The Drinkers
(1961 – 1967)
Hlavními průkopníky rock¢n¢rollu na Slovensku byli bezesporu bratislavští zpěváci Vlado Chvalný, imitující
Elvise Presleyho ve skupině Twist Club
a Vasko Velčický, vyznávající Cliffa Richarda ve skupině Tieně. No, nicméně se
v roce 1961 sešla nadšená parta muzikantů i v Žilině. Pravda, byli to
sice studenti z Čech a Moravy, kteří studovali žilinskou Vysokou školu
dopravní, ale okruhem své působnosti (Žilina, Zvolen, Martin, Poprad) se
zapsali do slovenské bigbítové historie.
Žilina na počátku 60. let
Jaké byly podmínky a atmosféra ve slovenském okresním městě s méně
než sto tisíci obyvateli na počátku 60. let? Pokud šlo o průmysl, městu vévodil
textilní a konfekční podnik Slovena, Povážské celulózky a Drevoimpregna. Žilina
byla i důležitou dopravní křižovatkou. Možná to byl jeden z důvodů, proč padlo rozhodnutí přestěhovat Vysokou
školu dopravní z Prahy ze Sokolské třídy právě do Žiliny.
Pavel Přemyslovský z Přerova dělal ještě přijímačky v Praze,
ale do prvního ročníku 1960/61 nastoupil již v Žilině. Všechno se tu
teprve dobudovávalo. Spolu se studenty přesídlila na Slovensko i část
profesorského sboru, v němž nechyběly kapacity typu Františka Jansy,
držitele řady patentů a spoluautora české lokomotivy. Někteří si přibalili do
kufru i svůj oblíbený nástroj. Například profesor Provazník hrál na saxofon,
profesor Hanuš na basu. Přemyslovský, který měl za sebou zkušenosti z účinkování s estrádním orchestrem Lubomíra Plevy a
s kapelou Havajan, napodobující Kučerovce, byl tedy příjemně překvapen,
když zjistil, že mnozí kantoři fandí zájmovému muzicírování.
Žilina začátku šedesátých let neměla zkušenosti s vlivy a
nástrahami americké kultury, a tak vůči ní ani netrpěla předsudky nebo předpojatostí.
Na čajích a plesech, když se to nepřehánělo, mohla zaznít i angličtina, a
interní studentské akce byly ještě volnější.
Na žilinské taneční scéně tehdy kraloval velký taneční orchestr
TODO, vedený Richardem Mašlonkem. Jeho hlavním stánkem byl místní Dům odborů..
V Žilině však překvapivě bylo dobře možné naladit radio Luxembourg.
Většina mladé a částečně i střední generace tak začaly být infikována rychle se
šířícím virem zvaným rock¢n¢roll.
Choral septet
Tak
zněl první název skupiny, založené novými spolužáky z Vysoké školy
dopravní v Žilině v roce 1961. Ve složení dvou saxofonů, trubky,
kytary, kontrabasu, klavíru a bicích se
vrhli do neujasněných vod dobové taneční hudby. Hlavím iniciátorem vzniku
kapely byl tenorsaxofonista Ladislav Keprda. Kromě hraní a kapelničení také
psal české texty. Dechovou sekci dále doplňovali Petr Hejský a trumpetista
Pavel Seidl. Na kytaru hrál zmíněný Pavel Přemyslovský, který též obstarával
aparatury a nástroje; když s kapelou účinkoval další kytarista Pavel
Lenárt, specializoval se Přemyslovský na sólovku.
Na klavír hrál Petr Vaňouček, který
byl ze všech nejlepším angličtinářem, a tak přepisoval anglické texty. Také se
mu dařilo občas sehnat originální zahraniční gramodesku desku. Po příchodu
pianisty Karla Hengela hrál na kytaru nebo baskytaru. Petr Havelka začínal na
kontrabas, ale brzy přešel na českou šestistrunnou baskytaru. Přehled
zakládajících členů uzavírá bubeník Karel Machačka.
Vyvrcholením kariéry Choral
septetu bylo angažmá v Martině o
prázdninách 1962. to však již díky narůstajícímu podílu bigbítového repertoáru
a díky soběstačnému soundu kytarové sekce posílal zbytek kapely své dechové
spoluhráče stále častěji na pivo, až je nakonec poslal k vodě.. ve skupině
zůstal jen vedoucí Keprda se svým tenorem.
Tornados, Poutníci, Poustevníci
Kapela nejprve zkoušela v prostorách závodního klubu
Pozemních staveb, ale brzy se uchýlila pod křídla národního podniku Slovena.
Jejich závodní klub měl sál pro dvě stě padesát osob, kde mohli zkoušet,
pořádat kursy a hrát na čajích a zábavách. Slovena také vypomohla se
zajišťováním nástrojů a aparatury. Akustické kytary se snímači mohly být
nahrazeny elektrickými kytarami Futurama a Jolana, reprodukce přes rozhlasovou
ústřednu mohla být nahrazena samostatnými aparaturkami. Byly to reprobedny s miniaturním
zesilovačem, které byly dodávány jako součást vybavení varhan Ionika z tehdejší
NDR, ale daly se koupit i samostatně. Výkon dvacet wattů stačil na poctivé
ozvučení menšího sálu a nízká váha a malý objem přišly vhod i při cestování vlakem či autobusem.
Kapela se začala přejmenovávat. Nějaký čas hráli jako The
Tornados, pak jako Poutníci či Poustevníci, až se v roce 1963 název
ustálil na Drinkers.
Mezitím se kolektiv rozrostl o několik slovenských zpěváků: byli
to Juraj Šebo, Peter Grúň a sotva šestnáctiletá Monika Oroszová, kterou museli
po čajích vodit domů, jinak by ji maminka nepustila. Ze Slovenska pocházel i
kytarista Braňo Dobrucký , zatímco další zpěvák Mirek Petr byl z Čech.
Podobně pocházeli z Čech další instrumentalisté jako Karel Hengal na
piano, Bohouš Baloun na kytaru, Ruda Kantůrek na baskytaru a Karel Vodička na bicí.
Drinkers hráli převzaté skladby od Shadows, Duana Eddyho nebo od švédských Sputniks.. přemyslovský měl magnetofon Sonet, na který nahrával
skladby z radia Luxembourg, které pak důsledně kopírovali. V pátek
stáhli nový hit, v sobotu jej nazkoušeli a
v neděli už jej hráli na čajích. Mnoho diváků tak slyšelo skladbu
dříve od Drinkers než ze zahraniční rozhlasové stanice. Drinkers se též
pokoušeli o vlastní hudební tvorbu, zejména instrumentálky. Úspěch měla
například Přemyslovského Černá růže.
Ještě zpočátku zpívali zejména česky, se slovenskými zpěváky
narůstal podíl písní v původní angličtině. Slovenština v repertoáru
scházela. To však rozhodně nebránilo tomu, že se kapela stala velmi populární a
sály měla nabité.
Janko Lehotský
Roku 1963 se věhlas Drinkers donesl až do Bratislavy, kde se
právě začínal po muzikantském světě rozhlížet mladší bratr trumpetisty Juraje
Lehotského, šestnáctiletý Ján. Zatímco swingaře Juraje čekala ta správná
parketa v Sextetu Juraje Velčovského. Janka okouzlili černoši, Ray Charles
a rythm & blues. Jen sudičky však mohly v roce
1963 tušit, že na Janka čeká hvězdná kariéra od Ursinyho přes Blues Five a
Gentlemen až po věhlasný Modus.
Do Žiliny přicestoval za Drinkers s kamarádem Marianem
Bednárem, pianistou a baskytaristou (později se proslavil v Beatmen), jako
docela neznámý začátečník, zpívající a hrající na klavír. Oba studovali
konzervatoř. Drinkers jejich hostování rádi přijali, a tak Lehotský s Bednárem,
kteří rádi podnikali výlety do různých žánrů (měli například nacvičené Beatles
ve dvojhlasech), začali jezdit na výlety i do Žiliny na zkoušky a vystoupení.
NDR
Kolik našich bigbíťáků získalo nějaký zážitek z Německé
demokratické republiky? Jak známo, rock tam byl po celá šedesátá léta přísně
zakazován. Naopak v 70. letech byli na tom východoněmečtí bigbíti lépe než
čeští bigbíti. Ale v té době byli Češi v NDR považováni za vetřelce
(viz Rocky Eagles a Miki Volek).
S Drinkers to bylo trochu jinak. Nehráli v Německu
veřejně, ale na uzavřených mezifakultních večírcích. Ostatně, koho by napadlo
povolávat policajty do dopravácké školy? V Drážďanech totiž také byla
vysoká škola dopravní a s žilinskou udržovala čilé kontakty. Tehdy se tomu
říkala družba. Německá škola mamutí, snad čtyřpatrovou menzu, a tam se konaly studentské zábavy. V každém
patře jedna kapela. V jednom německá, ve druhém česká, v jednom
dixieland nebo swing, ve druhém rock¢n¢roll nebo big beat, všechno se to
nahrnulo tam. A pěkně anglicky a nahlas!
Drinkers museli všechno na přehrávkách předvádět v češtině
a tady, ve východním Německu, se paradoxně mohli dosyta vyřádit s angličtinou.
Poprvé cestovali do Drážďan ještě jako Poutníci a jejich nový název prý vznikl
jako přezdívka, vystihující kladný vztah českých muzikantů k chmelovému
moku.
Konkurence
Kapela získala amatérské i
profesionální přehrávky a mimo běžné hraní na čajích, plesech a zábavách
hrávala o prázdninách v profesionálním angažmá. To bylo například v novém,
luxusně vybaveném hotelu Polana ve Zvolenu nebo v baru Labuť na Oravské
přehradě.
Když jednou vyhlásili konkurz na
přijímání nových členů, přišla i žilinská rodačka Helena Blehárová. Dívenka
kolem dvaceti let představovala trochu jiný, spíš jazzový styl zpěvu a nakonec
zjistili, že stejně neměla v úmyslu do kapely nastoupit. Už zpívala s orchestrem
TODO, jehož šéf Richard Mašlonek ji k nim vyslal jen na výzvědy, aby
zjistil, jak si stojí konkurence.
V té době totiž zel velký ¢Bílý dům¢ (žilinský
dům odborů, svatostánek TODO) prázdnotou, zatímco malý sálek v ZK Slovena
býval nacpán k prasknutí. Kapelník velkého tanečního orchestru si nakonec
vypomohl přelanařením zpěváka a kytaristy Drinkers Pavla Lenárta, pohledného
idola žilinských panen a dívek. Návštěvnost se vyrovnala. Nicméně mezi oběma
soubory panovaly vztahy přátelské, manifestované všelijakým občasným vzájemným
hostováním.
Podobnou konfrontaci ještě Drinkers
zažili na velkém lese v kulturním domě v Považské Bystrici. Juraj
Velčovský se zpočátku nad Drinkers usmíval, ale nakonec rád přistoupil na návrh
hrát ¢na střídačku¢, neboť počet tančících na jeho orchestr se nedal srovnat s masou
vyznavačů twistu a rock¢n¢rollu.
„Ešte raz a vytrieskame vás“
Ne všude měl big beat na růžích
ustláno. Někdy se Drinkers nebo pořádající mládežníci netrefili. Například na
zábavě ve Strečně se nechali místní chasníci po několika rock¢n¢rollech
slyšet, že „ak ešte raz zahráte takú sprostosť, tak vás vytrieskáme!“ Drinkers
se nezmohli na víc než tři čardáše a jednu polku a tím jejich lidovkový um
skončil. Nezbylo než se odebrat na rychlou večeři a připravit se k evakuaci.
Jiné pochopení přišlo s pozváním
od svatebčanů z Podbielu. Nestává se často, aby big beatová kapela hrála
pochod ke svatebnímu průvodu do kostela. Akustické kytary, buben na krku a
saxofon a to ještě v šesti stupňovém mrazu. Hraní k tanci v kuchyňce
o šesti metrech čtverečních pro tanečníky v ještě menší předsíňce také
není z nejobvyklejších. Svatebčané spoléhali spíše na 58% slivovici, která
spasila i kapelu při dvouhodinovém čekání na ranní autobus.
Konec
Pavel Přemyslovský odešel ze školy a
ze Žiliny v roce 1965 a
kapela pak ještě asi dva roky fungovala dál, než se definitivně rozpadla. Byla
jednou z prvních, která na Slovensku razila rock¢n¢roll a
twist a big beat a ovlivnila řadu místních fanoušků i muzikantů.
Články:
Reportáž z III.kola
kytarové soutěže Modrá vlna (Život 1964, asi číslo 5, s. 21)
K. Hengal: The
Drinkers (Hudba, spev, tanec 1965, č.5, s. 116)
Nahrávky:
Vznikla jich
řada, ve studiích v Žilině, Banské Bystrici i Bratislavě, ale nedochovaly
se. Jediná dochovaná série nahrávek ze zkoušek obsahuje čtyři instrumentálky od
Shadows, přemyslovského instrumentálku Černá růže, skladbu z repertoáru
Brendy Lee s Keprdovým textem Moje baby v podání Moniky Oroszové, a
zbeatovanou úpravu tradicionálu Nelly Gray (záznam je z vystoupení v rámci
soutěže Modrá vlna, 1964).
© by Aleš Opekar
Ono o tom slovenském bigbeatu se toho celkově moc neví, nemyslíte? Přitom jsem tam znal pár super lidí, kteří byli fakt místní legendy a hodně to posunuli. Ale nedostali se přes tu vesnickou úroveň. Mému tátovi kdysi jeden takový poradil jak vybrat frame drums. Ani nevím, jak se k sobě dostali. Asi na vojně nebo tak něco. To byl většinou základ podobných přátelství na dálku. ;-)
OdpovědětVymazat