neuspěl. A právě v tom čase se kolem pohybovaly i sestry Elefteriadu, se kterými se „všudypřítomný“ Sultanov seznámil. Krátce po odchodu sourozenců Ulrychových z Vulkánu, kdy práce ve skupině pokračovaly na plné obrátky, došlo k podstatnému zádrhelu. Sultanov i když žil v tehdejším Československu od narození, měl bulharskou státní příslušnost. Na tom by nebylo nic, až tak zvlášť zarážejícího, kdyby jej nesvazovala povinnost k zemi svého původu. A to odsloužit vojenský výcvik. Ten byl o rok delší, než tehdy u nás v Československu. Trval tedy tři roky a těch se Sultanov děsil, zvlášť, když si uvědomil, že by je s největší pravděpodobností prožil ve vojenské, námořní flotile. Stále vážněji uvažoval nad emigrací do „západních“ států, kam by mocná ruka bulharských vojenských pochopů nedosahovala. Z Vulkánu odešel. Na doprovodnou kytaru jej zastoupil Jan Kukleta (*1949), leader právě zanikající bigbítové skupiny The Singings. Kukleta se s hudebníky Vulkánu seznámil tak, že na začátku roku 1967 zašel za Ulrychem, kdy tou dobou byl ještě jeho členem, a nabídl mu k posouzení i k použití svou vlastní hudební tvorbu, která se Ulrychovi líbila. Ulrych, nebo Sultanov Sigmundovi Kukletu představili.

 





V popředí: Milan Heřmanský s T. Elefteriadu a Sigmund s M. Elefteriadu. V pozadí zleva: Crha, Hloušek a Antonín v roce 1969.

   Sigmund s buzuki.


 

Zleva: Sigmund, Ptáček, T. Elefteriadu, Sultanov, M. Elefteriadu a Svoboda. Vulkán v roce 1968.

 


            Brno na 1. Čs. beatovém festivalu v Praze zastupovaly skupiny Synkopy 61, Vulkán a Hana Ulrychová, která se zúčastnila s olomouckými The Bluesmen. Vulkán v Praze zaujal nejen suverénním zpěvem sester Elefteriadu, ale i svým hudebním hostem, kterým byl hráč na cimbál Petr Oliva. Na pódiu uspěli navzdory tomu, že nekvalitní přenos do sálu poškodil divákům dojem. Před každým zpěvákem byly umístěny dva stojany s mikrofony, z čehož jeden zajišťoval záznam pro rozhlasové a filmové účely a druhý sloužil k přenosu zesíleného zpěvu divákům v sále. A právě tento mikrofon měla zpívající Martha Elefteriadu nedopatřením od sebe odvrácený.

Na dokumentárním filmovém snímku z tohoto jejich vystoupení se zachovala skladba And Then He Kissed Me, kterou měla zařazenu ve svém gramofonovém albu vydaném v roce 1963 americká černošská dívčí vokální skupina The Crystals. Noční představení Vulkánu mimo soutěž v jednom z klubů paláce Lucerna pěvecky zajistil z výběru své vlastní tvorby Kukleta. Přítomným hudebníkům pražské bigbítové skupiny Olympic se skladby mimořádně líbily. Pokud měli členové Vulkánu dojem, že po jejich soutěžním vystoupení mají potřebu si přece jenom spravit u pražského obecenstva renomé, plně se jim to podařilo jen o několik dnů později, kdy koncertovali v divadle Apollo. Sestry Elefteriadu ihned dostaly nabídku k angažmá. Odmítly. Důvod? Martha ještě studovala a navíc se v Brně slibně rozvíjela práce se Sigmundem. Vzápětí po Novém roce, 2. ledna 1968, byl Vulkán se sesterským duetem poprvé ve zvukovém nahrávacím studiu. Natáčely se dvě písničky a to na Stadionu v tehdejší Leninově, dnešní Kounicově ulici, v prostorách studia Brněnského rozhlasu nazvaných Dukla. Byly to skladby Tam chtěla bych býtPřijď. K první složil hudbu Sigmund a na textu spolupracoval s Petrem Ulrychem (*1944). Druhá byla po hudební stránce výsledkem spolupráce Sigmunda a Marthy Elefteriadu. Text pořídil Jan Tůma a byla zvukově zpestřena, tak jako na soutěžním koncertě pražského festivalu, cimbálem. Byl tu ovšem rozdíl. Sigmund od Olivy přece jenom ledacos ve hře na tento lidový nástroj pochytil a ve studiu jej nahradil. Za tímto účelem si vyrobil podle svého návrhu hrací paličky. Sound skladby vyzněl výtečně i přes tehdejší Olivovy připomínky k Sigmundovu svéráznému stylu hry.

Během podzimu 1967 a jara 1968 úspěšně absolvovali všechny soutěžní koncerty, systémem každý s každým, v rámci již zmíněné Brněnské beatové ligy. Celkem se účastnilo šest brněnských reprezentativních hudebních skupin. Ke konci kulturní sezony, před školními prázdninami v roce 1968, opustil skupinu Vulkán její „služebně“ nejstarší člen, bubeník Ptáček. Dostal lukrativní nabídku stálého zaměstnání ve Výpočetní a kontrolní ústředně spojů (VAKUS) a odjel na proškolení do Rakouska. Při dalších návštěvách v nahrávacím studiu Brněnského rozhlasu na klávesové nástroje vypomáhal Bedřich Crha (*1949), student Pedagogického institutu. V srpnu došlo k napadení a obsazení tehdejší Československé republiky sovětskými a dalšími „spřátelenými“ armádami. V důsledku toho nezůstal stav v jednotlivých brněnských bigbítových skupinách bez následků. Kukleta, který studoval na lékařské fakultě, si zavčas, ještě před začátkem školních prázdnin, udělal všechny zkoušky potřebné k ukončení prvního ročníku. To proto, aby měl čas a klid na cestu do Rakouska a Švýcarska, kde navštívil někdejšího zvukaře The Singings, Petra Kopeckého, který zatím přijal jméno svého otčíma McTaggert. Domů se Kukleta vracel z Curychu v noci 20. srpna a z tamních rozhlasových zpráv se dověděl o vpádu cizích vojsk. Domů se tedy již nevrátil, dostudoval ve Švýcarsku a dodnes tam žije. Tehdy vycestoval do zahraničí i Tomeček a bývalý člen Vulkánu Sultanov. Oba se sešli v dočasném rakouském působišti Ptáčka. Za Tomečkem přijela do Vídně jeho matka a přiměla jej k prozatímnímu návratu domů. Obživou se mu potom stalo povolání profesionálního hudebníka s angažmá v cizině. Později v roce 1980 emigroval s celou svou rodinou, vystudoval elektrotechniku v tehdejší Spolkové republice Německo a nyní žije ve Švýcarsku. Sultanov mířil dál, až do australského města Melbourne, kde vystudoval konzervatoř a získal umístění v tamní filharmonii.

Sigmund vzpomíná, jak byl dojatý, když po „Sametové revoluci“ navštívil v německém Norimberku koncert hostující Melbournské filharmonie a za kontrabasem spatřil Sultanova, který svého času sotva rozeznal noty. Bylo po školních prázdninách roku 1968, po ulicích se projížděla vozidla cizích armád, ale brněnští hudebníci pomalu „vstávali z popela“. Sigmund zůstal se svými „svěřenkyněmi“, v bigbítové skupině naprosto osamocen. Do členské základny přizval multiinstrumentalistu Crhu, který, jak již bylo zmíněno, spolupracoval s Vulkánem  v natáčecím zvukovém studiu. Na místo baskytaristy nastoupil další „vysokoškolák“ Cyril Kajnar (*asi 1948) a z rozpadlých Rocky Eagles si za bicí sedl Karel Antonín (*1949).  Dění ve Vulkánu se také začal účastnit i Jan „Johny“ Farkaš (*1943–2003), který od úplného začátku vzniku skupiny Rocky Eagles až do jejího rozpadu  působil ve funkci technika a zvukaře.






Martha a Tena 70. léta

Tena a Martha v roce 1968.



 

, Tena a Martha ve studiu v roce 1968.

 

  

Martha a Tena Elefteriadu, Vulkán, Skupina Aleše Sigmunda

     Byli to hudební profesionálové, kterým bylo jasné, že se svým úzce zaměřeným uměleckým repertoárem nemohou proniknout do tak širokých vrstev návštěvníků, jako sesterské duo. Sigmund tak získal špičkové hudebníky. Klávesistu Jana Sochora (*1947), baskytaristu Emanuela „Sidi“ (Sidy) Sideridise (*1950) a bubeníka Zdeňka Kluku (*1947).

             Byla to vzájemná výpomoc. Bigbítový sound ovšem musel ustoupit do pozadí. Zbývající člen Progress Organisation, kytarista Pavel Váně (*1949), neodolal výzvy Mariána Vargy (*1947) ke spolupráci v Collegium musicum, a nenechal ji nevyslyšenu. Progress Organisation začal stagnovat a vysoce umělecké prostředí bratislavských hudebníků jej lákalo. Ovšem na mnohých studiových nahrávkách se Skupinou Aleše Sigmunda spolupracoval. V tom čase Martha Elefteriadu přestoupila ve studiu vysoké školy z „mediny“ na psychologii. V další vlně zájmů o vydávání písniček v pěveckém podání Marthy a Teny Elefteriadu stál „v první řadě“ Panton. Pro Panton natočlily sestry s Vulkánem několik singlů. Život je jen náhoda a  Přijď. Sestry Elefteriadu spolu se Sigmundem podepsali s tímto hudebním vydavatelstvím exklusivní smlouvu na pětileté období, zaručující vydání čtyř gramofonových alb. To byl již stálým hostem skupiny brněnský písničkář, novodobý trubadúr, jak jej svého času nazývala media, Josef „Bob“ Frídl (*1947). Frídl se původně prosazoval od roku 1968 ve dvojici s Alešem Kvapilem (*1950). Společně se sestrami Elefteriadu Frídl nahrál ve studiu píseň Tonny Romea s českým textem Pavla Cmírala Zpívej tu píseň kouzelnou.

            V roce 1969 nahrály sestry šest singlů. Ty vyšly většinou u Pantonu, ale také u brněnské začínající gramofonové firmy Discant. U Discantu byly na singlu skladba Přání děravé loďky a Když má srdce půst. U Pantonu toho vydaly sestry Elefteriadu s Vulkánem víc. Natočily rythm & bluesové skladby Rescue Me, Soul Of The Men, Saturdas Nights a It´s Alwas Ever The Same, Dancing In The Street a Nejvíc má, kdo se umí smát, Píseň pro vás a Bouře, River Deep, Mountain High a Poslední závěj  a nebo Srdce na dlani . V rozhlase se docela hrála skladba Sulejmon . Tady zpívá se sestrami baskytarista Emanuel Sideridis. Později zpívaly sestry tuto skladbu pro televizní nahávání s Bobem Frídlem.

            Začátkem roku 1970 přesvědčil sestry Elefteriadu klavírista komponista a aranžér Jiří Malásek k tomu, aby reprezentovaly Panton a přijaly účast v soutěži Bratislavská lyra s písní skladatelské dvojice autorů Trnečky a Štrassera Všetko bolo včera. Skladbu ve dvojhlasech si sestry Elefteriadu hudebně upravily. Například původně měl autor napsanou v partituře pro zpěv tercii, ale jim lépe „seděly“ dramatičtější sexty. A tak si s tím poradily, téměř soulově, po svém. Trnečka nebyl moc spokojen, ale sestry jeho písni doslova „vyzpívaly“ druhé místo, jak psali tehdejší hudební kritici. Nadšený Trnečka jim po vítězství věnoval půlku své ceny. Tehdy se na Bratislavské lyře promítal na světelné tabuli postup bodování porotců. Ze vzniklých nejasností mnozí účastníci nabyli dojem z manipulace a protěžování pražských umělců na úkor brněnských. Prvé místo získala Marcela Laiferová. Návštěvníci v tom pociťovali křivdu vůči sestrám Elefteriadu a vyjadřovali to bouřlivou vlnou nespokojenosti. Poté jim poštou přicházelo na sto dopisů denně. Dojem, který tenkrát vzbudily u diváků, jim umožnil schůdnější přechod k profesionálnímu hraní. Jejich „ferman“ byl zaplněn na dva roky dopředu. Na „singlu“ vyšla písnička natočená již v roce 1968 Když má srdce půst, spolu s Přáním děravé loďky a to v hudebním vydavatelství Discant, které tehdy v Brně krátce působilo. V roce 1970 také vzniklo jejich první „pantonské“ hudební album, Dál než slunce vstává . Podíleli se na něm, mimo základního kádru hudebníků, autorsky, zpěvem a na perkuse Petr Ulrych, kytarou Ivo Křižan (*1948) a „dechy“ členové orchestru Gustava Broma. Pro zpestření svých vystoupení zařadily sestry Elefteriadu do svého repertoáru i řecké písničky. Ve studiu při nahrávání jim hrou na strunný nástroj buzuki vypomáhali Nikos Mavrojanidis a Kozmas Terzenidis. Skupinu opustil klávesista Sochor, aby založil doprovodnou skupinu Boba Frídla. Odešel s ním i bubeník Kluka. Toho nahradil Ladislav „Slávek“ Tuhý (*1946–2004) původně člen bigbítové skupiny The Ravens, která neexistovala již od roku 1966. Tuhý byl i mořádným hudebníkem, aranžérem a klavíristou. Sigmund vzpomíná, jak se za pobytu v Praze nečekaně uvolnila nahrávací frekvence ve studiu na druhý den dopoledne. Hudebníci seděli večer v hotelu na pokoji a Tuhý bez pomoci klavíru, tak na posteli, pro všechny rozepsal partitury k Sigmundově instrumentálce. Mohlo se nahrávat. Sigmund se s odstupem času k tomu uznale vyjádřil v tom smyslu, že v té době to on neuměl. Tuhého si vysoce cenil a pro jeho mimořádnou zručnost klavíristy mu dával prostor i ve studiu. Po roce Váně opustil Bratislavu a nastoupil do skupiny pěvecké dvojice sourozenců Hany a Petra Ulrychových do Atlantis jako baskytarista. Ve dvaasedmdesátém roce přijal stálé angažmá ve skupině Aleše Sigmunda. Agenti, kteří byly přítomni v roli pozorovatelů na Bratislavské lyře, zajistili pro Marthu a Tenu Elefteriadu vystupování v curyšském a hamburském televizním pořadu. V Hamburku v televizním pořadu Hits A Go Go se setkaly se skvělou mezinárodní vokální skupinou Les Humphries  Singers a nadchly se jejich provedením písně Neila Diamonda Soolaimon. Rozhodly se ji také zařadit do svého repertoáru s českým textem Vladimíra Poštulky. V podání sester Elefteriadu pod názvem Sulejmon to byl u nás svého času obrovský hit. Zpěvem dívčí duo v této písni doplnil a tím se zároveň i zviditelnil Sideridis. Byla to ovšem jeho „labutí píseň“. Zanedlouho poté se nastálo přestěhoval do země svého původu, do Řecka. Nějakou dobu hrál i v Americe, pak se vrátil a dnes je ředitelem hudební školy v Soluni a hraje v několika skupinách. Nahradil jej tehdy Jan „Batles“ Hubáček (*1948).




© by Jiří Donné 2. srpna 2007 12:20 – Brno

     Zatím vyšlo v roce 1971 druhé gramofonové „elpíčko“ Marthy a Teny Elefteriadu s názvem Hrej dál. V souladu s názvem gramofonového alba hráli opravdu dál a to na koncertních vystoupeních od Aše po slovenské Košice. Také čím dál častěji hostovali v Polsku. Za zmínku stojí jejich účast na koncertu ve Varšavě v Sale kongresovej, který lze připodobnit k pražské Lucerně.

             Spoluúčinkovala s nimi polská Řekyně, zpěvačka Eleni a její doprovodná skupina. V hudebním kolektivu doprovázejícího  sesterské duo nastala změna. Odešel Hubáček a nahradil jej ve hře na baskytaru Jiří Kára (asi *1945.) až z Plzně. Následovalo v třiasedmdesátém roce gramofonové album Modré království. Již dříve, na začátku sedmdesátých let, vznikl neoficielní Fan klub Marthy a Teny Elefteriadu v Praze. Později, 28. května 1973, získali aktivisté úřední povolení ke vzniku stejnojmenného klubu v Blansku. Klub byl činný za velké obětavosti jeho předsedkyně Stanislavy „Staňky“ Svobodové. Mimo jiné také vydával jednoduchý, ale pracně na „koleně“ vytvořený bulletin. V prvním čísle si fanoušci přečetli, že Sigmund byl v tom roce, tedy v roce 1973, na vojenském cvičení, tam si zlomil malíček a protože mu jej po špatném srůstu museli znovu lámat, začala pro ně podzimní sezona později. Na začátku roku 1974 přešel Váně k Frídlovi do Skupiny Jana Sochora. Sigmund přijal místo kytaristy Váněho klavíristu Bohdana Macuru. Ve čtyřiasedmdesátém roce v únoru po dva dny koncertovali ve vyprodaném sále pražského divadla Rokoko. V dubnu odjeli na festival do polských Sopot. Zanedlouho poté se sestry Elefteriadu podruhé účastnily Bratislavské lyry s písní Táto, pojď si hrát a opět to byla stříbrná Lyra. Také účinkovali v české televizi, například v pořadu Panorama, nebo před losováním tehdejší sázecí hry Mates. Aleš Sigmund po zralé úvaze rozpustil koncem března 1975 svou doprovodnou skupinu, odstěhoval se do Prahy a stal se redaktorem hudebního vydavatelství Panton. I nadále se sestrami spolupracoval. Martha a Tena Elefteriadu přešly do Skupiny Jana Sochora, kde se pracovně znovu setkaly s Josefem „Bobem“ Frídlem. Povedená byla Zpívej tu píseň kouzelnou.  Tak jako Frídla, i je v tom čase zastupoval manažer Oskar Man (asi *1946–1979), který později zemřel za dramatických okolností násilnou smrtí. Se skupinou Jana Sochora sestry Elefteriadu hned 3. dubna zazpívaly před vyprodaným sálem pražské Lucerny. Dodatečně jim vyšlo v roce 1975 čtvrté gramofonové album Ať se múzy poperou, ještě za doprovodu Skupiny Aleše Sigmunda. Sigmund všechna gramofonová alba Marthy a Teny Elefteriadu od prvopočátku produkoval.

            Sigmund vydával i skladby čistě instrumentální. Vždyť jich, a to různých žánrů, složil a sám hrou na kytary a jiné strunné nástroje ve studiu nahrál, na víc jak deset gramofonových alb. V Pantonu byl činným do poloviny osmdesátých let. V devětaosmdesátém roce založil a po dobu tří let vedl hudební vydavatelství a nakladatelství EDIT. Šest let také obhospodařoval své soukromé hudební nakladatelství. Poté Prahu opustil a uchýlil se do někdejšího německého pohraničí. Elektrofonickou kytaru před více jak dvaceti lety odprodal a na žádnou jinou si od té doby nezahrál. Sigmunda kariéra profesionálního hudebníka poznamenala na celý život. Vedle laskavých vzpomínek se ještě dnes v noci budí děsem, že nemůže najít kalhoty, boty, nestihne vystoupení, ztratila se zvuková aparatura, má u kytary potrhané struny, neví, co se bude hrát, zapomněl text, nic neumí... Když se probudí, je rád, že to není pravda. Se slovy: „Bylo to krásné a bylo toho dost“, uzavřel tuto svou životní kapitolu. Vlastně ne tak úplně. Plných deset let pátral a z historických análů sestavoval velice zajímavý Lexikon českých hudebních nakladatelů, který ve vlastní režii i vydal. Sestry Elefteriadu v období, kdy spolupracovaly se Skupinou Jana Sochora, u Pantonu vydaly LP desku Řecké prázdniny. V rozmezí let 1978 až 1982 zpívaly s bratislavskou Skupinou Juraje Čierneho, jehož kapelníka Tena pojala za manžela. Natočily s ním gramofonové album A desky dál stárnou. Po dlouhodobém účinkování ve Finsku, Norsku a Švédsku se obě usadily v Praze. V průběhu let spolupracovaly s různými umělci naší hudební scény jako Jiří Suchý, nebo Ivan Mládek. V novodobých podmínkách po devětaosmdesátém roce natočily, již na CD medium, alba Nejkrásnější řecké písně (1992, zároveň na vinylu a  audiokazetě), Děti z Pirea (1995), Řecké slunce (2001) a V rytmu řeckého tance (2006). Martě vyšla reedice gramofonového „elpíčka“ Kresby tuší (2003). Na něm jsou mezi autory hudební představitelé jako Dežo Ursiny, Michael Kocáb, Vladimír Merta, Vladimír Mišík, Pavel Kopta, Jiří Dědeček, Oskar Petr a další. Martha se autorsky podílela na některých textech. Dále vyšly na CD i výběry z celoživotní tvorby sester Elefteriadu. Martha a Tena The best of − To nejlepší z let 1969-1982 (1993), Řecké prázdniny a největší hity (2002) a Ať se múzy poperou (2006). Nyní připravují „cédéčko“ V rytmu řeckého tance II. V dubnu vychází u nakladatelství Ikar životopisná kniha s výmluvným názvem „Martha a Tena dvojhlasně“. Popisuje jejich dosavadní životní pouť. Samy si ji sepsaly a to každá zvlášť za sebe. Současně se zabývají nejen zpěvem, ale úspěšně pořádají i výuku řeckých tanců. Martha navíc zpívá ve skupině Arionas, se kterou koncertně vystupuje spolu s kytaristou a organizátorem významného každoročního festivalu Kytara napříč žánry, Stanislavem Barkem a perským zpěvákem, kytaristou a hráčem na perský setár, Shahabem Tolouiem, žijícím v Praze. Sestry Elefteriadu se stále účastní jak svých koncertů, tak  benefičních vystoupení a jsou hudebními perlami na různých reprezentativních sešlostech. Novější aktivity obou zpěvaček najdete na adrese jejich stránek:  www.martha-tena.net


 

 

 

    Archiv ukázek

Přidal jsem zcela raritní cd, které vydal Jiří Donné Smýkal a které se nedá nikde sehnat ani koupit nebo koupit. Cd obsahuje i nevydané skladby.

Mnohem více se dočtete a uvidíte  v knize Big Beat v Brně šedesátých letech a okolí Jiřího Donné Smýkala  v I. a II. díle.

© by Jiří Donné 2007

 Foto archiv Jiřího Donné Smýkala

Žádné komentáře:

Okomentovat