Kde je ten zpěvák, který tak perfektně zpíval
Mustang sally? Kam se ztratil ten hlas
s obrovským napětím, který zpíval Ve jménu vzpomínek?
Jaromír Lőffler
byl zpěvák par excelance, který v Ostravě se skupinou Flamingo
a nebo Ostravským rozhlasovým orchestrem zpíval rhythm & blues a soul a
taky pop music. Ale nebyla to jen taková obyčejná popina - i po tolika letech
(když nyní píšu je rok 2009) se dají skladby poslouchat, aniž by posluchači
mladších ročníků byli schopni určit datum nahrávky (…si troufám odhadnout)......
a to uplynulo od natočení skladeb čtyřicet
jedna let!
Jaromír Lőffler ale začínal jako zpěvák v Olomouci, ne v Ostravě.
Dostál-Gőbel-Pogoda
a spol.
Na počátku příběhu je studentské divadélko
Skumafka, tedy Skupina malých forem kabaretu. O jeho zrod se v roce 1963
zasloužili kamarádi Pavel Dostál (šéf a autor, pomoha letech ministr kultury,
když komunisti zkrachovali na konci roku 1989), Jaroslav Gőbel, Richard Pogoda a
René Gabzdyl. Divadélko ovšem muselo mít samozřejmě svou hudební skupinu, která
obstarává scénickou hudbu a doprovod divadelních písniček. Skupina se dala
dohromady a sešli se v ní kytarista Jozef Karpaty, pianista Jaroslav Vraštil,
altsaxofonista a klarinetista Bohumil Budík, kontrabasista Zdeněk Prachař a
bubeník Zdeněk Křivák.
Na podzim přijel do Olomouce
studovat medicínu Petr Fiedler z Nového Jičína. Už ve vlaku se při cestě
na bramborovou brigádu seznámil se svým budoucím spolužákem Zdeňkem Prachařem a nad kytarami pak upekli
Fiedlerův nástup do Skumafky.
Fiedler se v kapele Skumafky
brzy rychle zabydlel a brzy si spoluhráče zorganizoval podle svých představ. Po
několika měsících hudebníci usoudili, že je jim divadelní tvorba poněkud těsná (připomeňme si podobnou situaci
s pražskými Sputniky, s Bodláky v divadélku Origo
v Uherském Hradišti nebo s rodícím se Vulkánem
v brněnském Divadle bez tradic) a osamostatnili se pod jménem Teenagers.
Teenagers
Teenagers byla skupina sehraných
spoluhráčů. Teenagers se velmi úspěšně uvedli na 1. koncertu bigbeatových
skupin v Okresním kulturním domě 1. 4. 1964. Kromě Teenagers zde hrály
ještě skupiny Refuges a Manuet.
Po přehlídce nastaly velké přesuny,
neboť Teenagers vyzobaly nejlepší hudebníky z konkurenčních skupin, které
pak následkem toho zanikly. V Teenagers se ustálilo obsazení: Jaromír
Lőffler zvaný Baterka, z Refuges – zpěv, Jaroslav „Játra“ Vraštil –
klavír, Petr „Fíďa“ Fiedler – sólová kytara, foukací harmonika a zpěv, Jozef
„Pepíno či Bandaska“ Karpaty – doprovodná kytara, Zdeněk „Blond“ Prachař –
kontrabas a později baskytara, Theodor Prima z big beatu Menuet – bicí.
Vraštil, Prachař, Karpaty (banjo)
hráli i v Olomouckém dixielandu, odkud v polovině následujícího roku
přitáhli do Teenagers nového bubeníka. Vladimír Grunt, přezdívaný Break,
zásadně odmítal jednoduché hraní. Stal se jedním z těch, kteří do aranžmá
skupiny, zanášeli jazzové prvky. Dixieland zavrhli, jakmile slyšeli Manfreda
Manna. Hudební materiál Teenagers představoval nesourodý mix, složený
z převzatých skladeb od Little Richarda po Shadows, od Beatles po Rolling
Stones, od Ray Charlese po Animals. Nejdůležitější pro krystalizaci pozdějšího
vyhraněného stylu byl odpor k otrockému kopírování předloh. Hudebníkům
stačilo nahodit základní téma, na které pak improvizovali. Skladby tak
dostávaly osobitý ráz, daný improvizačními schopnostmi jednotlivých hráčů.
NDR
Teenagers hráli na všech možných
studentských akcích, jaké se nabízely: večírky, kolejní kluby i taneční akce
v okolí Olomouce. V roce 1965 se dostali dokonce na svůj první
zahraniční zájezd do Německé demokratické republiky. Na olomoucké lékařské
fakultě studovali totiž i hoši z DDR a dva z nich zprostředkovali
účinkování ve městě Nordhausen, nedaleko Halle. Měli hrát ve zdejší vinárně,
postavené ve stylu botanické zahrady (palmy, jezírky, liány ¼).
Bydleli
v domku rodičů jednoho ze studentů, pouze Baterka (Lőffler) si našel
starší dámu, která se o něj postarala se vším všudy. Pro místní obyvatele byli
nevídanou atrakcí – v NDR byl big
beat zcela zakázán. Kromě hraní ve vinárně skupina koncertovala ve městě i
v okolí, v kinosálech, kulturních domech a jednou i na velitelství
ruské posádky, což kupodivu prošlo bez průšvihů. Zázračný big beat si přijížděli
poslechnout až z dalekého Berlína a olomoučtí Teenagers získali zástupy
německých fanynek.
Mezinárodní tábory
Ještě zajímavější
zahraniční kontakty Teenagers získávali na letních mezinárodních táborech
mládeže v Oravském Podzámku v roce 1965 a 1966 (a později již
jako Bluesmen na dalších místech).
Komunisti
sem sváželi mládež z celého světa, i ze západní strany železné opony.
Skupina se zde dostávala ke slušnému zdroji nahrávek svých vzorů. Cizinci si
sebou vozili oblíbené desky a také magnetofonové pásky, takže nebyl problém si
je vypůjčit a nahrát, nechat si opsat anglické texty a podobně. Pobyt na táboře
se změnil v permanentní dvouměsíční zkoušku a přehrávky před
zasvěceným zahraničním publikem. Nově získané
skladby mohli hned nacvičit, vzápětí odehrát, vyzkoušet si bezprostřední reakce
publika a korigovat chyby.
Dex
V roce
1966 vznikl v prostorách Domu armády v Olomouci klub pro mladé. Jeho
organizaci si vzali na starost lidé známí ze Skumafky: Gőbel, Dostál, Pogoda.
Stavěli jej všichni zájemci svépomocí a slavnostního otevření se dočkal 1.
října.
Oficiální název zněl Divadlo Experimentů. Pro všechny to byl ale
DEX se svou přitažlivou asociací na dexfermethrazin. To byl tehdy populární
speed, původně lék národního podniku SPOFA Hlohovec. Anorektikum k omezení
chuti k jídlu a tedy k hubnutí. Měl ovšem vedlejší psychostimulační
vedlejší účinky, tj. působil dráždivě na
centrální nervovou soustavu a odstraňoval únavu, zvyšovala motorickou a
psychickou výkonnost, působil euforizačně. Tehdejší mladý člověk byl tedy
hubený s rozšířenými zornicemi a v euforické náladě.
DEX
byl pro Teenagers domovským klubem. Měli tu zkušebnu, pravidelně zde hráli,
především k tanci.
Honorář za
vystoupení se pohyboval hluboko pod 100 Kčs za osobu, ale jelikož byla
návštěvnost vysoká, zbývající peníze přispívaly na provoz klubu a na méně
atraktivní, ale důležité hosty, zvané do DEXu z celé republiky
Úzké
styky byly pěstovány především s ostravskými soubory z Divadla pod
okapem a Waterloo, a také s hudebníky z Flaminga. Jezdili sem
jazzmeni jako Karel Velebný nebo Laco Deczi. Své recitály zde měli Pergner,
Kovářík, Hegerová. Spisovatel Škvorecký tu četl povídky (v roce 1968 byl zvolen
králem olomouckého Majálesu) ¼
Bluesmen
Rok
1966 přinesl vedle DEXu ještě další významné změny: Zdeněk Prachař odešel od
baskytary, ale nadále zůstal u skupiny jako manažer. Na baskytaru nastoupil
Zdeněk „Žamárk“ Kramář.
Změnu názvu kapely vyvolalo stárnutí
hudebníků. Narodili se v letech 1945 – 46, a tak v po polovině 60.
let už přestali být teenagery. Starý název přestal platit. Nejprve si chtěli začít
říkat Twens. Tenhle název se ale neujal a asi po týdnu přišel Karpaty,
inspirovaný bratislavskými Beatmeny, s novým názvem Bluesmen.
Skupinu
občas obohatila dechová sekce s trubkou Gruntova dřívějšího spoluhráče
Jiřího Neradílka, s trombonem Václava Kumra a saxofonem Jana Mikudy. Pro
běžné hraní na tancovačkách i z úsporných důvodů ale většinou dechy
nahradil Vraštil na varhany. Styl kapely osciloval mezi jazzem, rhythm & blues a soulem.
Toto všechno je stejné
s historií skupiny Bluesmen. Jaromír Lőffler patřil k té starší
generaci, která skončila maturitou střední školu a většinou odešla studovat na nadstavby
a vysoké školy. Jarda Lőffler odešel v roce 1966 studovat do Prahy středoškolskou
nadstavbu Ekonomika veřejného stravování. To proto, aby co nejvíce oddálil
případný nástup na vojnu.
Flamingo
V Praze Lőffler začal vystupovat se skupinou bratří Gondolánů. Dál
ale jezdil domů do Olomouce a občas si zazpíval s Bluesmeny v Dexu.
Lőffler ale nebyl jen zpěvák. Jako kytarista sice byl žádnou hvězdou, ale hrál
ještě na klávesy a taky na trubku.
Při jednom z vystoupení si
Lőfflera všiml šéf ostravského Flaminga Richard
Kovalčík a pozval jej k hostování do Ostravy. Richard Kovalčík musel být
neuvěřitelně nadšen, když slyšel ten ryzí soulový hlas. To byla pro Jaromíra doba
pendlování mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou. U Kovalčíka Jaromír po nahrávání
či vystoupení bydlel.
Neznám, jako pamětníci, nahrávky
Bluesmenů z Olomouce s Lőfflerem v klubu či někde jinde. Lőffler nemá
černý hlas, jako třeba Michal Prokop. Svým přirozeným talentem a zároveň ale i svou
přirozenou barvou hlasu a texty, které napsal buď Vladimír Čort a nebo on sám,
se přiřadil mezi hvězdy ostravského soulového a rhythm & bluesového nebe.
S Flamingem Lőffler natočil
několik skladeb. Byly to Já loď ti dám, Ikony,
Dům hrůzy a Stvoř ženu z mých
přání. Co zpíval na koncertech nevím. Ale i to, co je na singlech, je po
letech fantastické.
Jenže každý v Ostravě
spolupracoval s Ostravským rozhlasovým orchestrem. Lőffler nebyl výjimkou.
S ORO natočil skladby Mustang Sally, Ve jménu vzpomínek, Říkej to víckrát, Já tě zaklínám a Tip,tip, tip. Pamatuji si, že jako mladý kluk jsem si
pozpívával Tip Tip Tíííp Tip. To mi mohlo být tak patnáct. Vzhledem k mému
věku se mi to nechce počítat a „rakev zatloukat“. Navíc tyto nahrávky, a vlastně nahrávky všech
ostravských kapel, do rozhlasu cpal a rval Ing. Josef Huslík. To byla taky
jedna dobrá bluesová duše, na kterou se trochu pozapomíná.
Na konci
srpna roku 1968 vtrhli do Československa vojska Rusáků, Poláků, Maďarů, Bulharů
a východních Němců, aby nás zachránili před „imperialistickou propagandou a
socialismem s lidskou tváří“. V roce
1968 už bylo cítit, že se liberálnější situace v republice začíná opět
měnit na tuhý komunistický režim. Nové vedení ostravského rozhlasu vydalo
příkazy: „Žádná černá nebo americká hudba, bude se hrát česky a folklor, jinak
budete mít problémy!“ Po roce 1968 Jaromír Lőffler emigruje z republiky
směrem do Švýcarska.
Na mnoho let se nad ním zavřela
hudební hladina v Československé socialistické republice. Zmínku o něm nenajdete nikde. Jenže Lőffler byl velmi schopný a cílevědomý mladý muž. Když se dostal, jako
emigrant do Švýcarska „... se o své štěstí rval...“
Tady
je citace o tom, co ve Švýcarsku dělal: „Nejdříve jsem pracoval v továrně,
pak jsem začal studovat - ekonomiku,
germanistiku a publicistiku. Získal jsem doktorát (Doktora magna com laude).
Začal jsem pracovat u největších novin v Zurichu v Tages-Anzeiger, pak
následovalo Schweizer Illustrierte a teď jsem už skoro dvacet let šéfredaktorem
Marketing & Kommunikation.“
Po
roce 1989 občas přijíždí ze Švýcarska do Olomouce, aby si zazpíval s Bluesmeny
a nebo se zúčastní turné Marie Rottrové.
A ještě poznámka k albu, které je
v příloze hudebního archivu. Asi v roce 2006 vydali pamětníci,
přátelé a asi muzikanti či zvukaři všechny nahrávky Jaromíra Lőfflera, které se
zachovaly. Že něco takového existuje jsem viděl na pořadu Jiřího Černého ve Zlíně. Trvalo mi to dlouho, ale nakonec jsem nahrávky někde sehnal.
Alba si můžete koupit na supraphoneline.cz: https://www.supraphonline.cz/umelec/10650-jaromir-loffler
Diskografie na Discogs: https://www.discogs.com/artist/1697318-Jarom%C3%ADr-L%C3%B6ffler
2018
Prax59+63
Žádné komentáře:
Okomentovat