ENERGIE G
(1978-1981)
Energie G vznikla na konci roku 1978, jako skupina dítek školou povinných, což později potvrdil v seriálu Bigbít i její bývalý člen Michal Cingroš: „My jsme nebyli programově nějakej protest proti bolševikovi. Prostě se sešlo pět kluků, který bavilo řezat do kytar a dělat hluk. Takže spíš takovej gymnaziální punk.“ Těmi pěti kluky byli: David Cajthaml (g,voc), Jakub Cajthaml (ds), Michal Cingroš (bg), Matouš Forbelský (g), Kryštof Pávek (voc). Název si vybrali podle někde v NDR nalezené cedule od transformátoru.
Energie G vznikla na konci roku 1978, jako skupina dítek školou povinných, což později potvrdil v seriálu Bigbít i její bývalý člen Michal Cingroš: „My jsme nebyli programově nějakej protest proti bolševikovi. Prostě se sešlo pět kluků, který bavilo řezat do kytar a dělat hluk. Takže spíš takovej gymnaziální punk.“ Těmi pěti kluky byli: David Cajthaml (g,voc), Jakub Cajthaml (ds), Michal Cingroš (bg), Matouš Forbelský (g), Kryštof Pávek (voc). Název si vybrali podle někde v NDR nalezené cedule od transformátoru.
Ovlivněna britskými punkovými kapelami (nejvíce asi Sham 69)
začala Energie G hrát punk s českými texty, přičemž jak se přiznali její
členové po letech, ze začátku bylo možno označit jejich instrumentální
schopnosti za nulové. První koncert Energie G proběhl v květnu 1979 v Edenu
(jakožto předkapela alternativních Extempore) a dopadl typicky – rozlícený
pořadatel vypnul proud. “Nějakej chlap mě tahal za krk od basy dolů z pódia.
Když to nešlo, tak vypnuli proud. Zahráli jsme jeden a půl písničky. Takhle to
bylo pořád dokola. Ze Žofina jsme například utíkali po lešení,“ vzpomíná
M. Cingroš. Nicméně kapele nechyběla, jak je vidno už z názvu,
energie, a hlavně odvaha, neboť po několika zkouškách a pár nevydařených
vystoupeních se octli rovnou na 9. PJD. A krátká recenze na koncert
souboru vypadala takto: „…chtělo by to určitě bohatší a hlavně původní
repertoár. To, jak se zdá, bude nemoc všech mladých kapel. Ale vcelku to byl
dobrý zahajovák – dynamický, vitální, plný mladistvého nadšení.“
V knize Excentrici v přízemí
o punkýších z Energie G napsala hudební publicistka Jana Šeblová: „Stručné
písničky byly postavené na jednotvárné rytmice a na řvaném projevu zpěváka,
který se teprve časem propracoval k určitému nadhledu a uvolnění. Drsný
syrový zvuk punku dnes už nikoho nepřekvapí, jenže tenkrát razance, odpich a
okázalé neumění této kapely bylo mezi artistními skupinami oživením a úlevou.
Energie G neboli vzpoura proti nafrněným Beethovenům z vysokých hudebních
škol – tak byli charakterizováni v programu PJD.“
O kapelu, jakožto nastupující mladou krev, se starali i věkově
starší punkoví nadšenci jako třeba Karel Habal (jenž se ji snažil shánět
koncerty) nebo Ivo Pospíšil, oba působící později v kapele Garáž. A také
máničky z undergroundu (plastik Josef Janíček), z pražské
alternativní scény (Mikoláš Chadima třeba bratry Cajthamly pozval zahrát si na
posledním koncertě improvizačního sdružení Kilhets), či lidé z Jazzové
sekce, kteří prosadili její vystoupení na již zmíněných 9. PJD. Z dalších
koncertů Energie G je možno jmenovat například performance na undergroundové
akci v hotelu Stará zbrojnice (1980, ještě Psí vojáci, OPN a Křik), na
Žofíně (1980), v Chomutově nebo společná show s Garáží v Karlíně
(1981).
Skupina, ač mladá, byla přesto sledována Stb, neboť její
propojení s undergroundem Moci samozřejmě neuniklo. Ten pravý nápor na ni
ale začal po článku britského novináře Chrise Bohna pro New Musical Express s názvem
„Výlet za oponu do zakázaných oblastí východního rocku“ (1981), který měl
mapovat českou nezávislou hudbu. Bohn v Československu sháněl materiály
pro tento článek už v listopadu 1980 a přes M. Chadimu se dozvěděl i o Energii
G. Stb se vše domákla a zcela pochopitelně zaútočila nejprve na nezkušené „mlaďasy“,
neboť věděla, že u starších protřelých hudebníků příliš nepochodí. Tento silný
tlak a výslechy také zapříčinily rozpad kapely, neboť její členové museli
podepsat prohlášení, že přestanou hrát, a navíc se o nich rozšířilo po Praze,
že nakonec podlehli a něco napráskali. Což však zároveň mohla být provokace od
samotné Stb. O tom, jak to tehdy vlastně bylo, můžeme dnes už jenom spekulovat.
Po rozpadu formace se D. Cajthaml mihl v začínající skupině Para-ment a
hudebně se nejvíce prosadil baskytarista Michal Cingroš, který v roce 1984
založil novovlnnou partu Marlene.
Přes
všechny možné peripetie lze Energii G považovat za první pražskou, opravdu
autentickou punkovou kapelu, protože punk pro ní nebyl pouze jedním z mnoha
vyjadřovacích prostředků, jako třeba u věkově o něco starších Zikkurat či alternativních
veteránu z Extempore, ale skutečným, s životem spjatým hudebním
stylem, vycházejícím z jejich mladých, rebelantských srdcí.
Co se zachovalo do r. 1989:
Fotografie + zvukový 8mm film z jejich spol. vystoupení s Garáží v Karlíně z r. 1981
krátká ukázka z jejich koncertu ve filmu P. Nikolajeva „Praha caput regni“ (1980)
Audio:
Energie G: „Tvorba 1979-80“ (cca z 1980 – v Libri Prohibiti, vlastníkem nahrávek je Michal Cingroš)
Energie G: „Live Praha“ (1981)
V seriálu BIGBÍT písně:
„Žvejkačka“ (1981)
„Pes“ (1981)
„Kretén“ (1981)
„Když“ (1981)
„Co pořád žvaníš“ (1981)
„Špína“ (1981)
Fotografie + zvukový 8mm film z jejich spol. vystoupení s Garáží v Karlíně z r. 1981
krátká ukázka z jejich koncertu ve filmu P. Nikolajeva „Praha caput regni“ (1980)
Audio:
Energie G: „Tvorba 1979-80“ (cca z 1980 – v Libri Prohibiti, vlastníkem nahrávek je Michal Cingroš)
Energie G: „Live Praha“ (1981)
V seriálu BIGBÍT písně:
„Žvejkačka“ (1981)
„Pes“ (1981)
„Kretén“ (1981)
„Když“ (1981)
„Co pořád žvaníš“ (1981)
„Špína“ (1981)
© by Petr Hrabalík
Žádné komentáře:
Okomentovat