středa 8. července 2020

Pavel Sedláček


Pavel Sedláček     
Když jsem slyšel Presleyho, hned se mi zdálo, že zpívá zrovna tak obyčejně, jako když člověk mluví. Říkal jsem si, že tak může zpívat každý, i já. Třeba ne tak dobře, ale tím způsobem. A takový pocit jsem samozřejmě u našich zpěváků nikdy neměl.
Mladý svět, č.6/1964

První jméno, které se vynořilo z temna pražského předměstského big beatu a letělo mezi stovkami prvních nadšenců, bylo Pavel Sedláček. Hned na počátku bigbeatové vlny na sebe strhl pozornost jak posluchačů, tak začínajících hráčů, a mohl se pustit do nikdy nekončících měnění a zakládání  a rozpouštění skupin.
Pavel Sedláček se narodil 4. července v roce 1941. Přibližně v době, kdy Viktor Sodoma starší s Jiřím Suchým poprvé v divadle Reduta zpívali rock′n′roll, naučil se patnáctiletý Sedláček stejný rytmus tančit. A nerozpakoval se ani veřejně zpívat Rock Around The Clock; zatímco stejná písnička vyvolala i s českým textem v Redutě velký rozruch, tady, v Lidovém domě v Kischově ulici , se nikdo angličtině smělého účastníka „Pěvecké soutěže pro mladé“ moc nedivil. Ani kapelník Falada. 
Dál to s ním bylo podobně jako s desítkami jiných. Doma dostal kytaru, vysedával u rádia a zapisoval si texty z Luxembourgu. Aby mu to šlo lépe, začal studovat angličtinu a mezi tím se vyučil zámečníkem. Zpíval, hrál na kytaru, a hlavně  - organizoval. Sháněl dohromady spoluhráče, vyjednával hospody, skladiště i jiné sály, kde by se dalo zkoušet i hrát, a také svoji zálibu v elektrikařině uplatnil na novém poli: pomocí primitivního magnetofonu (adaptéru na gramofon) zaznamenával nahrávky Billa Haleyho a Elvise Presleyho, a dával tak dohromady první repertoár.
Jméno jedné z jeho skupin EP-HI-FI Boys neklamně prozrazuje, že podnikavý Sedláček se nějakým způsobem dostal k zahraničním deskám. EP = extended play – deska o průměru 17 cm se čtyřmi písničkami, HiFi znamená high filadelity – věrný zvukový záznam. Tyto desky reklamní zkratky se pěkně vyjímaly na plakátech  Klubu mládeže  na Jezerce, v jednom z prvních útočišť  bigbeatových skupin. Tady Sedláček se svými EP HiFi slavil největší triumfy: budovu obléhali fanoušci, snažili se do ní vniknout  i střechou, a když se dostali dovnitř, vyvolávali ho znovu a znovu.
Z Jezerky podnikal Pavel Sedláček a jeho stále se střídající spoluhráči zájezdy do Košíř, na nádraží Praha – střed, a zejména do Vršovic, kde také při místním kulturním domě zorganizoval bigbeatovou studijní skupinu.  (Už před tím pružně a velkoryse vystřídal všechny štíty, které bylo možno ve spojitosti s big beatem použít, od místní skupiny ČSM Šmukýřka až po osvětové besedy.)
V oněch prehistorických dobách pražského big beatu hráči nic nevydělávali. Kupovali si všechno, od kytarových strun až po zesilovače v ceně několika tisíc korun. Sedláček začal od obyčejné kytary, a přitom byl vedle Sputniků z přírodovědecké fakulty, jedním z prvních, kdo svou skupinu elektrifikoval. Jako kvalitář vydělával 1540 Kč. Nebylo mu ještě ani dvacet a měl na starosti celou dílnu.
Jak to všechno stihl, těžko říci.
Kdyby uvěřil bouřlivému jásotu svých stejně starých posluchačů, asi by se chtěl  stát profesionálním zpěvákem. Ale tenkrát byl big beat tak hluboce amatérský, že podobný nápad by vypadal jako pustý idealismus. Navíc Sedláček nikdy nevěřil, že by se zpíváním mohl nastálo uživit. (Nevěřili tomu také četní odborníci, a pokud se někdy zdálo, že by tomu tak mohlo být, považovali to za dobový kotrmelec, jehož bychom už zítra litovali.) na podzim 1961 začal studovat fakultu elektrotechnického inženýrství, obor rádio – film – televize. To, co ho vedle zpívání nejvíc baví.
Jak vedle Sedláčka organizátora, „hudebního dramaturga“ a manažera(tak ho už známe) a Sedláčka kytaristy (žádný zázrak, ale na doprovod to stačí) vypadá Sedláček zpěvák?
Hlas téměř neznělý, polohou blízko tenoru, snad vykřičený, snad po mutaci, , něco mezi sebevědomým výrostkem a šeptajícím poetou (nachlazeným). Postavte sto lidí vedle sebe, ať zazpívají doremifasolasido, posuďte krásu zvuku – a Sedláček bude téměř jistě mezi posledními deseti. Když tenkrát slyšel Presleye, nevšiml si, že je to jeden z nejlepších hlasových materiálů, jaké se kdy v populární hudbě vyskytly, a zdálo se mu, že tak nějak může zpívat taky. To už věděl, že nemá hlas, nevěděl však, že nemá ani zcela jistý hudební sluch, že bude často zpívat nízko, pod tónem. Zpíval. Například Tallahassee Lassie v roce 1963 zřejmě se skupinou Big Beat studijní skupina Pavla Sedláčka.
A stalo se neuvěřitelné: tisíce lidí, kteří neměli ponětí o obsahu anglického textu, porozuměli, co jim chtěl říci. Jak má rád tu hudbu, ten rytmus, tu elektriku, to prostředí poslouchajících kamarádů. Porozuměli mu a tleskali, pískali, dupali, a znamenalo to: Nám se to taky líbí, jen zpívej. Poslouchali hlas a dívali se na rozčepýřeného kytaristu. Přišel, otočil se k hráčům, čtyřikrát mávl rukou před sebe, raz-dva-tři-čtyři, začal zpívat a v rytmu se procházet na několika čtverečních centimetrech. Téměř se nehnul z místa, nezakláněl se do mostu,jen  pořád ten rock′n′roll v kotnících, v pohybech hlavy, dirigentské taktování zápěstím, lokty.
S americkými rock′n´rollovými zpěváky měl společnou kytaru přes rameno, mikrofon před sebou a nový, lidovější způsob zpěvu. Jinak nic. Nepůsobil nijak démonicky, už proto, že nevypadal jako Elvis Presley, ani Duane Eddy : třiadvacetiletého budoucího pana inženýra vrátili jednou z trafiky – jen hezky, chlapečku, tatínkovi vyřiď, ať si pro cigarety příjde sám.
Je-li Pavel Bobek na první pohled přesný, intelektuální muzikant a Michael Volek z nebe spadlé rock′n′rollové zjevení, Pavel Sedláček byl pro pražské kluky vždycky kamarád, něco jako mladší bratr (této  věkové iluzi řada z nich ještě věří), který to „umí“. Jakmile přišel na pódium, okamžitě ovládl sál a posluchači reagovali na každé jeho mluvené i zpívané slovo. Když v kulturním středisku na nádraží Praha – střed naházeli kluci židle na hromadu, řekl Sedláček, aby to okamžitě srovnali, jinak že nezazpívá. Stalo se. To bylo v počátcích big beatu. Když v dobách konjunktury na jaře 1964 zpíval s Mefistem v Laterně magice a do největší bouře potlesku jen nastavil dlaně, všechno ztichlo. Žádný konferenciér mu nemohl uvést skladbu než on sám: „Teď vám zazpívám skladbu Just Like Eddie, složenou na počest výborného rock′n′rollového zpěváka Eddie Cochrana, který se zabil při automobilové havárii.“ Ticho a napjatý zájem, a snad ještě kousek něčeho jiného potom zavládly mezi patnáctiletými i mladšími diváky, z nichž mnozí patřili k té kulturně nedobytelné mládeži, co nezná divadlo, literaturu a „neuznává“ ani Semafor … To dokázal jen Sedláček.

Existuje anglické slovo „entertainer“. Ve slovníku – hostitel, zábavný člověk, v hudební terminologii někdo, kdo lidem hraje a zpívá a baví je, či ještě přesněji, získává jejich zájem, je s nimi v neustálém vnitřním spojení.
Sedláčkovi se málokdy přihodilo, že by posluchačům vyčetl z očí větu, před kterou mají všichni účinkující strach: To jsme teda zvědavi co předvedeš. (Ze starších zpěváků takto lidé přijímali například Ljubu Hermanovou.) po zkušenostech s mnoha konferujícími zpěváky a zpívajícími konferenciéry myslím, že Pavel Sedláček je entertainer  s velkými schopnostmi. Má to, co je v jeho prostředí cennější než krásný hlas a dobré anekdoty: cit pro mladé lidi a pro to, co zpívá.
Našli se profesionální hudebníci, kteří tohle všechno poznali už v dubnu 1962, půldruhého roku před vyvrcholením  pražské bigbeatové vlny. Semafor přijal vysokoškoláka Sedláčka, nechal ho zpívat i tancovat twist v Šesti ženách a do třetí Zuzany pro něj Š+S složili Život je pes. Téměř pokaždé musel tuhle písničku opakovat, přestože před přísnějším, ale starším obecenstvem se už nedaly ukrýt některé nedostatky.
Pomineme-li nejistou intonaci, byl to především vztah k českému textu, s nímž se takhle střetl poprvé. Když jsem si jednou v redakci v dobré náladě prozpěvoval Sedláčkovu písničku, v mžiku se objevil ve dveřích karikaturista Mirek Liďák a přednesl ono „Vzduch je modrým nikotinem nasycen“ jako tak dokonalou kopii všech zpěvákových nectností (polykání samohlásek, hluché souhlásky, m a n v nose), že tím dokonale odrovnal všechny přítomné. Nebyla to dobromyslná šlitrovská legrace, to znělo jako: ať se nejdříve naučí mluvit …
Co však by se v běžné taneční hudbě nesneslo, to na pozadí  tří kytar a v ústech kluka, jehož brada „není to dávno, byla holá“, vypadá věrohodně. Pokud se nerozhodne zpívat tímto způsobem něco jako Oči má sněhem zaváté, je vše v naprostém pořádku, respektive v souladu.
Vzácné pochopení pro zvláštnosti Sedláčkovy výslovnosti prokázali autoři televizního Silvestra 1963-64. V rámci všeobecného přestrojování populárních zpěváků do nejrůznějších kostýmů a typů dali Sedláčkovi zpívat staropražskou frajerskou písničku s opakovaným „milko má“. Přednesl to ohromně, plně v tomto oboru nahradil Miloše Kopeckého.
Vedle Semaforu zpíval Sedláček samozřejmě na mnoha bigbeatových produkcích. Například v zimě 1962-3 si umínil, že se jeho studijní supina od záplavy těch „twistových“. S talentovanými spoluhráči, jako byli kytaristé Petr Kaplan, Ladislav Štaidl a Pavel Chrastina, saxofonista Milan Růžek a jiní, nastudovali skladby z doby tzv. čistého rock′n′rollu – který tehdy právě „neletěl“ – a dali tak najevo, že jim nejde jenom o potlesk. Rodil se kádr příštího Olympicu.
Později byl Sedláček pravidelným hostem skupiny Mefisto, a často přímo z představení  Zuzany uháněl průchody buď napravo do Laterny, nebo nalevo do Rokoka,aby si zazpíval anglicky. Několikrát dal big beatu před Semaforem přednost, a protože divadlo je divadlo a v přesný čas potřebuje i toho zpěváka, který dělá jen jednu písničku za večer, musel se na jaře 1964 s divadlem rozloučit. Bylo to v době, kdy už v rozhlase vysílali anglicky zpívanou Hey Paula(společná nahrávka  s Evou Pilarovou), jeho dosud nejlepší snímek, kvalitní i po čistě hudební stránce. Příběh dětské lásky chlapce a děvčete vyjadřuje Pilarová svou tvárnou technikou, zatímco Sedláčkův přirozený hlas je bez jakýchkoli dalších změn pro tuto písničku přímo ideální; pozoruhodné však je, jak zpěvák hlas melodicky vede a jak lehce přechází do jiných poloh. Své další možnosti – zejména značný hlasový rozsah – ukázal v Liškově filmové hudbě. Jednou říkal, že si možná zkusí zazpívat i něco jazzovějšího.psát o tom víc by bylo ale předčasné.
Ať už Sedláček vůbec bude zpívat nebo ne, v naší rock′n′rollové oblasti představuje nejen kus historie, ale hlavně zosobnění několika vlastností, k nimž se může dobrá zábavná hudba hlásit. Je klasickým příkladem nadšeného amatéra, který zpívá jenom to, co se mu líbí. Není v něm špetka kariérismu. Na rozdíl od jiných generačních vrstevníků nenapodobuje cizí vzory, zpívá jen sám za sebe. Elektrická a kytarová hudba pro něj není konečným cílem, ale v prvé řadě prostředkem k vyjádření vlastního temperamentu.
Jeho případ, ještě více než případ Suchého, Přenosilové, Zímy či Jelínka, dokazuje, že zpěváky téměř nelze srovnávat a bodovat podle společných hudebně estetických norem. Většina těch dobrých si totiž vytváří  normy nové, vlastní, podle toho, co chce každý  svým zpěvem vyjádřit. Tady si dokonce ani nepomůžeme ani pojmem „obsah“ ve smyslu „text“ – Sedláčkovým anglickým přece drtivá většina posluchačů nikdy neporozuměla. Nakonec asi přece jen zbude to, co už jsem jednou napsal a co se dá těžko povědět bez stínu banality:
Radost z rytmu, ze zvuku elektrické hudby, z uvolněného temperamentu.
To je estetická norma Pavla Sedláčka. Podle ní obstojí výtečně. Kdo ho měří jinak, dojde k opačným závěrům. Jako třeba Jiří Pilka, který v Melodii č. 8/1964 v recenzi bigbeatových desek napsal, že ve skladbě Hey Paula svítí talent Evy Pilarové, vedle níž zůstává Pavel Sedláček jen matným odleskem“.
Jiří Černý: Zpěváci bez konzervatoře
Československý spisovatel, 1967
publikoval Československý přepisovatel

Hudební ochutnávky


Pavel Sedláček
Zpěvák Pavel Sedláček se narodil 4. července 1941 v Praze. Amatérsky začal zpívat a hrát na kytaru v roce 1957, kdy zvítězil v provinciální talentové soutěži.
V roce 1958 založil vlastní rock & rollovou skupinu, ale její činnost byla záhy pozastavena.  V roce 1959 vyhrál soutěž Hledáme talenty v pražské Alfě. Začátkem 60. let se spojil s Pavlem Chrastinou a Petrem Kaplanem a spolu s nimi prošel několik rockovými formacemi (EP Hi-Fi, Studijní skupina big beatu Pavla Sedláčka). Prošel Karkulkou, za jejíhož doprovodu vytvořil v Divadelním klubu Olympik titulní roli  v hudební komedii Grossmanna a Šimka Proces s bigbeatovým králem (1963). To už však působil i v Semaforu (1962 – 1964), kde vystupoval v hrách Šest žen a Zuzana není pro nikoho doma. Na deskách debutoval 1964 semaforskou písní Život je pes, která – i když byla zřejmě původně myšlena ironicky – byla Sedláčkovými vrstevníky spontánně pochopena a přijata jako generační výpověď a otevřela mu cestu z úzkého okruhu rock & rollu do světa popu. Pohostinsky vystupoval a natáčel s Olympicem (duet s Evou Pilarovou Hey Paula, vydaný Su i SuA). Absolvoval četná úspěšná vystoupení v Praze (Lucerna, Olympik, Radiopalác) i na domácích a zahraničních zájezdech. Hrál v několika filmech (Bubny, Černý Petr, Objížďka), v TV účinkoval například revui Vltava 12º a v dětském muzikálu Tři strýčkové a Dominik.
Po nuceném přerušení  činnosti jen těžko hledal cestu zpět k bývalé kariéře. Navázal spolupráci s Apollem (1966), zkoušel to s Flamengem (nahrál Plickovu a Novákovu skladbu Džbán), Hudebním divadle v Karlíně (role Prcka v muzikálu Gentlemani, 1967). V éře revivalu rock & rollu vystupoval s Roger Bandem F. R. Čecha (mimo jiné i na 1. československém beatovém festivalu 1967).  Několikrát se pokusil sestavit vlastní skupinu – viz nahrávky Hippy Hippy Shake a Young Lovers (s Evou Pilarovou) nebo EP s písněmi Beatles Penny Lane, Eleanor Rigby, Got To Get To Into My Life, Strawberry Fields Forever. Tytéž skladby vyšly ještě jednou, ale s českými texty. Druhé dvě měly české názvy Kde tě mám hledat a Jahodí snům lahodí. Z bývalých P – 67 zorganizoval Colour Images (z původních skladeb Cítil bych se líp a Hádej, z převzatých Flowers In The Rain nebo Keep Me Hanging On), o rok později Expression (například Mississippi Song). Ani jedna z těchto formací mu však ke come backu nepomohla. Poslední pokus učinil v 70. letech, ve spojení se skupinou Fontána, se svižnými, převážně rockovými písničkami typu Hurá, hurá, Míček Flíček, Nejkrásnější dívka z celých Čech a Sestřenice z Rokycan (Panton, 1973 –75).
Sedláček byl vynikající interpret Elvise Preslyeho, nikdy ho však nekopíroval ani neimitoval (ostatně stejně brilantně interpretoval skladby C. Wittyho nebo Chucka Berryho). I když na úspěchy ze 60. let  se už nepodařilo navázat, jeho význam pro naši hudbu, zejména rock, je zásadní a po stránce umělecké (nenatočil ani vlastní LP) i organizační nedoceněný, protože “byl jedním z prvních našich dobrých rock & rollových interpretů a také prvním zpěvákem s moderní chlapeckou barvou hlasu, s níž pak sklízeli úspěchy jeho následovníci Václav Neckář a Pavel Novák“. (Leo Jehne).
© by Jan Křtitel Sýkora


PAVEL SEDLÁČEK
(EP-HiFi, ČSM Šmukýřka, Studijní skupina big beatu, Karkulka, Mefisto, Colour Images, Expression, Fontána, Cadillac)
                   „Vážení přátelé, představuji vám soubor, který nese nezvyklý název. Elektroakustický přenos Hi-Fi. Jde totiž o soubor s takovými hudebními nástroji, jejichž zvuková modulace je přenášena převážně elektroakustickými kanály k posluchači v sále, na rozdíl od většiny orchestrů s přímo vyzařujícími nástroji. Náš soubor začne v nejbližších týdnech používat zařízení pro umělý dozvuk. Pomocí tohoto zařízení bude možno dosáhnout určitých zvukových efektů, které hudba tohoto druhu přímo vyžaduje a také se zlepší elektroakustický přenos. Zatím omluvte naše víceméně provizorní zařízení, především tento mikrofon, jehož šumová hladina je příliš vysoká, než aby bylo možno hovořit o přenosu v high-fidelity.“
                Takovýto proslov si připravil koncem roku 1961 Binny Lanney neboli Zbyněk Lán, proslulý rock‘n‘rollový zvukař, nepraktický génius českého beatu, k úvodu vystoupení skupiny Pavla Sedláčka. Ta se na jistou dobu úspěšně schovala pod křídla Klubu elektroakustiky Svazarmu. Než se však Sedláčkův hlas stal předmětem ‚elektroakustického přenosu‘, událo se pár zajímavých příhod.

Pěvecká soutěž pro mladé 1956
Pavel Sedláček se narodil 4.7.1941 v Praze. Kolem svých čtrnácti let začal poslouchat zahraniční stanice AFN Munich a Radio Luxembourg. Pár minut záběrů na tančící Američany (hrané českými pásky typu Ády Říhy) z českého filmu Únos jej přiměly naučit se tancovat jitterbug, jehož kreace přecházely i do rock‘n‘rollu.
Poprvé vylezl na pódium před lidi v lokální ‚Pěvecké soutěži pro mladé‘ v kulturáku v Praze 4, v ulici E.E. Kische. Doprovod tam obstarávala kapela Jirky Falady, jazzůvka, ale na Rock Around The Clock se chytla. Bylo to asi v roce 1956, tedy ve stejné době, kdy Akord club v Redutě začal unášet publikum stejnou skladbou v českém překladu (Tak jak plyne řeky proud – viz Bigbítové šlápoty č.3, R&P 1996, č.3, s.73). Výhra v lokální soutěži patnáctiletého Sedláčka povzbudila k rozhodnutí zabývat se rock‘n‘rollem vážněji.
Doma dostal kytaru, studoval průmyslovku a angličtinu, opisoval si texty z rádia a nahrával na magnetofonový adaptér, který se instaloval na gramofon. Zároveň sháněl spoluhráče, zajišťoval zkoušení i vystupování. Kytara, akustická basa, saxofon a bubínek. Na všechno hráli kluci z ulice, z Pankráce nebo Nuslí. Slovy Pavla Sedláčka „amatérská kapela, špatná, ale nadšená“.
Koncem roku 1957 šel režim tvrdě proti rock‘n‘rollu. Vzpomeňte na aféru kolem tanečního večírku v Mánesu (viz R&P 1996, č.2). Mimochodem, s jednou z odsouzených, Lídou Čulíkovou, se vzápětí Sedláček důvěrně skamarádil. V padesátém sedmém však došlo i na ‚školní‘ skupinu Pavla Sedláčka. Zkoušela v té době v Pionýrském domě v Grebovce a dovolila si vystoupit v kavárně SIA. Někdo na ně zavolal policajty. Pohrozili jim, že je zavřou, pokud s tím nepřestanou. To tehdy samozřejmě stačilo, aby se skupina nadobro rozprchla.

Hledáme nové talenty 1959
Po gramoadaptéru měli Sedláčkovi doma ještě obrovský magnetofon Supraphon a pak přišel Sonet. První gramofonová deska s rock‘n‘rollem v Sedláčkových rukách byla Tutti Frutti v podání Pat Boona, ještě na rychlost 78. Od přítele Jardy Musila pak koupil zařízení na domácí rytí desek do rentgenů a dalších náhražkových materiálů a tak Sedláček vyráběl pirátské desky, podobně jako v mnohem větším měřítku Pavel Kratochvíl.
Těžko říct, kdy a jestli vůbec by se Sedláček k aktivnímu provozování rock‘n‘rollu vrátil, kdyby neslyšel koncem roku 1959 Sputniky Zpívali česky a nikdo je nezakazoval. To byl důkaz, že to jde. Musí to zkusit znovu, ale s angličtinou!
Díky tomu se mohla odehrát na soutěži ‚Hledáme nové talenty‘ v pražské Alfě asi tato příhoda: kapelník Bob Šmidrkal se ptá mladíka, třímajícího v ruce kytaru, co že jako bude v soutěži zpívat. Mladík: „Jailhouse Rock“! A kapela „Jo jo, Jalousie, to známe“. A spustili pomalý doprovod k baladě Frankieho Laina. Samozřejmě po pár taktech museli, s výjimkou bubeníka, přestat, neboť mladík si vedl svou ve značně rychlejším tempu a s mnohem divočejším frázováním, odposlouchaném od Elvise Presleyho. Soutěž dozpíval s kytarou a vyhrál.

EP Hi-Fi
Pavel Sedláček pak střídal různé spoluhráče a snažil se vystupovat, kde se dalo. Až se v průběhu roku 1961 seznámil na poslechové party u Pavla Kratochvíla s ‚Poděbraďáky‘ Pete Kaplanem, který poslední ročník studia poděbradské fakulty radiotechniky dokončoval v Praze, a Pavlem Chrastinou, který pobýval v Praze, protože byl ze stejné školy právě vyloučen. Spojením Sedláčka s bývalým Samuels Bandem se stabilizovalo hvězdné obsazení: Zpíval a na doprovodnou kytaru hrál Pavel Sedláček. Na sólovou elektrickou kytaru hrál suverénně Pete Kaplan. U kytary se objevoval i Ladislav Štaidl. Pavel Chrastina definitivně odložil samuelovské violoncello a začal experimentovat s basovými strunami, natahovanými na normální polodutou šestistrunnou kytaru se snímačem. Struny z piana byly moc tvrdé a na kytaře nehrály. Otec Toma Chábery, jednoho ze zvukařů, měl doma hodinářský soustruh. Do něho upnuli kytarovou strunu, nad plamenem vyžíhali měděné dráty a pak je pomocí soustruhu na strunu namotávali. Tím docílili basového tónu, který dobře zněl a ladil. Jediná chyba byla, že struna vydržela sotva týden. Praskala. Bylo nutno namotat jich alespoň po pěti do zásoby.
U piana se střídali, podle toho, kdo měl čas, Miroslav Berka, Jaromír Klempíř a Vladěna Bezděk. Podobně se u bicích střídali Jiří Doležal, Michal Brumlík, Jan A. Pacák a Pavel Lébl. Na saxofon se již objevil Míla Růžek, který podobně jako takřka všichni raní beatoví bubeníci začínal v dixielandu.
A publikum? Šílelo k zbláznění. Ať to bylo na Jezerce, v Košířích, v sále Merkur v Pařížské ulici nebo v kulturním středisku na nádraží Praha-Střed. Pavel Sedláček vytvořil image hvězdy – kamaráda, idola mládeže jako obyčejného kluka, který se nijak neliší od ostatních, nepovyšuje se, nemá velký znělý hlas, ale dokáže strhnout rytmem, cítěním a frázováním.
Název EP Hi-Fi vymyslel Binny Lanney. Vedle vysvětlení ‚Elektroakustický přenos‘ je možno za zkratky dosadit i iniciály Elvise Presleyho, jehož repertoár Pavla Sedláčka nejvíce inspiroval. Dalšími inspirátory byli zpěváci Conway Twitty nebo Eddie Cochran. K největším hitům patřilo Tallahassee Lassie od Freddy Cannona. Velkým tahákem byl Chuck Berry (Johnny B.Goode, Little Queenie...) a vlastně všechny v té době známé rock‘n‘rolly a twisty.

Studijní skupina big beatu
Pavel Sedláček byl, společně se Sputniky, prvním, kdo začal používat a šířit výraz ‚big beat‘, který měl být neutrálním synonymem k průšvihy opředenému a Amerikou příliš okatě vonícímu slovu rock‘n‘roll. Později, konkrétně v červnové Melodii 1967 (s.147) termín ‚big beat‘ společně s Jaromírem Tůmou ze stejného důvodu zavrhl, ale už bylo pozdě. ‚Big beat‘ už natolik zakořenil v české mluvě, že je z něho dnes dobrý český ‚bigbít‘.
Dosavadní články o formacích Pavla Sedláčka shodně uvádějí, že název EP Hi-Fi vznikl až přejmenováním Studijní skupiny big beatu. Ve skutečnosti tomu bylo naopak. Nejprve EP Hi-Fi, působící při Klubu elektroakustiky. Pak Studijní skupina big beatu, která působila především v OKD v Praze 10. A mezitím ještě řada dalších krátkodobých názvů, jako třeba ČSM Šmukýřka, to když Binny sehnal zkušebnu v klubovně na Šmukýřce v Praze 10.
Jeden z opravdu památných koncertů se odehrál jednoho večera roku 1962 v kulturním sále nádraží Praha-Střed (předtím a dnes opět Masarykovo nádraží). Vystřídalo se zde snad na deset účinkujících hudebníků a bylo jako obvykle zcela vyprodáno. Podnikavý Sedláček prý ještě pouštěl oknem za tři kačky poslední nadšence. V báječné atmosféře pak skončily všechny židle brzy na hromadě uprostřed místnosti. Sedláček přistoupil k mikrofonu a řekl, že nebude pokračovat, pokud nebudou židle urovnány. A světe div se, ozval se strašný rachot a za dvě minuty byly židle na svých místech! Světe nediv se, během další písničky byly polámané židle opět na hromadě – ale snaha se cení.

Semafor signalizuje křižovatku
Pavel Sedláček začal od roku 1960 studovat vysokou školu. Aby byl přijat, musel se stát na čas dělníkem. Od září 1962 pak přijal lano do Semaforu, nejprve do Šesti žen Jindřicha VIII a o rok později do pásma Zuzana není pro nikoho doma. Odsud pochází i první původní hit, ztvárněný i v televizním klipu: Život je pes od Šlitra a Suchého. Ve stejné době se také poznal s Evou Pilarovou, s níž nazpíval milostný duet Hey Paula.
Nová láska, divadlo, škola a kapela, to už se nedalo stíhat. Stranou šla kapela. Osiřelí muzikanti Kaplan, Chrastina, Růžek, Berka a střídající se bubeníci se samozřejmě neztratili. Koncem roku 1962 vpluli jako doprovodná skupina do Karlínského kulturního kabaretu a asi od února 1963 začali vystupovat samostatně v klubu Olympik pod manažerským vedením kontrabasisty Smetáka. Ten je přejmenoval z Karkulky na Olympic a tím začala úplně nová kapitola českého bigbítu.
V kabaretu u Zábranských mezitím začala fungovat jiná Karkulka, založená Jiřím Brabcem. S ní zase Sedláček účinkoval v Šimkově a Grossmannově Procesu s bigbeatovým králem.
            Příjmy Pavla Sedláčka vzrostly v roce 1963 natolik, že to pěkně zamotalo hlavu úředníkům studijního oddělení fakulty, což dospělo až k ultimatu – zpívání nebo škola. Pavlovo řešení bylo lišácké: přestup na jinou školu.

Kriminál 15.2.-4.11.1965
            Takový ‚drzý‘ student, který vydělává víc než oni a ještě k tomu rock‘n‘rollem, mohl jít komunistickým státním úředníkům opravdu pěkně na nervy. Asi byl dost sledován a navíc jim sám nahrál na smeč.
            V roce 1964 se otevíraly možnosti zahraničních zájezdů. Se Semaforem jel Sedláček do Holandska a západního Berlína. Vystupoval pohostinně i s Mefistem. Strašně chtěl auto. Kdo by taky ve třiadvaceti v polovině 60.let nechtěl?
            Peníze by se dohromady daly, ale v Mototechně byl pořadník. Co takhle přivézt auto ze Západu?
Jediná šance byla sehnat přes známé fiktivní darovací dopis příbuznému od někoho ze Západu, pak načerno vyměnit peníze a převézt je na určené místo, a ...
Mladá fronta 26.5.1965:
            „... hlavní obžalovaný Pavel Sedláček způsobil našemu devizovému hospodářství škodu v částce téměř 53 tisíc korun. Nelegálním způsobem zakoupil například v Západním Berlíně osobní vůz Fiat 1800 a oklamal celní orgány. V této nekalé činnosti našel Sedláček pomoc u Evy Pilarové a u své matky, která je rovněž obžalována ...“
Mladá fronta 27.5.1965:
„...ve středu odpoledne vynesl senát městského soudu rozsudek nad Pavlem Sedláčkem, Evou Pilarovou a dalšími šesti obžalovanými ... Pavel Sedláček byl odsouzen k trestu odnětí svobody na osmnáct měsíců nepodmíněně. Dále soud vyslovil propadnutí automobilu fiat 1800 a uložil nahradit ústřední celní správě škodu 6429,- Kčs, způsobenou zkrácením celního poplatku ... přelíčení přineslo poučení všem, kteří žijí v iluzi, že populárním umělcům je v naší společnosti vše pardonováno. Ale žádný úspěch nemůže být omluvou pro jednání, které porušuje zákon ...“
                STB se samozřejmě snažila případ zpolitizovat. Kontakt se Svobodnou Evropou, převoz zakázané literatury a dokonce mrtvé schránky, špionáž. Přes několikeré domovní prohlídky se nepodařilo žádný důkaz nalézt. V odvolacím řízení museli naopak ještě tři měsíce srazit, ale stejně. Důsledky byly zřetelné.
            Ve stejné době se objevil na scéně podobný typ ‚nastydlého chlapeckého tenora‘ Václav Neckář a zaplnil uvolněné místo na pop scéně, podobně jako třeba Dalibor Janda po Jiřím Schelingerovi o patnáct let později. Nabídky k angažmá se Sedláčkovi po propuštění nehrnuly. Nakonec pomohlo Apollo Jiřího Štaidla.


Stručně, co bylo dál
V roce 1967 hrál Pavel Sedláček roli Prcka v muzikálu Gentlemani a s Ringo Čechem se věnoval rock‘n‘rollovému revivalu v Rogers Bandu. Z bývalých P67 (Netopil, Kozel, Jahn) vytvořil v lednu 1968 skupinu Colour Images, zaměřenou na rhythm & blues a, jak jinak, rock‘n‘rollový revival. O rok později pak vznikla devítičlenná kapela Expression, se třemi dechy v duchu Blood, Sweat and Tears. Zkusil to i na Bratislavské lyře s písničkou Kde je ten bič. V první půli 70. let zpíval s poprockovou skupinou b (která se předtím jmenovala Beatings a potom zase Renesance). Od začátku osmdesátých let spolupracoval se skupinou Gram. Po roce 1989 se skupina přejmenovala na Cadillac a s tou vystupuje dodnes....do roku 2011 ! ! ! Poslechněte si rozhovor, který dal Českému rozhlasu při příležitosti svých sedmdesátých narozenin.
A dnes?  Na začátku 80.let se pan inženýr ještě vyučil kuchařem a číšníkem. A tak dnes řídí své tři podniky v centru Prahy: RENO – snack bar s hernou, restauraci a kavárnu. Občas zaobchuduje s akciemi na burze, občas něco postaví a potom prodá. A občas zpívá se svou kapelou Cadillac, která se rozrostla na velký rock & rollový orchestr s dechovou sekcí, ale jinak ....  jezdí BMV.

            Podívat se můžete na jeho stránky:  www.cadillacband.cz
            Pavel Sedláček je nezapomenutelnou a hlavně významnou postavou československého rock & rollu, beatu i rocku.

Nahrávky:
 (patrně jediný dochovaný záznam EP Hi-Fi leží potrhaný a pomačkaný v jednom šuplíku, a možná se ještě v jiném šuplíku někdy najde záznam z nádraží Střed)
Tallahassee Lassie                                                                                            Český rozhlas DF 7862 č.4, 1963
Život je pes                                                                                                         Big-beatová skupina divadla Semafor, SP Su 1963
Hey Paula! (+ Eva Pilarová)                                                                           Olympic, SP Su 1964
Hippy Hippy Shake/Young Lovers (+ E.Pilarová),                                    Skupina Pavla Sedláčka, SP Su 1965
Tečka                                                                                                                  skupina divadla Apollo, SP Su 1966
Píseň mudrců (+ J.Štědroň, M.Chladil)                                                         TOČR, Su 1966
What A Love, (+ Y.Přenosilová)                                                                    Mefisto, SP Su 1966
Džbán (+ K.Kahovec)                                                                                      Flamengo, SP Su 1967
Penny Lane, Eleanor Rigby, Kde tě mám hledat, Jahodí snům lahodí,                R.Rokl se skupinou, EP Su 1968
Cítil bych se líp/Flowers In The Rain,                                                           Colour Images, SP 1968
Hádej / Keep Me Hangin‘ On,                                                                        Colour Images, SP Su 1969
Mississippi Song/I Love You More Than You‘ll Even Know, Expression,           SP Su 1970
Kde je ten bič?                                                                                                  Festivalový orchestr J.Vobruby, SP Pan 1970
Záhon růží, Mlýn, Já teď nevím, Mám jedno přátelství,                          Orchestr R. Rokla, EP Pan 1972
Hurá, hurá,                                                                                                         Fontána, SP Panton 1973
Loučení/Páže                                                                                                    SP Su 1974
Míček Flíček/Nejkrásnější dívka z celých Čech,                                       SP Panton 1974
Ten první/Sestřenice z Rokytnice,                                                                 SP Panton 1975
Tváře mužů, Kamarád ze starých desek, Příběh,                                       Kroky Z. Kalhouse, EP Pan 1976
P. Sedláček & Cadillac: Rock and roll,                                                         Best I.A. 1993
samplery: Gentlemani, LP Su 1967; Night Club 68,                  LP Artia 1969; E.F. Burian: Písničky a songy, LP Su 1977

Čtvrt století rock & rollu                                                                   1980, LP Su, různí interpreti
Za sedmerým mořem
30 let Rock & Rollu                                                                                          19.., Su, různí interpreti
Mr. Rock & Mr. Roll                                                                                         2005, Su, různí interpreti
Pavel Sedláček                                                                                                  2006, Su

Články:
J. Černý: Elvis Presley, Mladý svět 1964, č.6, str. 9
J. Pilka: recenze singlu Hey Paula, Melodie 1964, č.8
J. Černý: Zpěváci bez konzervatoře, Praha 1966, str. 125-126
J. Grossmann: Jak jsme hráli komedie, Klub Olympik, prosinec 1966, str .2
P. Chrastina: Něco z historie československého beatu, Klub Olympik, květen 1967, str. 8, červen 1967, str. 5
jč: Pavel Sedláček, portrét, Hudba pro radost 1967, březen – duben, str. 17
P. Bartík: Sláva zašlá v kriminále, Květy 1968, č.27, str. 44
V. Poštulka: Čtyři inženýři, pátej Sedláček, Aktuality Melodie 1969, č.7, str. 1
M. Skalka: O Pavlu Sedláčkovi, Melodie 1970, č.10, str. 295
F. Horáček: Mnohoslibné kompromisy Pavla Sedláčka, Melodie 1975, č.2, str. 48
© by Aleš Opekar

Studijní skupina Big Beatu Pavla Sedláčka
                Pavel Sedláček se narodil 4. července 1941 v Praze. Amatérsky  začal zpívat a hrát na kytaru v roce 1957, kdy zvítězil v místní talentové soutěži. O rok později, v roce 1957, založil svou první rock & rollovou skupinu. Jenže tu hned po několika vystoupeních zakázali. No kdo asi? No přeci komunistická vláda! Tak to bylo. Jenže nastupující rock & rollová generace nebyla jen tak zničitelná. V roce 1959 vyhrál Pavel soutěž  Hledáme mladé talenty v pražském restaurantu Alfa. A založil další skupinu. Tentokrát to byla skupina s vyvrženci z vysoké elektrotechniky v Poděbradech. Byli to EP HI-FI Boys. Tento průkopnický soubor byl založen legendárními postavami: Pavlem Chrastinou a Petrem Kaplanem, kteří přišli do Prahy, když byli vyhozeni z Vysoké školy elektrotechnické v Poděbradech. Jan Křtitel Sýkora připomenul, že skupině se říkalo ′Poděbraďáci′, protože tam, v Poděbradech, skončila první část existence skupiny Samuels. Obsazení skupiny se měnilo koncert od koncertu. Za ideální sestavu se považovalo seskupení :
            Petr Kaplan – kytara, zpěv, Ladislav Štaidl – rytmická kytara, Pavel Chrastina – baskytara, Míla Růžek – tenorsaxofon, Miroslav Berka a nebo Jaromír Klempíř – piáno, Michal Brumlík a nebo Jan Antonín Pacák – bicí a Pavel Sedláček – zpěv.
            Později se skupina přejmenovala na EP HI –FI. Tento název vymyslel zvukař skupiny Zbyněk Lán (alias Benny Lane), měl evokovat špičkové provedení Elvise Presleyho, z jehož repertoáru čerpal Pavel Sedláček.
            Se spoluhráči a přáteli Petrem Kaplanem a Pavlem Chrastinou pak postavil několik dalších formací. Ovšem nejznámější byly EP Hi-FI Boys a Studijní skupina Big Beatu Pavla Sedláčka. Sedláček prošel i skupinou Karkulka. Za jejího doprovodu vytvořil v Divadelním klubu Olympik titulní roli v hudební komedii Šimka a Grossmanna Proces s bigbeatovým králem. To bylo v roce 1963. V letech 1962 až 1964 byl hercem divadla Semafor a vystupoval v divadelních hrách Šest žen a Zuzana není pro nikoho doma.
            První SP natočil v roce 1964 se semaforskou písní Život je pes, která se stala pro Sedláčkovy vrstevníky generační výpovědí. Tuto skladbu natočil 12. září 1963 ve studiu na Strahově. Skupinu tvořili: Ladislav Štaidl kytara, Pavel Chrastina na baskytaru, Pavel Sedláček na kytaru a Rudolf Rokl na varhany, bicí obsluhoval Jiří Kysilka.  Tato nahrávka mu snad otevřela cestu z okruhu rock & rollu do světa populární hudby. Ale tam se Sedláček nikdy natrvalo neusídlil. Nějak mu to nešlo.
            Přestal zakládat skupiny a přidával se na jednorázová vystupování se skupinami. Jako host vystupoval s Olympicem. Na desky se dostaly duety s Evou Pilarovou (Hey Paula) a s Yvonne Přenosilovou za doprovodu Mefista (What A Love). S Mefistem natáčel v Kobylisích, ve studiu Supraphonu 8. prosince 1964. v té době mělo Mefisto tuto sestavu: Petr Kaplan – kytara, Karel Svoboda – piano, František Kopal – saxophon, Pavel Fořt – kytara, Jiří Dospěl – baskytara, František Čech – bicí a Miroslav  Berka – piano.
            V první polovině šedesátých let byl velmi aktivní a byl docela vidět na nejrůznějších koncertech po pražských sálech. V Lucerně, v klubu Olympik a nebo Radiopaláci. Zahrál si v několika filmech (Černý Petr, Bubny, Objížďka). V televizi účinkoval v revui Vltava 12º . Zahrál si i v dětském muzikálu Tři strýčkové.
            Pak ale došlo ke katastrofě. Na ′veleúspěšný rockový idol′ , který vydělával na tehdejší dobu docela dost peněz se zaměřila StB. Těch docela dost peněz vydělával proto tolik, neboť každý večer někde zpíval. Sedláček, jako spousta jiných herců a zpěváků a hudebníků, si pořídil auto! StB to upletla tak, že bigbeatový zpěvák a kytarista byl hlavním pašerákem aut z bývalé východní části Německa. Soud mu nekompromisně napařil trest nepodmíněně. A tak skončila na několik let sláva Pavla Sedláčka. Jenže milovník rock & rollu a rocku po opuštění věznice neskončil jako hodný a zmanipulovaný člověk z davu. Okamžitě se opět zapojil do rockového dění.
            Prvně začal spolupracovat s Apollem. To bylo v roce 1966. potom zpíval ve Flamengu. Z té doby se zachovala nahrávka na SP, kde zpívá Novákovu a Plickovu skladbu Džbán. Dostal se do Hudebního divadla v Karlíně, kde ve hře Gentlemani hrál roli Prcka. To bylo v roce 1967.
            Pak nastala doba rock & rollového revivalu a Pavel Sedláček se stal členem Rogers Bandu. Tam se opět setkal s Petrem Kaplanem. S Rogers Bandem vystoupil i na 1. československé beatovém festivalu. Ale žádný výraznější úspěch se nedostavil. Na festivalu zcela staří profíci propadli. Tam zabodovali jiní.
            Znovu se pokoušel postavit vlastní skupinu, ale nějak to nešlo. Do povědomí se zapsal nahrávkou převzaté skladby Hippy Hippy Shake a Young Lovers. Tu si zazpíval zase s Evou Pilarovou. Potom realizoval ve spolupráci s prvotřídním klavíristou Rudolfem Roklem a jeho studiovou skupinou EP, na které nazpíval čtyři skladby Beatles v češtině a zároveň v angličtině: Penny Lane, Eleanor Rigby, Got To Get You Into My Life, Strawberry  Fields Forever – česky to bylo: Penny lane, Eleanor Rigby, Kde tě mám hledat, Jahodí snům lahodí. Nahrávky jasně ukázaly to nejhorší, co mohlo být. Písničky byly zahrány studiovými hudebníky přesně podle not, Sedláček se snažil, ale jeho angličtina!?! Hudba neměla odpich a uvolněnost originálu a školní výslovnost Pavla byla strašná. Když si to po letech pustím, tak se ani nesměji. Je to hrůza. A totéž bylo v české verzi. Jak zní originál si můžete poslechnout : Strawberry Fields Forever – The Beatles. Zpívají Lennon a McCartney.
Do skupiny Colour Images se postupně přelila kapela P-67. Na desky se dostaly skladby Cítil bych se líp a Hádej. Natočili pro Supraphon i převzaté skladby Flowers In The Rain a Keep Me Hangin´On. V Colour Images hrál mladičký baskytarista Ondřej Soukup. Ten se později objevil ve skupině Pražský výběr. O další rok později natočil se skupinou Expression skladby Mississippi Song a I Love You More Than You´ll Ever Know od Al Coopera. Obsazení skupiny bylo: Pavel Sedláček zpěv, Lexa Čihař basová kytara, Ladislav Zajíček bicí, Petr Dvořák klávesy, Pavel Růžička kytara, I. Bejlek trumpeta a Ivan Burda saxofon a flétna.
                Od začátku sedmdesátých let zač al Sedláček používat ke svému doprovodu skupinu The Beatings, se kterou nahrával skladby, které snad socialistický Československý rozhlas ani nevysílal a singly byly vydávány jen ve velmi malých nákladech. The Beatings přejmenovali na Fontanu, ale to, co se vdávalo na singlech za moc nestálo. To koncerty byly o něčem jinémPavel Sedláček se tak vytrácel z povědomí posluchačů a nově nastupující generace již o něm nevěděla nic. Jen milovníci rock & rollu o něm věděli stále.
            Po roce 1989, po pádu komunismu se Sedláček na stará kolena aktivizoval poněkud více a vystupuje celkem pravidelně s rock & rollovou kapelou Cadillac. Vystupuje s ní ovšem jen po Čechách  v okolí Prahy.
            Jenže stále platí „Rock & roll Is Here To Stay!“ a i když má Pavel Sedláček podruhé  pětatřicet, není to příliš poznat a proto se, přátelé, držte rock & rollu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





© by  Prax51 a Prax67

Žádné komentáře:

Okomentovat