The Speakers
Žabovřesky
sound
V jednom domě v Žabovřeskách se scházeli Jiří Kameš a Bohdan Jelínek. Zřídili si útočiště u Jelínků ve sklepě. Pan Jelínek hrál na trubku v brněnské opeře a měl naštěstí pro kytarovou mánii pochopení. Ke zpěvákovi a doprovodnému kytaristovi Kamešovi a baskytaristovi Jelínkovi se připojil Zdeněk Pulkrábek s kytarou a Tomáš Foukal s bubny.. tak vznikli Speakers, ′řečníci′, kteří vedle řečnění začali brzy i cvičit a to hlavně Beatles a Turtles. První vystoupení měli v sále na Marxově ulici. Následovaly Jundrov, Bystrc, Masný růžek a další. V jiném domě Žabovřesk bydleli Jan Kukleta a Pavel Pelc. Tak dlouho tajně okukovali sklepní zkušebnu Speakers, až si založili podobnou vlastní. Kytaristu Kukletu a baskytaristu Pelce doplnili kytarista Josef Liškař a bubeník Vladimír Koudelka. Tak vznikli v roce 1966 konkurenční Singings čili ′Zpívající′. A skutečně zpívali všichni, i zvukař Petr Kopecký od mixpultu. Samozřejmě, že hlavně Beatles. Později měli i pár vlastních instrumentálek a dvě písně zpívané (například Kukletova Alexandra), které též nahráli v rádiu. Hráli čaje v Bystrci, ve Hvězdě, tancovačky v Husovické sokolovně, při Majálesech na studentských kolejích a podobných akcích.
1968
Bohdan Jelínek po čase odešel studovat do Bratislavy a u baskytary Speakers se krátce vystřídali Kamil Tomeček, syn známého brněnského autora přírodních próz, a Cyril Kajnar. Stabilního basistu našli až po rozpadu Singings: po srpnu 1968 zůstali Kukleta i Kopecký ve Švýcarsku a se Singings byl konec. Osiřelý Pavel Pelc se tak mohl s vervou chopit baskytary u Speakers. Dalším, kdo zvuk skupiny posílil, byl Pavel Smílek (dříve Synkopy 61). Hrál na klavír a ioniku.začal společně pokoušet o vlastní tvorbu, nosili na zkoušku motivy, které pak společně aranžovali, například I Need Your Soul (Pulkrábek/Milan Hanák). Jejich ′česká bigbítová angličtina′ zněla zkušebnou, kterou jim byla jídelna ve Šmeralových závodech. Převládal však stále repertoár převzatých: nyní zejména Tremeloes, Bee Gees, Move. V neděli 24. 11. 1968 se v Klubu dopravy a spojů na Horově ulici konalo rozřaďovací kolo na II. československý beatový festival. Stejně jako před rokem, ani tentokrát se Speakers nepodařilo na beatový festival kvalifikovat.
Kluby a
diskotéky
Jak vznikaly brněnské kluby, nabízely se možnosti hraní: Morava Beat Club (Miloš Bernátek), Atlanta (Jiří Sedláček), Music Centrum s Really Clubem na Přízové ulici (Urbanec, Liška), Beat Fan Club (klub Vlněny na Gottwaldově ulici, který se později přestěhoval na Šelepovu ulici a vedl jej Miloš Bernátek), klub na Vlhké, klub Beat Cavern na Lužánské ulici (J. Žalud).
V Beat Fan klubu uváděli v roce 1969 Luboš Rettegy a Jindřich Eliáš diskotéky. Patřila jim první půlka večera, zatímco v druhé půlce vystupovali Speakers. Repertoár doplnili Creedence Clearwater Revival a Dave Clark Five.
Normalizace.
V červnu 1970 vystoupili Speakers s Bobem Frídlem a Marthou a Tenou Elefteriadu v pražské Lucerně. V dubnu 1971 se pak konečně dostali na beatový festival. Žádná sláva to však nebyla, jak víme. 3. československý beatový festival měl nevyrovnanou úroveň a dlouho nebylo jasné, zda se vůbec uskuteční. Od léta pak kapela rozšířila svůj zvuk i image o nové vokály (a flétny), které obstaraly mladičká Dana Čadová, Alena Navrátilová nebo Radvana Dvořáková.
V prosinci 1971 opustil kapelu
Pavel Pelc – nejprve doprovází Boba Frídla a od roku 1974 se stal pilířem
Progress Organization. Pelce nahradil Vít Kukla, ale se změnami nebyl konec.
Většina členů končila studia, někdo chtěl hrát profi, někdo ne. Éra Speakers
začala pohasínat. Nová sestava odehrála část sezóny
Junior
Nový název od roku 1972 zněl Junior,
přičemž po jistou dobu fungovaly obě jména současně: Junior – Speakers.
Z původní sestavy zbyl jen Jiří Kameš u mikrofonu a Pavel Smílek u kláves.
Skupinu doplnili vedle basisty Víta Kukly Jan Millonig na kytaru, Ctibor
Hliněnský na bicí a zvukař Martin Humpola.
Skupina intenzivně hledala své místo
ve změněných společenských podmínkách. A zvolila cestu nejoficiálnější
z oficiálních. Přibrali ještě novou zpěvačku Janu Matysovou, která též
zpívala s nechvalně proslulým souborem ÚV SSM Plameny, jenž symbolizoval
ideologii nově utužované komunistické moci. Matysová se na pódiu střídala s Kamešem.
Vznikaly písničky jako Můj oheň plál
nebo Chci jen skálou být.
Vedle toho Junior dále spolupracoval
s Alenou Tichou. Jednou je v Brně slyšel šéf sovětského Gaskoncertu
soudruh Aleščenko a nabídl jim turné do Sovětského svazu. K zájezdu došlo
v květnu a červnu 1973. Úspěch byl ohromný, hráli i ruské lidové písně.
Konec
Navrátilová
s Dvořákovou dostudovaly konzervatoř a odešly ze skupiny. V roce 1974
ji opustil i Pavel Smílek, kterého u kláves nahradil Miloš Libra. Od září
Junior jezdil s estrádou ′Písničky z Brna′. Uváděla ji Ivana
Soukalová-Slabáková, zpívali Vladěna Pavlíčková, Štěpán Mátl a Vladimír
Černohouz. Zkrátka s bigbítem už byl definitivní konec.
A Jiří Kameš? Zpíval až do tragické
nehody v březnu 1976. Junior byl právě na zájezdě v Polsku. Jejich
vůz dostal na zledovatělé vozovce smyk a narazil do protijedoucího autobusu. Na
místě zemřel řidič a po osmi dnech v nemocnici, aniž by se probral, i Jiří
Kameš. Těsně před tím Junior nahrál své jediné LP Hledání radosti, které
na rozdíl od koncertů prezentovalo výhradně vlastní tvorbu, ale nepřekročilo
dobový průměr.
Kameše pak ještě zkusil nahradit
Jiří Látal, romanticky vyhlížející třicátník , zpěvák bývalých FGB Stellars. Skupinu stíhala jedna
personální změna za druhou, hrála spíš pop a swing a vyrazila ještě na několik
zahraničních zájezdů. Bez Jiřího Kameše však jako by již postrádala vůli a
smysl. V prosinci 1976 kapela, ve své lokalitě oblíbená, ba legendární,
definitivně zanikla.
Skupina The Speakers patří
neodmyslitelně k předním brněnským skupinám 70. let, protože takový vokál
neměla žádná z brněnských skupina. Smutný konec skupiny poznamenala
komunistická normalizace a především předčasná smrt Jiřího Kameše.
Mše zádušní (5/1969)
Atlantida (8/1969)
Podivná cesta (8/1969)
Mlha se ztrácí (10/1969)
První hřích (11/1969)
Tajné přání (4/1970)
Prodavač peří (6/1970)
Černá hlína (9/1970)
Kvítek (9/1970)
Dárek pro Marlenu (3/1971)
San Bernardino-Znám už píseň
tvou (4/1971)
Vítr (7/1971
Koráby snů (11/1971)
Zpověď (12/1971)
Zatím bloudím dál (1/1972)
Diskografie Speakers/Junior
Mlha se ztrácí / První hřích Panton, 1970
Atlantida / Tajné přání
Panton,
1970
Černá hlína / Prodavač peří /
První hřích Panton, 1971
Můj oheň plál / Zatím bloudím
dál Panton,
1972
To znám / Vítr Panton,
1972
Budem zpívat celou noc / Tajemství
lesních včel Panton, 1972
Koráby snů / Mlčící majestát Supraphon, 1972
Zrádný proud řeky Ohio / Hej dívko Panton, 1973
Domů / Král varhaníků Panton,
1975
Prameny
Jan Lipšanský: Historie skupiny Speakers 1965-1976, strojopis z roku 1989, Encyklopedie jazzu a moder populární hudby, Praha 1990, s. 497, 248
Miroslav Balák, Josef Kytnar:
Československý rock na gramofonových deskách, Brno 1998
Jiří Donné Smýka: Big Beat šedesátých let v Brně a okolí, Happy Trails 2019
Tisk
Jaroslav Havlíček, Kurýr 26. 11. 1968, Jaroslav Havlíček, Mladá fronta 13. 1. 1969, L.F., Mladá fronta 26.11.1968, Jaroslav Havlíček, Rovnost 11.11.1969, -axa-, Rovnost 27.1.1970, Fedor Skotal, Brněnský večerník 11.7.1972, A.Lijepin, Rabočij Trud 25.5.1973, -fsk-, Brněnský večerník 20.6.1973, Brněnský večerník 27.8.1973, Fedor Skotal: Dopolední povídání o radosti, Brněnský večerník, polovina února 1976, Glosa, Melodie 1973, č.9, s.226, vak: Tragický návrat, Melodie 1976, č.5, s.132, Jiří Černý: Hledání radosti, Melodie 1976, č.7, s.223
© by Aleš Opekar a Jiří Donné
Smýkal
Hudební ochutnávky
Žádné komentáře:
Okomentovat