Skladatel, textař a hlavně hráč na klávesové nástroje se
narodil 7. března v roce 1938. Od roku 1974 byl tři roky s rodiči v Londýně
a tam chodil „do klavíru“. V hudebním vzdělávání pokračoval a roku 1958
absolvoval na pražské konzervatoři v oboru dirigování. Následovalo studium
na JAMU v Brně obor řízení sboru. Studoval u pana profesora Veselky a
absolvoval v roce 1962.
Skoumal
skládal písničky již v průběhu studia. Psal písničky a scénickou hudbu pro
brněnské divadlo X. Nejčastěji zhudebňoval básně Jacquese Préverta. Dva roky
pracoval po absolvování vojenské služby v Československém rozhlase, kde
připravoval pořady Večer po neděli a Máte rádi Brahmse? Následovalo dlouhé
období, kdy pracoval v divadle Činoherní klub s režisérem Janem
Kačerem. V tomto divadle také začalo dlouhodobé vystupování dvojice
Vodňanský – Skoumal. S Janem Vodňanským se seznámil již v roce 1962.
Připravili spolu v Činoherním klubu představení S úsměvem idiota,
Hurá na Bastilu, S úsměvem Donkichota. Na jejich představení, která se
skládala z vtipných textů, jakoby vědeckých pojednání a prapodivných
pohádek. Měli pořad i v divadle Ateliér
Rande s piánem a Pokusný
králíci. V letech 1979 a
1980 byla jejich zřizovatelem Sekce mladé hudby bývalého Svazu hudebníků.
Stačili ještě zrealizovat představení V+S u tabule a Na počkání.
Po
roce 1980 se dvojice rozdělila. Petr Skoumal se soustředil na komponování
scénické a filmové hudby pro divadla v Praze i mimopražská. Jen do roku
1986 vytvořil na 130 scénických kompozic! Z nejznámějších filmů, kde jsou
Skoumalovy skladby mohu jmenovat: Jára Cimrman ležící, spící, Rozpuštěný a
vypuštěný, Zaniklý svět rukavic, Králíci z klobouku a nebo Maxipes Fík.
A teď jeho spolupráce s rockery a bigbíty. Petr Skoumal
spolupracuje především s C & K Vocalem, Helenou Andrtovou,
Michalem Prokopem a Janem Hrubým, s Mišíkovým etc… a nebo Lubošem Pospíšilem. Jeden čas
jezdil s Mišíkovým etc… po koncertních šňůrách. I když se mu to zpočátku
líbilo a vychutnával si život a vjemy a pocity muzikanta na šňůře, přestalo ho
to po nějaké době bavit. Pro E.T.C.… byl tehdy rozhodně velkým přínosem. Bez
něj by Vladimír nenatočil skladby Možná
a nebo Dobré ráno. Vnesl do celkového soundu skupiny nový zvukový
rozměr.
V letech 1987 až 89 napsal
spoustu skladeb. Na kazetu a LP a CD se jich dostalo jen třináct. V osmdesátém
devátém roce vydal u firmy Bonton kazetu Poločas rozpadu. Všechny písničky byly
nádherné a snad vlastně ještě jsou, ale ta jedna byla super :
Starej pán
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a zdá se
mu jako by to bylo dnes.
Jako by
zase u baru stál
a na
pódiu Django hrál.
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a zdá se
mu jako by to bylo dnes.
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a na
desce se točí Bess
Jo, ráno
si vzal čistý ponožky
a zajel
si do Paříže bez doložky.
Jezdilo
se z Wilsonova nádraží
a neměli
jsme v kufru žádný závaží.
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a zdá se
mu jako by to bylo dnes.
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a na
desce se točí Bess.
Jó, to
tenkrát ještě žila naštěstí
ta slečna
z Fűgnerova náměstí.
V sobotu
kupoval jí pralinky
a
komunisti byli takhle malinký.
Jé!
Starej pán sedí a poslouchá jazz
a zdá se
mu jako by to bylo dnes.
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a na
desce se točí Bess.
Vlaky
byly čistý a dochvilný
a názory
a strany rozdílný.
Jenže za
starejma časmi spadla opona
teď máme
mírnej pokrok v mezích zákona.
Tak sedím
u starýho přístroje
a místo
whisky láhev Prazdroje
Starej
pán sedí a poslouchá jazz
a na
desce se točí Bess.
Byla
to nenápadná jazzová písnička. Jenže kytarista ani kontrabasista, vibrafonista
či bubeník nehráli – vše naprogramoval Skoumal. Sám Petr Skoumal po letech
vyprávěl v jednom rozhovoru v československém rozhlase o tom, jak se
cítil být v nebezpečné situaci a jak si myslel, jaký je odvážný a
protistátní s touto písničkou. Ale my jsme to tenkrát tak vnímali také.
Na
albu Poločas rozpadu jsou i jiné nádherné skladby. Jenže to bych musel citovat
všechny. Musím ale poznamenat, že Petr Skoumal byl jedním z prvních
klávesových kouzelníků, který dovedl natočit celé album sám. Stačily mu k tomu
jeho computery. Celé album natočil Skoumal sám ve svém domácím studiu.
Producenta mu dělal Petr Dorůžka. Po roce 1990 album vyšlo i jako LP a později
i jako CD. Před rokem 1989 kazetu vydalo Spotřební družstvo, Severozápadní
IV./379, v Praze. To byla aktivita ekonoma Martina Kratochvíla. Na albu
byly skladby, které napsal s jedinou výjimkou sám Skoumal. Text ke skladbě Jeden můj známej napsal Jan Burian.
Jeden můj
známej je černoch
černej
jak africká tma
Občas ho
popadne smutek
smutek
jak africká poušť
Je ale
sám k sobě tvrdej
Tvrdej
jak slonová kost
Na krk si
pověsí foťák
vydá se
na Karlův most
Dělá, že
neumí česky
Začne se
anglicky ptát
kudy se
dostane k Flekům
a nebo na
Pražskej hrad
Kolem se
hromadí zástup
celej ten
bělošskej kmen
Náčelník,
bojovník, šaman
Snad i
pár divošskejch žen
Mluví s ním
řečí svých otců
posunků
grimas a gest
Co čekat
od domorodců
V Praze,
tý matičce měst
A ten můj
známej je černoch
černej
jak uhelnej sklad
Pomalu
ztrácí svůj smutek
zvolna se
začíná smát
Naprogramováním
Korgů a Rolandů a Yamahy dodal Petr Skoumal skladbě zvuk africké rytmiky a
afrických foukátek. Skladba má zcela autentickou africkou náladu. Opravdu.
Stačí si poslechnout. V domácím
Skoumalově studiu pomáhal s nahráváním saxofonista Ivan Myslikovjan
a se zpěvy pomohl C&K Vocal a v legrační skladbě o svádění malé
pionýrky soudruha vedoucího k veselým hrátkám zpěvem i slovem pomohla
Kateřina Jiránková. Skladby jsou žánrově rozmanité a zaujmou především texty.
Každá skladba byla žánrově jiná a tak se album výborně poslouchá i po letech.
Žádný rock to není, ale střední rockový mainstream je to velice kvalitní. Po
poslechu desky je jasné, proč Skoumal mohl hrát v Mišíkově etc… .
Dalším albem bylo Petr Skoumal … se nezblázni. To vyšlo jako LP u
Pantonu s nápaditým obalem Miroslava Jiránka. Album vydal Panton v roce
1989. Všechny klávesové nástroje opět natočil Skoumal sám. Myslikovjan hrál na
saxofon. Kytaru hrál Pavel Skála a s baskytarou byl ve studiu Vladimír
Kulhánek. Dalšími přítomnými hudebníky při natáčení byli Olin Nejezchleba s violoncellem,
Michal Hejna dělal elektrické bicí, Hana
Horká zpívala ve třech skladbách. Nechyběl C&K Vocal. Producentem byl
Stanislav Titzl. Hudební režii měl Ladislav Kantor. Album bylo opět kouzelné
oslovení posluchačů rockovým písničkářem. Všechny skladby napsal Skoumal, ale
textařů bylo tentokráte víc. Polovinu skladeb napsal Skoumal a zbytek napsali
Jiří Dědeček a Jan Burian. Výpovědní hodnotu mají již samotné názvy skladeb: Zase jaro, Kouzlo
noční samoty, Božskej klid, Svátky zapomnění, … se nezblázni, Změna programu…
Album natáčel Skoumal s přáteli v červenci a srpnu v roce 1988.
Vladimír
Hanzel napsal v článku Povzbudivý smutek Petra Skoumala tu přesnou
informaci o tvorbě Petra Skoumala: „ Výsledek obsahuje magickou záhadu: Skoumal
používá stejných prostředků a nástrojů jako mistři pop music, kromě drobných
překvápek nepřinášejí jeho (jinak
brilantní) aranžmá nic nového pod sluncem, a přesto vše pohromadě hovoří
jakýmsi novým jazykem, který, pokud ještě dovedeme vnímat, nelze
přeslechnout….“ „Nejsilnější texty dodal
Skoumalovi písničkář Jan Burian – Božskej klid, kde vzrušený doprovod a ″trma
vrma″ na konci ostře kontrastují s neodbytným sloganem ″…a tady se nic
neděje″; protiúřednickou Naruby s funky zlomem v půli a především
Svátky zapomnění – stěžejní píseň alba, ukrývající pod nevinným hudebním
koloritem vánoční koledy konzumní běs, v nějž se zvrhly dávné křesťanské
oslavy zrození Mesiáše…“ napsal v recenzi Vladimír Hanzel.
Chvíli před tím, než vydal Skoumal svá alba,
vydal mu Panton dvě EP v jednom obalu pod názvem Co pořád dělám. Ta chvíle byl ale rok 1987. To se nechal
přesvědčit k tomu, aby své demosnímky, jež byly určeny hlavně Mišíkovi a
Prokopovi, natočil sám. Při nahrávání ve studiu TJ Motorlet (Tělovýchovné
jednoty…) již v roce 1985
a v roce 1987 ve Studiu Gorila byli muzikanti z ETC…
. Jan hrubý, Vladimír Kulhánek, Pavel Skala, Michal Gera, František Havlíček,
Jaroslav Nejezchleba, Pavel Skála a Vladimír Merta. Na dvě EP desky se vešlo
sedm písniček – Tak co, Vidím tě, Slepejší blues, Zvěrokruhy, Promiňte, Můj pes
Othello a písnička pro K.
Za
rok na to vydali v Pantonu zajímavý singl. Byly na něm jednominutové
skladby – Drobné skladby mistrů – a Skoumal tam měl také jednominutovku: Zvolna
chápu. Potom ještě vydal opět u Pantonu SP v roce 1990.
Petr Skoumal je nenápadným mužem v pozadí
Českého rocku, protože píše pro Helenu Arnetovou, C&K Vocal, Mišíka i Prokopa. Ale nejen pro ně. Ale ještě pro
několik dalších. Bez něj by Český rock nebyl českým rockem.
Petr Skoumal nás opustil 28. září
2014.
Diskografie
Co pořád dělám 1987,
EP, Panton
Zvolna chápu 1988,
Pa, Drobné skladby mistrů (různí autoři)
O vedoucí úloze hajnýho / Jsi
něžná 1990, Pa
Podle Aleše Opekara
Nahrávky Petra Skoumala lze koupit na www.supraphoneonline.cz za pár kaček
Nahrávky Petra Skoumala lze koupit na www.supraphoneonline.cz za pár kaček
Žádné komentáře:
Okomentovat