F.G.B. Stellars
Jedna z nejprogresivnějších skupin v šedesátých letech. Bigbítová skupina F.G.B. Stellars vznikala
na chmelové brigádě v roce 1965. Tehdy své spolužáky ze střední školy
v Elgartově ulici bavili hrou na kytaru dva z nich, Zdeněk Kalina (*1949) a Vít „Bigo“ Kukla (*1949–1991).
Ve stejném domě, v ulici Koliště, kde Kalina žil se svými rodiči, bydlel i Vladimír Severa (*1950), novopečený student konzervatoře v oboru hry na violoncello. Zručnost v prstech jej předurčila do budoucí role sólového kytaristy. Kalina bydlel ve třetím, Severa v pátém patře. V suterénu tohoto domu byla sušárna, která se náramně hodila coby zkušebna pro nastávající bigbítovou skupinu.
Zleva : Zdeněk Klalina, Vitězslav Vavrda, Vít „Bigo“
Kukla, Jiří „Píďa“ Látal a Vladimír Severa, F.G.B. Stellars v roce
1967
Po vyřezání stačilo vše patřičně zapravit, vyměřit a vytvořit zářezy do hmatníku a opatřit je pražci pořízenými u některého z brněnských houslařů. Severova kytara měla po vydlabání do masivu zabudované tři snímače, jak to v kině viděl u sólového kytaristy britských The Shadows Hanka Marvina v tehdy u nás promítaném filmu Klub mladých (The Young Ones, 1961). Kalina se jako doprovodný kytarista musel spokojit jen se dvěma. Pak stačilo natáhnout za pomoci zakoupené mechaniky struny, pořídit nové žehlicí prkno mamince a dvě – jedny z prvních, ne-li úplně první, elektrické kytary s průchozím hmatníkem byly na světě.
Křest si členové hudební skupiny
odbyli na školním večírku ve složení Severa na sólovou, Kalina doprovodnou
a Kukla basovou kytaru. Zahráli několik instrumentálek, které zaplňovaly
většinu jejich hudebního repertoáru. Mezi spolužáky měli velký úspěch. Podruhé
je už na obdobném vystoupení doplnil hráč na bicí, tedy přesněji na pionýrský
bubínek a jeden starý činel, Vítězslav
Vavrda (*1950), také začínající studovat na konzervatoři. I když
zakládající trojice byla dobrými zpěváky, přesto se poohlížela po někom,
kdo by se zpěvem zabýval sólově. Jeden z jejich příznivců
se nechal slyšet, že má vynikající tip a že jej na příští zkoušku
přivede. Zádrhel byl ale v tom, že onen dotyčný sice mimořádně dobře
zpíval, jak se ovšem vzápětí zjistilo, výhradně táborové písně a víc
než o bigbít se zajímal o „čundr“ a potlachy. Tento
dvoumetrový chlap dostal mezi svými soukmenovci přezdívku Píďa. Nechal
se přemluvit, a aby neznemožnil svého objevitele, tak se na
zkoušku skupiny dostavil. Bylo to šťastné rozhodnutí. Jiří Látal (*1946), zpěvák s jedinečným hlasovým fondem,
doplnil skupinu do konečné pětice, která se měla stát jednou
z nejvýraznějších a z dnešního pohledu i nejvýznamnějších
bigbítových skupin druhé poloviny šedesátých let v Brně. Svou skupinu
pojmenovali Stellars, a protože zavrhli před názvem v té
době hojně užívaný určitý člen The, vymysleli si mnohovýznamově vyložitelnou
zkratku F.G.B. Například Five Guitar Band nebo Four Guitar Band. Jestliže
v úplných začátcích jejich repertoár obsahoval většinu kytarových
instrumentálek převzatých od „západních“ skupin, například The Shadows
a jim podobných a jen několik málo
zpívaných, tak za přítomnosti sólového zpěváka se poměr skladeb rychle
měnil. Ze zpívaných, tak jako u mnohých jiných skupin, jejich hudební
repertoár vyplňovaly skladby zahraničních skupin, jako byly Rolling Stones, Dave Clark Five, The Animals
a jiných. Jak skupina hrála, si můžete
poslechnout v zachované skladbě See See Rider
v roce 1966. Později to byly především Tuesday Children, Status Quo, Ohio Express nebo John
Fred and His Playboy Band.
První veřejná vystoupení
se odehrála ve Vysokoškolském klubu v Gorkého ulici a potom
střídavě v areálu brněnských jatek v sále, který byl před druhou
světovou válkou využíván burzou masných výrobků. Známý je výrok Látala
z koncertu na Masné burze, kdy na jevišti do mikrofonu vyzýval některé
horkokrevné návštěvníky: „Borci, běžte si rozbít držky před barák, ať nám to
tady nezavřou.“ A opravdu, vzápětí se poslušně zvedl hlouček
oslovených a odebral se „vyřizovat si účty“ mimo sál. Ve
„vysokoškoláku“ zase jednou návštěvníky klubu překvapil obyvatel domu
z vyššího patra, který nevydržel s nervy a vřítil se při
koncertě na pódium a vytrhal přívody zesilovačů z elektrických
zásuvek. Čas od času se tedy pro neshody s „partajemi“ domu bigbítové
koncerty v tomto oblíbeném klubu nekonaly. Dalším útočištěm, mimo výjezdy
na koncerty do různých brněnských i mimobrněnských sálů, se jim stal
klub Esenc v Křenové ulici naproti restauraci Na masném růžku. Měli zde
téměř domovské právo. Zkoušeli v něm i vystupovali pro své příznivce.
Až do začátku devadesátých let minulého století, kdy byl klub v provozu,
se zadní prostora, která sloužila jako sklad, nazývala Bigo. To proto, že
v době, kdy v klubu působili F.G.B. Stellars, byl v těchto
místech instalovaný barový pult, u kterého své přátele ve chvílích
volna obsluhoval Kukla, který se tímto přízviskem honosil.
Nahlíží-li dnes kdokoli do seznamů
skladeb brněnského rozhlasu, zjistí, že v něm nefiguruje ani jedna nahraná
skupinou F.G.B. Stellars. Všechny jejich snímky byly vymazány. Ke konci
šedesátých let členové tohoto výrazného brněnského bigbítu nepochybně střádali
mnoho velkolepých plánů do budoucna. Netušili, že jsou již na vrcholu.
V letních měsících roku 1970 dostali
nabídku k tříměsíčnímu vystupování v přímořském baru ve městě
Punat na ostrově Krk, patřícího k tehdejší Jugoslávii. Za tímto účelem
upravili repertoár a zařadili do něj několik místních lidových skladeb
v bigbítovém „plášti“. Místo Severy odjeli F.G.B. Stellars posilněni
o klávesistu s výbornou znalostí hry na kytaru Igorem Vavrdou
a trumpetistou Ladislavem Kozderkou. Natočili skladby Proud Mary, Yellow River, Spinning
Wheel, Trla Bara
Lan a Mare, Mare. Tyto
nahrávky byly natočeny pro potřeby jugoslávské agentury v hotelu
International v první polovině roku 1970. Po návratu Igor Vavrda
ve skupině zůstal a na nějaký čas se znovu připojil Severa.
Zároveň došlo k zprofesionalizovaní tohoto hudebního celku a oddělení
umělecké agentury PKO (Park kultury a oddechu) je včlenilo do nového
zájezdního pořadu s názvem Brněnské kolo. I když byl Látal
stále členem F.G.B Stellars, skupina se stala především doprovodným
tělesem různých dalších brněnských zpěváků. Heleny Blehárové, tří Vladěn:
Krumlové, Pavlíčkové a Prachařové, Jany Matysové, Evy Navrátilové, Milana
Černohouze, Petra Dopity, Jiřího Duchoně, Tibora Lenského, Štěpána Mátla, Petra
Pospíšila, Milana Smolky a jiných. Průvodní slovo zajišťovali Jan „Šimon“ Fiala (*1936–2004) a Milan Farebauer (*1925–1979).
Atmosféra bigbítu se vytratila.
Severa odešel v roce 1971 k Janu Sochorovi (*1947), který řídil doprovodný hudební soubor
písničkáře Josefa „Boba“ Frídla
(1947 - 26. února 2013). Ještě před polovinou sedmdesátých let potom odjel do
Prahy. Byl dlouhá léta členem seskupení Golem, které dělalo hudební servis
Josefu Lauferovi, Petře Janů a především Haně Hegerové. Na začátku
devadesátých let oblast hudby opustil a začal se zabývat různými
druhy podnikání v sortimentu náhradních dílů, součástí a vybavení
automobilů. Kalina se na počátku sedmdesátých let stal posluchačem
lékařské fakulty. Počáteční semestry s ním absolvoval i Kukla, který
po první účasti v pitevně odešel a nastoupil studia na konzervatoři
obor kontrabas.
Ve druhé polovině roku 1972
se F.G.B. Stellars rozpadli. Kukla odešel do obdobné doprovodné skupiny Junior
(dříve The
Speakers), bratři Vavrdové přijali angažmá v orchestru Gustava
Broma a Látal na čas ukončil profesionální hudební dráhu a nastoupil
místo svářeče v tehdejším podniku Královopolská strojírna. Stal
se spolu s Kalinou členem amatérské country skupiny Sekáči, kterou nedlouho před tím
založili bratři Radim a Zdeněk Duřpektovi. Tehdy byl také členem této
skupiny z rozpadlých The Singings budoucí stomatolog Josef Liškař (*1948). V roce 1974
Kalina s Látalem, přešli do bluegrassové skupiny Poutníci, vzniklé v létě 1970 na popud Františka Linhárka (*1946). Později se skupina stala známou pěveckým
a skladatelským protagonistou Robertem
Křesťanem (*1958). Kalina, coby dětský lékař a genetik, hraje
v této skupině doposud. Látal znovu nastoupil hudební profi dráhu tím, že
na jaře 1976 nahradil ve skupině Junior Jiřího „Koťáka“ Kameše (*1948–1976), který zahynul při automobilové
havárii na zpáteční cestě z polského turné. V tomto hudebním
seskupení se Látal angažoval až do roku 1982. Od té doby se věnuje
v malém souboru pohádkovým pořadům pro děti, se kterými dodnes
úspěšně účinkuje po celém Česku. Vítězslav Vavrda se jako hudební
profesionál stále věnuje především swingu a jazzu a hraje
v různých formacích kvalitních hudebníků. I jeho bratr Igor patří do
brněnské hudební špičky. Ten například v novém tisíciletí upravil
a úspěšně v Brně uvedl světově známý muzikál Jeptišky.
Je smutnou skutečností, že na
počátku devadesátých let, po vstupu našeho národa do nových politických
a celospolečenských poměrů, Vít „Bigo“ Kukla neunesl tíhu života
a dobrovolně z něj odešel. Jeho zvukový archív nahrávek F.G.B.
Stellars byl v pozůstalosti zachován díky pochopení zpěvačky Jany Matysové (*1952), která s ním
jako manželka sdílela velkou část soukromého i profesního života. F.G.B.
Stellars zanechali na brněnské hudební scéně šedesátých let hlubokou stopu.
Její členové byli v té době hudebníky nejen populárními, ale
i nadmíru progresivními.
(Poznámka. Název skladby I Ken Tel je typická ukázka toho, jak hudebníci či zpěváci vládli angličtinou. I Ken Tale = I Can Tell. Ostatně skladba I´m Sorry Happy pro anglicky mluvícího také příliš není. Dnes to působí neuvěřitelně, jak to borci s angličtinou zmákli. Ale čtenář si může pustit skladbu několikrát, aby posoudil zdatnost zpěváků. Tehdy to byla angličtina „par excellence“!)
Mnohem více se dočtete a uvidíte v knize Big Beat šedesátých let v Brně a okolí Jiřího Donné Smýkala I. díl
© by Jiří Donné 2004
Foto archiv
Žádné komentáře:
Okomentovat